2013-08-08, 18:58
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Det är oneklingen en intressant fråga, ska ta upp den på nån fika när jag är tebaks på avdelningen (måndag).
Om de blir föör "rödskiftade", går de ens då att detektera? Har vi hittat en lösning på mörk materia?

För fan, ta inte upp det!?! Vi skriver en artikel. Fort, deleta alla inlägg innan 60min förflutit!!!11
Citera
2013-08-08, 19:01
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
För fan, ta inte upp det!?! Vi skriver en artikel. Fort, deleta alla inlägg innan 60min förflutit!!!11

Hahahaha tack för den. Vet inte vf, men jag började garva hysteriskt.
Citera
2013-08-08, 19:31
Medlem
PuffTheDragons avatar
*skriver en artikel* Håll utkik på arxiv!
Citera
2013-08-08, 23:16
Medlem
b4jss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Du menar om vi skulle detektera en kosmisk elektron från galax nånstans långt ifrån?

1) Hur fan ska vi avgöra varifrån den kom?

2) Hur ska vi veta dess ursprungliga våglängd?

3) Jag tror de rödförskjuts i form av att de tappar kinetisk energi... inte säker men det bör de göra.
Veta elektronens genosnittliga energi från en kvasar av specific energi, mäta avstånd, lång jävla exponering? Jag vette fan.
Citera
2013-08-08, 23:33
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b4js
Veta elektronens genosnittliga energi från en kvasar av specific energi, mäta avstånd, lång jävla exponering? Jag vette fan.

Om elektroner hade flugit rakt genom rymden, så kanske.
Citera
2013-08-09, 05:39
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Kan nog stämma mycket väl. Det är ju inte vardagliga, intuitiva saker vi diskuterar precis
Susskind är en hjälte som jag sett många föreläsningar utav, men långt ifrån tillräckligt!
Svårt att finna tid att gå igenom hela kurser via youtube, när man redan pluggar annat (eller nja, samma ämne, men lite lägre nivå) "på riktigt" samtidigt. Och det faktum att en hel del grejer har sluppit ur minnet!
Jo men man kan ju tycka att när en av världens främsta fysiker förmedlar lite av sin kunskap kring vår existens på ett väldigt pedagogiskt och i alla fall något så när lättförståligt sätt för de flesta, borde alla de människor som är intresserade kring skapelsen av universum lyssna. Det finns ju tex ca 4-5.5 miljarder teister i världen och om de nu tror på "Gud" så borde de ju vara jäkligt intresserade av hur hans skapelse kom till i detalj kan tyckas... Om de nu inte är chicka accessoartroende .

Brukar köra allehanda föreläsningsserier i bakgrunden på datorn när jag jobbar, finns nog inte ett område som jag inte lyssnat på ett par tre olika undervisningsserier i. Bra sätt att bli allmänbildad på. Problemet kan ju vara att man kan bli lite för intresserad av vad de säger ibland, men jag kör om de ett par gånger i stället så då slipper man att man kommer på sig själv med att lyssna på föreläsningen i stället för att jobba.
Senast redigerad av MeanME 2013-08-09 kl. 05:43.
Citera
2013-08-09, 10:34
Medlem
analogics avatar
Kanske helt korkad fråga men man säger ju för att accelerera en massa (tex en atom av valfritt grundämne) så går det åt hela universums energi för att accelerera upp denna till C. Tar man en neutrin som väl innehåller en liten del massa och den rör sig väl i närheten av C? Borde inte den neutrinen använda sig utav "minst 97%, snabb huvudräkning.." av universums energi isf?
Citera
2013-08-09, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analogic
Kanske helt korkad fråga men man säger ju för att accelerera en massa (tex en atom av valfritt grundämne) så går det åt hela universums energi för att accelerera upp denna till C. Tar man en neutrin som väl innehåller en liten del massa och den rör sig väl i närheten av C? Borde inte den neutrinen använda sig utav "minst 97%, snabb huvudräkning.." av universums energi isf?

Är ingen expert men jag tror inte att det är lineärt. Dvs kurvan blir väldigt brant på slutet.

(det här kan ses som en fortsättning på frågan)
Senast redigerad av ka kui 2013-08-09 kl. 10:43.
Citera
2013-08-09, 12:23
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Är ingen expert men jag tror inte att det är lineärt. Dvs kurvan blir väldigt brant på slutet.

(det här kan ses som en fortsättning på frågan)

Detta. Energin går asymptotiskt mot oändligheten när man närmar sig c.
Citera
2013-08-09, 13:53
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Vilka astronauter (eller kosmonauter) hade coolast rymddräkter? De från USA eller Sovjetunionen?
Citera
2013-08-09, 14:23
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jo men man kan ju tycka att när en av världens främsta fysiker förmedlar lite av sin kunskap kring vår existens på ett väldigt pedagogiskt och i alla fall något så när lättförståligt sätt för de flesta, borde alla de människor som är intresserade kring skapelsen av universum lyssna. Det finns ju tex ca 4-5.5 miljarder teister i världen och om de nu tror på "Gud" så borde de ju vara jäkligt intresserade av hur hans skapelse kom till i detalj kan tyckas... Om de nu inte är chicka accessoartroende .

Brukar köra allehanda föreläsningsserier i bakgrunden på datorn när jag jobbar, finns nog inte ett område som jag inte lyssnat på ett par tre olika undervisningsserier i. Bra sätt att bli allmänbildad på. Problemet kan ju vara att man kan bli lite för intresserad av vad de säger ibland, men jag kör om de ett par gånger i stället så då slipper man att man kommer på sig själv med att lyssna på föreläsningen i stället för att jobba.
Helt klart, helt klart!
Det är intressant med debatter mellan lärda naturvetare och teister.. Ofta har naturvetarna läst bibeln, koranen eller torah, i vissa fall allihopa. Men teisterna besitter inte ens högstadie fysik/kemi kunskaper.

Jag klarar inte av att göra annat samtidigt som jag har en föreläsning i bakgrunden.. Jag pendlar mellan att sitta och döstirra på föreläsaren och lyssa på varje liten stavning han yttrar, till att missa varenda bokstav när jag gör något annat. Därför sitter jag alltid igenom hela föreläsningarna istället, men då blir det jobbigt att orka med allt för många.
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Vilka astronauter (eller kosmonauter) hade coolast rymddräkter? De från USA eller Sovjetunionen?
Detta är ju inte en faktafråga, utan en smaksak och hör därför inte riktigt hemma här Och sen får du ju inte glömma taikonauterna, Kinas rymdfarare!
Men mitt svar är nog EMU dräkten (Extravehicular Mobility Unit). "Standard" dräkten, som de använde på rymdfärjorna. Den är så stilren.
Har alltid gillat Apollo dräkten också, den som de hade på Månen. Men EMU och Apollo dräkterna är ju väldigt lika, bara att Apollo dräkten ser ut som att någon stuckit hål på en EMU dräkt.
Sedan är tryckdräkten som astronauterna hade på sig under start och landning jäkligt fina. Pumpadräkterna som de kallas. Fast självklart skall det vara ACES och inte LES, då LES ser ut som en ACES med punka, precis som med EMU och Apollo dräkterna!
Jag tycker helt klart att USA vinner modepriset för rymdfarare helt klart!
Citera
2013-08-09, 15:06
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Helt klart, helt klart!
Det är intressant med debatter mellan lärda naturvetare och teister.. Ofta har naturvetarna läst bibeln, koranen eller torah, i vissa fall allihopa. Men teisterna besitter inte ens högstadie fysik/kemi kunskaper.

Jag klarar inte av att göra annat samtidigt som jag har en föreläsning i bakgrunden.. Jag pendlar mellan att sitta och döstirra på föreläsaren och lyssa på varje liten stavning han yttrar, till att missa varenda bokstav när jag gör något annat. Därför sitter jag alltid igenom hela föreläsningarna istället, men då blir det jobbigt att orka med allt för många.
Tröttnat på det ger mig inget längre.
Kan titta på tex Hitchens ibland bara för skönheten i hans argumentationsteknik.
Det är allt.

Jag anser ju att gudsbegreppet inte är validt och går att avfärda då teister inte vet vad deras gud är, så då tycker man det är meningslöst att se teisterna yra på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in