Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Jo men man kan ju tycka att när en av världens främsta fysiker förmedlar lite av sin kunskap kring vår existens på ett väldigt pedagogiskt och i alla fall något så när lättförståligt sätt för de flesta, borde alla de människor som är intresserade kring skapelsen av universum lyssna. Det finns ju tex ca 4-5.5 miljarder teister i världen och om de nu tror på "Gud" så borde de ju vara jäkligt intresserade av hur hans skapelse kom till i detalj kan tyckas... Om de nu inte är chicka accessoartroende

.
Brukar köra allehanda föreläsningsserier i bakgrunden på datorn när jag jobbar, finns nog inte ett område som jag inte lyssnat på ett par tre olika undervisningsserier i. Bra sätt att bli allmänbildad på. Problemet kan ju vara att man kan bli lite för intresserad av vad de säger ibland, men jag kör om de ett par gånger i stället så då slipper man att man kommer på sig själv med att lyssna på föreläsningen i stället för att jobba.
Helt klart, helt klart!
Det är intressant med debatter mellan lärda naturvetare och teister.. Ofta har naturvetarna läst bibeln, koranen eller torah, i vissa fall allihopa. Men teisterna besitter inte ens högstadie fysik/kemi kunskaper.
Jag klarar inte av att göra annat samtidigt som jag har en föreläsning i bakgrunden.. Jag pendlar mellan att sitta och döstirra på föreläsaren och lyssa på varje liten stavning han yttrar, till att missa varenda bokstav när jag gör något annat. Därför sitter jag alltid igenom hela föreläsningarna istället, men då blir det jobbigt att orka med allt för många.
Citat:
Ursprungligen postat av
LuktenUtavBajs
Vilka astronauter (eller kosmonauter) hade coolast rymddräkter? De från USA eller Sovjetunionen?
Detta är ju inte en faktafråga, utan en smaksak och hör därför inte riktigt hemma här

Och sen får du ju inte glömma taikonauterna, Kinas rymdfarare!
Men mitt svar är nog
EMU dräkten (Extravehicular Mobility Unit). "Standard" dräkten, som de använde på rymdfärjorna. Den är så stilren.
Har alltid gillat Apollo dräkten också, den som
de hade på Månen. Men EMU och Apollo dräkterna är ju väldigt lika, bara att Apollo dräkten ser ut som att någon stuckit hål på en EMU dräkt.
Sedan är tryckdräkten som astronauterna hade på sig under start och landning jäkligt fina.
Pumpadräkterna som de kallas. Fast självklart skall det vara ACES och inte LES, då LES ser ut som en ACES med punka, precis som med EMU och Apollo dräkterna!
Jag tycker helt klart att USA vinner modepriset för rymdfarare helt klart!