2013-08-02, 20:27
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Önskar du dig inte att en Gud fanns? Om du inte önskar det, varför då?
Jag råkar känna gud så teorier kommer man ingenvart med mig, ska du dryfta islam så gör det utan att leka barntant. Nej det går inte och så är det med.

Religion är inte teorier, det är personer, men jag behöver nog editera professorernas samlade verk för att få dig dithän att vilja inse, att religion består av människor : inte teorier - äbndå fjantar du på bästa 15-årings nivå i att ställa upp fullständig menlösa tankebanor, antagligen för de islamistiska fobikerna och deras vänner, som pratar om system, löjligt.

Religion bildades för 100tals år sedan, och du´vill ha det till att människa behöver ta om ta om ta om

ursäkta "kunskap...
Citera
2013-08-02, 20:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Fråga1. Låt oss anta att Gud existerar för diskussionens skull, hur skulle detta påverka våra liv och världsbild?

Låt oss anta att såna antaganden bara är tanke-gymnastik. För min del ointressant.

Citat:
Fråga 2. Om Gud inte finns, önskar du dig att en han fanns?

Nej, 'guder' verkar överlag vara opålitliga .... med vissa undantag.

Citat:
Önskar du dig en god Gud som tar emot alla människor oavsett vad de tror på?

Han finns i stort sett redan: DFSM.

Citat:
Tänk så finns det en himmel? Hade det inte varit trevligt att vi allihopa får träffas i himmelen och ha det bra där? Önskar du dig inte detta?

Jag är en enstöring med ett mycket begränsat socialt behov. Men ölvulkanerna låtar bra.
Citera
2013-08-02, 20:46
Medlem
BlackJewels avatar
Du verkar hjärnmatad med att religion är ett måste och behöver extra respekt för att ha läst koran bibel?

isf

stjäler du inte rätt mycket (socialpatriark du också?) , men att du ska behöva kallas tjuv, nejdå.. du hävdar urkund, och det gör inte andra, vill bara säga att islam är svårt kompatibel med kunskaper, men neka på, tror du inte jag vet vad dödsstraff är? islam är diktatur, det såg väl turbanen till.. är det på ngt sätt normalt att fängsla kvinnor att inte ges rätt att själv avgöra om deras hår ska eller inte ska synas?

SVARA på den frågan utan att känna efter om någon vill kränka dig, det går inte ändå... enbart att du isf är extrempolitisk.

Sv ar istället, är islam ett rättviseparti? som går extremt när det känner för det? nästan 9 av 10 muslimer säger att islam moraliserar människan och vill "visa hur den ska leva...

men du behöver inte svara; det går fint att först höra efter vad grabbarna tycker,. gällande barnkonventioner.

du kanske inte vill sammanblanda dig med fundamentalister (svårt så länge du är starkt partisk) och icke inse hur allvarligt det kan bli med att fortsätta stoppa skräp i munnen på folk, nu är iofs friskolorna så vågliga att plocka pengar och mebna sig ha de rätt styrmedlen, att fostra allmänning.. so clever..

religion A och O ?

jag anser att man är djupt ohederlig och direkt tjuvaktig att våga förleda så.. och jag kommer som sagt att påminna om det länge till. Att extremfundamentalism fick sitt pris och kommer skörda fler offer.

-Man gick så långt att intala folk att lite extremism inte är så farligt, utan EN tanke på vad fundamentalism är, fingret åt historia - en självutnämnd akademiker står tufft o stadigt och menar att religionsvetenskap är "ett behov"

kostar?

dt påverkar inte allmänningen? nejdå, vatten luft och grismat är ok för de andra, men sk de bli "kultiverade och äta vuxenmat så blir det oxfilé va..
Citera
2013-08-02, 23:25
Bannlyst
Citat:
Fråga1. Låt oss anta att Gud existerar för diskussionens skull, hur skulle detta påverka våra liv och världsbild?

Fråga 2. Om Gud inte finns, önskar du dig att en han fanns? Önskar du dig en god Gud som tar emot alla människor oavsett vad de tror på? Tänk så finns det en himmel? Hade det inte varit trevligt att vi allihopa får träffas i himmelen och ha det bra där? Önskar du dig inte detta?
Klart intressanta frågor. Jag vill nog egentligen inte veta, det skulle krångla till det i huvudet på mig. Ett himmelrike ligger så långt ifrån min fattningsförmåga att jag inte vet hur jag ska ställa mig till dessa frågor. Jag har inte en aning om vad jag ska svara, och det är nog lika bra det.
Citera
2013-08-02, 23:34
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Beror såklart på vilken gud (och version utav den)

Citat:
Fråga 2. Om Gud inte finns, önskar du dig att en han fanns? Önskar du dig en god Gud som tar emot alla människor oavsett vad de tror på? Tänk så finns det en himmel? Hade det inte varit trevligt att vi allihopa får träffas i himmelen och ha det bra där? Önskar du dig inte detta?

Nej. Jag kan inte se någonting lockande med en evighet, det skulle vara fruktansvärt. Allt skulle ha sagts, allt skulle ha upplevts om och om igen. Inget för mig. Och OM jag nu mot förmodan skulle ändra form så att jag på något konstigt sätt skulle älska evigheten så skulle jag inte längre vara jag. Och då frågar du fel person.
Citera
2013-08-02, 23:41
Medlem
koffskis avatar
Citat:

Världen skulle se ut precis likadan som innan och jag skulle leva som jag gör nu, i alla fall om det bibelns/koranens gud. Den guden uppfyller ju uppenbarligen inte vad som påstås i skrifterna. En ganska så djävulsk gud... Jag har svårt att se att jag skulle tillbe någon gud.

Nej jag önskar inte att gud finns. Jag bryr mig inte för världen ser ut som den gör oavsett. Om gud finns så förändrar det inte läget. Vad ska jag göra i himlen? Jag trivs här, detta är verkligt nog.
Citera
2013-08-03, 11:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Här kommer den igen, jag illustrerar enheten som min avatar

Observera att det här bara är en version av 1. Det finns oändligt många olika och oändligt stora sådana enheter.

(Detta är ingen uppfinning, det bara är så här)
Nu ska jag ge dig ett tips, skrumpe, så att du kanske kan försvara din "enhet" ytterligare. Läs in dig på Banach-Tarskis paradox, därifrån kan du nog hämta lite ny inspiration och några nya vinklingar. Stå på dig, det var kul att läsa om dom cykliska talen!
Citera
2013-08-03, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Nu ska jag ge dig ett tips, skrumpe, så att du kanske kan försvara din "enhet" ytterligare. Läs in dig på Banach-Tarskis paradox, därifrån kan du nog hämta lite ny inspiration och några nya vinklingar. Stå på dig, det var kul att läsa om dom cykliska talen!

Ska jag göra, tack för tipset!
Citera
2013-08-03, 12:30
Medlem
baylifes avatar
Här glömmer man att svara på inlägg. Blev det för svårt?
Citera
2013-08-03, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve

Får mig att associera lite till fraktaler eller MC. Eschers konst som jag gillar mycket: http://www.mcescher.com/
Citera
2013-08-03, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Här glömmer man att svara på inlägg. Blev det för svårt?

Vad vill du ha svar på?

(jag måste iväg nu kan inte svara förrän senare i eftermiddag iaf)
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-08-03 kl. 12:42.
Citera
2013-08-03, 12:42
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Vad vill du ha svar på?
Det inlägg som du ignorerar, #11810.

Citat:
(jag måste iväg nu kan inte svara förrän senare i eftermiddag iaf)
dvs. du behöver tid för att googla. Jag förstår.
Senast redigerad av baylife 2013-08-03 kl. 12:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in