2013-07-30, 23:11
  #817
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Nästan alla hyreslägenheter bli tillgängliga den första varje månad och betyder oftast att föregående hyresgäst har rätt till sin lägenhet fram till den sista föregående månad.

Har tidigare haft en lägenhet i en annan stad som efter att jag sa upp den blev tillgänglig 1/9 och skolan startade några dagar innan. Fick då ett mejl från den kommande hyresgästen som frågade om det fanns möjlighet för honom att få flytta in lite tidigare (vilket skulle betyda att han skulle bo några dagar på mitt hyreskontrakt).
Jag ringde då upp hyresvärden och gav mitt godkännande till att personen fick flytta in tidigare. Kolla upp om den möjligheten finns.

Annars blir det att bita i det sura äpplet och fixa annat boende första veckan eller helt enkelt skippa den.
Citera
2013-07-30, 23:51
  #818
Medlem
Finns uppe någon orenoverad möblerad på grankottev. på korttidskontrakt. Funderar nästan på söka den då inflyttningen är 15 augusti, och jag får ju behålla mina poäng.

Då borde man väl kunna fixa en lägenhet under tiden man bor där (man är ju garanterad 6 månader)? Är det lätt att fixa lägenhet runt jul, eller när VT börjar?
Citera
2013-08-01, 08:58
  #819
Medlem
Är det stor skillnad på Studentgatan och Tybble? Båda ligger ju rätt bra till, och båda är korridorer. Läser man tråden verkar ju Tybble vara bättre.

Jag tänkte ev. anmäla mig på en lägenhet på Studentgatan med inflytt 15 augusti. Finns annars på Tybble också, men inflytt är 1 sep. Är det värt att ta den på Studentgatan?
Citera
2013-08-01, 19:08
  #820
Medlem
Grmmbls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loratadin
Är det stor skillnad på Studentgatan och Tybble? Båda ligger ju rätt bra till, och båda är korridorer. Läser man tråden verkar ju Tybble vara bättre.

Jag tänkte ev. anmäla mig på en lägenhet på Studentgatan med inflytt 15 augusti. Finns annars på Tybble också, men inflytt är 1 sep. Är det värt att ta den på Studentgatan?
Korridorerna i Tybble håller generellt bättre standard (enligt mig). Jag är själv boende i en utav dem.

De är ganska fräscha (själva lägenheten), har större badrum än studentgatan, högre tryck på vattnet i duschen/toaletten (jo, detta stämmer) och brukar vara lugnare (inte lika mycket fester), fast det sistnämnda behöver inte vara någon nackdel! =)
Citera
2013-08-01, 20:36
  #821
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grmmbl
Korridorerna i Tybble håller generellt bättre standard (enligt mig). Jag är själv boende i en utav dem.

De är ganska fräscha (själva lägenheten), har större badrum än studentgatan, högre tryck på vattnet i duschen/toaletten (jo, detta stämmer) och brukar vara lugnare (inte lika mycket fester), fast det sistnämnda behöver inte vara någon nackdel! =)


Tack för svaret. Även om det inte var svaret jag egentligen ville ha Skulle verkligen vilja ha så jag kan flytta in före 1 september.

Går ju visserligen flytta in på Tybble om studentvägen inte är bra, men då måste man ju spara ihop lite poäng först. (Nu har jag rätt bra poäng, men utbudet på lägenheter är inte så bra.).
Citera
2013-08-01, 21:42
  #822
Medlem
Grmmbls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loratadin
Tack för svaret. Även om det inte var svaret jag egentligen ville ha Skulle verkligen vilja ha så jag kan flytta in före 1 september.

Går ju visserligen flytta in på Tybble om studentvägen inte är bra, men då måste man ju spara ihop lite poäng först. (Nu har jag rätt bra poäng, men utbudet på lägenheter är inte så bra.).
Jag skulle faktiskt skita i när du får tillgång till lägenheten och fokusera på var du egentligen skulle vilja bo, det kommer ta ett halvår-år innan du kan byta och fokusera på det istället. Du kan ju alltid bo på vandrarhem första dagarna om du vill vara med fullt på nollningen! =)
Citera
2013-08-01, 21:43
  #823
Medlem
ProsecutorDredds avatar
Jag gillar Tybble men självklart är det mer action och roligare när man väl får möjlighet att flytta till Studentvägen...

Har väldigt bra minnen från min tid i Örebro
Citera
2013-08-01, 22:13
  #824
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grmmbl
Jag skulle faktiskt skita i när du får tillgång till lägenheten och fokusera på var du egentligen skulle vilja bo, det kommer ta ett halvår-år innan du kan byta och fokusera på det istället. Du kan ju alltid bo på vandrarhem första dagarna om du vill vara med fullt på nollningen! =)

Vandrarhem vet jag ni om jag pallar. Jag behöver mitt egna ställe. För mig blir det ett ganska stort steg att bara ens dela kök med folk (lite svårt för det sociala; finns skrivet lite om det i någon tidigare tråd tror jag). Förut när jag studerade bodde jag i en grym lägenhet, men nu tänker jag utmana mina rädslor och bo i en korridor istället.

Dessutom blir flytten bra mycket smidigare om jag kan ta med mina grejer direkt.

Finns en på Tybble nu. Sista anmälningsdagen i dag. Frågan är om jag ska ta den + den på Studentgatan som har sista dag i morgon. Sen efter det kika om det dyker upp något bättre.

Hur är allrummen/köket om man jämför Studentgatan och Tybble?

Citat:
Ursprungligen postat av ProsecutorDredd
Jag gillar Tybble men självklart är det mer action och roligare när man väl får möjlighet att flytta till Studentvägen...

Har väldigt bra minnen från min tid i Örebro

Kanske ett ställe med mycket fest och sånt kan vara bra för mig som behöver öva mig socialt. Jag brukar inte ha problem med att folk lever om.
Citera
2013-08-01, 22:23
  #825
Medlem
Grmmbls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loratadin
Vandrarhem vet jag ni om jag pallar. Jag behöver mitt egna ställe. För mig blir det ett ganska stort steg att bara ens dela kök med folk (lite svårt för det sociala; finns skrivet lite om det i någon tidigare tråd tror jag). Förut när jag studerade bodde jag i en grym lägenhet, men nu tänker jag utmana mina rädslor och bo i en korridor istället.

Dessutom blir flytten bra mycket smidigare om jag kan ta med mina grejer direkt.

Hur är allrummen/köket om man jämför Studentgatan och Tybble?
Du kan fortfarande bli väldigt isolerad i en korridor om din korridors mentalitet är sådan, dvs inte pratar med varandra över huvud taget. Men det är helt klart en mycket bra idé att fixa boende i korridor eftersom det nästan alltid finns någon som gärna tjötar lite! Bara du själv inte sätter dig på rummet och stänger dörren, då kan det bli en pina att bo där.

Jag skulle säga att allrummen och köken är likvärdiga. Jag har inte märkt någon speciell skillnad.
Citera
2013-08-01, 23:03
  #826
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grmmbl
Du kan fortfarande bli väldigt isolerad i en korridor om din korridors mentalitet är sådan, dvs inte pratar med varandra över huvud taget. Men det är helt klart en mycket bra idé att fixa boende i korridor eftersom det nästan alltid finns någon som gärna tjötar lite! Bara du själv inte sätter dig på rummet och stänger dörren, då kan det bli en pina att bo där.

Jag skulle säga att allrummen och köken är likvärdiga. Jag har inte märkt någon speciell skillnad.


Fördelen med korridor är ju att man mer eller mindre tvingas ut till köket, medan man i en lägenhet har sitt egna kök så man blir för sig själv hela tiden. Så det är ju lättare att isolera sig i en lägenhet.

Slänger en anmälan på en Tybblare, och på Studenvägen, så har jag en anmälning tillgodo om något bättre kommer upp. Har en känsla att det kommer dyka upp nya annonser på måndag.
__________________
Senast redigerad av Loratadin 2013-08-01 kl. 23:05.
Citera
2013-08-04, 14:15
  #827
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Bananberg
Blivit antagen till systemvetenskapliga programmet. Någon som har nån åsikt om det programmet?
Hade varit kul att höra lite om det, samt om någon annan här ska gå samma?

Jag pluggar min sista termin på programmet och kan väl säga att det överlag är bra - även om man märker att en del tekniker är klart förlegade när man väl kommer ut i arbetslivet. (Tror dock att detta är gemensamt för de flesta lärosäten)

Det är väldigt många valbara kurser på Systemvetenskapliga programmet så se till att plocka in vettiga saker. Har varit på en hel del intervjuer och pratat med företag som alla rycker på ögonbrynnet när jag berättar att nästan halva programmet består av valbara kurser - och att flera kursare valt kurser såsom Rytmik, Historia och Harrypottertramskunskap istället för vettiga och relevanta kurser. Hör med SYVar om hur du kan läsa kurser från Dataingenjörerna (Datateknik A/B etc). Vad jag minns behöver man endast ha lite matte alternativt inget alls om du har tidigare AP.

Den mesta kurslitteraturen är överflödig om du inte är en fanatiker av att läsa fysiska böcker. Internet är en mycket bättre källa för kunskap (åtminstone gällande programmering) och det är ingenting som tas upp i böckerna som inte finns med på internet. Lägg istället pengarna på dubbla skärmar till ditt boende så du får en vettig programmeringsmiljö.

Satsa hårt under delkurs 3 i Informatik A vilket är din första intro till programmeringen - mer än 60% får U på den tentan, och det är oftast de som tror att just den delkursen ska vara lika lätt som de andra - alternativt att de inte har intresse för ämnet.

Gå på alla handledningstimmar.

Har du/ni nå mer frågor så shoot!

Välkommen!
Citera
2013-08-05, 11:12
  #828
Medlem
MaxentiusDeciuss avatar
Fullkomligt efterblivet att lägenheterna har 1 september som tidigaste inflyttningsdatum. Borde ju vara ett flertal av de lägenheterna som redan står tomma liksom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in