2013-07-30, 19:32
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zenit99
Inga problem om man vill ,,går även att spåra avstängda telefoner ( tyst Ping ) polisens trumfkort !

Kan man spåra avstängda mobiltelefoner även i efterhand? Trodde att det bara funkade i realtid.
Citera
2013-07-30, 19:47
Medlem
Var är AJ idag; häktad eller bara hemtransporterad från semestern?
Citera
2013-07-30, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Något ex till ST i Flakeberg i tråden?

Jag har funderat över en sak jag fann i skogen i lördags, en sak som alla har men i princip ingen bär ut i skogen. Det behöver inte vara något som man burit Id* i. Det kan lika gärna vara så att det kommer från t.ex. ST:s hem och använts för att skydda klädseln i den bil mer vars hjälp man lämnade platsen där bilen brann. Är man blodig efter att ha hanterat en kropp så räcker det ju inte att ta av sig näck och elda upp kläderna med bilen. Det kan ju fortfarande bli blodspår i den bil man skall ta därifrån. Blod är ju kletigt och smetigt...

Alltså kan det vara så att den som fick möta upp vid brandplatsen hade med sig ting från ett hem, förmodligen en tjejs hem, och använde det till att skydda klädseln i t.ex. en golf.

Så finns det någon med erfarenhet från ST:s eller kanske DB:s men knappast FH:s "hem" i Salstad som man kan växla lite meddelanden med så vore det bra...

Hur länge har förresten ST och FH varit tillsammans? Någon som vet?
Men säg förkläde då...så mycket enklare.
Citera
2013-07-30, 19:53
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAR-skrift
För de mobiltelefoner som har tagits i beslag har den bevissäkringen givetvis utförts av polisen. Eftersom det råder förundersökningssekretess lämnas inte sådan information ut.

Din tanke var alltså motiverad av personlig nyfikenhet och har inte tillfört någonting mer än meningslöst brus i tråden. Därför är detta min sista replik.

Tror inte att det handlar om personlig nyfikenhet. De flesta i tråden vill nog veta vad polisen kan tänkas ha på gärningsmännen och vilka verktyg polisen använder sig av och hur de fungerar, som mobilspårning.
Citera
2013-07-30, 20:07
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag måste säga att jag tror åklagaren är värdelös. Hon trodde att hon kunde häkta AJ på sannolika skäl men han sattes på fri fot. Det förstörde mycket utredningen tror ja.
Det verkar som det är en annan åklagare nu:

"Men åklagaren är lugn:
– Jag har ingen anledning att tro att det inte ska fungera, säger Per-Erik Rinsell"

http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2271854-aklagare-lugn-over-bevislaget
Citera
2013-07-30, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Kan Reimerdenyngre ha hittat en bok med blod på? Om så hoppas jag att hen omgående lämnar in den till polisen för analys.

Tvivlar på att det är en bok då ReimerDenYngre sa att det är nåt från hemmet man normalt inte hittar i skogen och som kan hjälpa till vid transport av kroppen. Men jag vet inte.
Citera
2013-07-30, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Tvivlar på att det är en bok då ReimerDenYngre sa att det är nåt från hemmet man normalt inte hittar i skogen och som kan hjälpa till vid transport av kroppen. Men jag vet inte.
Han har även sagt nånting om att är den från bibblan lär de inte få tillbaka den... Kanske flera saker RDY hittat på samma ställe?
Citera
2013-07-30, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Jag menade faktiskt att de kanske inte är så klent begåvad.

AJ måste ju inse (även om han nu skulle vara klent begåvad, vilket jag inte är så säker på), att han kommer att vara den förste i tur bland potentiella gärningsmän att eftersökas.

Vitsen med en avledningsmanöver är ju att den ska dra uppmärksamhet till sig. Vad skulle den annars fylla för funktion?

En slumpmässig bil som blir stulen, körs och eldas upp, hade väl inte fått polisen och MP att inventera Hunneberg i flera dygn.

Ja DB vet var kroppen finns, men han kommer (enligt planen) att knipa käft.

Om planen inte fungerar till 100% och de fälls för brott, är det tänkta scenariot en tämligen säker garanti för relativt (jämfört med mord) åga straff; vållande till används död, brott mot griftefrid etc.

Alla de insyltade verkar se det som normalt att emellanåt stå inför skranket.

Förklara för mig vad man vinner på att elda upp en bil som inte varit inblandad i brottet, när ägaren varit på platsen för brottet vid aktuell tidpunkt ? Vad är det listiga i det ? Det blir inte en avledningsmanöver, det blir en tilldragningsmanöver, eller hur ?
Och ärligt "bara" att sanera en bil. För det 1:a skall du ha en 4e person att tillgå som inte har anknytning till herrarna, för det andra så måste den förstöras också. Och tro mig, det finns ingen "Mr Wolf" i verkligheten (Pulp Fiction)

Det enda sättet att backa från mord till vållande är att någon erkänner och kroppen kommer fram, du kan fråga Lalajlaj.

Så nej, scenariot går inte ihop, eller hur ?
Citera
2013-07-30, 20:13
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky

Reimerdenyngre frågade om Kallocain av Karin Boye var utlånad från biblioteket där uppe. Om hen har hittat den boken någonstans ute med blodstår på så kan det vara intressant.
Citera
2013-07-30, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kaosihuset
.

Vad har detta att göra med en blodig bok ?
Citera
2013-07-30, 20:17
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Vad har detta att göra med en blodig bok ?

Om en blodig lånebok är upphittad t ex ute i skogen så kan den ha ramlat ut sidofacket på en bil. Har själv böcker i sidofacket på bilen. Blod kan ha droppat på den efter det att den hamnade på marken. Ja, jag vet att det är långsökt men inte helt orimligt.
Citera
2013-07-30, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Hon skulle plocka in DB och FH medan AJ var ånhållen. Hon hade fem dagar på sig att göra det. Det kunde bli stor skillnad.

Det hade hon gjort om de hade känt till deras inblandning i tid, men det är inte säkert att hon fick.

Jag tror du lägger för mycket ansvar på Åklagaren, det är polisen som gör jobbet och det tar tid.
Du kanske redan har märkt tiden det tar för SKL att lämna svar.

Men det finns en sak di har som man som bisittare saknar. Tålamod och tid.
Det kanske du kan "räkna" ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in