2013-08-05, 14:39
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst

Tycker bara det är märkligt hur långt bönder är villiga att gå för att få kalla en helt vanlig match för derby.

ps. Såg för övrigt att Sverige ska spela Europaderby mot Irland i höst.

Jag är fan sämst på geografi dock, ligger Djurgården och Östermalm på Upplandssidan eller Södermanlandssidan? Är Söder verkligen Uppland eller bör Hammarby inte få kalla matcher mot DIF eller AIK för derbyn i framtiden då de vistas i ett annat landskap? Nu vet jag att de lärde i denna tråd kommer visa på sin kunskap om var respektive lag har för landskapstillhörighet, men jag är ypperligt förbryllad i dessa landskapsderbyn!
2013-08-05, 14:39
Medlem
svulles avatar
Det finns ju faktiskt en ganska stor chans att BP blir första lag ifrån Stockholm att vinna på Tele2, vilket vore fantastiskt komiskt.
2013-08-05, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Det finns ju faktiskt en ganska stor chans att BP blir första lag ifrån Stockholm att vinna på Tele2, vilket vore fantastiskt komiskt.

Gnaget blir d första.
2013-08-05, 14:48
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle

Jag vet inte hur mycket Bajarna bryr sig (dom brukar bry sig jävligt mycket ioförsig om sådant) men jag är helt fantastiskt obrydd om vilka som vinner första matchen på det där åbäket till arena. Att ni bryr er är ganska sött dock.
2013-08-05, 14:49
Medlem
UMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm

Jag är fan sämst på geografi dock, ligger Djurgården och Östermalm på Upplandssidan eller Södermanlandssidan? Är Söder verkligen Uppland eller bör Hammarby inte få kalla matcher mot DIF eller AIK för derbyn i framtiden då de vistas i ett annat landskap? Nu vet jag att de lärde i denna tråd kommer visa på sin kunskap om var respektive lag har för landskapstillhörighet, men jag är ypperligt förbryllad i dessa landskapsderbyn!

Mig veterligen går gränsen genom Gamla stan. AIK-DIF är alltså ett Upplandsderby!
2013-08-05, 14:50
Medlem
csts avatar
Citat:

Stockholms landskapsindelning är lite klurig, före 1600-talet ansågs gränsen gå precis söder om Södermalm, alltså tillhörde då Södermalm Uppland. Sedan 1600-talet brukar man dock mena att gränsen ligger mitt över Gamla Stan vilket gör att Söder tillhör Södermanland och City+Östermalm tillhör Uppland.

Givetvis får man ha någon form av rimlighet och reson också. Även om Stockholms län betår av 26 olika kommuner och två olika landskap är det samma stad. Återgår vi till Skåneexemplet så ligger det exempelvis fyra kommuner längs med kusten mellan Malmö och Helsingborg (Burlöv, Lomma, Kävlinge, Landskrona).
2013-08-05, 14:54
Medlem
Cosmo08s avatar
Citat:

Tycker bara det är märkligt hur långt bönder är villiga att gå för att få kalla en helt vanlig match för derby.

Du kan ju fråga Italienarna...Derby d’Italia är ju rätt stort. Det spelas mellan Juve och Inter och kallas just för derby på grund av den stora rivaliteten klubbarna emellan.
2013-08-05, 14:57
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo08
Du kan ju fråga Italienarna...Derby d’Italia är ju rätt stort. Det spelas mellan Juve och Inter och kallas just för derby på grund av den stora rivaliteten klubbarna emellan.
Du pratar om en helt annan språkkultur där begreppet derby har en annan etymologi.

Inte tillräckligt insatt eller intresserad av italiensk fotboll för att dra några större paralleller eller föra en diskussion utifrån det.
2013-08-05, 14:58
Medlem
svulles avatar
Citat:
Jag vet inte hur mycket Bajarna bryr sig (dom brukar bry sig jävligt mycket ioförsig om sådant) men jag är helt fantastiskt obrydd om vilka som vinner första matchen på det där åbäket till arena. Att ni bryr er är ganska sött dock.

Äh, syftade väl mest på Bajen och deras maniska behov av att vara först med allt. Möjligtvis var de först med att pissa ned någon stackars vägg inne på arenan, men annars ser det mörkt ut på de flesta punkterna. Inte ens första förlusten mäktade de med.

Vad tycker du om rymdskeppet annars då? Har du redan gått i tankarna om att bränna ned skiten för att få flytta tillbaka till Stadion?
2013-08-05, 14:59
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:

Derby är ett överanvänt ord för att locka folk till arenorna, 08-derby, Östgötaderby, Smålandsderby osv osv... Blir ganska tröttsamt när derby har en helt annan innebörd ursprungligen.
2013-08-05, 15:00
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Stockholms landskapsindelning är lite klurig, före 1600-talet ansågs gränsen gå precis söder om Södermalm, alltså tillhörde då Södermalm Uppland. Sedan 1600-talet brukar man dock mena att gränsen ligger mitt över Gamla Stan vilket gör att Söder tillhör Södermanland och City+Östermalm tillhör Uppland.

Jag kom att tänka på dumheten i mitt uttalande om bajen då Birger Jarl med största sannolikhet var Bajare och därför bör Bajen få vara det enda laget som har 2 landskap.
2013-08-05, 15:00
Medlem
Joni93s avatar
Citat:

Nu är du ju endast korkad, finns det någon som helst rivalitet mellan Sverige och Irland?

Det lär ju förövrigt ta lika lång tid att åka Helsingborg - Malmö som det tar att åka genom stockholm.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in