2011-05-28, 17:56
Medlem
IsabellaJSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Jag måste bara säga att jag allvarligt fick kalla kårar bara genom att läsa detta. Jag är så fruktansvärt rädd för spindlar i alla former och storlekar, så länge de är större än 1 mm i diameter. Förstår inte hur du står ut i detta infesterade helvete!

Men on:t som redan nämnts så nej de är inte farliga. Det kan göra lite ont, sen som vanligt är vissa personer känsligare än andra. Tror det är större risk för att ungarna trillar och slår sig så du kan nog vara lugn. Du borde dock ta bort dem för din stackars systers skull, jag vet hur hon känner sig!

Jag tycker de är rätt vackra,näten också, funderar på att skissa av en.

Haha, fångade några och släppte ut dem i gräset, men min syrra gick fortfarande runt med flugsmällan här inne och hon vägrade sitta med ryggen mot väggen när vi fikade.
Citera
2011-05-29, 09:19
Medlem
kalsonghammares avatar
Precis som Najas skriver så penetrerar den troligen inte huden, och bits bara om det känner sig rejält hotade, vi är ju inget byte för dem. Har själv fått ett nyp från en Araneus Diadematus som satt på ett hänglås i skymundan, jag råkade klämma den, men det var inte speciellt smärtsamt och ingen irritation av huden uppstod.
Citera
2011-05-31, 17:32
Medlem
Nagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Jag tror det blir svårt att hitta 10 personer i Sverige som blivit bitna av en korspindel (eller vilken spindel som helst för den delen). När jag läste faunistik för en herrans massa år sedan så försökte vi få flera av de större svenska arterna att bita oss (hudvecket mellan tumme och pekfinger), och inte en enda gång lyckades någon spindel penetrera huden.

Skulle man mot förmodan bli biten så är det givetivs inte det minsta farligt.

Här har du iaf en som blivit biten av spindel i Sverige

Dock inte korsspindel, vet inte vad det var för någon sort heller, utgick från att det skulle varit en kärrspindel när det hände eftersom det var i en våtmark det hände, men vet nu att den inte alls såg ut som en kärrspindel. Bettet kom från en knappt 1 cm stor ganska rödaktig spindel, inga allvarliga symptom, smärta vid bettet, sen rodnad och lätt klåda/sveda ett par timmar.
Citera
2011-05-31, 20:53
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naga
Här har du iaf en som blivit biten av spindel i Sverige

Dock inte korsspindel, vet inte vad det var för någon sort heller, utgick från att det skulle varit en kärrspindel när det hände eftersom det var i en våtmark det hände, men vet nu att den inte alls såg ut som en kärrspindel. Bettet kom från en knappt 1 cm stor ganska rödaktig spindel, inga allvarliga symptom, smärta vid bettet, sen rodnad och lätt klåda/sveda ett par timmar.
Var på kroppen blev du biten?

Själv har jag inte kommit närmare än att jag pillade på ett par korsspindlar omedvetet när jag var yngre. Precis som man kan sitta och pilla på ett tuggummi under ett bord utan att tänka på det rörde jag mina klåfingriga fingrar över ett nät med korsspindlar över en båtreling. Min mest actionfyllda spindel-encounter!
Citera
2011-05-31, 21:13
Medlem
Zaxxons avatar
Då merparten spindlar är så fredliga börjar man nästan undra om de "lärt" sig (läs evolverat) att bita "i något stort" inte lönar sig, att ett bett oftare resulterar i skada? Biter de om man tar sina flottikorvar till fingrar och frekvent fingerpullar deras nät som man gjorde första gången man bläddra snigel?

Att reta upp spindlar med grässtrån, så de ställer sig i försvarsställning och "anfaller" grässtråt har jag gjort. Men då man handskas med dem med händer/fingrar springer de oftast undan eller drar ihop sig till ett "spela död"-knyppe.
Senast redigerad av Zaxxon 2011-05-31 kl. 21:15.
Citera
2011-06-01, 13:14
Medlem
Nagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Var på kroppen blev du biten?

Själv har jag inte kommit närmare än att jag pillade på ett par korsspindlar omedvetet när jag var yngre. Precis som man kan sitta och pilla på ett tuggummi under ett bord utan att tänka på det rörde jag mina klåfingriga fingrar över ett nät med korsspindlar över en båtreling. Min mest actionfyllda spindel-encounter!

Bettet var på benet, om den inte blev klämd mellan benet och gräs borde det varit ganska oprovocerat

Ryser när jag läser om spindeln på relingen, så otroligt obehagligt
Citera
2012-08-24, 00:40
Medlem
User1337s avatar
Vanligt att spindlar bits?

Jag satt och kollade på film och kände nåt obehagligt på benet och gick till toan, när ja tände lampan så kände jag något på benet igen och när ja kollade ner så låg en spindel på golvet ungefär 1-2 cm bred och höjd. Jag känner hur det svider riktigt mycket på låret och jag kan se att spindelhelvetet bitit mig. Jag undrar bara ifall det är vanligt att spindlar bits och ifall det är något att oroa sig för eftersom jag har aldrig hört talas om att spindlar bits förutom på typ spiderman-filmerna -.- Undrar även av vilka spindelbet det svider av och hur länge det ska svida för det var ungefär 20 min sen det hände och jag känner fortfarande av det.. Har världens jävla fobi för kryp och spindlar så detta var ingen trevlig upplevelse. Svar uppskattas.
Citera
2012-08-24, 00:54
Medlem
Fittigs avatar
Vissa spindlar bits och andra inte. Korsspindeln är väl den enda Svenska spindeln som har ett lite obehagligare bett. Blev själv utsatt för detta bett en gång, själva bettet gjorde fruktansvärt ont, det är mycket värre än getingstick tex. Sedan avtog smärtan ganska snabbt men jag hade säkert ont i någon timme. Området runt bettet blev förhårdnat och kliade som fanken, tog kanske en vecka innan symptomen hade försvunnit helt. Jävla äckliga korsspindel.

Jag vet inte hur vanligt det är att dessa spindlar bits, jag råkade klämma den mot min hud vilket antagligen gjorde att den handlade i självförsvar.
Citera
2012-08-24, 01:41
Medlem
Verdess avatar
Blev biten av en spindel och resultatet kändes som ett myggbett ungefär, blev lite rött, lite svullet och kliade/sved. Jag har ingen aning om vad det var för spindel. Korsspindel borde väl göra ondare än så, hur är det att bli biten av en husspindel? Den var helsvart, ganska korta ben..
Citera
2012-08-24, 01:45
Medlem
Nlesjems avatar
Har aldrig känt av ett spindelbett.(korsspindel kan kännas tror jag)
Snart kanske du märker av superkrafter och titulerar dig Peter..
Citera
2012-08-24, 01:48
Medlem
helvedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nlesjem
Har aldrig känt av ett spindelbett.(korsspindel kan kännas tror jag)
Snart kanske du märker av superkrafter och titulerar dig Peter..

IDD, TS berätta om det har hänt något med syn och muskler osv imorgon
Citera
2012-08-25, 22:28
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User1337
Jag satt och kollade på film och kände nåt obehagligt på benet och gick till toan, när ja tände lampan så kände jag något på benet igen och när ja kollade ner så låg en spindel på golvet ungefär 1-2 cm bred och höjd. Jag känner hur det svider riktigt mycket på låret och jag kan se att spindelhelvetet bitit mig. Jag undrar bara ifall det är vanligt att spindlar bits och ifall det är något att oroa sig för eftersom jag har aldrig hört talas om att spindlar bits förutom på typ spiderman-filmerna -.- Undrar även av vilka spindelbet det svider av och hur länge det ska svida för det var ungefär 20 min sen det hände och jag känner fortfarande av det.. Har världens jävla fobi för kryp och spindlar så detta var ingen trevlig upplevelse. Svar uppskattas.

Alla spindlar, även Svenska spindlar, har giftkörtlar och kan bitas. De svenska spindlarna är oftast för små och med för svagt gift för att bita igenom skinnet på människor och ge smärta.

De största spindlarna i Sverige kan nog bita igenom skinnet på människor, men det är bara korsspindeln som har ett gift som ger kraftigare obehag (ibland).

Spindlar är små djur som lätt skadas av stora djur/människor. De flyr hellre än de anfaller.

Din spindel kanske trodde den trodde den hittat en mysig plats att gömma sig på i ditt byxben, men när du rörde dig blev den nog klämd och skadad så den försvarade sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in