2013-08-01, 14:45
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faanfaanfaan
Nja, tidningsartiklarna ifråga (2 st) nämner SKL specifikt. Tror det är underlaget från SKL som ej släpps ut än, alternativt är belagda med yppandeförbud. Andra delar av FU bör väl vara öppen för advokaten?

Resultat från SKL är nog ganska viktiga för försvaret att få reda på... Dessutom sa ju Forssberg idag:
– De har kommit fram till att det funnits blodspår, jag vill veta hur de kommit fram till det, alltså bakgrunden.
Han tror att förundersökningen innehåller "viktiga saker", men honom veterligt har inget nytt framkommit.

Känns som att Forssberg fått veta alldeles för lite i övrigt också. (?)
Citera
2013-08-01, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Ur protokoll (avslagen ansökan) från Luleå tingsrätt ang KJ´s pappas önskan om ytterligare advokat:

" ... ytterligare en försvarare förordnas om målet är mycket omfattande och komplicerat. Det bör då röra sig om så stora mål att det i det närmaste är omöjligt för en enda advokat att tillgodogöra sig materialet och tillvarata klientens rätt under utredningen och i en eventuell efterföljande rättegång..."

https://cdn.anonfiles.com/1375357139469.pdf (Filen länkad i tråden av BillBass)

Hm. Är det bara jag som tror att det blir i det närmaste omöjligt för Forssberg att som enda advokat tillgodogöra sig materialet och tillvarata klientens rätt... särskilt om man betänker att Forssberg inte kommer att få tillgång till förundersökningen förrän ett par veckor innan rättegång.

Som utredningsläget "ser ut" (alltså vad åkl officiellt har släppt) i nuläget så behöver kanske inte FU vara direkt mastodontisk; det handlar ju trots allt "bara" om ett offer, en misstänkt/häktad, få (inga?) vittnen samt givetvis en okänd mängd tekniskt bevisning (blod, dna, tel-listor).
TR:s bedömning att Forssberg ska klara fallet på egen hand är kanske inte orimlig. Men det återstår givetvis att se hur länge utredningen kommer att pågå och vad som framkommer, kanske kan behovet av ytterligare en försvarare omprövas vid senare tillf?
Tänker lite på vad Forssberg sa enl NSD: – Förundersökningen är lång och det är ogörligt att hinna sätta sig in i om man inte kontinuerligt får ta del av sådana här saker. I sämsta fall är det kanske bara två veckor jag har på mig från dess att förundersökningen är klar.
"I sämsta fall" två veckor? I normalfallet ska väl Huf hållas inom en vecka efter att åtalet är klart/inlämnat till TR (alltså om den åtalade sitter häktad).
Vet inte alls hur det juridiska ser ut kring detta. Att KJ omhäktas handlar ju om att åkl inte är klar med FU, men hur motivera omhäktningar efter att FUP finns?
Om Forssberg begär förlängd tid (två veckor, el mer?) mellan åtal och Huf så måste väl häktningen omprövas efter två¨veckor?
Någon som vet om det finns någon absolut max-tid mellan åtal och Huf (för häktad)?
Situationen blir onekligen lite knepig för Forssberg: han skall tillvarata sin klients intresse vilket i detta fall kan bli motsägelsefullt, ju längre tid han tar på sig med FUP ju längre tid i häkte för KJ.
Citera
2013-08-01, 15:46
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Vad håller Schönbeck på med egentligen? Ena dan säger hon si, andra dan så. Den 14 juni hävdade hon att KJ höll fast vid sin berättelse i allt väsentligt. Nu påstår hon att KJ babblar. Här anar jag ett helt ugglebo i mossen och tror ännu mer på en möjlig medhjälpare, kanske t o m annan GM. Man kan ju undra om uppgifterna i artikeln från 14 juni endast var dimridåer; det finns en annan björn där ute och den vill vi inte väcka riktigt än?

"Har den misstänkte ändrat eller justerat sin berättelse under de här veckorna?

– Nej, inte i något avgörande hänseende.

Det finns små justeringar i hans berättelse menar du?

– Ja. Men det kan bero på att man inte har ställt frågan eller att man har ställt den på ett annat sätt. I allt väsentligt är hans berättelse den samma.

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6867865

Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Visst kan det vara så, men det motsägs ju av Forssbergs egna uttalanden där han hävdar att KJ inte har ändrat sin berättelse och att han inte förstår varför åklagaren påstår det. Jag förnimmer starkt Forssbergs upprördhet bakom de orden.

Jag kan inte hjälpa det, men jag litar inte riktigt på Schönbecks helomvändning.

Inte jag heller. Åter igen: Något stämmer inte. Antingen ljuger någon eller så står det fel i media...

"I juni avslogs Bo Forssbergs begäran om att ta del av utredningsunderlag från Statens kriminaltekniska laboratorium."

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6903483
Citera
2013-08-01, 16:59
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chirpa
Rykten på Flashback säger att det var advokaten som begärde lykta dörrar vid senaste häktningsförhandlingen.

Stämmer det?

– Det var ju inte jag utan Jenny Nordlund som var med då, men självklart var det åklagaren som begärde lykta dörrar, det är det alltid.
Något annat kan jag inte tänka mig.

-----

Visst fanns det källor här på det påståendet? Advokaten framstår ju som ett riktigt ufo.

Det var jag som 'startade ryktet', tror jag.

Det stod i pappersvarianten av Kuriren för någon (en till 1½) vecka sen. Sökte artikeln på nätet för att länka till, men samma artikel fanns ej på kuriren.nu.

Antagligen någon journalist som gjort en groda då...
Citera
2013-08-01, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
En Psykologiprofessor som heter Martin Grann, som studerat liknande brott säger;

"-Men så vitt jag känner till finns det inga fall i kriminalhistorien där den som styckat en kropp inte är mördaren. Har man styckat en kropp så har man sannolikt också dödat, säger Martin Grann."

Så jag tror att chansen att någon styckat åt KJ är oerhört liten. Så tror man att han av olika anledningar inte skulle klara att stycka en kropp har vi kanske en annan GM och KJ kanske är MGM. EV fick han uppgift att transportera/göra sig av med kroppsdelar eller verktyg.

Kan det vara så att de har hittat bevis på styckningen genom blodspår/DNA/verktyg, men inte kan bevisa själva mordet, motiv och MP?

EDIT: Att styckningen är utförd av KJ menar jag
Senast redigerad av tapa68 2013-08-01 kl. 17:39. Anledning: EDIT
Citera
2013-08-01, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tapa68
Kan det vara så att de har hittat bevis på styckningen genom blodspår/DNA/verktyg, men inte kan bevisa själva mordet, motiv och MP?

Bevis på styckningen får man väl anta att de har eftersom VB:s kropp har påträffats på olika platser, samt det faktum att det saknas kroppsdelar.
Citera
2013-08-01, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Bevis på styckningen får man väl anta att de har eftersom VB:s kropp har påträffats på olika platser, samt det faktum att det saknas kroppsdelar.

Sorry har precis rättat mig själv ovan, jag menar bevis på att styckningen är utförd av KJ!
Citera
2013-08-01, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BokmakareF
Kan det ha varit så enkelt att han planerat att döda henne i skogen, därefter tänkte elda upp kroppen men insåg att lukt och rök skulle dra till sig för mycket uppmärksamhet. Tog en yxa och delade kroppen för att bära delarna till ödehuset och sedan tända eld på huset? Hur benen låg arrangerade vet vi inte, men tänker att han kanske ville pussla ihop kroppen så det skulle se ut som om hon blev innebränd?? Tror inte på att detta var rituellt, men ett planerat mord. Hur tänkte han? Trodde han att han skulle kunna komma undan med det? Vilket är motivet?

Benen låg inte på något speciellt sätt.
Var ju tidigare nå rykte om att dem skulle legat på nå "ritualiskt sätt", i kors eller så, men det är falskt.
2 meter innanför fönstret, ett lutat mot väggen och ett annat låg ner, bredvid varann. Kan ha varit så att han bara kasta in dem.

Han tog sig ju ändå tid att bära kroppen 20-30 meter från vägen in i skogen och dölja den med sten.

Personligen så tror jag dem har större chans att döma han för att ha haft något med VB´s död/styckning att göra. Men det svåra blir ju att bevisa utan tvivel att just han verkligen mörda henne.
Senast redigerad av Jasonlives 2013-08-01 kl. 17:48.
Citera
2013-08-01, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
...
Tänker lite på vad Forssberg sa enl NSD: – Förundersökningen är lång och det är ogörligt att hinna sätta sig in i om man inte kontinuerligt får ta del av sådana här saker. I sämsta fall är det kanske bara två veckor jag har på mig från dess att förundersökningen är klar.
"I sämsta fall" två veckor? I normalfallet ska väl Huf hållas inom en vecka efter att åtalet är klart/inlämnat till TR (alltså om den åtalade sitter häktad).
...

Tittade lite på vad lagen säger och med min begränsade erfarenhet (parkeringsböter) så tror jag att Rättegångsbalken 23kap 18 kap 1 stycket gäller, dvs:

Citat:
Ursprungligen postat av Rättegångsbalken 23kap
18 § Då förundersökningen kommit så långt att någon skäligen misstänks för brottet, skall han, då han hörs, underrättas om misstanken. Den misstänkte och hans försvarare har rätt att fortlöpande, i den mån det kan ske utan men för utredningen, ta del av vad som har förekommit vid undersökningen. De har vidare rätt att ange den utredning de anser önskvärd och i övrigt anföra vad de anser nödvändigt. Underrättelse härom skall lämnas eller sändas till den misstänkte och hans försvarare, varvid skäligt rådrum skall beredas dem. Åtal får inte beslutas, innan detta har skett.

Jag tolkar det som att försvararen ska få tillgång löpande till FU, men han måste anstränga sig för att säkerställa det. Han får då löpande FU 'utan men för utredningen', som i detta fall verkar sakna vissa viktiga SKL utredningar. Vidhåller att det är mindre delar av FU som är dold, men givetvis fortfarande väsentliga.

Tittade tillbaka på rättegången efter Esa Rano och stämningen kom där 2 dagar efter signerande av förundersökning, rättegångsstart ca 1 månad senare. Detta vid TR i Haparanda. Två veckor, som advokaten pratar om, tycker jag är väldigt kort tid faktiskt. Skäligt rådrum nämner lagtexten, detta borde advokaten kunna hävda om utredningen går till TR. Kanske dags att börja jobba redan nu? SKL rapporterna var ca 30 sidor av FU:n på ca 730 sidor.

SKL rapporterna brukar baseras på ett antal hypoteser eller ändamål. Skulle vara intressant att läsa om vilka hypoteser som ställts i SKL utlåtandena. Gissar att de inte enbart är intresserade av DNA tester vad gäller blodfynden. Läge och mängd måste ju vara mycket signifikant.
Citera
2013-08-01, 17:59
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Benen låg inte på något speciellt sätt.
Var ju tidigare nå rykte om att dem skulle legat på nå "ritualiskt sätt", i kors eller så, men det är falskt.
2 meter innanför fönstret, ett lutat mot väggen och ett annat låg ner, bredvid varann. Kan ha varit så att han bara kasta in dem.

Han tog sig ju ändå tid att bära kroppen 20-30 meter från vägen in i skogen och dölja den med sten.

Personligen så tror jag dem har större chans att döma han för att ha haft något med VB´s död/styckning att göra. Men det svåra blir ju att bevisa utan tvivel att just han verkligen mörda henne.

Detta var ju jätte intressant. VET du att benen hittades så?
Citera
2013-08-01, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Detta var ju jätte intressant. VET du att benen hittades så?

Jo jag vet med säkerhet att benen hittades så. Varken benen eller kroppens placering ska ha verkat haft någon ritualisk innebörd.
Citera
2013-08-01, 18:25
Medlem
Spindelfridas avatar
Angående benens placering står det så här i ett äldre, mera trovärdigt inlägg från stigrolf:

https://www.flashback.org/sp43680057
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in