Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Jag köpte själv en lägenhet för att det är i princip omöjligt att få hyresrätt utan stått i kö i 5-10 år. Bostadsbristen är vad som säger emot en bubbla.
Därför tror även jag på stabila eller ökande bostadspriser närmsta 5 åren.
Du cashade så klart din lägenhet rakt av? Priserna sätts helt efter hur mycket Kreditsvenne får låna, får 10 Kreditsvennar låna 5M kommer objektet kosta 5M, får de istället låna 10M kommer objektet kosta 10M. Förstår du skillnaden mot efterfrågan med riktiga pengar?
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Svenska banker är idag inte speciellt hårt exponerade mot Sydeuropa. Däremot påverkad finansmarknaden i stort och därför bankerna indirekt om Sydeuropa stället till det. Det är väl precis vad som hänt de senaste åren, men de svenska bankernas upplåningskostnader har snarare fallit än rusat. Vissa teorier talar för att det är riskflykt som gör det.
Nej, men svenska banker är exponerade mot tyska och engelska banker, som är exponerade mot spanska och italienska banker som är exponerade mot grekiska banker som är exponerade mot cypriotiska banker. Om du missat det är detta anledningen till att man räddar en massa pissbanker i pissländer. Flera av Spaniens största banker har stora problem/konkurs, Italiens äldsta bank gör rekordförlust och en bankrun har börjat:
http://www.zerohedge.com/news/2013-03-30/whos-next-italys-monte-paschi-admits-billions-deposit-outflows
Detta är anledningen till att Anders Borg lackar ur på Swedbanks Micke Wolf när han kör aktieutdelning istället för att bygga upp kapitalreserven som kan behövas om 5 år. Finanskrisen 2008/2009 löstes aldrig, den blev bara uppskjuten till nu. I Sverige löste man det genom att låta privatskulderna explodera. I USA är köpkraften tillbaka till 2006 års nivåer. Mitt i all global finanskris fortsätter svenska skulder öka till ständigt nya rekord och bopriser till nya rekord wahahaha...