2013-08-05, 21:09
Medlem
Sveriges "ondaste" spindel.

http://www.stationlinne.se/sv/naturu...gaste-spindel/
Citera
2013-08-10, 13:58
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Jag blev biten av en kärrspindel förra sommaren. Det sved till på foten och jag insåg direkt att något bitit/stuckit mig men förvåningen var ju stor ner jag tittade ner och såg en spindel. Bettet var distinkt, betydligt mer smärtsamt än ett myggbett men inte lika illa som ett getingstick. Spindeln var av medelstorlek (för kärrspindlar). Effekten var lite svullnad och smärta som varade ett par timmar. Då skall tilläggas att jag är överkänslig mot insektsgifter och får rejäla blämmor av myggor och vid ett par tillfällen blivit så svullen av getingstick att jag blivit sängliggande.

Kärrspindlar kan bli ganska stora och jag absolut tänka mig att ett bett är märkbart och smärtar lite.

Du slapp åtminstone detta...

https://www.flashback.org/sp39249938

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
En annat undantag är, som också nämnts tidigare, trattminörspindeln eller Funnel web spider. Den har blivit vanlig i flera städer längs östkusten i Australien och anledningen är att den har trängts undan från sitt vanliga habitat pga urbanisering.

Jag blev själv biten av den i samband med en vistelse i Sydney. Jag var ganska ordentligt utslagen i 3 dygn och det tog flera veckor innan jag började känna mig OK.
Senast redigerad av Moltas666 2013-08-10 kl. 14:02.
Citera
2013-09-22, 11:43
Medlem
Blev som barn biten av en korspindel, jag fick feber och en svullnad. Efter natten var det dock borta. Men under tiden var det faktiskt ganska jobbigt med feber, typ 39 (har i vanliga fall 36.5).

Var 9 år, normalviktig, kanske åt smalare hållet. Det var i stockholmsområdet, i skogen. Såg spindeln efteråt, skulle böja mig ner och plocka upp en sak från marken som var något slags ris, där gick han väl och jag råkade väl ta tag i honom istället.
Citera
2014-01-04, 17:23
Medlem
fernebos avatar
Har alltid trott att det bland svenska spindlar bara var korsspindel och kärrspindel och kanske nån mer av de största spindelarterna som kunde bitas, men jävlar vad jag bedrog mig. Det var några somrar sen det hände.

Jag låg och solade en fin dag på en filt i trädgården och när jag bytte position så stack det till på ena knäet. Jag såg en lite brun skitspindel halta iväg och uppenbarligen hade jag klämt till den med knäet. Är inte säker på arten, men det såg ut som en sån där liten vanlig brun spindel man ser springa omkring i gräset eller på grus. Absolut ingen konstig art och det var ingen särskilt stor spindel.

Efter en stund så uppstod ett mörkrött märke på knäet, det började klia rätt rejält och en bula började växa. I början som ett rejält myggbett, men efter nån timme var bulan betydligt större och det gjorde faktiskt riktigt ont. Dels så spände det i hela knäet och del var det en riktigt koncentrerad smärta från själva bitmärket. Ungefär som om nån hade kört med en nål ner i köttet.

Jag började inte må dåligt rent allmänt, men blev rätt skraj, eftersom det var så uppenbart att jag blivit biten av en spindel. Några timmar senare började svullnaden gå ner, men själva bitpunkten fortsatte att klia och vara irriterad i några dar.

Så det där med att svenska spindlar inte kan orsaka smärtsamma bett är helt enkelt inte sant.
Citera
2014-07-22, 05:51
Medlem
Bett från monsterspindel deluxe!?

Så, nu har det hänt igen...

Som mannen i huset fick jag riskera mitt liv när det klockan 0512 dök upp en inkräktare här hemma. Den här gången gick det bra, men jag tycker striderna blir jämnare och jämnare. Inte mindre än tre smällar krävdes det för att få den att säcka ihop. Nu ligger det ben och andra kroppsdelar över hela vardagsrummet.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stor_husspindel

Nu undrar jag, gör det ont att bli biten av en sån här!? Någon kanske till och med har lurat döden och vill berätta sin historia?

Edit:

Citat:
På korta distanser kan spindeln komma upp till en en hastighet på 50 cm per sekund
Senast redigerad av Wireman 2014-07-22 kl. 05:54.
Citera
2014-07-22, 06:35
Medlem
Strychnos avatar
Jodå, dom där monstrena kan bitas!
Ett bett kan vara som ett getingstick, med samma effekt,
Dvs, en bula/rodnad som kliar/svider, och endel människor är
överkänsliga och kan då få en anafylaktisk chock(Precis som med getingstick)
Och eventuella andra besvär.

Jag har blivit biten en gång av ett sådant där monster,
Fick en bula som kliade lite men det var inget mer.

Jag har även blivit "jagad" av en stor jävel,
dom verkar kunna bli förbannade när man försöker dräpa dom.

Själv tycker jag dom är lite coola, och låter dom vara såvida dom inte jävlas.
Senast redigerad av Strychno 2014-07-22 kl. 06:40.
Citera
2014-07-22, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Jodå, dom där monstrena kan bitas!
Ett bett kan vara som ett getingstick, med samma effekt,
Dvs, en bula/rodnad som kliar/svider, och endel människor är
överkänsliga och kan då få en anafylaktisk chock(Precis som med getingstick)
Och eventuella andra besvär.

Jag har blivit biten en gång av ett sådant där monster,
Fick en bula som kliade lite men det var inget mer.

Jag har även blivit "jagad" av en stor jävel,
dom verkar kunna bli förbannade när man försöker dräpa dom.

Själv tycker jag dom är lite coola, och låter dom vara såvida dom inte jävlas.

De allra största ser såpass sckräckinnagande ut att det nästan sklle vara värt besväret att fånga in dom och ha i terrairum. Gaddarna kan bli hyffsade.

Det är med andra ord en dålig ide att fånga dom med händerna och släppa ut!? Med farten jag nämnde så tar det dom två sekunder att springa från handen till pungen och bita en...

Sedan har vi en annan typ av spindel på besök rätt ofta med döskallar på ryggarna. Där snackar vi gaddar.
Citera
2014-07-22, 09:43
Medlem
helveteskyrkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
De allra största ser såpass sckräckinnagande ut att det nästan sklle vara värt besväret att fånga in dom och ha i terrairum. Gaddarna kan bli hyffsade.

Det är med andra ord en dålig ide att fånga dom med händerna och släppa ut!? Med farten jag nämnde så tar det dom två sekunder att springa från handen till pungen och bita en...

Sedan har vi en annan typ av spindel på besök rätt ofta med döskallar på ryggarna. Där snackar vi gaddar.

Korsspindel?

Har blivit biten av både stora husspindlar och korsspindel i mitt liv.
Hade sommarställe med båthus, där frodades det spindlar av alla slag. Och arga var dom jävla också.

Det värsta bettet jag fått var på läppen, såg ut som en Bush-afrikan i flera dagar..

Är du inte allergisk är dessa bett inte farliga.
Citera
2014-07-22, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helveteskyrka
Korsspindel?

Har blivit biten av både stora husspindlar och korsspindel i mitt liv.
Hade sommarställe med båthus, där frodades det spindlar av alla slag. Och arga var dom jävla också.

Det värsta bettet jag fått var på läppen, såg ut som en Bush-afrikan i flera dagar..

Är du inte allergisk är dessa bett inte farliga.

Yes. Hade en familj korsdpindlar som flyttat in under trappan från terrassen

Hur fan blir man biten i läppen...? :P
Citera
2014-07-22, 10:20
Medlem
najass avatar
Tråd sammanfogad med "spindel-betts"-tråden

/mod
Citera
2014-07-22, 18:46
Medlem
Det finns ett fåtal spindlar i Sverige som har tillräckligt starka gaddar för att tränga igenom människohud, men dessa har knappast tillräckligt starkt gift för att döda människor. Kärrspindeln är ett av dessa exempel.
Citera
2014-07-22, 18:48
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
Det finns ett fåtal spindlar i Sverige som har tillräckligt starka gaddar för att tränga igenom människohud, men dessa har knappast tillräckligt starkt gift för att döda människor. Kärrspindeln är ett av dessa exempel.

Jag blev biten av en sådan en gång. Jävlar, de sved en bra stund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in