2013-08-05, 14:00
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joni93
derby

derby, idrottsterm för tävling eller match mellan lag från samma ort eller närliggande orter.

http://www.ne.se/derby/152412

Vsg.
Fast nu är väl inte 6,5 mil speciellt nära?
2013-08-05, 14:02
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Fast nu är väl inte 6,5 mil speciellt nära?

I Norrland är det nästgårds, kanske är liknande i potatisodlarnas land också?
2013-08-05, 14:02
Bannlyst
självklart är malmö - helsingborg ett derby. hatet är enormt. skånederbyn är tungre än göteborgsderbyn.
2013-08-05, 14:04
Medlem
Joni93s avatar
6,5mil kanske är långt om man tar traktorn eller sparkcykeln. Gör ni det?
2013-08-05, 14:06
Medlem
UMs avatar
Malmö-Helsingborg är ett Skånederby.

Bör väll räcka för att döda diskussionen vida det är ett derby eller inte.
2013-08-05, 14:06
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
I Norrland är det nästgårds, kanske är liknande i potatisodlarnas land också?
Men sen finns det ju inga större derbyn i norrland heller. Att lagen kommer från samma kommun ser jag nästan som en geografisk förutsättning (även om det finns undantagsfall där själva staden är delad mellan flera kommuner). En mer praktiskt implementering skulle kunna vara att lokaltrafiken är densamma på båda platserna.
2013-08-05, 14:07
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UM
Malmö-Helsingborg är ett Skånederby.

Bör väll räcka för att döda diskussionen vida det är ett derby eller inte.
Så om Djurgården möter Sirius är det ett Upplandsderby?
2013-08-05, 14:12
Medlem
UMs avatar
Citat:
Så om Djurgården möter Sirius är det ett Upplandsderby?

Ja så kan man också se på saken. Hur ni sen värdesätter detta möte är en annan fråga.

Sen personligen hade jag hellre sett att vi haft en större lag i närheten av Malmö istället för Helsingborg. Kanske Lund. Finns ingen som helst lokalkonkurrents i Malmöregionen och i södra Skåne överlag. Stora delar av Skåne har blivit MFF-land. Helsingborg har sin lilla tårtbit i nordväst men inte mer än så.
2013-08-05, 14:17
Medlem
Chew1907s avatar
Citat:
Ja så kan man också se på saken. Hur ni sen värdesätter detta möte är en annan fråga.

Sen personligen hade jag hellre sett att vi haft en större lag i närheten av Malmö istället för Helsingborg. Kanske Lund. Finns ingen som helst lokalkonkurrents i Malmöregionen och i södra Skåne överlag. Stora delar av Skåne har blivit MFF-land. Helsingborg har sin lilla tårtbit i nordväst men inte mer än så.
Okej.
2013-08-05, 14:20
Medlem
csts avatar
Citat:

Om vi ska utgå från definitionen som en skåning precis postade är ju dock värdet av matchen ingen variabel att ta hänsyn till utan det handlar om en match mellan två lag från samma eller närliggande orter. Som jag ser det ska lagen vara från samma ort, eller på sin höjd vara grannkommuner (dvs en närliggande ort( i större städer kanske det kan se lite annorlunda ut, Stockholm består t.ex. av 26 kommuner)).

Jag förstår inte varför det är så jävla viktigt att kunna kalla en match för derby, ni kan väl möte Helsingborg och det finns sjukt mycket rivalitet utan att det för den sakens skull ska kallas för derby vilket det inte är?
2013-08-05, 14:24
Medlem
Joni93s avatar
Citat:
Om vi ska utgå från definitionen som en skåning precis postade är ju dock värdet av matchen ingen variabel att ta hänsyn till utan det handlar om en match mellan två lag från samma eller närliggande orter. Som jag ser det ska lagen vara från samma ort, eller på sin höjd vara grannkommuner (dvs en närliggande ort( i större städer kanske det kan se lite annorlunda ut, Stockholm består t.ex. av 26 kommuner)).

Jag förstår inte varför det är så jävla viktigt att kunna kalla en match för derby, ni kan väl möte Helsingborg och det finns sjukt mycket rivalitet utan att det för den sakens skull ska kallas för derby vilket det inte är?

Synd då att det är ett Skånederby. Om det får dig att gråta dig till sömn varje kväll för att vi kallar det för skånederby är det väl synd för dig.
2013-08-05, 14:27
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joni93
Synd då att det är ett Skånederby. Om det får dig att gråta dig till sömn varje kväll för att vi kallar det för skånederby är det väl synd för dig.

Tycker bara det är märkligt hur långt bönder är villiga att gå för att få kalla en helt vanlig match för derby.

ps. Såg för övrigt att Sverige ska spela Europaderby mot Irland i höst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in