2013-07-31, 11:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
När mobilen är "avstängd" är den ändå aktiv med en del olika saker. Det finns ingenting som hindrar att mobilkonstruktörerna samverkar med NSA & Co, så som MS och Google mfl gör, och låter den "avstängda" mobilen kommunicera med masterna vilket loggas och kan studeras i efterhand. Quarrel skrev att det var så för något dygn sedan. Antagligen går det att räkna ut mobilens färdväg ganska exakt med hjälp av dessa logguppgifter.

Det kanske t.o.m finns legitima skäl för masterna att hålla reda på var mobiler finns?
Jag har aldrig sagt att en avstängd mobil går att lokalisera.
Citera
2013-07-31, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zootzoot
Angående inlägget jag skrev tidigare om att de häktade har iPhone.

1. Att plocka ur batteriet är inte gjort i ett nafs.

2. Sedan kan man ju hoppas att polisen har koll på det här:

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1378973/iPhone-tracking-function-secretly-track-love-cheats.html

Om någon eller några av de häktade har en iPhone.

Det är bra, Zootzoot; —du har i vart fall koll... Vi kan bara hoppas på att även polisen har det. Misstänker dock att de har utnyttjat hela verktygslådan i detta fall. Tabbe på AJ.
Citera
2013-07-31, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Det viktiga, och även skillnaden jämfört med mordet på Linda Chen, är att här har polisen en brottsplats.

AJs DNA och fingeravryck i, eller blandat med brottsoffrets blod har ett mycket högt bevisvärde.

Jag drar mig till minnes att GW Persson har berättat att det finns de som har dömts för mord utan att man har hittat kroppen, och det kan ske just i sådana här fall - där man hittar stora mängder av offrets blod.

Jag hoppas att någon av de som är häktade för medhjälp sjunger ut om vad som hände. Hellre golare än AJs polare!
Ja, spår i blodet eller på vissa få prylar skulle kunna vara bindande bevis. Men många av de spår av AJ som säkerligen fanns i lägenheten är oanvändbara. Jag menar att det är en händelse som liknar en tanke.

Och, om jag låg hemma och sov och någon ringde och sa att en polare till honom behövde hjälp att snabbt att frakta bort något, så skulle jag tacka nej till det erbjudandet. Vem hoppar upp ur sängen och blandar sig in i något ytterst suspekt? Möjligen någon som ingår i ett kriminellt nätverk av det fastare slaget.
Citera
2013-07-31, 11:08
Medlem
meegaminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William.H.Grant
Kan man undra?

Och vart tog Megamind vägen?

Kan ju vara så att dom, till skillnad mot oss andra som hänger här har ett liv utanför FB också!

Här är jag, undrade du över något
Citera
2013-07-31, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrume
Går det pejla var DB ,FH tel befunnit sig under natten det skedde ,
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det går i efterhand att se i vilka mobilceller telefonerna användes.
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har aldrig sagt att en avstängd mobil går att lokalisera.
Jag fattade fel.

Men tydligen går det ändå att kommunicera med en avstängd mobil, eftersom polisen kunde fjärrstyra en mobil som var avstängd och som tillhörde en försvunnen person som senare hittades död.
Senast redigerad av lehs 2013-07-31 kl. 11:13.
Citera
2013-07-31, 11:17
Medlem
Ull-Strumpas avatar
[quote=trollet2000|44551879]
Citat:
Ursprungligen postat av kekfakee

"Vid 15-tiden på söndagseftermiddagen larmades polisen om ett påträffat blodspår i en trappuppgång i området Dannebacken i Trollhättan." /TTELA

Hur hänger detta ihop med att motorcykeln ska ha iakttagits 13:30?
Polisen larmades strax före 12, men blodet såg redan på morgonen.
Citera
2013-07-31, 11:20
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Jag fattade fel.

Men tydligen går det ändå att kommunicera med en avstängd mobil, eftersom polisen kunde fjärrstyra en mobil som var avstängd och som tillhörde en försvunnen person som senare hittades död.
Visst är det så, det funkar med IPhones och HTC, så det vore konstigt om inte t.ex Samsung och övriga stora märken inte hade samma finesser.
Citera
2013-07-31, 11:30
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Med tanke på information om dennes olika farkoster som framkommit under denna trådens gång, så skulle jag bli rejält överraskad om bilen var försäkrad och ännu mer om den var stöldförsäkrad.

Troligen var den inte det men varför göra så mycket väsen om detta annars?
Citera
2013-07-31, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
När en telefon är "avstängd" kan den inte kommunicera. Vissa telefoner kan ta emot signaler men så vitt jag känner till finns ingen telefon som kan sända i avstängt läge. En sådan telefon skulle dessutom vara farlig i vissa sammanhang när känslig elektronik är inblandad. Vad händer om den börjar sända under tiden en inopererad pacemaker programmeras?
Så länge telefonen inte själv sänder och kommunicerar med en basstation kan den inte lokaliseras.

Det stämmer inte, finns fall där personer blivit gripna, avlyssnade etc när mobilerna varit avstängda. Ska tillägga att jag själv varit med om en liknande incident.

Därför är det vanligt i kriminella kretsar att man tar ur batteriet alternativt lägger telefonen i ett annat rum när man pratar om något som inte är lagligt.
Citera
2013-07-31, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infinity1
Det stämmer inte, finns fall där personer blivit gripna, avlyssnade etc när mobilerna varit avstängda. Ska tillägga att jag själv varit med om en liknande incident.

Därför är det vanligt i kriminella kretsar att man tar ur batteriet alternativt lägger telefonen i ett annat rum när man pratar om något som inte är lagligt.

Helt korrekt! Så snälla.... Ta reda på fakta och inse att jaa... avstängda mobiler går att avlyssna samt lokalisera...
Citera
2013-07-31, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infinity1

Operatören kan skicka en begäran till telefonen att koppla upp sig till masten när telefonen är avstängd.
Citera
2013-07-31, 12:05
Medlem
wazladas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Ja du, det kan man undra.

1. Försäkringsskoj.
2. Bilen blir stulen och bränns som ett meddelande till DB.
3. Den behöver inte ha något som helst samband med IFs död.

Oförsäkrad
Går inte att knycka utan avancerad utrustning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in