• 1
  • 2
2011-05-26, 14:17
Medlem
IsabellaJSs avatar
Jag bor för tillfället i sommarstuga och det kryllar av korspindlar här, har räknat till kanske 20-30 nät på utsidan av huset och ca 10 här inne, vissa är små som ärtor andra är som jordgubbar. Finns en hel drös av dem ute på dass med.

Jag är inte rädd för spindlar och har ingen lust att döda dem. Men undrar hur farliga de här jävlarna är egentligen? Jag har förstått så mycket att de inte är livsfarliga, men hur ont gör det, mår man illa osv om man blir biten? Är det någon skillnad på de stora och små?

Ungarna i släkten springer oftast runt och pysslar med de här små djuren, typ. kastar in myror i nätet och fångar dem i burkar osv. Är de farligare för barn att bli bitna? Har dessutom en syster som är livrädd för de här djuren.

Ska jag gå runt och ta bort dem, eller är det lungt att ha kvar dem?
Citera
2011-05-26, 14:18
Medlem
Zartazas avatar
Jag har hört att det gör ondare att bli biten av en korsspindel än att bli stucken av en geting. Tror inte att det är sant dock. Men det är nog ingen fara skulle jag tro.
Citera
2011-05-26, 14:20
Medlem
1993s avatar
Jag hoppas den här länken kan vara till hjälp:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Korsspindel
Citera
2011-05-26, 14:20
Bannlyst
Den är inte giftig för människan. Ett bett ger en lätt klåda och en svullnad som ett myggstick. Besvären går över inom en timma. Den biter nästan aldrig människor. Nästan alltid är det andra småkryp eller andra orsaker som gör att folk tror att de blivit bitna av spindlar.
Citera
2011-05-26, 14:23
Medlem
najass avatar
Jag tror det blir svårt att hitta 10 personer i Sverige som blivit bitna av en korspindel (eller vilken spindel som helst för den delen). När jag läste faunistik för en herrans massa år sedan så försökte vi få flera av de större svenska arterna att bita oss (hudvecket mellan tumme och pekfinger), och inte en enda gång lyckades någon spindel penetrera huden.

Skulle man mot förmodan bli biten så är det givetivs inte det minsta farligt.
Citera
2011-05-26, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stoi!
Den är inte giftig för människan. Ett bett ger en lätt klåda och en svullnad som ett myggstick. Besvären går över inom en timma. Den biter nästan aldrig människor. Nästan alltid är det andra småkryp eller andra orsaker som gör att folk tror att de blivit bitna av spindlar.

Wikipedia-quote men det funkar väl också.
Citera
2011-05-26, 14:30
Medlem
IsabellaJSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Jag tror det blir svårt att hitta 10 personer i Sverige som blivit bitna av en korspindel (eller vilken spindel som helst för den delen). När jag läste faunistik för en herrans massa år sedan så försökte vi få flera av de större svenska arterna att bita oss (hudvecket mellan tumme och pekfinger), och inte en enda gång lyckades någon spindel penetrera huden.

Skulle man mot förmodan bli biten så är det givetivs inte det minsta farligt.

Jag tar det som att de inte direkt är några problem, då slipper jag döda dem. Man tackar!

Ska ändå "flytta ut" några av de stora bjässarna inför min systers ankomst.
Citera
2011-05-26, 14:35
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsabellaJS
Jag tar det som att de inte direkt är några problem, då slipper jag döda dem. Man tackar!

Ska ändå "flytta ut" några av de stora bjässarna inför min systers ankomst.

Ja, har man spindelfobiker hos sig är det nog en bra idé att bära ut de som är innomhus i alla fall, för det tradiga med korsspindlarna är ju att de spinner sina stora hjulnät som man tämligen ofta vandrar rakt in i och får hela ansiktet täckt med spindelnät. Hos oss har de har en lustig förmåga att bygga sina nät just i huvudhöjd vid entrén till exempel.
Citera
2011-05-26, 14:36
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsabellaJS
Jag bor för tillfället i sommarstuga och det kryllar av korspindlar här, har räknat till kanske 20-30 nät på utsidan av huset och ca 10 här inne, vissa är små som ärtor andra är som jordgubbar. Finns en hel drös av dem ute på dass med.

Jag är inte rädd för spindlar och har ingen lust att döda dem. Men undrar hur farliga de här jävlarna är egentligen? Jag har förstått så mycket att de inte är livsfarliga, men hur ont gör det, mår man illa osv om man blir biten? Är det någon skillnad på de stora och små?

Ungarna i släkten springer oftast runt och pysslar med de här små djuren, typ. kastar in myror i nätet och fångar dem i burkar osv. Är de farligare för barn att bli bitna? Har dessutom en syster som är livrädd för de här djuren.

Ska jag gå runt och ta bort dem, eller är det lungt att ha kvar dem?

Jag måste bara säga att jag allvarligt fick kalla kårar bara genom att läsa detta. Jag är så fruktansvärt rädd för spindlar i alla former och storlekar, så länge de är större än 1 mm i diameter. Förstår inte hur du står ut i detta infesterade helvete!

Men on:t som redan nämnts så nej de är inte farliga. Det kan göra lite ont, sen som vanligt är vissa personer känsligare än andra. Tror det är större risk för att ungarna trillar och slår sig så du kan nog vara lugn. Du borde dock ta bort dem för din stackars systers skull, jag vet hur hon känner sig!
Citera
2011-05-26, 18:49
Medlem
robomans avatar
Nu tycker jag vi går till botten med en sak. Genom min uppväxt har jag fått höra två motsägande påståenden från folk:
- Korsspindeln är den enda giftiga spindeln i Sverige.
- Kärrspindeln är den enda giftiga spindeln i Sverige.

När jag läste faunistik för några år sedan sa läraren att de enda spindlar som finns i Sverige och vars bett kan gå igenom människans hud är korsspindeln, kärrspindeln och "några till". De här "några till" tror jag var väldigt ovanliga, eller så minns jag inte vad hans undanflykt var för att inte berätta vilka arter det rörde sig om.

Någon som har några åsikter om vilka arter det finns i Sverige, vars bett kan gå igenom människans hud?
Citera
2011-05-26, 19:04
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Nu tycker jag vi går till botten med en sak. Genom min uppväxt har jag fått höra två motsägande påståenden från folk:
- Korsspindeln är den enda giftiga spindeln i Sverige.
- Kärrspindeln är den enda giftiga spindeln i Sverige.

När jag läste faunistik för några år sedan sa läraren att de enda spindlar som finns i Sverige och vars bett kan gå igenom människans hud är korsspindeln, kärrspindeln och "några till". De här "några till" tror jag var väldigt ovanliga, eller så minns jag inte vad hans undanflykt var för att inte berätta vilka arter det rörde sig om.

Någon som har några åsikter om vilka arter det finns i Sverige, vars bett kan gå igenom människans hud?

Din lärare har rätt, det är bara de stora arterna i Sverige som har käkar (ok inte käkar egntligen men skit i det nu) som är långa och starka nog att penetrera människans hud. Det är dock bara partier där huden är som tunnast, eller på barn och andra med tunn hud som de klarar det, och det krävs rätt speciella omständigheter för att de ska ske. Jag har som sagt försökt med flera stora arter i Sverige och det har aldrig lyckats. Ibland har jag känt att de fått grepp om ett hudveck, men det har aldrig gått hål på mitt skinn.

Det finns ju tex två arter av kärrspindel i Sverige och några Araneus-arter (korsspindlar), och dessa kan möjligen penetrera huden. Getingspindeln som är en nyinflyttad och ovanlig art lär också kunna penetrera människohud.

Båda de två första påståendena är dock fel. Alla spindlar i Sverige är giftiga (ok det finns några undantag även där men skit i det nu), fast inte så att de påverkar oss.
Citera
2011-05-28, 17:52
Medlem
IsabellaJSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Ja, har man spindelfobiker hos sig är det nog en bra idé att bära ut de som är innomhus i alla fall, för det tradiga med korsspindlarna är ju att de spinner sina stora hjulnät som man tämligen ofta vandrar rakt in i och får hela ansiktet täckt med spindelnät. Hos oss har de har en lustig förmåga att bygga sina nät just i huvudhöjd vid entrén till exempel.

jo tack, skulle in och hämta krattan i vedbon och fick ett sånt där i fejset, det var inte där på morgonen....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in