2012-11-15, 10:49
Moderator
Sun Rulers avatar
Intressant inlägg, slår dock samman denna tråd med den stora tråden som berör samma ämne. Mod
Citera
2012-11-15, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenkaren
Hej!

Jag såg nyligen detta klipp på youtube, det är en svensk predikant som predikar på Jobs bok och han går igenom varför Gud gjorde något gott i att skapa en värld där ondska och lidande skulle komma att existera.

Här är länken:

http://www.youtube.com/watch?v=7fCJGkTZMT4

Jag har tidigare tagit del av argument från kristna filosofer i denna fråga men aldrig hört någon förklara det på det sättet denna predikant gör, vad tycker ni om vad han säger? Han anser ju att det var bra av Gud att skapa en värld där människor gör ont!

Man behöver kanske inte lyssna till hela predikan, det är framförallt de första 30 min som han förklarar detta.

Egentligen är predikan den sista av fem predikningar, jag rekommenderar starkt de andra fyra, fast de handlar mest om varför Gud ger lidande till kristna och är inte särskilt inriktad i apologetik.

MVH

Kan du inte ta en sammanfattning av argumenten?
Citera
2012-11-15, 15:15
Medlem
PabloPs avatar
Egentligen är religion mycket enkelt och skriftlärda präster med kontrollbehov har krånglat till det. Den skapande "guden" är skaparkraften i manifesterade Universum och vägen till den eviga vilan i den HELiga och odelade källan Anden. Symboliken är inte olik andra gudakrafter i olika kulturer. Det finns en direkt strukturell relation mellan det minsta och det största vari denna kraft är aktiv. Därav ordalydelser likt så som ovan så ock nedan. Egentligen finns ingen större skillnad på nutida forskning och tidig utforskning av hur vårt sinne interagerar med Universum. Metoderna är förvisso diametralt olika men kan överbryggas och gagna varandra via samverkan.
Citera
2012-11-15, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Kan du inte ta en sammanfattning av argumenten?
Det blir ganska svårt med tanke på att det redan är ganska sammanfattat, han ger inte bara ett svar utan flera.
Slutsatsen är mer eller mindre att detta är den enda världen vi kan existera i och uppleva Guds storhet och eftersom Gud kommer att äras av al lidande och ondska i världen så gjorde Han rätt i att skapa världen.
Som sagt kan inte jag sammanfatta vad han sa och ändå göra honom rättvisa.
Rekommenderar klippen starkt till dem som är intresserad!
Citera
2013-08-04, 15:22
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesCartier
Ok, så Gud resonerar som så att en viss mängd människor måste tillåtas att offras för att ge de människor som gör ont chansen att ändra sig och följa Guds riktlinjer? Har jag förstått det rätt då?

Och jo, Gud tillåter ondska eftersom det finns ondska i världen. Eller definierar vi ondska på olika sätt?
1. Att Gud inte gör något åt ondskan vid tillfället betyder inte att han tillåter det.

2. Hur skulle Gud göra för att ta bort ondskan i världen, tycker du?
Senast redigerad av kunskap1 2013-08-04 kl. 15:25.
Citera
2013-08-04, 15:26
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesCartier
Jag angriper denna diskussion utifrån förutsättningen att Gud finns och att världen ser ut som den gör. Om vi då ska anta att Gud är god, allvetande och allsmäktig så är det ju så att ondskan i världen finns kvar enbart för att Gud tillåter det att fortgå.

OK, jättebra. Om du förutsätter att Gud finns, då förutsätter du också att Guds val i denna värld är det bästa, även om du inte förstår det, eller hur?

Så varför ifrågasätta Guds val om vi erkänner att Gud existerar och är den som gör de absolut bästa valen (eftersom en av Guds egenskaper är visdom)?

Sammanfattning: Jag förutsätter att Gud finns, Gud är vis i sina handlingar, jag förstår inte vår värld (ondskan). Slutsats: Guds existens ifrågasätts.

Varför ska Guds existens ifrågasättas när vi accepterat att Gud handlar enligt visdomens regler?
Citera
2013-08-04, 15:35
Medlem
kunskap1s avatar
Man brukar alltid höra att Gud är god så varför skulle han tillåta ondska? I och med att han inte gör något åt ondskan så finns han inte. Är det korrekt att dra denna slutsats?

Låt oss säga så här istället:
1. Satan är ond och orsakar ondska.
2. Ondskan finns i världen
3. Därför finns satan.

Enligt samma logik så bör denna slutsats vara valid. Håller ni med?
Citera
2013-08-04, 15:43
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Man brukar alltid höra att Gud är god så varför skulle han tillåta ondska? I och med att han inte gör något åt ondskan så finns han inte. Är det korrekt att dra denna slutsats?

3. Därför finns satan.

Nej, då teodicéproblemet tar upp tre saker: allsmäktig, allvetande och allgod. Satan brukar inte definieras som allvetande eller allsmäktig.
Citera
2013-08-04, 15:45
Medlem
wootens avatar
Citat:

3. Därför finns satan.

Du har glömt en faktor. Gud sägs även vara allsmäktig. Behöver jag utveckla?
Citera
2013-08-04, 15:48
Medlem
JacquesCartiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
OK, jättebra. Om du förutsätter att Gud finns, då förutsätter du också att Guds val i denna värld är det bästa, även om du inte förstår det, eller hur?

Så varför ifrågasätta Guds val om vi erkänner att Gud existerar och är den som gör de absolut bästa valen (eftersom en av Guds egenskaper är visdom)?

Sammanfattning: Jag förutsätter att Gud finns, Gud är vis i sina handlingar, jag förstår inte vår värld (ondskan). Slutsats: Guds existens ifrågasätts.

Varför ska Guds existens ifrågasättas när vi accepterat att Gud handlar enligt visdomens regler?
Ja, om man tror på Gud får man väl anta att Guds val är det bästa, men det betyder ju inte att man inte ska sträva efter att förstå, eller? Man får ändå anta att Gud trots allt har begåvat oss med våra hjärnor för att de ska användas.

Vad är det som väger upp att ondskan får fortleva, att oskyldiga människor drabbas? Är den fria viljan värd så mycket? Varför inte aktivt förhindra brott? Varför sitta och titta på "från ovan"?
Citera
2013-08-04, 15:51
Medlem
JacquesCartiers avatar
Citat:
1. Att Gud inte gör något åt ondskan vid tillfället betyder inte att han tillåter det.

2. Hur skulle Gud göra för att ta bort ondskan i världen, tycker du?
1. Det är ju samma sak. Gud har makten att förhindra det, men väljer att inte göra det.
2. Bra fråga. Direkt intervention, exempelvis direkt dödsstraff utfärdat av Gud själv vid brott mot dödssynderna? Den allsmäktige och allvetande Gud borde ha någon idé kan man ju tycka. Men än så länge är Guds strategi att sitta och titta på.
Senast redigerad av JacquesCartier 2013-08-04 kl. 16:08.
Citera
2013-08-04, 16:39
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bestammer-senare
Nej, då teodicéproblemet tar upp tre saker: allsmäktig, allvetande och allgod. Satan brukar inte definieras som allvetande eller allsmäktig.
Nej, det är ju sant. Men vad tycker du om den logiken som säger att satan finns för att ondskan finns?

Dvs enligt detta argument:
3. Därför finns satan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här