Tjenare,
Jag har köpt mig ett par Loake Kempton. Det är mina första skor i den något mer dyrare klassen än man har vart innan.
Nu har man är nybörjare med det här så blir man alltid mer motiverad att ta hand om skorna. Det har jag alltid varit oavsett men nu har man börjat bli mer intresserad av skoblock i cederträ osv.
Storleken på mina Chukka är 11 (45) och jag har väldigt svårt att avgöra vilken storlek på skoblocken. Jag passade på att köpa lite olika skolekar för man har ju fler skor som man vill unna skoblock till. Man har läst rekommendationer att man inte skall ha allt för stort skoblock men när jag testar skoblock i stl 44 och ett i 45 så har jag inte känsla för hur den tajt den skall sitta. Finns det en risk att ”spänna sönder” skorna med för stora block? Vet att läder har ju en tendens som jeans att töja ut sig men hur är det egentligen med mocka? Hjälper ens skoblock om det skulle vara någon skoblock mindre?
Storlekarna jag har på mina skoblock är:
43(29,8 cm)
44(30,3 cm)
45(31,0 cm)
Ett par andra av mina skor har jag hittat mått från tillverkaren.
http://cl.ly/image/402D1O0J1h0j
Min egna fot är 27 cm och 10cm som bredast. Sedan kör jag med inlägg som kör att längden blir 30 samt bredd 11cm.
Jag vill gärna behålla formen på båda skorna som de är och vill inte de skall töjas ut.
Tack på förhand.