2012-08-28, 16:53
Medlem
User1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJohnBWatson
Alla spindlar, även Svenska spindlar, har giftkörtlar och kan bitas. De svenska spindlarna är oftast för små och med för svagt gift för att bita igenom skinnet på människor och ge smärta.

De största spindlarna i Sverige kan nog bita igenom skinnet på människor, men det är bara korsspindeln som har ett gift som ger kraftigare obehag (ibland).

Spindlar är små djur som lätt skadas av stora djur/människor. De flyr hellre än de anfaller.

Din spindel kanske trodde den trodde den hittat en mysig plats att gömma sig på i ditt byxben, men när du rörde dig blev den nog klämd och skadad så den försvarade sig.
Jag hade inga byxor på mig :P Bara kalsonger och jag satt stilla
Citera
2012-08-28, 22:01
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User1337
Jag hade inga byxor på mig :P Bara kalsonger och jag satt stilla
Kan du ha klämt spindeln ändå?
Citera
2012-08-30, 19:37
Medlem
User1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJohnBWatson
Kan du ha klämt spindeln ändå?
Tvivlar starkt på det eftersom det inte fanns något den kunde klämmas på
Citera
2012-08-31, 22:16
Medlem
Tror jag blev biten häromnatten. Gick in i ett spindelnät förmodligen gjort av en korsspindel. Tänkte inte mer på det utan blev mest irriterad som man blir när detta händer.
Märkte plötsligt att det sved till lite på ovansidan av ena handen. Typ som när en mygga sticker precis. Hann inte se någon spindel, men det klia på handen i några minuter efter.
Blev aldrig något kliande myggbett så var ingen mygga som bet iallafall. Man kan se ett litet litet rött märke nu ett dygn efter.
Citera
2012-08-31, 22:38
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Jag tror det blir svårt att hitta 10 personer i Sverige som blivit bitna av en korspindel (eller vilken spindel som helst för den delen). När jag läste faunistik för en herrans massa år sedan så försökte vi få flera av de större svenska arterna att bita oss (hudvecket mellan tumme och pekfinger), och inte en enda gång lyckades någon spindel penetrera huden.

Skulle man mot förmodan bli biten så är det givetivs inte det minsta farligt.

Kärrspindeln kan väl leverera ett hyffsat smärtsamt bett? Nu sägs ju även svarta änkan ha etablerat sig i Sverige och den är betydligt mycket farligare än några inhemska svenska spindelarter. Ett bett från svarta änkan gör dock inte särskilt ont och förgiftningssymtomerna kommer först senare. Och det är endast honorna som är farliga.
Citera
2012-08-31, 22:48
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Kärrspindeln kan väl leverera ett hyffsat smärtsamt bett? Nu sägs ju även svarta änkan ha etablerat sig i Sverige och den är betydligt mycket farligare än några inhemska svenska spindelarter. Ett bett från svarta änkan gör dock inte särskilt ont och förgiftningssymtomerna kommer först senare. Och det är endast honorna som är farliga.

Kärrspindel, husspindel, källar/grottspindel, luffarspindel och korsspindel kan, om det vill sig illa, penetrera mänsklig hud. Detta är dock ovanligt och det är ofarligt i samtliga fall förutom möjligen luffarspindeln där det råder oklarheter kring vad bettet kan åstadkomma. Somliga menar att det kan leda till problematik i stil med vävnadsdöd men de verkliga beläggen är inte särskilt många och de brukar vara luddiga. Försiktig ska man nog vara ändå och ont gör det om det vill sig så pass illa. Blev f.ö. biten av korsspindel i yngre dagar och det var ganska smärtsamt men inte riktigt lika illa som t.ex. ett geting- eller bistick.

Men för att bli biten krävs det nog att man hanterar spindeln ovarsamt (vilket jag då gjorde), de är inte aggressiva och det krävs en rejäl dos provokation för att locka dem till bett. Typ ovarsam hantering, klämma lite här och där... Ja, som med de flesta småkryp med andra ord, vare sig det är stora skalbaggar, vårtbitare, trollsländor, spindlar eller enkelfotingar.

Änkespindlar klarar nog inte sig här över hela året annat än i de allra sydligaste delarna av landet. Importen lär inte vara stor nog att underhålla något permanent bestånd, hur som helst. Vet av bekanta att de förekommer sporadiskt i Oregon och det är på gränsen för dem, i större delen av Sverige är det betydligt värre klimatmässigt sett.
Senast redigerad av ceph 2012-08-31 kl. 22:52.
Citera
2012-08-31, 23:00
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Kärrspindel, husspindel, källar/grottspindel, luffarspindel och korsspindel kan, om det vill sig illa, penetrera mänsklig hud. Detta är dock ovanligt och det är ofarligt i samtliga fall förutom möjligen luffarspindeln där det råder oklarheter kring vad bettet kan åstadkomma. Somliga menar att det kan leda till problematik i stil med vävnadsdöd men de verkliga beläggen är inte särskilt många och de brukar vara luddiga. Försiktig ska man nog vara ändå och ont gör det om det vill sig så pass illa. Blev f.ö. biten av korsspindel i yngre dagar och det var ganska smärtsamt men inte riktigt lika illa som t.ex. ett geting- eller bistick.

Men för att bli biten krävs det nog att man hanterar spindeln ovarsamt (vilket jag då gjorde), de är inte aggressiva och det krävs en rejäl dos provokation för att locka dem till bett. Typ ovarsam hantering, klämma lite här och där... Ja, som med de flesta småkryp med andra ord, vare sig det är stora skalbaggar, vårtbitare, trollsländor, spindlar eller enkelfotingar.

Änkespindlar klarar nog inte sig här över hela året annat än i de allra sydligaste delarna av landet. Importen lär inte vara stor nog att underhålla något permanent bestånd, hur som helst. Vet av bekanta att de förekommer sporadiskt i Oregon och det är på gränsen för dem, i större delen av Sverige är det betydligt värre klimatmässigt sett.

Det stod i tidningen för några år sedan att mängder av svarta änkor har kommit till Sverige genom import av amerikanska bilar, och någon biolog hävdade att man hade hittat så många exemplar att det i praktiken är omöjligt att de inte har etablerat sig i landet vid det här laget.

Och klimatet bör inte vara något problem eftersom de finns ända upp i norra USA och södra Kanada där vintrarna är kallare än i stora delar av Sverige och somrarna varmare. Men de lär nog inte trivas i norrland, nej.
Citera
2012-09-01, 12:20
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Det stod i tidningen för några år sedan att mängder av svarta änkor har kommit till Sverige genom import av amerikanska bilar, och någon biolog hävdade att man hade hittat så många exemplar att det i praktiken är omöjligt att de inte har etablerat sig i landet vid det här laget.

Och klimatet bör inte vara något problem eftersom de finns ända upp i norra USA och södra Kanada där vintrarna är kallare än i stora delar av Sverige och somrarna varmare. Men de lär nog inte trivas i norrland, nej.

Mja, att den faktiskt etablerat sig någonstan är trots allt rätt osäkert för tillfället. 2008 var det en del skriverier och då tolkades Riksmuseets uttalande som att det var sannolikt att det skett etablering. Man ska dock vara försiktig med att tro på vad journalister skriver.

De studier som gjorts angående etableringsmöjligheter av svarta änkan (bla Sverige och Nya Zeeland) visar att om man bara kolla på klimatdata så skulle tex södra Sverige nog funka (tex områden med en årsmedeltemp på över 6 grader). Dock är det inte bara klimat som styr etablering och spridning av arter.

Det har kommit svarta änkan med bilar från USA i över 40 år och vad jag vet är det hittills inte bekräftat etablering i Sverige, vilket ju tyder ju på att den sannolikt inte har så lätt att etablera sig här.

Men visst det är möjligt att den har etablerat sig och att det finns naturligt reproducerande populationer som inte upptäckts i Sverige. Det som talar mot detta är att den ofta väljer miljöer i eller nära mänskilga boningar och att det trots allt är en art som är tämligen välkänd och lättidentifierad., så om det finns svarta änkan i Sverige så borde det upptäckts tämligen omgående.

Jämför t.ex. med getingspindeln som upptäcktes direkt när den kom till Sverige.
Citera
2012-09-01, 15:24
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Mja, att den faktiskt etablerat sig någonstan är trots allt rätt osäkert för tillfället. 2008 var det en del skriverier och då tolkades Riksmuseets uttalande som att det var sannolikt att det skett etablering. Man ska dock vara försiktig med att tro på vad journalister skriver.

De studier som gjorts angående etableringsmöjligheter av svarta änkan (bla Sverige och Nya Zeeland) visar att om man bara kolla på klimatdata så skulle tex södra Sverige nog funka (tex områden med en årsmedeltemp på över 6 grader). Dock är det inte bara klimat som styr etablering och spridning av arter.

Det har kommit svarta änkan med bilar från USA i över 40 år och vad jag vet är det hittills inte bekräftat etablering i Sverige, vilket ju tyder ju på att den sannolikt inte har så lätt att etablera sig här.

Men visst det är möjligt att den har etablerat sig och att det finns naturligt reproducerande populationer som inte upptäckts i Sverige. Det som talar mot detta är att den ofta väljer miljöer i eller nära mänskilga boningar och att det trots allt är en art som är tämligen välkänd och lättidentifierad., så om det finns svarta änkan i Sverige så borde det upptäckts tämligen omgående.

Jämför t.ex. med getingspindeln som upptäcktes direkt när den kom till Sverige.

Det är iofs sant. Det är väl inte särskilt vanligt att svarta änkor rapporteras runt mänskliga boningar i Sverige. Men man får ändå vara öppen för möjligheten att den faktiskt kan finnas här.
Citera
2012-09-02, 01:31
Medlem
Cuprums avatar
Häftiga djur, korsspindlarna! En korsspindelshona har byggt ett stort hjulnät precis utanför mitt sovrumsfönster, tittar man ut kan man observera den göra sina dagliga ärenden.

Inte bara de, jag lyckades tajma in och se spindeln utanför fönstret just då den byggde sitt nät. Otroligt fascinerande att se spindeln bygga sitt nät, sån precision och sånt delikat hantverk. Jag har med flit undvikit att öppna fönstret under tiden hon har haft nätet, öppnar jag fönstret sabbar jag nätet. Då skulle jag också gå miste om naturfilmen som utspelade sig precis utanför mitt fönster.

OnT:

Jag har aldrig blivit biten, trots att jag hållit i dom många ggr i mitt liv.

Hur är de med husspindlar? Kan dom penetrera hud? Jag har tagit i dessa många ggr (främst för att avlägsna för att min familj och vänner är för skraja för att göra de) och aldrig blivit biten, men är dom kapabla?

USA:s närbesläktade "hobospider" kan, och deras bett kan vara smärtsamma.
Citera
2013-08-04, 00:00
Medlem
Azraels avatar
Jag blev biten av en kärrspindel förra sommaren. Det sved till på foten och jag insåg direkt att något bitit/stuckit mig men förvåningen var ju stor ner jag tittade ner och såg en spindel. Bettet var distinkt, betydligt mer smärtsamt än ett myggbett men inte lika illa som ett getingstick. Spindeln var av medelstorlek (för kärrspindlar). Effekten var lite svullnad och smärta som varade ett par timmar. Då skall tilläggas att jag är överkänslig mot insektsgifter och får rejäla blämmor av myggor och vid ett par tillfällen blivit så svullen av getingstick att jag blivit sängliggande.
Citera
2013-08-04, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Kärrspindel, husspindel, källar/grottspindel, luffarspindel och korsspindel kan, om det vill sig illa, penetrera mänsklig hud.
Jag skulle inte bli förvånad om denna skulle kunna penetrera mänsklig hud med tanke på käkarnas omfattning och att dom rör sig sned nedåt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tapetserarspindel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in