Citat:
Ursprungligen postat av
Anonymare
Från wikipedia:
"Mellan åren 2003 och 2005, var Quick inte beviljad några obevakade permissioner, men tilläts bland annat ha dvd-spelare i sin cell.
"Trots lite divergerande diagnoser har grundproblematiken som visat sig i alla diagnoserna varit ett sexuellt avvikande beteende i form av pedofili med sadomasochistiska drag, samt massiva personlighetsmässiga problem med impulskontrollstörning och ett omoget sätt att hantera stress" uppgav chefsöverläkare Kall på Säters sjukhus, om Quicks diagnoser, år 2010."
"
Med en sådan bedömning från chefsöverläkare ska han knappast släppas ut.
Nja, det där är väl mest personlighetsstörningar och det kvalificerar fortfarande inte för rättspsyk . . .
Det där är knappast vad lagen menar med "allvarlig psykisk störning". (Det är snarast psykoser som avses med detta, litet förenklat.)
Jag är ingen jurist men så mycket vet jag att hade det där varit underlag för en bedömning av patientens tillstånd skulle han nog ha dömts till fängelse snarare än LRV.
EDIT: En inneliggande patient som bedöms på det sättet skulle säkert få förlängt LPT men det är inte det jag diskuterar nu,
EDIT 2: Från Wikipedia:
Citat:
De flesta psykiska sjukdomstillstånd, och genomsnittlig till lägre sjukdomsgrad, räknas alltså inte som allvarlig psykisk störning. Personlighetsstörningar klassas inte i sig om en allvarlig psykisk störning, och en person med personlighetsstörning kan därför dömas till fängelse och inte rättspsykiatrisk vård.