Flashback bygger pepparkakshus!
2013-08-31, 16:49
Medlem
Jag har precis köpt Dr Martens och med det läderbalsam (Effekt). Kvinnan i butiken sa att jag skulle impregnera och använda balsamet, men jag fattar inte riktigt. Är skovax detsamma som impregnering? Ska jag använda balsamet först och sedan vax, eller tvärt om? För jag tolkade hennes snabba svar som att impregnering kommer först, sedan balsam, så jag gjorde så. Var det dumt gjort? Kan tänka mig att vaxet nu hindrar läderbalsamet från att verka. Fast jag vet inte. Och om det nu är så att jag gjort bort mig, är det bara att skrubba av dem lätt och sedan börja om?
Skorna är vita och både vax och läderbalsam är färglösa.
Citera
2013-08-31, 22:42
Medlem
MittensKims avatar
Det enda man behöver ha för ett par skor i läder är skokräm och en trasa.

Impregneringssprej och sådan skit är rätt onödigt, så länge man smörjer in skorna varannan månad med en kräm eller olja så kommer de att hålla sig fina.

Om skorna är skitiga börja bara med att ta en fuktig trasa och torka rent dem. Ta sedan ett torr trasa med skokräm och smörj in hela skon. Vänta i cirka 15 min, och torka sedan av resterna med en till torr trasa.

Svårare än så är det inte.
Citera
2013-09-05, 10:40
Medlem
WaldemarKas avatar
Jag har införskaffat två par skor och som ni kommer märka innan inlägget är klart så ska jag vara glad som ens vet hur man sätter på sig ett par skor.

Det ena paret är ett par läder/skinnskor (vad är skillnaden?).

Och det andra paret är ett par mocka/nubuckskor (vad är skillnaden?).

Det jag undrar är, dels, hur jag jag förebygger slitage på skon. Alltså vad ska göras innan jag använder skorna första gången.
Sen undrar jag givetvis hur jag håller skorna i topptrim efter jag har använt dem.
Slutligen undrar jag om det är något man bör göra innan man ställer undan skorna för årstiden eller som man gör mer sällan för att göra sina skor lyckliga, tänk typ hårinpackning för skorna.

I korthet.
Vad göra innan jag använder dem?
Vad göra efter jag använt dem?
Vad göra mer sällan?
Citera
2013-09-06, 21:03
Medlem
Mina trotjänare har nu fått sig en rejäl uppfräschning.

De flesta skulle nog säga att skorna var långt bortom räddning, speciellt med tanke på att sulan på den ena skon börade släppa där fram och i i mitten-sektionen på ena sidan.

Detta är före-bilderna:

http://i.imgur.com/J7feUmt.jpg
http://i.imgur.com/Oj9ZZhD.jpg

Jag tvättade skorna med galltvål, sedan limmade jag sulan som håll på att lossna. Därefter färgade jag om hela skon, och till sist putsade jag upp dem med 3 lager brun skokräm.

Detta blev resultatet:

http://i.imgur.com/TEhFmur.jpg
http://imgur.com/J7feUmt,Oj9ZZhD,TEhFmur,NIg2cGA#3

Stor skillnad om du frågar mig!

Album:
http://imgur.com/a/h55UU
Citera
2013-09-08, 21:04
Medlem
Smirnoff ice på mocka skor..

Hejsan! Jag hade på ett par nya mocka skor under en utekväll när
en stjärna lyckades spilla lite av sin dryck på mina skor.
Det är 1-2 större fläckar och några mindre som har sugit in i mocka skon.

Frågan är hur jag ska kunna ta bort dessa fläckar på bästa sätt?

Mvh,
Jonas
Citera
2013-09-08, 21:28
Medlem
iSees avatar
Pressa citronjuice i vatten och blöt en bomullstrasa för att sedan försiktigt gnugga över fläcken. Syran gör att fläcken lossnar lättare. Tänk på att låta skorna torka ordentligt efter behandlingen och se till att impregnera dem när de har torkat.

Eller så köper du en bra mockaborste om du inte redan har en. Borsten tar bort smuts och ruggar upp mockan. Borsta åt samma håll är viktigt, gärna i riktning mot skons tå.
Senast redigerad av iSee 2013-09-08 kl. 21:31.
Citera
2013-09-10, 21:47
Medlem
Bör man använda minkolja även till vanliga skinnskor, eller lämpar det sig bäst för grövre kängor? Skokräm räcker kanske?
Citera
2013-09-10, 21:56
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Bör man använda minkolja även till vanliga skinnskor, eller lämpar det sig bäst för grövre kängor? Skokräm räcker kanske?
Nej. I värsta fall kan du använda det till rejäla kängor med grovt läder. Minkolja innehåller mineraler som efter tid löser upp skinn. Vissa fabrikat stoppar även in silikon i sin minkolja, vilket är ett big no-no i kombination med läder. Så ja, skokräm räcker.
Citera
2013-09-11, 01:01
Bannlyst
Skötsel av skinkängor (Get a Grip)

Tja

Hösten kommer med stora steg och kommer slå till any day, så nu måste fossingarna få något bättre skydd en några slitna sneakers.

Här är mina Get A Grip! jag har behandlat dom med majsolja under ca 5 timmar, penslat på när skinnet sugit åt sig, i morgon ska jag torka dom och borsta med svart skokräm.

Gör jag rätt eller fel?

Hit me med edra skötselråd gällande skinnkängor!
Citera
2013-09-11, 01:38
Medlem
Ryttmaestarens avatar
majsolja har jag aldrig hört talas om, men det kanske funkar.
personligen hade ja smörjt dem med minkolja, t.ex. http://www.skoputs.se/se/art/minkolja-kiwi-outdoor-mink-oil.php och därefter putsat upp dem med skokräm och borste

Sen hade ja smörjt dem med mer minkolja varannan månad eller efter varje gång dem blivit riktigt blöta, sen skokräm och borste än gång i veckan, sen med borste varje eller varannan dag beroende på hur blanka man vill ha dem
Senast redigerad av Ryttmaestaren 2013-09-11 kl. 01:40.
Citera
2013-09-11, 01:42
Medlem
ArturoBandinis avatar
Har de stålhätta lär de snart spricka vid stålhättan oavsett. Riktiga skräpkängor.
Citera
2013-09-11, 01:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Har de stålhätta lär de snart spricka vid stålhättan oavsett. Riktiga skräpkängor.

En stor KÄNGA "HÅLL KÄFTEN" till dig!
Kängorna införskaffades 2001 MED stålhätta!

Sluta snacka skit!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in