Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Nu tycker jag vi går till botten med en sak. Genom min uppväxt har jag fått höra två motsägande påståenden från folk:
- Korsspindeln är den enda giftiga spindeln i Sverige.
- Kärrspindeln är den enda giftiga spindeln i Sverige.
När jag läste faunistik för några år sedan sa läraren att de enda spindlar som finns i Sverige och vars bett kan gå igenom människans hud är korsspindeln, kärrspindeln och "några till". De här "några till" tror jag var väldigt ovanliga, eller så minns jag inte vad hans undanflykt var för att inte berätta vilka arter det rörde sig om.
Någon som har några åsikter om vilka arter det finns i Sverige, vars bett kan gå igenom människans hud?
Din lärare har rätt, det är bara de stora arterna i Sverige som har käkar (ok inte käkar egntligen men skit i det nu) som är långa och starka nog att penetrera människans hud. Det är dock bara partier där huden är som tunnast, eller på barn och andra med tunn hud som de klarar det, och det krävs rätt speciella omständigheter för att de ska ske. Jag har som sagt försökt med flera stora arter i Sverige och det har aldrig lyckats. Ibland har jag känt att de fått grepp om ett hudveck, men det har aldrig gått hål på mitt skinn.
Det finns ju tex två arter av kärrspindel i Sverige och några
Araneus-arter (korsspindlar), och dessa kan möjligen penetrera huden. Getingspindeln som är en nyinflyttad och ovanlig art lär också kunna penetrera människohud.
Båda de två första påståendena är dock fel. Alla spindlar i Sverige är giftiga (ok det finns några undantag även där men skit i det nu), fast inte så att de påverkar oss.