2013-08-05, 02:56
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mydoglitters
Ehm, hur ser jag om det är en raket? Det här objektet var alltså lika stort som en stjärna på himmelen.

Ser som sagt ganska ofta lysande objekt som färdas i en riktning. Dessa har jag förstått är sateliter i omloppsbanan. Men har dock som sagt aldrig sett en sådan som helt plötsligt ändrar riktning och ökar hastigheten.
En punkt av ljus på himmelen som rör sig tillräckligt snabbt för att dess rörelse skall synas kommer inte byta riktning, bara så där.
Jag gissar på att det handlar om en inbillning. Det är lätt hänt och jag har själv varit med om det. Precis som man ofta har en liten svart punkt som åker runt i synfältet.. Man har den konstant om man tänker på den faktiskt. Så kan även ljuspunkter verka röra sig i synfältet.
Citera
2013-08-05, 03:02
Medlem
mydoglitterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adventualthorizon
bildades det röksvans efter den.

nej. Det var dessutom mörkt ute så hade nog inte sett det i sådana fall.
Citera
2013-08-05, 03:05
Medlem
mydoglitterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
En punkt av ljus på himmelen som rör sig tillräckligt snabbt för att dess rörelse skall synas kommer inte byta riktning, bara så där.
Jag gissar på att det handlar om en inbillning. Det är lätt hänt och jag har själv varit med om det. Precis som man ofta har en liten svart punkt som åker runt i synfältet.. Man har den konstant om man tänker på den faktiskt. Så kan även ljuspunkter verka röra sig i synfältet.

Kan mycket väl stämma. Men då är frågan vad som hände med objektet. Jag såg ju helt klart något och plötsligt försvann det bara
Citera
2013-08-05, 05:51
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mydoglitters
Kan mycket väl stämma. Men då är frågan vad som hände med objektet. Jag såg ju helt klart något och plötsligt försvann det bara
Antingen så var det en satellit eller så inbillade du dig. Vad skulle det annars varit?
Citera
2013-08-05, 07:06
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetaFlux
Men jag vill veta hur fort ett svart hål kan färdas genom universum?

Om det är en för svår fråga för att besvara, så får ni väl säga det i så fall istället för att ignorera mig.

Va? Jag har inte ignorerat dig, utan bidrog med det jag viste.
Du har inte ändrat frågeställningen nu? Till "hur snabbt ett svart hål kan färdas genom universum"?

Sen tycker jag inte du ska bli putt om du inte får något svar, ska alla användare här skriva att dom inte kan svaret på en fråga så skulle tråden bara innehålla kommentarer som "Jag vet inte".

Jag kan bara tala för mig, men svarar inte jag på en fråga beror det på:
1) Den se fått ett bra svar redan.
2) Jag har inte sett den.
3) Jag kan inte svaret och avvaktar om någon annan svarar.
4) Frågan är trams.
Citera
2013-08-05, 11:03
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:

Om det är en för svår fråga för att besvara, så får ni väl säga det i så fall istället för att ignorera mig.

Svar: Jag vet inte!

Du är självklart inte garanterad svar på de frågor du postar här.

Det beror ju på så många omständigheter hur hög hastighet ett sådant objekt kan få. Jag tycker PuffTheDragon gav dig ett bra svar tidigare i tråden.
Citera
2013-08-05, 11:07
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Är det du beskriver något såhär:
Om man tänker sig ett stort hus som brinner ner men en massa människor i, det är en så häftig brand att ingenting blir kvar av dem, ingen vet vem som var i huset, men ett fåtal människor närmast dörren klarade sig precis, men de är stumma av skräck.
Via dna analys får man reda på att en av de överlevande har en tvilling och att de alltid var tillsammans och eftersom den andra tvilling saknas kan man dra slutsaten att han är död och på så vis få reda på identiteten på en av de som försvann i branden?

Jag tror att problemet med den förlorade informationen egentligen inte handlar enbart om partikelpar. Problemet uppstår redan med en kvantpartikel som passerar händelsehorisonten och, tror jag, formulerades innan man började diskutera Hawkingstrålning.
Citera
2013-08-05, 11:28
Medlem
Giorgis avatar
Citat:

Begränsningen är ljushastigheten.

Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Är det du beskriver något såhär:
Om man tänker sig ett stort hus som brinner ner men en massa människor i, det är en så häftig brand att ingenting blir kvar av dem, ingen vet vem som var i huset, men ett fåtal människor närmast dörren klarade sig precis, men de är stumma av skräck.
Via dna analys får man reda på att en av de överlevande har en tvilling och att de alltid var tillsammans och eftersom den andra tvilling saknas kan man dra slutsaten att han är död och på så vis få reda på identiteten på en av de som försvann i branden?

Med partikelpar så funkar det så, japp. Men det är inte det som är problemet, problemet ligger i att när materia faller in i ett svart hål så läggs informationen om materian på det svarta hålets yta (Bekensteins teorem). Detta funkar eftersom att när massa faller in i ett svart hål så växer hålet (ytan ökar) och mängden information som kan finnas bevarad på ytan ökar. Paradoxen uppstår pga Hawkingstrålningen som minskar det svara hålets massa (och yta) och således "raderar" information, vilket bryter mot fundamentala lagar (Louivilles teorem). Men denna paradoxen har mer eller mindre blivit löst, men lösningen kommer gå så långt över allas huven att det inte är lönt att ens börja försöka skriva ner den.
Senast redigerad av Giorgi 2013-08-05 kl. 11:36.
Citera
2013-08-05, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Begränsningen är ljushastigheten.

Så om jag påstår att ett svart hål kan färdas genom universum i nära ljusets hastighet, då är det teoretiskt möjligt?
Citera
2013-08-05, 12:57
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Så om jag påstår att ett svart hål kan färdas genom universum i nära ljusets hastighet, då är det teoretiskt möjligt?

Visst, men jag känner inte till någon process som skulle kunna accelerera upp det så mkt. Men teoretiskt, sure.
Citera
2013-08-05, 13:07
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Som jag skrev tidigare så har man observerat supermassiva svarta hål som kolliderat och efter kollisionen har det kastats ut ur galaxen. Detta tror man beror på en form av rekylkick pga gravitationsvågor.
Men då handlar det inte om så höga hastigheter, utan snarare några tusen km/s.
Citera
2013-08-05, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Visst, men jag känner inte till någon process som skulle kunna accelerera upp det så mkt. Men teoretiskt, sure.

Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Som jag skrev tidigare så har man observerat supermassiva svarta hål som kolliderat och efter kollisionen har det kastats ut ur galaxen. Detta tror man beror på en form av rekylkick pga gravitationsvågor.
Men då handlar det inte om så höga hastigheter, utan snarare några tusen km/s.
Men om man tänker sig ett biljardbord med biljardkulor där det svarta hålet studsar mot flera olika svarta hål, det första accelererar upp det i nämnda 2000km/s och sen slungas det ut mot ett annat svart hål där det accelereras ännu snabbare osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in