2013-08-04, 16:43
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesCartier
1. Det är ju samma sak. Gud har makten att förhindra det, men väljer att inte göra det.
2. Bra fråga. Direkt intervention, exempelvis direkt dödsstraff utfärdat av Gud själv vid brott mot dödssynderna? Den allsmäktige och allvetande Gud borde ha någon idé kan man ju tycka. Men än så länge är Guds strategi att sitta och titta på.
1.Om Gud inte gör något åt ondskan vid dagsläget betyder väl inte att han tycker att ondskan är rätt, eller hur?

2. Hur skulle direkt intervention ske? Låt oss anta att en by med 10 000 invånare är fattiga och inte har pengar för att försörja sig. Hur skulle Gud agera här i detta exempel? Hur skulle en direkt intervention ske, enligt dig?
Citera
2013-08-04, 16:46
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ja, om man tror på Gud får man väl anta att Guds val är det bästa, men det betyder ju inte att man inte ska sträva efter att förstå, eller? Man får ändå anta att Gud trots allt har begåvat oss med våra hjärnor för att de ska användas.

Visst ska man sträva efter att förstå, det är endast med förståelse som insikt om gud kan uppnås. Så jag håller med dig fullständigt. Men kom alltid ihåg att epistemologiska problem är aldrig logiska bevis. Om jag inte förstår varför ondskan kvarstår, då är det ologiskt att förkasta Guds existens. Eller hur?

Citat:
Vad är det som väger upp att ondskan får fortleva, att oskyldiga människor drabbas? Är den fria viljan värd så mycket? Varför inte aktivt förhindra brott? Varför sitta och titta på "från ovan"?

Detta vill jag att vi fördjupar oss inom. Men innan dess så vill jag göra ett antagande. Om vi antar att svaret på dina frågor är X och att du känner dig övertygad, kommer du då acceptera Gud som din skapare eller kommer du fortfarande vara fast besluten att Gud inte existerar?

Vidare, på vilket sätt kommer det övertygande svaret X att bevisa för dig Guds existens? Om dessa regler inte bestäms kommer debatten diskussionen vara mållös och inte leda till något. eller hur?

Dina frågor besvaras efter att du besvarat mina.

Ha det bra så länge,
Citera
2013-08-04, 16:49
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Nej, det är ju sant. Men vad tycker du om den logiken som säger att satan finns för att ondskan finns?

Dvs enligt detta argument:
1. Satan är ond och orsakar ondska.
2. Ondskan finns i världen
3. Därför finns satan.
Logisk slutsats men punkt ett är ogrundad.
Citera
2013-08-04, 16:53
Medlem
wootens avatar
Citat:
Nej, det är ju sant. Men vad tycker du om den logiken som säger att satan finns för att ondskan finns?

Dvs enligt detta argument:
1. Satan är ond och orsakar ondska.
2. Ondskan finns i världen
3. Därför finns satan.

Citat:
Ursprungligen postat av bestammer-senare
Logisk slutsats men punkt ett är ogrundad.
Och för att göra den mer uteslutande skulle ett tillägg behöva göras i stil med:"Endast satan kan orsaka ondska" eller
liknande. Som det ser ut nu kan ju även illern ha orsakat ondska och satan behöver inte existera för att ondskan existerar.
Senast redigerad av wooten 2013-08-04 kl. 16:55.
Citera
2013-08-04, 17:11
Medlem
JacquesCartiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Visst ska man sträva efter att förstå, det är endast med förståelse som insikt om gud kan uppnås. Så jag håller med dig fullständigt. Men kom alltid ihåg att epistemologiska problem är aldrig logiska bevis. Om jag inte förstår varför ondskan kvarstår, då är det ologiskt att förkasta Guds existens. Eller hur?

Detta vill jag att vi fördjupar oss inom. Men innan dess så vill jag göra ett antagande. Om vi antar att svaret på dina frågor är X och att du känner dig övertygad, kommer du då acceptera Gud som din skapare eller kommer du fortfarande vara fast besluten att Gud inte existerar?

Vidare, på vilket sätt kommer det övertygande svaret X att bevisa för dig Guds existens? Om dessa regler inte bestäms kommer debatten diskussionen vara mållös och inte leda till något. eller hur?

Dina frågor besvaras efter att du besvarat mina.

Ha det bra så länge,

Alltså det är ju väldigt svårt att svara på. Men jag ska erkänna att jag tror inte att ett (1) foruminlägg kommer att få mig övertygad om Guds existens.

Jag menar att vi har ju flera teorier att ställa emot varandra.

Om man antar att svaret på om Gud (god, allvetande, allsmäktig) finns eller ej är nej, då är ju världen som den ser ut med ondska, olyckor och orättvisor är ett rimligt resultat.

Om man antar att svaret på om Gud finns eller ej istället är ja, ja då krävs det ju något mer, för ondska och olycka finns i världen, det är ju odiskutabelt. Varför skulle en Gud tillåta det? Är Gud inte god?

Men visst, om någon kan övertyga mig om att Guds existens är det mest troliga svaret, ja då kommer jag givetvis att börja tro. Men vad som skulle krävas för det är ju inget jag kan svara på här och nu. Det är ju trots allt inte frågan om att vilja tro eller ej, utan om att övertygas. Men ett första steg kan väl vara att övertyga mig om att ondskan i världen förklaras lika bra med en gud som utan.
Senast redigerad av JacquesCartier 2013-08-04 kl. 18:04.
Citera
2013-08-04, 17:58
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Och för att göra den mer uteslutande skulle ett tillägg behöva göras i stil med:"Endast satan kan orsaka ondska" eller
liknande. Som det ser ut nu kan ju även illern ha orsakat ondska och satan behöver inte existera för att ondskan existerar.
Hur skulle en iller skapa ondska? Har du några exempel?
Citera
2013-08-04, 18:18
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Alltså det är ju väldigt svårt att svara på. Men jag ska erkänna att jag tror inte att ett enda foruminlägg kommer att få mig övertygad om Guds existens.

Jag menar att vi har ju flera teorier att ställa emot varandra.

Om man antar att svaret på om Gud (god, allvetande, allsmäktig) finns eller ej är nej, då är ju världen som den ser ut med ondska, olyckor och orättvisor är ett rimligt resultat.

Om man antar att svaret på om Gud finns eller ej istället är ja, ja då krävs det ju något mer, för ondska och olycka finns i världen, det är ju odiskutabelt. Varför skulle en Gud tillåta det? Är Gud inte god?

Men visst, om någon kan övertyga mig om att Guds existens är det mest troliga svaret, ja då kommer jag givetvis att börja tro. Men vad som skulle krävas för det är ju inget jag kan svara på här och nu. Det är ju trots allt inte frågan om att vilja tro eller ej, utan om att övertygas. Men ett första steg kan väl vara att övertyga mig om att ondskan i världen förklaras lika bra med en gud som utan.

Hej!

Tack för svaret!

Citat:
Alltså det är ju väldigt svårt att svara på. Men jag ska erkänna att jag tror inte att ett enda foruminlägg kommer att få mig övertygad om Guds existens.

Anledningen till varför du tror som du gör är för att du inte riktigt vet vad du vill se/ta del av för att uppnå övertygelsen att Gud existerar. Om du klart och tydligt beskriver och definierar vad det är du vill se för att du ska börja tro på Gud, endast då kan ditt mål uppnås. Om du inte riktigt vet vad som övertygar dig, då kommer inte ett enda foruminlägg övertyga dig om Guds existens (av den enkla anledningen att du inte konkret riktigt vet vad du kräver för övertygas).

Citat:

Intressant slutsats. Utveckla gärna den slutsatsen som du kommit fram till. Varför är ditt svar rimligt? Är inte följande resonemang rimligare:

Vi antar att Gud är god och godhet endast alstras från Gud. Vi ser ondska i vår värld. Ondskan är inget som kommit från Gud eftersom Gud endast alstrar godhet. Varför är inte detta resultat rimligare?

Fundera på frågorna.

Citat:
Vad är det som väger upp att ondskan får fortleva, att oskyldiga människor drabbas? Är den fria viljan värd så mycket? Varför inte aktivt förhindra brott? Varför sitta och titta på "från ovan"?

Vem alstrar ondska? Är det Gud? Den som alstrar ondska är de element som väljer att avlägsna sig från Guds barmhärtighet och lydnad. All ondska definieras som en avlägsning från Guds vilja. Mord, våldtäkt, stöld, äktenskapsbrott osv är handlingar alstrade av människan och definieras som ondska. Ondskan uppstår för att människan gör det Gud inte vill att människan ska göra.

Brott är onda handlingar utförda av människan. Om Gud aktivt stoppar ett pågående brott (tex. ett mord), då måste Gud (enligt Guds rättvisa) stoppa all brott som sker kontinuerligt på vår jord. Gud får inte välja brott som han vill stoppa, då handlar Gud orättvist. Om Gud väljer att stoppa ett brott, då måste alla brott stoppas kontinuerligt. Brott är en synd. Gud måste stoppa alla synder som utförs av människan. Detta innebär något allvarligt. För om något sådant sker, så ska helvetet inte existerar, för ingen kommer bestraffas för sina synder. Om Gud aktivt stoppar synder, då finns det ingen mening med att belöna de troende som aktivt väljer att lyda Gud. Den goda gärningen förlorar sitt värde eftersom att synda inte längre blir ett val. Dagen då alla döms för sina handlingar kan vi glömma. Om Gud aktivt stoppar alla synder, vem ska då dömas för sina onda handlingar. Domedagen skrotas. Meningen med vårt liv förloras. Om Gud aktivt stoppar alla synder, då kan vår existens lika gärna upphöra eftersom syftet med vår existens går förlorad.

Slutligen, alla onda handlingar som människor utfört kommer att ställas inför rättvisan.
Citera
2013-08-04, 19:32
Medlem
wootens avatar
Citat:
Hur skulle en iller skapa ondska? Har du några exempel?
Se det som en premiss/antagande/axiom. De behöver inte överensstämma med verkligheten för att resonemanget ska hålla logiskt. Och tur är väl det med tanke på det system du först ställde upp.

Existensen av ondska behöver inte leda till existensen av satan, i ditt logiska resonemang, om du inte inför en till premiss, som jag exemplifierade tidigare.
Senast redigerad av wooten 2013-08-04 kl. 19:41.
Citera
2013-08-04, 19:42
Medlem
Citat:
Hej!

Om Gud aktivt stoppar synder, då finns det ingen mening med att belöna de troende som aktivt väljer att lyda Gud. Den goda gärningen förlorar sitt värde eftersom att synda inte längre blir ett val. Dagen då alla döms för sina handlingar kan vi glömma. Om Gud aktivt stoppar alla synder, vem ska då dömas för sina onda handlingar. Domedagen skrotas. Meningen med vårt liv förloras. Om Gud aktivt stoppar alla synder, då kan vår existens lika gärna upphöra eftersom syftet med vår existens går förlorad.

Slutligen, alla onda handlingar som människor utfört kommer att ställas inför rättvisan.

Belöna och straffa, det låter som du pratar om hundvalpar. En vettig människa klarar av att utföra goda gärningar utan något löfte om belöning. Om Gud aktivt stoppade alla synder så skulle INGEN dömas och domedagen skulle kunna skrotas, det vore såklart det absolut bästa. Din existens kanske är kopplad till synd eller möjligheten att kunna "synda" men tro inte att alla människor är lika felkopplade i skallen.

Gör man en god gärning för att bli belönad så är man inte god utan girig.
Citera
2013-08-04, 20:02
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Gör man en god gärning för att bli belönad så är man inte god utan girig.
Signaturmaterial.

Dessutom; vi väljer inte vilka vi blir. Vi väljer inte de funktioner som vardagens variabler placeras in för våra val. Vi väljer inte våran fria vilja och vilka faktorer som ska få hög och låg prioritet när vi fattar valen. Vi väljer inte hur vår fria vilja är funtad, om den fria viljan ens existerar.
Citera
2013-08-04, 20:11
Medlem
Om gud är allvetande faller frågan om frälsning, synd, onska mm...
Antingen är "gud" perverterat ond själv eller så är han inte allvetande.

.......och....en icke allvetande gud är väl inte omnipotent?

https://www.flashback.org/t1863156

..för att citera mig själv....det gillar jag ;-)
Citera
2013-08-04, 20:50
Medlem
JacquesCartiers avatar
Citat:
Hej!

Tack för svaret!

Anledningen till varför du tror som du gör är för att du inte riktigt vet vad du vill se/ta del av för att uppnå övertygelsen att Gud existerar. Om du klart och tydligt beskriver och definierar vad det är du vill se för att du ska börja tro på Gud, endast då kan ditt mål uppnås. Om du inte riktigt vet vad som övertygar dig, då kommer inte ett enda foruminlägg övertyga dig om Guds existens (av den enkla anledningen att du inte konkret riktigt vet vad du kräver för övertygas).
Först vill jag bara förtydliga vad jag menade, då jag inte hann ändra mitt inlägg innan du svarade. Jag menade att inte enbart ett (1) foruminlägg skulle kunna få mig att tro, inte att "inte ett enda" som i "inte hur mycket nån än försöker".

Ja, lite så som du lägger fram det kan man väl se det. Jag vet inte vad som krävs för att få mig övertygad, utan jag tar ställning till fakta allteftersom den presenteras för mig.

Citat:
Intressant slutsats. Utveckla gärna den slutsatsen som du kommit fram till. Varför är ditt svar rimligt? Är inte följande resonemang rimligare:

Vi antar att Gud är god och godhet endast alstras från Gud. Vi ser ondska i vår värld. Ondskan är inget som kommit från Gud eftersom Gud endast alstrar godhet. Varför är inte detta resultat rimligare?

Fundera på frågorna.
För tillfället ser jag ingen bra förklaring till att Gud skulle vara allvetande, allsmäktig och god. Om Gud finns så kan jag köpa två av de tre, men inte alla tre samtidigt. Till exempel skulle allvetande, allsmäktig och likgiltig passa bra in på jorden som den ser ut. Så visst, det är inte nödvändigtvis så att dagens jord inte skulle kunna se ut så här om det finns en Gud.

Citat:
Vem alstrar ondska? Är det Gud? Den som alstrar ondska är de element som väljer att avlägsna sig från Guds barmhärtighet och lydnad. All ondska definieras som en avlägsning från Guds vilja. Mord, våldtäkt, stöld, äktenskapsbrott osv är handlingar alstrade av människan och definieras som ondska. Ondskan uppstår för att människan gör det Gud inte vill att människan ska göra.
Ondskan är väl egentligen en definitionsfråga. Att den skulle "uppstå" för att människor gör det Gud inte vill låter ju lite knasigt tycker jag. Det är väl snarare så att när människor avviker från Guds vilja så begår de onda handlingar.

Citat:
Brott är onda handlingar utförda av människan. Om Gud aktivt stoppar ett pågående brott (tex. ett mord), då måste Gud (enligt Guds rättvisa) stoppa all brott som sker kontinuerligt på vår jord. Gud får inte välja brott som han vill stoppa, då handlar Gud orättvist. Om Gud väljer att stoppa ett brott, då måste alla brott stoppas kontinuerligt. Brott är en synd. Gud måste stoppa alla synder som utförs av människan. Detta innebär något allvarligt. För om något sådant sker, så ska helvetet inte existerar, för ingen kommer bestraffas för sina synder. Om Gud aktivt stoppar synder, då finns det ingen mening med att belöna de troende som aktivt väljer att lyda Gud. Den goda gärningen förlorar sitt värde eftersom att synda inte längre blir ett val. Dagen då alla döms för sina handlingar kan vi glömma. Om Gud aktivt stoppar alla synder, vem ska då dömas för sina onda handlingar. Domedagen skrotas. Meningen med vårt liv förloras. Om Gud aktivt stoppar alla synder, då kan vår existens lika gärna upphöra eftersom syftet med vår existens går förlorad.

Fast nu är det ju inte så att brott (eller olyckor) är offerlösa och det är ju där skon klämmer. Om någon begår exempelvis ett mord så finns det ett offer. Säg att offret var troget Guds lag. På vilket sätt var att bli mördad en lämplig belöning, medan mördaren får leva vidare? På vilket sätt är det rättvisa skipad av en god Gud? Varför var mordoffret tvunget att dö för att mördaren skulle få en chans att ångra sig, alternativt istället straffas på domedagen?

Varför ska ens straff utföras på jorden enligt Gud? Alla ska ju ändå straffas på domedagen, eller?

Och även om Gud inte skulle förhindra brott, skulle han inte kunna förhindra olyckor? Vad är vitsen med att låta en troende person dö i förtid i en bilolycka? Kan det vara så att Gud inte lägger sig i för att han inte är alltigenom god?
Senast redigerad av JacquesCartier 2013-08-04 kl. 20:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in