Citat:
Ursprungligen postat av
526
Vad menar du med detta? Att man inte ska spekulera om metafysik?
Inga problem, sålänga man bara kallar det spekulationer.
Citat:
Vad tycker egentligen du själv om hur man bör förhålla sig till ämnet Gud?
Med avvaktande skepsis, men inte med ett definitivt preliminärt avvisande.
Citat:
Är det verkligen intellektuellt ärligt att förkasta hela idén med en bakomliggande medveten kraft bara för att akademierna inte har konkreta fysiska bevis i nuläget?
Nej, vissa filosofiska eller abstrakta bevis kan möjligen duga. OM såna manifesterar sig.
Citat:
Tycker du verkligen det? Eftersom du verkar vara en tänkande individ har jag svårt att se att du skulle vara så kategorisk och enkelspårig.
Du borde faktisk numera känna och förstå min position om detta.
Citat:
Någonstans måste vi hitta en minsta gemensam nämnare för Gud. Annars kan man hålla på att fibbla med definitioner i oändlighet. Jag säger inte att min definition är den rätta, men den är ganska avskalad i jämförelse med andra
Egentligen är det inget som sägar, att vi "måste" hitta en gemensam nämnare, för 'gud' är din grej. Men jag är inte principiellt negativ till dina förslag.
Citat:
Om vi kunde enas om att hålla oss i det rationalistiska/holistiska fältet för vetenskapsmetodik, samt det rationalistiska/reduktionistiska så vore det ett steg på vägen. Att kräva empirisk bevisning är lite mycket i detta läge.
Jag är lite osäker på konceptet 'holism' eftersom det kan betyda väldig mycket från new-age synkretist-flum till en modell av kosmisk icke-dualism (d.v.s. vad som händar om kosmisk polarisering utjämnas ~entropi). Vad är ditt bud?
Och reduktionism kan inte ... lika lite som induktion ... "stå på egna ben", men behövar en kontrolfaktor för situationsparametrarna så dessa inte skenar.
Direkt-empiri krävar jag givetvis inte.
Citat:
Kanske kan man börja titta på likheter mellan synopser i kosmos(energimönster) och hjärnans struktur. Hur fungerar egentligen medvetandet på mikronivå?
Det är ett mycket stort induktivt steg att skapa en gemensam kategori om dessa. Men shoot.
Citat:
och vad är egentligen en "tanke"
Information i ett system av självorganiserande komplexitet.