2013-01-02, 17:29
Medlem
Är reserv till socionomprogrammet i Lund och tänkte gå på uppropet och hoppas på det bästa. Kunde inte hitta någon info på deras hemsida och när jag mailade till studievägledaren så sa hon att uppropet endast är för de antagna och att de ringer reserver efteråt. Tycker att det låter lite väl konstigt, någon som varit med om något liknande? Kan man gå på uppropet ändå? Har varit med om att när man väl är där så tar de in de reserver som också är på plats och det vill man ju inte missa..
Citera
2013-01-02, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MillerMac
Hur skaffar man då boende för första året om det blir så att man väljer att studera där?

Man kan ju alltid hyra i andrahand eller bo tillsammans med någon den första tiden. Om du inte är från Lund/Skåne så kan du kolla in afbs novischlotteri (vet dock inte om det är över eller hur det funkar vet bara att det finns och det borde stå på deras hemsida). Det är jäkligt svårt att hitta boende i Lund.

finns mer och bättre info bak i tråden. Sök så finner du svaret
Senast redigerad av do.dothedance 2013-01-02 kl. 17:35. Anledning: la till en mening
Citera
2013-01-02, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av do.dothedance
Är reserv till socionomprogrammet i Lund och tänkte gå på uppropet och hoppas på det bästa. Kunde inte hitta någon info på deras hemsida och när jag mailade till studievägledaren så sa hon att uppropet endast är för de antagna och att de ringer reserver efteråt. Tycker att det låter lite väl konstigt, någon som varit med om något liknande? Kan man gå på uppropet ändå? Har varit med om att när man väl är där så tar de in de reserver som också är på plats och det vill man ju inte missa..
Hur uppropet går till i tre enkla steg
1. De tar din närvaro i dörren (namn)
2. De ropar upp ditt namn.
3. De som inte svarar blir strukna (ifall de inte har meddelat i förväg att de har fått förhinder) och de som håller låda ringer reserverna för att undra ifall de blivande studenterna fortfarande är intresserad av platsen.

Vet dock inte om samma ritual upprepas i de andra fakulteterna men såhär gick det iaf till när jag (medicinska fakulteten) hade mitt upprop.
Citera
2013-01-07, 15:33
Medlem
hobokens avatar
Såg att någon rekommenderat Salong van Düren tidigare i tråden. Kan inte hålla med om att det är bra. Hur kan "tunna ur och klipp någon cm i nacke och runt öronen" bli "undercut med håret spretande åt alla håll"?
Citera
2013-01-07, 21:43
Medlem
kolsyratkaffe123s avatar
Jag har ett problem som jag behöver hjälp med asap utav folk som nu gått komvux.

Copy paste från orginal tråden: Jag har dock ett ganska så brådskande problem nu!
Jag har fått två lappar. Fick ett brev idag där det står ''introduktionstider ''.
På detta brev så står det att Start för etik är On 9/1 klockan 12.30 och samhäll imorn kl 16:30.

Dock så står det på mitt andra brev som jag fick när jag blev antagen '' Start: Tisdag 8 Januari kl 9.00. Första veckan är tisdag och ons schemalagda, vilket innebär obligatorisk närvaro. ''.. På Etik.

Jag har alltså fått två helt olika tider? Och första samhälls lektionen enligt tiderna som står på kursen när jag valt är imorn 14.10-16.20...
Ska jag gå på den lektionen? Har inte fått något brev gällandes samhäll mer än att jag blivit antagen ( ska börja i januari ). Ska jag gå på första lektionen ( 14:10 ) eller på introduktions tiden nu första veckan? Samt vad ska jag göra för Etik, människans villkor? Detta är sjukt förvirrande. Man måste väll ha introduktion före själva kursen börjar?
Citera
2013-01-08, 00:52
Medlem
Mr.Chases avatar
Fick reda på att Novischdagarna för antagna ekonomer VT2013, är fullbokat.

Det finns inga platser kvar till nollningen, jag med flera andra fick hem brevet ang. hur man anmäler sig m.m. idag..

Det skulle hållas mellan 14e-18e som jag förstod det. Varför sätter man antal platser till nollning, alla borde väl få chansen att vara med och bli nollad till ett program? Oavsett antagen i första eller andra urvalet. ?
Citera
2013-01-08, 00:57
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Chase

Det finns inga platser kvar till nollningen, jag med flera andra fick hem brevet ang. hur man anmäler sig m.m. idag..

Det skulle hållas mellan 14e-18e som jag förstod det. Varför sätter man antal platser till nollning, alla borde väl få chansen att vara med och bli nollad till ett program? Oavsett antagen i första eller andra urvalet. ?

Kåren är tyvärr en plats för personer som vill känna sig speciella. Inbördes beundran är de bra på. Genom att begränsa platserna så blir vissa "utvalda" och ska känna tacksamhet gentemot dem.

Jag tycker att det är patetiskt. Åk ner ändå och häng på, ingen har koll ändå.
Citera
2013-01-08, 01:10
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av do.dothedance
Har en fråga om nationerna. Befann mig på en viss nation i helgen och fick utstå massvis med killar som kom fram och försökte få en i säng och de raggade vekligen öronen av sig. Det händer ju i stort sett alltid när man är ute och det kan man ju leva med, men i helgen var det en helt annan nivå på det hela och jag har stora feta blåmärken efter att en kille varit aggressiv mot mig. Hur höga är egentligen oddsen på att en och samma person hänger på endast en nations klubbar? Vill gärna kunna festa ute igen men vill inte stöta på honom mer då han också förföljde mig efter att nationen stängt, vvilket var extremt obehagligt för både mig och mina vänner.

Nationerna är rena köttmarknader och jag har tyvärr inte upplevt att killar förföljt tjejer. Det är nog inte direkt vanligt. Killar som vill men inte lyckas få hemsläp på nation kan nog bli lite desperata och göra som idioten du stötte på.

Skicka ett PM om var du var.

Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Alltid hört att Malmö nation är det vidrigaste boendet man kan ha i Lund. Stämmer detta eller har det samma rykte som att Parentesen är vilda västerna 24-7?

Malmö nation är vidrigt, huruvida det är det vidrigaste boende kan jag inte svara på. För ett tag sedan träffade jag en tjej som bodde där i en av korridorerna och de var hemska. Sist jag var där så hade någon stjärna hält diskmedel på golvet för att han skulle kunna slänga sig och glida.

Citat:
Ursprungligen postat av trakc
Hur svårt är det att få bostad som student i Lund om man inte vill bo i studentkorridor? Vad finns det för områden man bör undvika i Lund, där det bor massa blattar? (om det nu finns sådan områden). Sen undrar jag hur det är att studera ekonomi i Lund, bra eller dåligt?

Undvik Klostergården, Vildanden, Norra Fäladen och Linero.

Ett tips är att kolla på lappar i skolan. Idag såg jag att en doktorand vill hyra ut sin lägenhet i tre månader.

Att studera ekonomi är inte klart definierat? Det är en viss skillnad på NEK-kurser på avancerad nivå och redovisning a.

Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Vad skulle flashback rekommendera om man vill komma ut och träffa nytt folk i Lund? Väger lite mellan att engagera mig nation, politiskt studentförbund eller doc lounge.

Jag har varit politiskt aktiv samt jobbat på nation. Välj nation, då får du träffa mycket roligt folk som pluggar annat än vad du gör.

Krisar det med boende så skicka ett PM. Jag hade kunnat hyra ut en extrasäng en natt eller två.
Citera
2013-01-08, 01:50
Medlem
Mr.Chases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Kåren är tyvärr en plats för personer som vill känna sig speciella. Inbördes beundran är de bra på. Genom att begränsa platserna så blir vissa "utvalda" och ska känna tacksamhet gentemot dem.

Jag tycker att det är patetiskt. Åk ner ändå och häng på, ingen har koll ändå.

Jag kan förstå om kåren/nationerna håller i evenemang som bara ett visst antal/medlemmar får närvara vid. Nollning däremot, tänkte jag mig var ett tillfälle att lära känna sina kursare och ha skoj, ett tillfälle att fira sin antagning. Att de väljer att sätta ett max antal som är färre än programmets antagna skulle jag aldrig kunnat tänka mig.

Minst sagt besviken.
Citera
2013-01-08, 22:41
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Jag kan förstå om kåren/nationerna håller i evenemang som bara ett visst antal/medlemmar får närvara vid. Nollning däremot, tänkte jag mig var ett tillfälle att lära känna sina kursare och ha skoj, ett tillfälle att fira sin antagning. Att de väljer att sätta ett max antal som är färre än programmets antagna skulle jag aldrig kunnat tänka mig.

Minst sagt besviken.

Jag var en av dem som lyckades få en plats då jag började. Trots detta håller jag självklart med dig om att det är konstigt. Det råder inte direkt brist på folk som vill bli faddrar.
Det enda praktiska problemet kan möjligtvis vara någon av sittningarna eftersom lokalen fylls. Men då kan de ju försöka lösa det på något vis om så är fallet.
Citera
2013-01-08, 23:49
Medlem
.Sensejs avatar
Nån som vet var man kan se om det finns lediga platser på några kurser?
Citera
2013-01-09, 18:32
Medlem
expeans avatar
Citat:

Då blir vi kursare då Verkar ju sjukt att du fått brevet efter att anmälningstiden gått ut :S Om jag minns rätt så stod de några nummer till novischledarna på brevet. Ring dem så löser det sig nog! Annars åk ner å häng på! Kommer bli sjukt kul
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in