2011-12-27, 22:59
  #217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wagge222
Har cirka 165 köpoäng på öbo..
Hur ser mina chanser ut att få en lägenhet på studentgatan eller tybble?
Eller är det brickebacken som gäller? Vill INTE bo i varberga ligger på andra sidan stan...

Vet inte riktigt hur poängen ligger till vårterminen, men om du inte får någon på studentgatan/tybble så bör du kolla in Grankottevägen som ligger ca 1 km från universitetet, halvvägs till brickebacken kan man säga. 20 kvm lägenheter med eget kök och toa, helt ok standard.

Varberga har helt ok bussförbindelser till universitetet men ligger som sagt en bit ifrån. Fördelen är att du bor nära Eurostop som huserar Ica Maxi och systembolag. 10 min cykel från stan dessutom.
Citera
2011-12-27, 23:05
  #218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worglunk
Eftersom du samlar köpoäng via öbos hemsida på studentlägenheterna så innebär det självklart en fördel att ställa sig i kö så tidigt som möljligt!

De flesta studentlägenheter har en uppsägningstid på 2 månader om jag inte minns fel, så säg upp lägenheten i tid så bör det inte vara några problem att bara ha lgh:en ett kortare tag.
Men ger typ ett halvår en fördel eller öht? Jag menar vid Uppsala så är det rätt poänglöst att ställa sig i kö nu inför hösten.
Citera
2011-12-27, 23:16
  #219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Men ger typ ett halvår en fördel eller öht? Jag menar vid Uppsala så är det rätt poänglöst att ställa sig i kö nu inför hösten.

Ja det gör det.

Man får ett korridorsrum/Grankottelgh. för runt 150-300 poäng i Örebro. 1 poäng = 1 dag. Dessutom tar det i princip ingen tid övh att registrera sig så jag ser inte poängen med att avstå.
Citera
2011-12-27, 23:52
  #220
Medlem
För mig spelar standarden inte så stor roll bara det är nära universitetet ...
Bor hellre i sunk nära uni än jätte fint lååångt från uni :P
Citera
2011-12-28, 21:47
  #221
Medlem
lehlehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worglunk
Ja det gör det.

Man får ett korridorsrum/Grankottelgh. för runt 150-300 poäng i Örebro. 1 poäng = 1 dag. Dessutom tar det i princip ingen tid övh att registrera sig så jag ser inte poängen med att avstå.

En fråga angående poängsystemet. Är det alltid den som har mest poäng som får lägenheten? Om inte, vad är det som bestämmer vem som får lägenheten? Kallar dem dem 10 med mest poäng för att göra något slags urval eller nåt?

Edit:

En annan fråga angående bostadsgarantin som är väldigt viktig för mig om någon kan svara på:

HUR skriver man under bostadsgaranti kontraktet? Jag åker nämligen utomlands i två veckor imorgon och under tiden kanske jag får en lägenhet och då måste man svara inom 24 timmar? Svarar man bara JA via mailet eller måste man skriva under med bankID eller liknande?
__________________
Senast redigerad av lehleh 2011-12-28 kl. 21:49.
Citera
2011-12-28, 21:48
  #222
Medlem
lehlehs avatar
dubbelpost
Citera
2011-12-29, 03:29
  #223
Medlem
NoneShallPasss avatar
Ska snart flytta in i en lägenhet som är möblerad, försökte helst undvika detta scenario men har inte så många val. Min fråga är nu, hur jobbiga är dessa möbler och hur pass störande är de? Med tanke på att jag har med mig egna möbler, finns det någonstans man kan ställa undan dessa möbler, källare eller dylikt?

Tack på förhand.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
En liten notis bara gällande de områden i Arabebro som luktar curry som allra mest.

Har själv bott i Vivalla i lite drygt 3 månader nu i en lägenhet som jag fått via bostadsgarantin. Ja det kryllar av mångkultur vart du än vänder huvudet. Fast som andra personer har nämnt tidigare så är risken minimal att råka ut för brott i dessa områden så länge man inte serverar upp dom.

Ett exempel, om du kommer hem sent från krogen en lördagkväll så går man självklart inte genom vivalla centrum, utan man går lite i utkanten av vivalla innan det är dags att vika av till sitt bostadsområde. Ska samtidigt kommas ihåg att många må vara kriminella som bor i vivalla, men å andra sidan så begås en kraftig majoritet av alla dessa brott UTANFÖR vivalla och inte i själva området.
Citera
2011-12-29, 15:18
  #224
Medlem
Lyckades knipa en lägenhet på student Direkt!
Satt och uppdaterade var 20 sekund hela dan och tillslut dök en lägenhet upp
Citera
2011-12-30, 13:33
  #225
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehleh
En fråga angående poängsystemet. Är det alltid den som har mest poäng som får lägenheten? Om inte, vad är det som bestämmer vem som får lägenheten? Kallar dem dem 10 med mest poäng för att göra något slags urval eller nåt?

Dom kallar dom med 10 (eller 5?) och frågar om dom fortfarande är intresserad. Sedan går det ytterligare ett tag och dom börjar fråga den personen med mest poäng -> näst mest osv om dom vill ha den och om dom nekar så går den vidare ner i listan, eller vad man ska säga. Ofta kan man få en lägenhet även om man är på typ 5e plats eftersom många söker många lägenheter och kanske får en annan osv. Jag stod t.ex. som nummer 4 på min lägenhet som jag till slut fick.
Citera
2012-03-01, 23:40
  #226
Bannlyst
Råkar någon veta vilka som fick utnämningar i de olika sektionerna under nollningen? Dvs. typ General, nollningsansvariga, årets nolla/fadder eller liknande? En kompis till mig som pluggar borta i Örebro hävdar att han fick en av dessa utmärkelser. Vill dock inte outa så mycket. Vet inte exakt vad han pluggar.
Citera
2012-03-02, 00:56
  #227
Medlem
Duckks avatar
Någon som studerar/studerat Systemutvecklarprogrammet/Systemvetenskapliga programmet?
Är det något ni rekommenderar?
Citera
2012-03-02, 01:04
  #228
Medlem
08oss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inexile
Råkar någon veta vilka som fick utnämningar i de olika sektionerna under nollningen? Dvs. typ General, nollningsansvariga, årets nolla/fadder eller liknande? En kompis till mig som pluggar borta i Örebro hävdar att han fick en av dessa utmärkelser. Vill dock inte outa så mycket. Vet inte exakt vad han pluggar.
Varje sektion utnämner sin general, svamp, årets nolla/fadder + lite annat ibland så med 7 sektioner blir det minst 28 pers som får en utmärkelse, troligen ca 60 pers. Så tror inte din kompis ljuger.. är inte jättesvårt att få en utmärkelse.. egen erfarenhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in