Citat:
Ursprungligen postat av
Salorm
Jag är fan sämst på geografi dock, ligger Djurgården och Östermalm på Upplandssidan eller Södermanlandssidan? Är Söder verkligen Uppland eller bör Hammarby inte få kalla matcher mot DIF eller AIK för derbyn i framtiden då de vistas i ett annat landskap? Nu vet jag att de lärde i denna tråd kommer visa på sin kunskap om var respektive lag har för landskapstillhörighet, men jag är ypperligt förbryllad i dessa landskapsderbyn!

Stockholms landskapsindelning är lite klurig, före 1600-talet ansågs gränsen gå precis söder om Södermalm, alltså tillhörde då Södermalm Uppland. Sedan 1600-talet brukar man dock mena att gränsen ligger mitt över Gamla Stan vilket gör att Söder tillhör Södermanland och City+Östermalm tillhör Uppland.
Givetvis får man ha någon form av rimlighet och reson också. Även om Stockholms län betår av 26 olika kommuner och två olika landskap är det samma stad. Återgår vi till Skåneexemplet så ligger det exempelvis fyra kommuner längs med kusten mellan Malmö och Helsingborg (Burlöv, Lomma, Kävlinge, Landskrona).