Citat:
Ursprungligen postat av
JacquesCartier
Alltså det är ju väldigt svårt att svara på. Men jag ska erkänna att jag tror inte att ett enda foruminlägg kommer att få mig övertygad om Guds existens.
Jag menar att vi har ju flera teorier att ställa emot varandra.
Om man antar att svaret på om Gud (god, allvetande, allsmäktig) finns eller ej är nej, då är ju världen som den ser ut med ondska, olyckor och orättvisor är ett rimligt resultat.
Om man antar att svaret på om Gud finns eller ej istället är ja, ja då krävs det ju något mer, för ondska och olycka finns i världen, det är ju odiskutabelt. Varför skulle en Gud tillåta det? Är Gud inte god?
Men visst, om någon kan övertyga mig om att Guds existens är det mest troliga svaret, ja då kommer jag givetvis att börja tro. Men vad som skulle krävas för det är ju inget jag kan svara på här och nu. Det är ju trots allt inte frågan om att vilja tro eller ej, utan om att övertygas. Men ett första steg kan väl vara att övertyga mig om att ondskan i världen förklaras lika bra med en gud som utan.
Hej!
Tack för svaret!
Citat:
Ursprungligen postat av
JacquesCartier
Alltså det är ju väldigt svårt att svara på. Men jag ska erkänna att jag tror inte att ett enda foruminlägg kommer att få mig övertygad om Guds existens.
Anledningen till varför du tror som du gör är för att du inte riktigt vet vad du vill se/ta del av för att uppnå övertygelsen att Gud existerar. Om du klart och tydligt beskriver och definierar vad det är du vill se för att du ska börja tro på Gud, endast då kan ditt mål uppnås. Om du inte riktigt vet vad som övertygar dig, då kommer inte ett enda foruminlägg övertyga dig om Guds existens (av den enkla anledningen att du inte konkret riktigt vet vad du kräver för övertygas).
Citat:
Ursprungligen postat av
JacquesCartier
Om man antar att svaret på om Gud (god, allvetande, allsmäktig) finns eller ej är nej, då är ju världen som den ser ut med ondska, olyckor och orättvisor är ett rimligt resultat.
Intressant slutsats. Utveckla gärna den slutsatsen som du kommit fram till. Varför är ditt svar rimligt? Är inte följande resonemang rimligare:
Vi antar att Gud är god och godhet endast alstras från Gud. Vi ser ondska i vår värld. Ondskan är inget som kommit från Gud eftersom Gud endast alstrar godhet. Varför är inte detta resultat rimligare?
Fundera på frågorna.
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesCartier
Vad är det som väger upp att ondskan får fortleva, att oskyldiga människor drabbas? Är den fria viljan värd så mycket? Varför inte aktivt förhindra brott? Varför sitta och titta på "från ovan"?
Vem alstrar ondska? Är det Gud? Den som alstrar ondska är de element som väljer att avlägsna sig från Guds barmhärtighet och lydnad. All ondska definieras som en avlägsning från Guds vilja. Mord, våldtäkt, stöld, äktenskapsbrott osv är handlingar alstrade av människan och definieras som ondska. Ondskan uppstår för att människan gör det Gud inte vill att människan ska göra.
Brott är onda handlingar utförda av människan. Om Gud aktivt stoppar ett pågående brott (tex. ett mord), då måste Gud (enligt Guds rättvisa) stoppa all brott som sker kontinuerligt på vår jord. Gud får inte välja brott som han vill stoppa, då handlar Gud orättvist. Om Gud väljer att stoppa ett brott, då måste alla brott stoppas kontinuerligt. Brott är en synd. Gud måste stoppa alla synder som utförs av människan. Detta innebär något allvarligt. För om något sådant sker, så ska helvetet inte existerar, för ingen kommer bestraffas för sina synder. Om Gud aktivt stoppar synder, då finns det ingen mening med att belöna de troende som aktivt väljer att lyda Gud. Den goda gärningen förlorar sitt värde eftersom att synda inte längre blir ett val. Dagen då alla döms för sina handlingar kan vi glömma. Om Gud aktivt stoppar alla synder, vem ska då dömas för sina onda handlingar. Domedagen skrotas. Meningen med vårt liv förloras. Om Gud aktivt stoppar alla synder, då kan vår existens lika gärna upphöra eftersom syftet med vår existens går förlorad.
Slutligen, alla onda handlingar som människor utfört kommer att ställas inför rättvisan.