2013-03-31, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osmanvallo
Den så kallade krisen som åberopas i PK media är bara en aptitretare på vad som skall komma framöver, det som hände på Cypern kommer hända i alla alla PIIGs länder fast då med tio gånger större efterskalv mot övriga EU länder och deras ekonomi.

Även om Sverige står utanför Euron kommer det bli den utlösande faktorn som får den svenska bobubblan att fullständigt explodera med fall på 50-60 %

Håller med. Frågan är bara när det kan tänkas hända. Ett år? Två år? Tre år eller längre?
2013-03-31, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garmethew
Håller med. Frågan är bara när det kan tänkas hända. Ett år? Två år? Tre år eller längre?
Att döma av denna tråden är svaret alltid något i stil med "innevarande år +2".
2013-03-31, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Att döma av denna tråden är svaret alltid något i stil med "innevarande år +2".

Och när det händer så låter "vad var det jag sa." Men jag utgår nog från att det händer någon gång fast jag kan inte se exakt vad som utlöser det. Om man ser historiskt på det så går det ju i efterhand att se vad som åstadkom det hela och säkerligen så var det någon som trodde att det skulle bli just så, men grejen är ju den att det fanns en hel massa människor som trodde något annat.
2013-03-31, 17:41
Medlem
TRRRRISTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garmethew

Snacket som går just nu är Q4, 2013 så inte så jätte länge kvar.
2013-03-31, 18:04
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Jag köpte själv en lägenhet för att det är i princip omöjligt att få hyresrätt utan stått i kö i 5-10 år. Bostadsbristen är vad som säger emot en bubbla.

Därför tror även jag på stabila eller ökande bostadspriser närmsta 5 åren.
Du cashade så klart din lägenhet rakt av? Priserna sätts helt efter hur mycket Kreditsvenne får låna, får 10 Kreditsvennar låna 5M kommer objektet kosta 5M, får de istället låna 10M kommer objektet kosta 10M. Förstår du skillnaden mot efterfrågan med riktiga pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Svenska banker är idag inte speciellt hårt exponerade mot Sydeuropa. Däremot påverkad finansmarknaden i stort och därför bankerna indirekt om Sydeuropa stället till det. Det är väl precis vad som hänt de senaste åren, men de svenska bankernas upplåningskostnader har snarare fallit än rusat. Vissa teorier talar för att det är riskflykt som gör det.
Nej, men svenska banker är exponerade mot tyska och engelska banker, som är exponerade mot spanska och italienska banker som är exponerade mot grekiska banker som är exponerade mot cypriotiska banker. Om du missat det är detta anledningen till att man räddar en massa pissbanker i pissländer. Flera av Spaniens största banker har stora problem/konkurs, Italiens äldsta bank gör rekordförlust och en bankrun har börjat:
http://www.zerohedge.com/news/2013-03-30/whos-next-italys-monte-paschi-admits-billions-deposit-outflows

Detta är anledningen till att Anders Borg lackar ur på Swedbanks Micke Wolf när han kör aktieutdelning istället för att bygga upp kapitalreserven som kan behövas om 5 år. Finanskrisen 2008/2009 löstes aldrig, den blev bara uppskjuten till nu. I Sverige löste man det genom att låta privatskulderna explodera. I USA är köpkraften tillbaka till 2006 års nivåer. Mitt i all global finanskris fortsätter svenska skulder öka till ständigt nya rekord och bopriser till nya rekord wahahaha...
Senast redigerad av Gargamelik 2013-03-31 kl. 18:12.
2013-04-01, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Du cashade så klart din lägenhet rakt av? Priserna sätts helt efter hur mycket Kreditsvenne får låna, får 10 Kreditsvennar låna 5M kommer objektet kosta 5M, får de istället låna 10M kommer objektet kosta 10M. Förstår du skillnaden mot efterfrågan med riktiga pengar?

Nu ignorerar du igen faktumet att i större delen av Sverige så får kreditsvenne låna 5 miljoner men bostäderna kostar kanske 1 miljon.

Priserna sätts inte alls efter hur mycket folk får låna utan beror på utbud/efterfrågan.

Maxpriset beror kanske på hur mycket folk får låna men vad jag sett så är det bara aktuellt i Stockholm. I större delen av Sverige är priserna inte i närheten av vad folk får får låna maximalt.
2013-04-01, 10:52
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osmanvallo
Den så kallade krisen som åberopas i PK media är bara en aptitretare på vad som skall komma framöver, det som hände på Cypern kommer hända i alla alla PIIGs länder fast då med tio gånger större efterskalv mot övriga EU länder och deras ekonomi.

Även om Sverige står utanför Euron kommer det bli den utlösande faktorn som får den svenska bobubblan att fullständigt explodera med fall på 50-60 %

Det låter som en dåligt underbyggd teori. En tvåa på Östermalm kommet alltså kosta 1,4 miljoner kronor och en tvåa i centrala Malmö kommer kosta 500 000 kronor? Vad baserar du dessa siffror på?
2013-04-01, 11:56
Medlem
02-02-2012s avatar
Det är slöseri med tid att försöka gissa sig till när marknaden eventyellt faller eller med hur mycket. Det är inte svårt för riksdagen att ta ett beslut som förvandlar en sprucken bubbla till en balong som pyser ut över 20 år om viljan finns och jag tror knappast det finns någon som vill se det som kan komma om de står med händerna i fickorna och tittar på. Det senaste tilltaget när marknaden blev trög var att Alliansen och MP stiftade en lag om 2:a handsuthyrning och det är inte svårt att hitta på fler lagar som skulle ge samma effekt. Problemet med bostäder är att folk är högt belånade och att marknaden klappat ihop i alla heta områden. Jag inte skulle bli förvånad om 2:a handskontrakt säljs svart idag. På Kungsholmen fanns det för ett par år sedan folk som hyrde lägenheter i 6:e eller 7:e hand så fundera lite på om marknaden fungerar.

Om man ens bryr sig om att lösa detta eller skapar ett samhälle där alla som vill bo bra måste skuldsätta sig för livet är endast en fråga om vad makten vill. I realiteten är det ingen skillnad på om du hyr av en bank där du betalar i form av ränta eller en hyresvärd där du betalar hyra. I slutändan är verkligheten den att du inte äger ditt boende och det är nog mer viktigt för makten än något annat. Att göra medborgare beroende av systemet är för lockande och vi har nog minst en generation kvar innan fåren leds till slakt. När pensionsfonderna är plundrade kommer man att ge sig på folket till dess vill man inte att de engagerar sig i sin framtid och ett kraftigt fall på bostadspriser skulle vara en väckarklocka inte ens de dummaste skulle kunna ignorera.
2013-04-01, 12:13
Medlem
Osmanvallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det låter som en dåligt underbyggd teori. En tvåa på Östermalm kommet alltså kosta 1,4 miljoner kronor och en tvåa i centrala Malmö kommer kosta 500 000 kronor? Vad baserar du dessa siffror på?

Det har jag inte sagt, områden som tex Östermalm kommer troligtvis inte falla alls under förutsättning att det inte bor dumsvennar till bolånetorskar där med 90 % lån på sitt boende.

Räntan skall visst ligga still fram till 2015 enligt SVD idag, innan dess är jag övertygad att svensk banker har fått sig en rejäl smäll i samband med EU krisen, så man kan nog räkna med att bubblan spricker 2015 när räntorna höjs och bankerna i Sverige har börjat chockhöja kostnaderna för bostadslån.

Citat:
Räkna med högre boräntor framöver. Sannolikheten att Riksbanken slår till med en sänkning av reporäntan vid nästa möte 17 april är minimal. Nu ligger räntan still fram till 2015 är beskedet för att sedan krypa uppåt.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/bank-och-fastighet/sa-blir-din-boranta-om-1-ar_8038900.svd
2013-04-02, 09:51
Medlem
Kronofogden lägger fram flera nya objekt varje vecka. Synd att de inte visar bättre bilder på sina objekt.
http://www.hemnet.se/bostad/villa-12rum-saltsjobaden-rosunda-nacka-kommun-sjokullens-vag-24-4824795
En villa i Saltis för 25 000 000kr
2013-04-02, 10:04
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espresson
Kronofogden lägger fram flera nya objekt varje vecka. Synd att de inte visar bättre bilder på sina objekt.
http://www.hemnet.se/bostad/villa-12rum-saltsjobaden-rosunda-nacka-kommun-sjokullens-vag-24-4824795
En villa i Saltis för 25 000 000kr
Vad man skall tänka på när det gäller kronofogden är att de bostäder de säljer är dem som den skuldsatte inte själv kunnat sälja. Det är vanligt att kronofogden ger någon ett par månader eller upp till ett år på sig att sälja större tillgångar på egen hand för att de skall få in mer pengar. Jag har tittat med jämna mellanrum på deras bostäder och det är rätt så klart att det så smått börjar krypa sig in i finare områden. För ett par år sedan var det i stora drag bara sönderslagna hus och något skit i ytterförorterna som såldes i Stockholm men nu är det helt plötsligt villor i Saltsjöbaden och lägenheter i Nacka på listan. Möjligen sässongsbetonat men jag har aldrig sett över 10 attraktiva bostäder på deras sida i Stockholm län förr.
2013-04-02, 10:18
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Nu säger inte det något om någon eventuell bubbla eller bostadsbrist. Hade vi marknadshyror kunde du få dig en hyresrätt omgående.

Det är bara för att hyrorna ligger under marknadshyra som det är kö.

(Hade man kunnat hyra en Ferarri för 1500 per månad hade det varit kö till det också. Men vi säger inte idag att det råder brist på Ferarri-bilar).

Boyta per person i Stockholm ligger på ca 40 per person. Det är bland det högsta i världen. Då är vi långt från bostadsbrist.

Priset idag sätts av vad de som flyttar till ett område är villiga (eller kan) betala per kvm och månad. Stiger den kostnaden så kommer man att allokera färre kvm och det kommer att frigöras kvm till andra. Varvid priset sjunker.

Kostnaden kan öka t ex pga stigande räntor eller amorteringskrav.

Som jag förstått det är det fri hyressättning på nybyggen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in