2013-08-01, 13:38
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
"Släppa-ut-mysfarbrorn":

http://blogg.passagen.se/boho42/entry/släpp_sture_bergwall_omgående
http://olatheander.wordpress.com/2013/07/31/slapp-bergwall-fri/

Jag hittar inte fler vid en snabb sökning men det var en del uttalanden i samband med nyhetsinslagen också.
Tackar. Jag hade uppfattat dig som om det var debattörer på Flashback som "mysfarbrormärkt" TQ och krävt hans omedelbara frisläppande. Du hänvisat till några för mig okända bloggare som knappast kan vara särskilt tunga oppinionsbildare. (eller har jag fel?) Nå, låt oss titta närmare på fallet:

1) De har frige i rubrik visserligen, men ingenting i texten motiviverar epitetet mysfarbror. Texterna handlar ju om rättsskandalen i sig om är väl som jag ser det i huvudsak korrekt.
2) Den första debattören går inte in på vad han menar exakt med frige. Den andra bloggaren talar om någon form av utslussning. Inte särskilt preciserat alltså.
3) Argumentet för frisläppande verkar (?) vara att han är oskyldig, inte att han är mysfarbror. Här bortser man ju från att TQ vårdas och inte är fängslad, men det är ändå långt från det du postulerat.

M.a.o. detta duger inte. Visa upp en ordentlig källa på "mysfarbror-argumentet", eller ta tillbaka. Jag utesluter inte att det finns, men är knappast en dominerande inställning i debatten.
Senast redigerad av Clodius 2013-08-01 kl. 13:44.
Citera
2013-08-01, 13:38
Medlem
Scuttles avatar
Citat:
"Släppa-ut-mysfarbrorn":

http://blogg.passagen.se/boho42/entry/släpp_sture_bergwall_omgående
http://olatheander.wordpress.com/2013/07/31/slapp-bergwall-fri/

Jag hittar inte fler vid en snabb sökning men det var en del uttalanden i samband med nyhetsinslagen också.

Ingen av bloggarna pratar nåt om mysfarbror. Dom hänvisar till att SB ska släppas för att det inte finns nån orsak att ha honom kvar inlåst.

Jag frågar igen, vilket mord tycker du det är mest sannolikt att SB har begått? Vilka bevis tycker du är särskilt besvärande för SB?
Senast redigerad av Scuttle 2013-08-01 kl. 13:51.
Citera
2013-08-01, 14:22
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Jag litar inte alls blint på auktoriteter men jag litar ännu mindre på okända personer på flashback. Dessutom säger jag upprepat att läget är osäkert, jag har aldrig påstått att SB är skyldig, bara detta inte kan uteslutas.

Återigen, det där med "mysfarbror" är en bedömning jag gjort baserat på flera alltför snabba uttalanden om att han ska släppas ut.

Jag ser inte det ohederliga i detta.
Men snälla du, kan du inte redovisa vad du bygger detta på? Nu har du hållit oss på halster tillräckligt länge. Kläm för f*n fram med varför läget är osäkert och varför det inte kan uteslutas att han är skyldig.

Gör du inte detta nu så får du acceptera att du blir för evigt betraktad som det värsta internettroll.
Citera
2013-08-01, 15:26
Medlem
Citat:
Jag litar inte alls blint på auktoriteter men jag litar ännu mindre på okända personer på flashback. Dessutom säger jag upprepat att läget är osäkert, jag har aldrig påstått att SB är skyldig, bara detta inte kan uteslutas.

Återigen, det där med "mysfarbror" är en bedömning jag gjort baserat på flera alltför snabba uttalanden om att han ska släppas ut.

Jag ser inte det ohederliga i detta.

Om vi ska hoppas på en gnutta rättvisa i ett rättssäkerhet samhälle, så måste vi enas om att det måste finnas lagar och en gärning som leder till att någon är skyldig i lagens mening.

Det finns otroligt många ouppklarade brott i Sverige. De flesta brott som begås läggs ner av polisen utan utredning. Statistiskt så har vi många skyldiga till brott, som inte fått sin skuld styrkt i domstol eller sin oskuld styrkt av dig, L*mbertz eller era gelikar.

8 mördare går fria som direkt följd av denna rättsliga cirkus Qvick.

I övrigt är det en massa andra brott som inte är lösta, där vi statistiskt konfronteras dagligen med brottslingars på gator och torg. Med tanke på alls olösta brott som anmäls, så konfronteras vi alla dagligen med kvinnoplågare, våldsmän, tjuvar, bedragare etc etc etc.

Men vi tänker inte på det för det är omöjligt på ett säkert sätt bedöma vem som är brottsling eller ej, eller kommer att begå brott i framtiden. Historiskt sätt försökte man "vetenskapligt" kategorisera människor och folkslag med förödande konsekvenser. Man ställde prognoser om sannolikheten för brottslighet hos lågpannade eller förutspådde framtida kriminalitet på basen av kroppsform. Förödande för alla ärliga feta mysgubbar, och gynnsamt för långa smala bedragare.

Dessa kriminella element som inte fångats in av rättsapparaten, går omkring lösa i samhället utan att vara dömda för brott. De kör bil, tankar går runt och handlar i köpcentrum med familjen, och de ser alla ut som goda samhällsmedborgare trots att flera av dem är personer som kommit undan lagens långa arm, som odömda, eftersom de går fria.

Statistik på olösta brott allt från mord till snatteriet och fiffiga försäkringsbedrägerier talar sitt tydliga språk.

SB har inget straff att avtjäna och den vistelsen han är dömd till på Säter, måste vara lika ogiltig som domarna, som nu är ogiltiga efter resningarna. Det verkar som läkarna på Säter ser sig själva nu som domstol där de avgör vem som ska vara i deras vård, utan laga kraft vunnen dom.

Vi andra är häpna över att de tar sig rätt att hålla en person inlåst, utan dom, utan diagnos och behandling. Säter ser inte sitt direkta ansvar genom medicineringen och terapin. De saknar förmåga att förstå allvaret av det som skett, och innebörden av resningarna.

Det betyder i förlägningen att dessa läkare och vårdare skulle kunna spärra in folk efter påståenden om eventuell farlighet. Göra som Stalin, utgå ifrån statistiken på brottslingar och se till att fängelserna och vårdinstitutionerna fylldes därefter.
Senast redigerad av Vresrosen 2013-08-01 kl. 15:28.
Citera
2013-08-01, 15:27
Bannlyst
Citat:
Jaha, men jag har heller aldrig anklagat någon för mord. Det jag sagt flera gånger är att han kan vara skyldig till ett eller flera av morden. Detta är inte att anklaga någon.

Ja du "Anonymare". DU kan ju vara skyldig till nagot/nagra av dessa mord sjalv.

Det ger dig atminstone en anledning att sprida dina pastaenden om Sture Bergwall...

Enligt din egen logik;

Jag anklagar dig inte. Men du kan ju vara skyldig till sexuella overgrepp pa barn. Att du inte ar falld i domstol bevisar ju inte att du ar oskyldig...

Forstar du inte hur ORIMLIGT ditt resonemang ar?
Senast redigerad av MilagroTocarFondo 2013-08-01 kl. 15:30.
Citera
2013-08-01, 15:36
Medlem
Om han är oskyldig till morden och allt var lögner, så borde de anhöriga som drabbades av hans hemska historier hur han behandlade sina offer stämma honom på miljonbelopp för all sveda och värk han tillfogat dem under årens lopp.

Sen även stämma polis och åklagare för att medverkat till detta.

I slutändan borde därför ett par hundra miljoner ges i ersättning till brottsoffrens anhöriga.

Bästa avslutningen på denna skandal som fått fortgå i årtionden.
Citera
2013-08-01, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Om han är oskyldig till morden och allt var lögner, så borde de anhöriga som drabbades av hans hemska historier hur han behandlade sina offer stämma honom på miljonbelopp för all sveda och värk han tillfogat dem under årens lopp.

I slutändan borde därför ett par hundra miljoner ges i ersättning till brottsoffrens anhöriga.

Du glommer att Sater med Birgitta Stahle i spetsen "ledde en blind"...

SB var psykiskt sjuk och totalt NERDROGAD medan "kvacksalveriet" pagick.

Med andra ord inte ansvarig for sina handlingar. Sater daremot borde fattat battre an att "muta honom" med mer knark varje gang han lyckades aterskapa annu ett fortrangt minne...

Redan 1994 skrev en annan expert (psykiatri/psykologi - minns ej hans namn) att det INTE fanns nagot som tydde pa att SB:s berattelser var sanna - TVARTOM! Han skrev vidare att det var ytterst markligt att det aldrig fanns vare sig teknisk bevisning eller vittnen till nagot av morden. Han trodde helt enkelt inte pa Stures historier om alla mord han begatt. Han erkande val ett 30-tal mord totalt (om jag minns ratt).

Men Sater (B.Stahle mfl) Christer van der Kwast och andra bara "viftade bort" kritiken och fortsatte mot avgrunden...
Citera
2013-08-01, 15:59
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilagroTocarFondo
Du glommer att Sater med Birgitta Stahle i spetsen "ledde en blind"...

SB var psykiskt sjuk och totalt NERDROGAD medan "kvacksalveriet" pagick.

Med andra ord inte ansvarig for sina handlingar. Sater daremot borde fattat battre an att "muta honom" med mer knark varje gang han lyckades aterskapa annu ett fortrangt minne...

Redan 1994 skrev en annan expert (psykiatri/psykologi - minns ej hans namn) att det INTE fanns nagot som tydde pa att SB:s berattelser var sanna - TVARTOM! Han skrev vidare att det var ytterst markligt att det aldrig fanns vare sig teknisk bevisning eller vittnen till nagot av morden. Han trodde helt enkelt inte pa Stures historier om alla mord han begatt. Han erkande val ett 30-tal mord totalt (om jag minns ratt).

Men Sater (B.Stahle mfl) Christer van der Kwast och andra bara "viftade bort" kritiken och fortsatte mot avgrunden...
"Ledde en blind"? Man lär ju vara lika skogstokig som Quick om man ska köpa ett sånt påstående, det var han och ingen annan som erkända alla mord, sen att han fick backning av alla i hans närhet är en annan sak.
Citera
2013-08-01, 16:19
Medlem
Ja jisses. Man blir litet full i skratt åt alla trygghetsnarkomaner som vet att Bergwall är skyldig och slår fast än det ena än det andra.

Det enda man kan slå fast är att de litar mer till sina egna inre demoner än på objektiva fakta.
Citera
2013-08-01, 16:58
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo

Diskussionen var uppe i tråden för någon tid sedan om TQ skulle kunna ställas till ansvar för vad han gjort, men tydligen är det så att det inte är brottsligt att erkänna saker man inte gjort. Frågan är om man skulle kunna driva ett civilmål mot honom.
Citera
2013-08-01, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
"Ledde en blind"? Man lär ju vara lika skogstokig som Quick om man ska köpa ett sånt påstående, det var han och ingen annan som erkända alla mord, sen att han fick backning av alla i hans närhet är en annan sak.

Det var inte nagon "backning" - som sagt var de "ledde en blind"...

Genom att ge Quick "godis" (las knark) nar han var en snall gosse och lyckats vacka till liv annu ett fortrangt minne av mord. Sa fortsatte "cirkusen". Med andra ord gjorde han Birgitta Stahle med flera till viljes och fick pa sa satt mer "godis".

Pentinnen och en annan "kvacksalvare" S - A Christiansson (ateruppvackte minnen ) forsag honom med ledande fragor, fakta och information som ledde Quick ratt igen - nar han inte gav dem "ratt" uppgifter i sina bekannelser.

Thomas Olsson skrev om att Quicks erkannanden ibland var sa grovt felaktiga, sa att om det hade gallt mordet pa Olof Palme sa hade Quick erkant - Och berattat att det han utforde mordet pa Hisingen i Goteborg...

Men skam den som ger sig!
Efter atskilliga fler forhor "leds den blinde" sa smaningom fram till att mordet begicks pa Sveavagen i Stockholm.

Det ar faktiskt egendomligt att de gick pa lognerna. Ingen teknisk bevisning, inga vittnen, ja faktiskt ingenting styrkte hans erkannanden. Darfor fick Pentinnen och S -A Christiannson "hjalpa Quick pa traven"...

"Primus motor" bakom elandet, den erbarmligt enfaldige Christer van der Kwast!
Senast redigerad av MilagroTocarFondo 2013-08-01 kl. 17:48.
Citera
2013-08-01, 17:50
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja jisses. Man blir litet full i skratt åt alla trygghetsnarkomaner som vet att Bergwall är skyldig och slår fast än det ena än det andra.

Det enda man kan slå fast är att de litar mer till sina egna inre demoner än på objektiva fakta.

Man behöver inte vara trygghetsnarkoman, det räcker med att titta på vad SB gjort i övrigt. Om han släpps ut på lösa grunder och påhejat av foliehattarna, kan du då se hans ev. nya offer och anhöriga i ögonen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in