Citat:
Ursprungligen postat av
ME077
Ur protokoll (avslagen ansökan) från Luleå tingsrätt ang KJ´s pappas önskan om ytterligare advokat:
" ... ytterligare en försvarare förordnas om målet är mycket omfattande och komplicerat. Det bör då röra sig om så stora mål att det i det närmaste är omöjligt för en enda advokat att tillgodogöra sig materialet och tillvarata klientens rätt under utredningen och i en eventuell efterföljande rättegång..."
https://cdn.anonfiles.com/1375357139469.pdf (Filen länkad i tråden av BillBass)
Hm. Är det bara jag som tror att det blir
i det närmaste omöjligt för Forssberg att som
enda advokat tillgodogöra sig materialet och tillvarata klientens rätt... särskilt om man betänker att Forssberg inte kommer att få tillgång till förundersökningen förrän ett par veckor innan rättegång.
Som utredningsläget "ser ut" (alltså vad åkl officiellt har släppt) i nuläget så behöver kanske inte FU vara direkt mastodontisk; det handlar ju trots allt "bara" om ett offer, en misstänkt/häktad, få (inga?) vittnen samt givetvis en okänd mängd tekniskt bevisning (blod, dna, tel-listor).
TR:s bedömning att Forssberg ska klara fallet på egen hand är kanske inte orimlig. Men det återstår givetvis att se hur länge utredningen kommer att pågå och vad som framkommer, kanske kan behovet av ytterligare en försvarare omprövas vid senare tillf?
Tänker lite på vad Forssberg sa enl NSD: – Förundersökningen är lång och det är ogörligt att hinna sätta sig in i om man inte kontinuerligt får ta del av sådana här saker. I sämsta fall är det kanske bara två veckor jag har på mig från dess att förundersökningen är klar.
"I sämsta fall" två veckor? I normalfallet ska väl Huf hållas inom en vecka efter att åtalet är klart/inlämnat till TR (alltså om den åtalade sitter häktad).
Vet inte alls hur det juridiska ser ut kring detta. Att KJ omhäktas handlar ju om att åkl inte är klar med FU, men hur motivera omhäktningar efter att FUP finns?
Om Forssberg begär förlängd tid (två veckor, el mer?) mellan åtal och Huf så måste väl häktningen omprövas efter två¨veckor?
Någon som vet om det finns någon absolut max-tid mellan åtal och Huf (för häktad)?
Situationen blir onekligen lite knepig för Forssberg: han skall tillvarata sin klients intresse vilket i detta fall kan bli motsägelsefullt, ju längre tid han tar på sig med FUP ju längre tid i häkte för KJ.