2013-08-02, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aleister
Privatbilismen inne i städer kan vi dock försöka skära i, det går utmärkt att åka buss/spårvagn/tunnelbana (fast inte i gbg då).

Ja tunnelbanan som Stockholm har är ett rimligt alternativ till privatbilism.
Men det är fan ta mig inte spårvagn! Jävligt nära häst och vagn faktiskt.
Men det tänkte väl inte blommor och blad-fascisterna på? Eller är det faktiskt dit de vill, till 1800-talet?
Citera
2013-08-02, 00:54
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cestus
Ja tunnelbanan som Stockholm har är ett rimligt alternativ till privatbilism.
Men det är fan ta mig inte spårvagn! Jävligt nära häst och vagn faktiskt.
Men det tänkte väl inte blommor och blad-fascisterna på? Eller är det faktiskt dit de vill, till 1800-talet?
Vad är det för skillnad på buss och spårvagn rent pendlingsmässigt? Helt sanslöst att många svenska städer övergav spårvagn till förmån för buss.
Citera
2013-08-02, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Vad är det för skillnad på buss och spårvagn rent pendlingsmässigt? Helt sanslöst att många svenska städer övergav spårvagn till förmån för buss.
Jag menar att tunnelbanan är långt överlägsen som kollektivt fortskaffninsmedel med sin snabbhet och driftsäkerhet. Med den som alternativ kan det vara rimligt att ställa bilen.
Citera
2013-08-02, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperino
Det finns betydligt snabbare, effektivare och billigare lösningar än att gräva upp halva staden under 9 år. Går in du på Trafikverkets hemsida inser du ganska snabbt att exakt hur Västlänken kommer trafikeras är ännu inte bestämt. Politikerna har tagit beslut att bygga en tunnel, men vet inte riktigt hur alla spår (banor) runtomkring skall trafikeras. Det viktigaste för dom är stationen i Haga byggs.

Det finns bättre lösningar komponerade av en partiledare som startade ett parti för att få bort trängselskatten till varje pris.
Dessa lösningar saknar stöd från forskning/utredningar. Inte heller något stöd från övriga politiker (Nej just det ja, jag glömde. De vill ju ha en västlänk för skoj skull )

Och jo det finns visst planer för hur trafiken skall se ut.

Citat:
Anledningen till AB Volvo har gått ut varnat om konsekvenserna är dom förstår att Anneli&Co kan straffa staden om inte deras ideologiska projekt inte blir genomförd. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1637690-marieholmstunneln-stoppas-tillfalligt

Fy fan va dum du är.
Volvo inser det som du och VV inser. Nämligen att VSP är en dålig lösning men väljer att stödja den ändå.
Citera
2013-08-02, 08:29
Medlem
Citat:
Någon form av verklighetsförankrad framtidsplanering av utbyggnad av järnvägen måste man ändå kunna klara av. Helst baserad på underlag som bygger på dynamisk modell där parametrar som population, handel och arbetsplats vägs in.

Ärligt talat så är väl du knappast rätt person att tala om verklighetsförankring med tanke på hur korkat och verklighetsfrånvänt du argumenterat

Citera
2013-08-02, 09:39
Medlem
viperinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Det finns bättre lösningar komponerade av en partiledare som startade ett parti för att få bort trängselskatten till varje pris.
Dessa lösningar saknar stöd från forskning/utredningar. Inte heller något stöd från övriga politiker (Nej just det ja, jag glömde. De vill ju ha en västlänk för skoj skull )

Och jo det finns visst planer för hur trafiken skall se ut.
Min kritik är riktad mestadels mot Västlänken som är ett politisk prestigeprojekt.

Citat:
Fy fan va dum du är.
Volvo inser det som du och VV inser. Nämligen att VSP är en dålig lösning men väljer att stödja den ändå.
De väljer stödja den för att inga andra alternativ har lagts fram. Även en dålig lösning är bättre än ingen lösning alls.

Citat:
Ärligt talat så är väl du knappast rätt person att tala om verklighetsförankring med tanke på hur korkat och verklighetsfrånvänt du argumenterat
Dina argument är på ännu lägre nivå än mina. Personliga påhopp är ett klassiskt tecken på politiskt involverad person. Eller så är du enkelt än...
Citera
2013-08-02, 15:37
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cestus
Jag menar att tunnelbanan är långt överlägsen som kollektivt fortskaffninsmedel med sin snabbhet och driftsäkerhet. Med den som alternativ kan det vara rimligt att ställa bilen.
Nja. Tunnelbanan är en dyr investering och andelen olika rutter tunnelbana man kan belägga är begränsad. Här fungerar spårvagn och buss som bra komplement till tunnelbana för kortare resor samtidigt som de ofta är bättre än bilen.
Citera
2013-08-02, 16:54
Bannlyst
Citat:
Min kritik är riktad mestadels mot Västlänken som är ett politisk prestigeprojekt.

De väljer stödja den för att inga andra alternativ har lagts fram. Även en dålig lösning är bättre än ingen lösning alls.

Dina argument är på ännu lägre nivå än mina. Personliga påhopp är ett klassiskt tecken på politiskt involverad person. Eller så är du enkelt än...
Förmodligen därför ingen vill argumentera med honom pga att alla oliktänkande blir kallade idioter och annar otrevligt.
Citera
2013-08-02, 16:58
Medlem
Studsbolls avatar
Det förefaller som de positiva trafikhämmande effekterna nu börjar avta. Snart är det lika mycket trafik igen. Löst folk som driver runt i sina skrothögar som spottar ut orenade avgaser. Det är dags att höja avgiften från 18 kronor till 58 kronor. Då kan man äntligen kan man äntligen åka fritt igen!
Citera
2013-08-02, 18:14
Medlem
Citat:

För att sammanfatta det hela så har du kallat besluten om västlänken för icke verklighetsförankrad. Belägg i form av utredningar/rapporter/forskning har du svamlat bort med obegripliga argument som att det inte går att jämföra gbg med sthlm (vilket förövrigt inte var gjort)

Medans nu handlar det enbart om den politiska processesn.
Och nej igen, det handlar inte om något prestige projekt. Regionen står för ca en tredjedel av sveriges export, har ett av sveriges mest växande tillväxt tal.
Forskning visar att regionens infrastruktur inte kommer att klara av den ökade efterfrågan som kommer att behövas i framtiden. Så nej det handlar inte om något prestige projekt. Eller skulle du kunna förklara att det gör det?

Citat:

Nej det väljer att stödja den av anledningen ovan.
Hur tänker du egentligen? Du tycks tro att VSP var huggen i sten från början och politikerna inte har haft några alternativ.
Nej så är det inte.

Citat:

Betér du dig som en idiot har jag inga problem med att påtala det. Jag har lagt fram belägg för mina argument medan du har tagit dina ur din snurriga fantasi.

Du har tex påstått att Volvo kan riskera att lägga ner i Gbg p.g.a trängselskatten. Lite komiskt att just Volvo går ut och varnar för vad som händer om inte VSP blir av - Vilket hänger på just trängselskatten.
Citera
2013-08-02, 18:49
Medlem
Gene Wilders avatar
Citat:
För att sammanfatta det hela så har du kallat besluten om västlänken för icke verklighetsförankrad. Belägg i form av utredningar/rapporter/forskning har du svamlat bort med obegripliga argument som att det inte går att jämföra gbg med sthlm (vilket förövrigt inte var gjort)

Ni har i en rapport redovisat siffror för kostnaden för trängselskatt per bil med siffror för göteborg och stockholm tillsammans där det således inte går att se vad göteborgarna eller för all del vi stockholmare betalar per person.
Citera
2013-08-02, 18:54
Medlem
Gene Wilders avatar
Ni kan kalla trängselskatten för vad det egentligen är : Elitskatt vars syfte är att tvinga de människor som lever på marginalen att ställa bilen och åka med ineffektiv kollektivtrafik istället. En direkt transferering av skattemedel till de mer välbesuttna i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in