2013-07-31, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
När mobilen är "avstängd" är den ändå aktiv med en del olika saker. Det finns ingenting som hindrar att mobilkonstruktörerna samverkar med NSA & Co, så som MS och Google mfl gör, och låter den "avstängda" mobilen kommunicera med masterna vilket loggas och kan studeras i efterhand. Quarrel skrev att det var så för något dygn sedan. Antagligen går det att räkna ut mobilens färdväg ganska exakt med hjälp av dessa logguppgifter.

Det kanske t.o.m finns legitima skäl för masterna att hålla reda på var mobiler finns?

När en telefon är "avstängd" kan den inte kommunicera. Vissa telefoner kan ta emot signaler men så vitt jag känner till finns ingen telefon som kan sända i avstängt läge. En sådan telefon skulle dessutom vara farlig i vissa sammanhang när känslig elektronik är inblandad. Vad händer om den börjar sända under tiden en inopererad pacemaker programmeras?
Så länge telefonen inte själv sänder och kommunicerar med en basstation kan den inte lokaliseras.
Citera
2013-07-31, 09:47
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Ja du, det kan man undra.

1. Försäkringsskoj.
2. Bilen blir stulen och bränns som ett meddelande till DB.
3. Den behöver inte ha något som helst samband med IFs död.

Med tanke på information om dennes olika farkoster som framkommit under denna trådens gång, så skulle jag bli rejält överraskad om bilen var försäkrad och ännu mer om den var stöldförsäkrad.
Citera
2013-07-31, 10:01
Medlem
Det finns många underliga parametrar:

1) Bilen som brändes hade skänkts till DB en kort tid innan
2) AJ och Id*s pappa var två av Trollhättans mest ryktbara busar
3) Två telefonsamtal binder AJ till lägenheten
4) Båda samtalen borde oroa (tror att Id* var den som ringde upp i båda fallen)
5) AJs DNA och fingeravtryck i lägenheten saknar bevisvärde
6) Polare ställer upp för att frakta bort kroppen och offrar sedan bilen
7) Kroppen har inte återfunnits och AJ verkar inte särskilt bekymrad

AJ blev känd på 90-talet som säkerhetsansvarig inom NSF när han fotograferade demonstranter som protesterade mot att nazister hade mördat en fackföreningsman. Syftet med fotograferingen kan mycket väl ha gällt upprtättande av dödslistor - ett kärt nazistiskt projekt. Jag tycker att gruppen AJ-DB-FH uppträder som en sammansvetsad enhet snarare än som några fylltrattar som råkat bli inblandade i något.
Citera
2013-07-31, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
När en telefon är "avstängd" kan den inte kommunicera. Vissa telefoner kan ta emot signaler men så vitt jag känner till finns ingen telefon som kan sända i avstängt läge. En sådan telefon skulle dessutom vara farlig i vissa sammanhang när känslig elektronik är inblandad. Vad händer om den börjar sända under tiden en inopererad pacemaker programmeras?
Så länge telefonen inte själv sänder och kommunicerar med en basstation kan den inte lokaliseras.
Vet du verkligen detta? För absolut ingenting motsäger att den är programmerad för att då och då skicka en signal även om den är "avstängd". Det är egentligen bara tangentbordet och skärmen som är frånkopplade. Plus att mobilen är försatt i ett viloläge.
Citera
2013-07-31, 10:09
Medlem
knasen-58s avatar
Finns det någon som vill vara snäll o länka en bild på FH.

Tack
Citera
2013-07-31, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen-58
Finns det någon som vill vara snäll o länka en bild på FH.

Tack

Här är till hans Facebooksida
https://www.facebook.com/fredrik.hermansson.520?fref=ts
Citera
2013-07-31, 10:19
Medlem
Citat:
Det finns många underliga parametrar:

3) Två telefonsamtal binder AJ till lägenheten

5) AJs DNA och fingeravtryck i lägenheten saknar bevisvärde

7) Kroppen har inte återfunnits och AJ verkar inte särskilt bekymrad

Det viktiga, och även skillnaden jämfört med mordet på Linda Chen, är att här har polisen en brottsplats.

AJs DNA och fingeravryck i, eller blandat med brottsoffrets blod har ett mycket högt bevisvärde.

Jag drar mig till minnes att GW Persson har berättat att det finns de som har dömts för mord utan att man har hittat kroppen, och det kan ske just i sådana här fall - där man hittar stora mängder av offrets blod.

Jag hoppas att någon av de som är häktade för medhjälp sjunger ut om vad som hände. Hellre golare än AJs polare!
Citera
2013-07-31, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlanda
Här är till hans Facebooksida
https://www.facebook.com/fredrik.hermansson.520?fref=ts
Han har 54 vänner, har han alltid haft så lite eller har folk sagt upp kontakten på facebook med honom också?
Citera
2013-07-31, 10:33
Medlem
Citat:
När mobilen är "avstängd" är den ändå aktiv med en del olika saker. Det finns ingenting som hindrar att mobilkonstruktörerna samverkar med NSA & Co, så som MS och Google mfl gör, och låter den "avstängda" mobilen kommunicera med masterna vilket loggas och kan studeras i efterhand. Quarrel skrev att det var så för något dygn sedan. Antagligen går det att räkna ut mobilens färdväg ganska exakt med hjälp av dessa logguppgifter.

Det kanske t.o.m finns legitima skäl för masterna att hålla reda på var mobiler finns?

Jämför hur lång tid det tar att starta upp telefonen efter att den varit "avstängd" och operativsystemet ska igång, jämfört med när den är i stand-by läge (då bara display och tangentbord är avstängda).
Citera
2013-07-31, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luding
Vad som som framgår av länken är att en avstängd telefon inte kan lokaliserad, men att det kan vara möjligt att på distans sätta på vissa telefoner och därefter lokalisera den. Var telefonen varit då den var avstängd går inte att avgöra.

Det är ju vad jag redan har sagt i den efterföljande diskussionen. Tror jag. Du uttrycker dig inte precis glasklart. Exakt vad som en forensisk analys av en på detta sätt i efterhand beslagtagen telefon kan avslöja beror av dess hård- och mjukvara, samt inte minst av installerade appar, men du kan känna dig förvissad om att en sådan analys är en potentiell guldgruva.
Citera
2013-07-31, 10:39
Medlem
Chrillothekids avatar
Har just tittat på en av Final destination-filmerna och klicka nyss på länken till FH, klickade mig vidare till AJ´s fb och de första jag såg va att han gillade älvräddarna eller nått och fick känslan av att Id* ligger i älven =/ Spooky!

Man ska inte kolla på sånna filmer och sen läsa sånna här trådar

Så appropå detta, har man letat i älven nått?
Citera
2013-07-31, 10:53
Medlem
Angående inlägget jag skrev tidigare om att de häktade har iPhone.

1. Att plocka ur batteriet är inte gjort i ett nafs.

2. Sedan kan man ju hoppas att polisen har koll på det här:

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1378973/iPhone-tracking-function-secretly-track-love-cheats.html

Om någon eller några av de häktade har en iPhone.
Senast redigerad av Zootzoot 2013-07-31 kl. 10:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in