2013-08-01, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MilagroTocarFondo
Ja du "Anonymare". DU kan ju vara skyldig till nagot/nagra av dessa mord sjalv.

Det ger dig atminstone en anledning att sprida dina pastaenden om Sture Bergwall...

Enligt din egen logik;

Jag anklagar dig inte. Men du kan ju vara skyldig till sexuella overgrepp pa barn. Att du inte ar falld i domstol bevisar ju inte att du ar oskyldig...

Forstar du inte hur ORIMLIGT ditt resonemang ar?

"Anonymare" MASTE BARA VARA ETT TROLL! Jag tanker i alla fall inte laga ner mer tid pa hans "tokerier".

Hall dig till religion Anonymare - Dar kan du fa tro precis vad du vill utan att att "besvarliga fakta" grumlar ditt sanslosa "svammel".
Senast redigerad av MilagroTocarFondo 2013-08-01 kl. 18:21.
Citera
2013-08-01, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Man behöver inte vara trygghetsnarkoman, det räcker med att titta på vad SB gjort i övrigt. Om han släpps ut på lösa grunder och påhejat av foliehattarna, kan du då se hans ev. nya offer och anhöriga i ögonen?

Jag tycker att de anhöriga har lidit tillräckligt genom den här soppan; Johans föräldrar, exempelvis. Vill du se dem i ögonen med din hållning? Bergwall har förmåtts dikta upp än det ena än det andra genom att han under frikostiga permissioner (sic!) har kunnat samla material om de dåd han påstår sig ha begått.

Argumentet att han avhållit sig från brott på grund av att han suttit inspärrad är alltså mycket obegåvat att hänvisa till.

Naturligtvis handlar det om trygghetsnarkomani, allt annat är struntprat
Citera
2013-08-01, 18:50
Medlem
"Han har minsann gjort detta! ..."
Och så får vi höra samtliga saker SB gjort före erkännandena.
Visst, säger en annan. Men vad hjälper det?

Sanningen är ju den att vi har rätt många personer som bevisligen har mördat, både en och två gånger som är fria idag och står vid mjölkdisken på konsum och håller upp dörren åt kunden bredvid. Trots att de suttit inlåsta ibland så kort tid som 10år.

Tydligen så förlorar man all rättssäkerhet och bara försvinner som människor idag år 2013 så fort man kommer i klorna på läkare inom psykvårlden. Vi ska i sammanhanget komma ihåg att de läkare som hamnar där, är de som inte hade några andra karriärval. Det är inte läkarutbildningens vassaste studenter som landar där kan vi milt uttrycka oss.

Hela denna historia är så erbarmeligt vämjelig så det trotsar alla försök att förstå att det hänt. Dessa satans djävla äckel till terapeuter och läkare som tog sig friheten att använda patienterna såsom försöksdjur i jakten på nya spännande idéer. Diktatorisk maktfullkomlig åklagare likt SS-officerare i sina bästa år. Listan kan göras lång.

Denna historia är bara tragisk.
Citera
2013-08-01, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
"Han har minsann gjort detta! ..."
Och så får vi höra samtliga saker SB gjort före erkännandena.
Visst, säger en annan. Men vad hjälper det?

Sanningen är ju den att vi har rätt många personer som bevisligen har mördat, både en och två gånger som är fria idag och står vid mjölkdisken på konsum och håller upp dörren åt kunden bredvid. Trots att de suttit inlåsta ibland så kort tid som 10år.

Tydligen så förlorar man all rättssäkerhet och bara försvinner som människor idag år 2013 så fort man kommer i klorna på läkare inom psykvårlden. Vi ska i sammanhanget komma ihåg att de läkare som hamnar där, är de som inte hade några andra karriärval. Det är inte läkarutbildningens vassaste studenter som landar där kan vi milt uttrycka oss.

Hela denna historia är så erbarmeligt vämjelig så det trotsar alla försök att förstå att det hänt. Dessa satans djävla äckel till terapeuter och läkare som tog sig friheten att använda patienterna såsom försöksdjur i jakten på nya spännande idéer. Diktatorisk maktfullkomlig åklagare likt SS-officerare i sina bästa år. Listan kan göras lång.

Denna historia är bara tragisk.

Ang. det (av mig) fetade: Har du källa på det eller är det ytterligare en "känsla av", "tror mig veta", etc., etc. ..... ?
Citera
2013-08-01, 18:55
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag tycker att de anhöriga har lidit tillräckligt genom den här soppan; Johans föräldrar, exempelvis. Vill du se dem i ögonen med din hållning? Bergwall har förmåtts dikta upp än det ena än det andra genom att han under frikostiga permissioner (sic!) har kunnat samla material om de dåd han påstår sig ha begått.

Argumentet att han avhållit sig från brott på grund av att han suttit inspärrad är alltså mycket obegåvat att hänvisa till.

Naturligtvis handlar det om trygghetsnarkomani, allt annat är struntprat

1970: Våldtäkt på 9-årig pojke med stryptag, han trodde själv att han dödat pojken. Plus sexuellt antastat ytterligare 3 pojkar.

1974: Slog ner en tillfälligt bekant med stekpanna och gav honom 10 knivhugg, varav flera var livshotande.

1990: Rån med gisslantagande, uppträdde bestialiskt med hot till livet och knivhugg i väggen och sängen där ett barn låg och sov.

1994: Första morddomen.

Ja väldigt mycket tyder ju på att det som hände 1990 var det sista bestialiska han skulle ha gjort om han hade fått gå ute bland folk...
Citera
2013-08-01, 19:05
Medlem
Citat:
1970: Våldtäkt på 9-årig pojke med stryptag, han trodde själv att han dödat pojken. Plus sexuellt antastat ytterligare 3 pojkar.

1974: Slog ner en tillfälligt bekant med stekpanna och gav honom 10 knivhugg, varav flera var livshotande.

1990: Rån med gisslantagande, uppträdde bestialiskt med hot till livet och knivhugg i väggen och sängen där ett barn låg och sov.

1994: Första morddomen.

Ja väldigt mycket tyder ju på att det som hände 1990 var det sista bestialiska han skulle ha gjort om han hade fått gå ute bland folk...
Jovisst men det där var ju inte alls min poäng; Min poäng var bara den att Bergwall haft tillfälle efter 1990 att begå brott men inte gjort det (han har väl haft permissioner, vad jag vet) och att han inte alls är någon rekordvärsting (vilket man kan få intryck av er kontrollfreak)- det finn ju betydligt sjukare människor som går lösa och lediga för att de dömts till fängelse och sonat sitt brott.

OM Bergwall nu är sjuk borde han kunna vårdas under vanligt LPT. Jag har aldrig sagt att han borde släppas lös.
Citera
2013-08-01, 19:22
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jovisst men det där var ju inte alls min poäng; Min poäng var bara den att Bergwall haft tillfälle efter 1990 att begå brott men inte gjort det (han har väl haft permissioner, vad jag vet) och att han inte alls är någon rekordvärsting (vilket man kan få intryck av er kontrollfreak)- det finn ju betydligt sjukare människor som går lösa och lediga för att de dömts till fängelse och sonat sitt brott.

OM Bergwall nu är sjuk borde han kunna vårdas under vanligt LPT. Jag har aldrig sagt att han borde släppas lös.

Från wikipedia:

"Mellan åren 2003 och 2005, var Quick inte beviljad några obevakade permissioner, men tilläts bland annat ha dvd-spelare i sin cell.

"Trots lite divergerande diagnoser har grundproblematiken som visat sig i alla diagnoserna varit ett sexuellt avvikande beteende i form av pedofili med sadomasochistiska drag, samt massiva personlighetsmässiga problem med impulskontrollstörning och ett omoget sätt att hantera stress" uppgav chefsöverläkare Kall på Säters sjukhus, om Quicks diagnoser, år 2010."
"

Med en sådan bedömning från chefsöverläkare ska han knappast släppas ut.
Citera
2013-08-01, 19:35
Medlem
Citat:
Från wikipedia:

"Mellan åren 2003 och 2005, var Quick inte beviljad några obevakade permissioner, men tilläts bland annat ha dvd-spelare i sin cell.

"Trots lite divergerande diagnoser har grundproblematiken som visat sig i alla diagnoserna varit ett sexuellt avvikande beteende i form av pedofili med sadomasochistiska drag, samt massiva personlighetsmässiga problem med impulskontrollstörning och ett omoget sätt att hantera stress" uppgav chefsöverläkare Kall på Säters sjukhus, om Quicks diagnoser, år 2010."
"

Nja, det där är väl mest personlighetsstörningar och det kvalificerar fortfarande inte för rättspsyk . . .

Det där är knappast vad lagen menar med "allvarlig psykisk störning". (Det är snarast psykoser som avses med detta, litet förenklat.)

Jag är ingen jurist men så mycket vet jag att hade det där varit underlag för en bedömning av patientens tillstånd skulle han nog ha dömts till fängelse snarare än LRV.

EDIT: En inneliggande patient som bedöms på det sättet skulle säkert få förlängt LPT men det är inte det jag diskuterar nu,

EDIT 2: Från Wikipedia:

Citat:
De flesta psykiska sjukdomstillstånd, och genomsnittlig till lägre sjukdomsgrad, räknas alltså inte som allvarlig psykisk störning. Personlighetsstörningar klassas inte i sig om en allvarlig psykisk störning, och en person med personlighetsstörning kan därför dömas till fängelse och inte rättspsykiatrisk vård.
Senast redigerad av NurseRatched 2013-08-01 kl. 20:09.
Citera
2013-08-01, 19:47
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Från wikipedia:

"

Det kanske man kan hålla med om, men frågan är ju om diagnosen är riktig. Personligen litar jag inte på Säter längre, utan skulle vilja se helt oberoende läkare undersöka och diagnosticera TQ.
Citera
2013-08-01, 20:12
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Det kanske man kan hålla med om, men frågan är ju om diagnosen är riktig. Personligen litar jag inte på Säter längre, utan skulle vilja se helt oberoende läkare undersöka och diagnosticera TQ.

Vad är anledningen till att du inte litar på Säter?
Citera
2013-08-01, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

Det där kan jag verkligen hålla med om. Det är ju snarast klassisk betingning man använder sig av för att få Bergwall att erkänna. Man skäms nästan att arbete inom psykiatrin när man läser om stolleproven på Säter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Klassisk_betingning
Citera
2013-08-01, 20:22
Medlem
the saints avatar
Citat:
Vad är anledningen till att du inte litar på Säter?

Frågan är felställd.

Den skall vara:

Av vilken anledning skall man lita på Säter, med de kunskaper som finns tillgängliga idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in