Citat:
Ursprungligen postat av
Anonymare
Jag litar inte alls blint på auktoriteter men jag litar ännu mindre på okända personer på flashback. Dessutom säger jag upprepat att läget är osäkert, jag har aldrig påstått att SB är skyldig, bara detta inte kan uteslutas.
Återigen, det där med "mysfarbror" är en bedömning jag gjort baserat på flera alltför snabba uttalanden om att han ska släppas ut.
Jag ser inte det ohederliga i detta.
Om vi ska hoppas på en gnutta rättvisa i ett rättssäkerhet samhälle, så måste vi enas om att det måste finnas lagar och en gärning som leder till att någon är skyldig i lagens mening.
Det finns otroligt många ouppklarade brott i Sverige. De flesta brott som begås läggs ner av polisen utan utredning. Statistiskt så har vi många skyldiga till brott, som inte fått sin skuld styrkt i domstol eller sin oskuld styrkt av dig, L*mbertz eller era gelikar.
8 mördare går fria som direkt följd av denna rättsliga cirkus Qvick.
I övrigt är det en massa andra brott som inte är lösta, där vi statistiskt konfronteras dagligen med brottslingars på gator och torg. Med tanke på alls olösta brott som anmäls, så konfronteras vi alla dagligen med kvinnoplågare, våldsmän, tjuvar, bedragare etc etc etc.
Men vi tänker inte på det för det är omöjligt på ett säkert sätt bedöma vem som är brottsling eller ej, eller kommer att begå brott i framtiden. Historiskt sätt försökte man "vetenskapligt" kategorisera människor och folkslag med förödande konsekvenser. Man ställde prognoser om sannolikheten för brottslighet hos lågpannade eller förutspådde framtida kriminalitet på basen av kroppsform. Förödande för alla ärliga feta mysgubbar, och gynnsamt för långa smala bedragare.
Dessa kriminella element som inte fångats in av rättsapparaten, går omkring lösa i samhället utan att vara dömda för brott. De kör bil, tankar går runt och handlar i köpcentrum med familjen, och de ser alla ut som goda samhällsmedborgare trots att flera av dem är personer som kommit undan lagens långa arm, som odömda, eftersom de går fria.
Statistik på olösta brott allt från mord till snatteriet och fiffiga försäkringsbedrägerier talar sitt tydliga språk.
SB har inget straff att avtjäna och den vistelsen han är dömd till på Säter, måste vara lika ogiltig som domarna, som nu är ogiltiga efter resningarna. Det verkar som läkarna på Säter ser sig själva nu som domstol där de avgör vem som ska vara i deras vård, utan laga kraft vunnen dom.
Vi andra är häpna över att de tar sig rätt att hålla en person inlåst, utan dom, utan diagnos och behandling. Säter ser inte sitt direkta ansvar genom medicineringen och terapin. De saknar förmåga att förstå allvaret av det som skett, och innebörden av resningarna.
Det betyder i förlägningen att dessa läkare och vårdare skulle kunna spärra in folk efter påståenden om eventuell farlighet. Göra som Stalin, utgå ifrån statistiken på brottslingar och se till att fängelserna och vårdinstitutionerna fylldes därefter.