Flashback bygger pepparkakshus!
2013-06-25, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Tänkte väl det. Det skadar inte att borsta håren någorlunda rätt innan dess men det är rätt onödigt eftersom du kommer att gnida runt dem.

Yes, jag gjorde så att jag bara applicerade vätskan och lät det sedan torka. Borstade sedan skon innan jag sprayade på impregneringen och lät det torka och borstade sedan igen.
Citera
2013-07-20, 20:37
Medlem
TheDenverGentlemans avatar
Hur får jag bort vinägerfläckar från mina bruna läderskor?

Hej flashback. Som titeln lyder, fick panik då jag just spillde vinäger på mina nya läderskor! Små svarta fläckar blev resultatete hur fan får jag bort dem?
Citera
2013-07-20, 20:47
Medlem
bowler hats avatar
Testa ättika eller vitvinsvinäger
Citera
2013-07-20, 20:48
Medlem
ShogunAssasins avatar
Ämne sammanfogat.

/Moderator
Citera
2013-08-02, 08:00
Medlem
Tjenare,

Jag har köpt mig ett par Loake Kempton. Det är mina första skor i den något mer dyrare klassen än man har vart innan.

Nu har man är nybörjare med det här så blir man alltid mer motiverad att ta hand om skorna. Det har jag alltid varit oavsett men nu har man börjat bli mer intresserad av skoblock i cederträ osv.

Storleken på mina Chukka är 11 (45) och jag har väldigt svårt att avgöra vilken storlek på skoblocken. Jag passade på att köpa lite olika skolekar för man har ju fler skor som man vill unna skoblock till. Man har läst rekommendationer att man inte skall ha allt för stort skoblock men när jag testar skoblock i stl 44 och ett i 45 så har jag inte känsla för hur den tajt den skall sitta. Finns det en risk att ”spänna sönder” skorna med för stora block? Vet att läder har ju en tendens som jeans att töja ut sig men hur är det egentligen med mocka? Hjälper ens skoblock om det skulle vara någon skoblock mindre?

Storlekarna jag har på mina skoblock är:
43(29,8 cm)
44(30,3 cm)
45(31,0 cm)

Ett par andra av mina skor har jag hittat mått från tillverkaren.

http://cl.ly/image/402D1O0J1h0j

Min egna fot är 27 cm och 10cm som bredast. Sedan kör jag med inlägg som kör att längden blir 30 samt bredd 11cm.

Jag vill gärna behålla formen på båda skorna som de är och vill inte de skall töjas ut.

Tack på förhand.
Citera
2013-08-02, 17:04
Medlem
Beerzuuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inaktiveratkonto
Tjenare,

Jag har köpt mig ett par Loake Kempton. Det är mina första skor i den något mer dyrare klassen än man har vart innan.

Nu har man är nybörjare med det här så blir man alltid mer motiverad att ta hand om skorna. Det har jag alltid varit oavsett men nu har man börjat bli mer intresserad av skoblock i cederträ osv.

Storleken på mina Chukka är 11 (45) och jag har väldigt svårt att avgöra vilken storlek på skoblocken. Jag passade på att köpa lite olika skolekar för man har ju fler skor som man vill unna skoblock till. Man har läst rekommendationer att man inte skall ha allt för stort skoblock men när jag testar skoblock i stl 44 och ett i 45 så har jag inte känsla för hur den tajt den skall sitta. Finns det en risk att ”spänna sönder” skorna med för stora block? Vet att läder har ju en tendens som jeans att töja ut sig men hur är det egentligen med mocka? Hjälper ens skoblock om det skulle vara någon skoblock mindre?

Storlekarna jag har på mina skoblock är:
43(29,8 cm)
44(30,3 cm)
45(31,0 cm)

Ett par andra av mina skor har jag hittat mått från tillverkaren.

http://cl.ly/image/402D1O0J1h0j

Min egna fot är 27 cm och 10cm som bredast. Sedan kör jag med inlägg som kör att längden blir 30 samt bredd 11cm.

Jag vill gärna behålla formen på båda skorna som de är och vill inte de skall töjas ut.

Tack på förhand.
Jag har 10 på mina Loake (Aldwych förvisso) och har block från Herrstil i storlek 44 till dessa. De sitter som gjutna.
Citera
2013-08-02, 18:12
Medlem
Hej.
Jag har ett par Sebago Docksides som nu i sommar har blivit rätt skitiga då de använts flitigt (även en del ute i naturen).

Hur ska jag rengöra dem? Ska jag använda skokräm som på mina oxfordskor?

Tackar så mycket på förhand
Citera
2013-08-02, 20:58
Medlem
The-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyyfaan123
Hej.
Jag har ett par Sebago Docksides som nu i sommar har blivit rätt skitiga då de använts flitigt (även en del ute i naturen).

Hur ska jag rengöra dem? Ska jag använda skokräm som på mina oxfordskor?

Tackar så mycket på förhand

Läderschampo är det bästa mot ett par seglarskor.
Citera
2013-08-04, 21:36
Medlem
UntzUntzUntzbbys avatar
Underhåll av ljus skinsko

Tjenare, lade vantarna på ett par riktigt fina oanvända vintage kostym/herrskor i ljust skinn för ett par år sedan som jag antar bör underhållas på något sätt? Är det någon speciel typ av skofett som gäller? eller vanlig skokräm? Är helt ny på sånt här så alla tipps uppskattas. Ska även införskaffa ett par skoblock till dem då jag vill att de ska hålla formen så det behövs inte tas upp =)
Sökte lite men hittade inget passande så ursäkta om det finns en liknande tråd.
Citera
2013-08-04, 23:24
Medlem
ShogunAssasins avatar
Ämne sammanfogat.

/Moderator
Citera
2013-08-09, 14:52
Medlem
Greeners avatar
Har precis lagt 1000 spänn på ett par nya skor, mina första i läder. Fick inga råd när jag köpte dem och vill gärna att skorna ska hållas snygga så länge som möjligt. Hittade en polersvamp hemma, bör jag använda den? Hört något om "impregnering av lädret", vad är det?

Upper Part: 100% Real Leather
Lining: 50% Real leather, 50% Textile
Sole: 100% Other Materials

http://www.asos.com/Vagabond/Vagabond-Dioon-Lace-Up-Ankle-Boots/Prod/pgeproduct.aspx?iid=3097993
Citera
2013-08-21, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beerzuul
Jag har 10 på mina Loake (Aldwych förvisso) och har block från Herrstil i storlek 44 till dessa. De sitter som gjutna.

Tack då kör jag så.

Nu börjar hösten sakta komma igång och jag funderar att köpa galoscher för att skydda skor. Jag undrar om det är helt uteslutet att använda galosch med skor i mocka? Jag har då mina Loake, två andra mockaskor där en av dessa är bara mocka och den andra har lite mocka i sig. Hur gör jag annars om man vill kunna ha mocka utan att få den förstörd av salt, regn och snö?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in