2013-08-04, 21:08
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=kunskap1|44616282]
Citat:
1.Om Gud inte gör något åt ondskan vid dagsläget betyder väl inte att han tycker att ondskan är rätt, eller hur?
Eh... en människa som inte gör ngt åt ondska, förstår troligtvis inte vad ondska är.. är du med på det?

Om du står och ser på när onda handlingar eller elakheter försiggår, och vare sig reagerar eller förmår engagera dig för att avlägsna, bearbeta, istället påstår att tja så är det... då är du impotent och kognitivt avtrubbad.

Om en s.k gud.. har skapat allt vd som skett, så människor kan skylla på gud, då har du en sjuk jävel för handen som blir åtrådd och bedjande-objekt = du känner dig maktlös, DU. Då du vill försöka avsäga dig ansvar och delaktighet och kvarhålla gudsbedjan... det är att BLUNDA och tillåta.. bereda plats åt byggandet av hierarkier, som alltid.. byggs med att söndra många, för att låta vissa härska, hur förklarar du annars allt slaveri som ÄNNU försiggår helt legalt liksom illegalt? hur fan kan det isf pågå... 2000-talet!!

För att idioter tror. Att tro är att vilja göra sig dum. Av skaäl som i sig har sina orsaker... bl.a rädslor... eftersom samtliga religioner kör med utpressning, det slutar med att t.ex fascism hade ensamrätt på rubb o stubb, ingen tankefrihet, nazism... fullständig avhumanisering och pervetering av allt vad som var mänskligt existentiellt behov.. våldsdoktriner idealiseras och medvetet förskönas : det belönas och alla vill sträva efter det.

för att människan egentligen är av enkel natur, gruppdynamik, vi är sociala flockdjur. Och ett slag kan underminera vem som helst, om två slår blir våldet starkare, om tio går ihop och slår ännu starkare om 1000 personer i toppen skriver lagar... så kan du räkna ut resten själv..
Citat:

2. Hur skulle direkt intervention ske? Låt oss anta att en by med 10 000 invånare är fattiga och inte har pengar för att försörja sig. Hur skulle Gud agera här i detta exempel? Hur skulle en direkt intervention ske, enligt dig?
De skulle få fortsätta att böla i fattigdom om de trodde att en gud och tillbedjan till en gud/eller flera med boning i himlen, ägde makten...

Så de skulle kunna undvika fattigdom genom att A/ : ta ansvar för sig och andra.
Citera
2013-08-04, 21:33
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
1. Att Gud inte gör något åt ondskan vid tillfället betyder inte att han tillåter det.

Här har du en sann dikotomi: "Tillåter" eller "inte tillåter". Alternativet "inte tillåter" går bort eftersom ondskan finns. alltså återstår endast "tillåter". Hänger du med? gud tillåter UPPENBARLIGEN ondskan för stunden. Framtiden kan vi inte uttala oss om.

Citat:
2. Hur skulle Gud göra för att ta bort ondskan i världen, tycker du?

Är han inte allsmäktig? Vad sägs om "trolla bort skiten"?
Citera
2013-08-04, 21:45
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Här har du en sann dikotomi: "Tillåter" eller "inte tillåter". Alternativet "inte tillåter" går bort eftersom ondskan finns. alltså återstår endast "tillåter". Hänger du med? gud tillåter UPPENBARLIGEN ondskan för stunden. Framtiden kan vi inte uttala oss om.
Jo jag hänger med, men det jag menar med " inte tillåter" är att han inte accepterar att ondskan finns. Han är inte nöjd med att ondskan finns och att människor har det dåligt. Det var det jag menade, hoppas att det blev tydligare.
Citat:
Är han inte allsmäktig? Vad sägs om "trolla bort skiten"?
Ja det hade varit en bra idé. Men frågan är hur detta skulle lösa några problem? Tänk dig att vi har en liten by med 10.000 invånare som lever i fattigdom och inte har pengar att försörja sig. Hur ska han "trolla bort skiten", tycker du? Hur ska han trolla bort fattigdomen?
Citera
2013-08-04, 21:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
OK, jättebra. Om du förutsätter att Gud finns, då förutsätter du också att Guds val i denna värld är det bästa, även om du inte förstår det, eller hur?

Så varför ifrågasätta Guds val om vi erkänner att Gud existerar och är den som gör de absolut bästa valen (eftersom en av Guds egenskaper är visdom)?

Sammanfattning: Jag förutsätter att Gud finns, Gud är vis i sina handlingar, jag förstår inte vår värld (ondskan). Slutsats: Guds existens ifrågasätts.

Varför ska Guds existens ifrågasättas när vi accepterat att Gud handlar enligt visdomens regler?

Dumheter. guds existens accepteras som premiss för att visa på det ohållbara med en allgod gud som tillåter ondska. Det innebär INTE något "har du sagt A får du säga B"-tänk där man måste acceptera gud oavsett vad man kommer fram till.

För att du ska förstå:
Säg att jag precis skrivit högskoleprovet och säger till dig "JAG KAN INTE HA FEL, NÅNSIN!". Och du säger..."Ok OM detta stämmer varför skrev du då 0,1 enligt facit?"...är det då ok för mig att svara "Vadå, du gick precis med på premissen att jag inte kan ha fel. Då kan du inte säga något!!! Alltså har facit fel!!!!"
Citera
2013-08-04, 21:48
Medlem
Citat:
Ja det hade varit en bra idé. Men frågan är hur detta skulle lösa några problem? Tänk dig att vi har en liten by med 10.000 invånare som lever i fattigdom och inte har pengar att försörja sig. Hur ska han "trolla bort skiten", tycker du? Hur ska han trolla bort fattigdomen?

Du menar att gud låter bli för att han inte vet hur han skall göra?
Citera
2013-08-04, 21:50
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jo jag hänger med, men det jag menar med " inte tillåter" är att han inte accepterar att ondskan finns. Han är inte nöjd med att ondskan finns och att människor har det dåligt. Det var det jag menade, hoppas att det blev tydligare.

Faktiskt inte. Det blev precis samma sak.

Edit. Vi är nu överrens om att han tillåter den iaf?

Citat:

1. Är han inte allsmäktig???

2. Ok, säg så här: Finns det fattigdom i himlen? Om inte, så har du svarat på din egen fråga. gud kan göra det utan problem.
Senast redigerad av Fiffiniffi 2013-08-04 kl. 22:07.
Citera
2013-08-04, 21:57
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Man brukar alltid höra att Gud är god så varför skulle han tillåta ondska? I och med att han inte gör något åt ondskan så finns han inte. Är det korrekt att dra denna slutsats?

Nej, det kan också innebära att gud är antingen impotent eller ond. Strawman med andra ord.

Citat:
Låt oss säga så här istället:
1. Satan är ond och orsakar ondska.
2. Ondskan finns i världen
3. Därför finns satan.

Enligt samma logik så bör denna slutsats vara valid. Håller ni med?

Nej det är inte samma logik. I din variant kan man klistra in vad som helst. Vad sägs om:

1. Voldemort är ond och orsakar ondska.
2. Ondskan finns i världen
3. Därför finns Voldemort.

Och dessutom så presenterade du som sagt en strawman så det spelar mindre roll.
Citera
2013-08-04, 21:59
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Hej!
Om Gud aktivt stoppar alla synder, vem ska då dömas för sina onda handlingar. Domedagen skrotas. Meningen med vårt liv förloras. Om Gud aktivt stoppar alla synder, då kan vår existens lika gärna upphöra eftersom syftet med vår existens går förlorad.

Slutligen, alla onda handlingar som människor utfört kommer att ställas inför rättvisan.

Syftet med våra liv är alltså att göra exakt som gud säger och helst lura i oss själva att det är fri vilja och inte ett "är ni inte med oss är ni mot oss" alternativ.

Guds rättvisa består i att straffa syndare i evighet för någonting som kan ha utförts på fem minuter, stöld tex eller äktenskapsbrott För några hundringar eller ett snabbt avsug ska man brinna i evigheters evighet. Tack gud. JÄVLA IDIOT.

Å andra sidan kan man bli förlåten om man bara ångrar sig tillräckligt mycket. Förlåt gud för att jag våldtagit och mördat mer än 25 kvinnor under kriget. Ursäkta att jag pricksköt barn i huvudet.
Kan jag gå nu? Åt vilket håll ligger paradiset?

*samtidigt är den store filantropen och hjälporganisationsfinansiären Bill Gates på väg till helvetet för att han inte kunde få sin hjärna att köpa historien om jungfrufödsel*
Citera
2013-08-04, 22:03
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Om Gud aktivt stoppar synder, då finns det ingen mening med att belöna de troende som aktivt väljer att lyda Gud. Den goda gärningen förlorar sitt värde eftersom att synda inte längre blir ett val. Dagen då alla döms för sina handlingar kan vi glömma. Om Gud aktivt stoppar alla synder, vem ska då dömas för sina onda handlingar. Domedagen skrotas. Meningen med vårt liv förloras. Om Gud aktivt stoppar alla synder, då kan vår existens lika gärna upphöra eftersom syftet med vår existens går förlorad.

Slutligen, alla onda handlingar som människor utfört kommer att ställas inför rättvisan.

Kommer du att bli straffad för dina onda handlingar som du begår i himlen?
Citera
2013-08-04, 22:06
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
*samtidigt är den store filantropen och hjälporganisationsfinansiären Bill Gates på väg till helvetet för att han inte kunde få sin hjärna att köpa historien om jungfrufödsel*
Windows Vista är anledningen till att Bill Gates är på väg till helvetet
Citera
2013-08-04, 22:07
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Faktiskt inte. Det blev precis samma sak.
1. Ondskan sker i världen, det är vi överens om, eller?
2. Varför Gud inte ingriper vid dagsläget är för att han vill ge människan chansen att styra och bestämma. Kan vi säga att människan har lyckats med den uppgiften? Nej, det har hon inte. Vi ser ju svält, fattigdom, krig osv.
3. Gud vill inte att ondska ska råda här på jorden, därför kommer han att ingripa. Men frågan är när detta sker. När detta sker försvinner all ondska från jorden och människan kommer att leva i frid och fröjd.

Citat:
1. Är han inte allsmäktig???

2. Ok, säg så här: Finns det fattigdom i himlen? Om inte, så har du svarat på din egen fråga. gud kan göra det utan problem.
Nej, fattigdom finns inte i himlen för där råder ett helt annat system som skiljer sig från jordens. Här på jorden behöver man arbeta och slita för att få sin belöning, men i himlen är belöningen redan framme utan arbete eller slit.

Gud har förklarat för oss hur fattigdom ska förhindras, när människan vänder bort ryggen från Guds riktlinjer uppstår fattigdom. En princip som leder till fattigdom är bl.a. att maximera sina egenintressen och vinst. Detta är inte vad Gud lär ut. Han vill att människan ska tänka på den andra före sig själv. Tänker man på den andra så är problemet med fattigdom löst.
Citera
2013-08-04, 22:07
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bestammer-senare
Windows Vista är anledningen till att Bill Gates är på väg till helvetet

Sakta i backarna! Vista var rena himmelriket mot Windows "bluescreen 4 ggr om dagen" 98....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in