2013-07-30, 11:19
Medlem
RevolverRoffes avatar
"Rätten finner det ställt utom allt rimligt tvivel att det var i Båtland som tanten bibbade Tomten och Pappalalla."

Sammanfattar det här målet ganska bra, tycker jag.
Citera
2013-07-30, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
"Rätten finner det ställt utom allt rimligt tvivel att det var i Båtland som tanten bibbade Tomten och Pappalalla."

Sammanfattar det här målet ganska bra, tycker jag.

Precis så patetiskt är målet, ja, och Agell var förfärad när han tröskade igenom all skit. Han fann så många fel att inte ens en deckarförfattare skulle kunna föreställa sig vidden av eländet ...
Senast redigerad av Eremona 2013-07-30 kl. 11:49.
Citera
2013-07-30, 12:14
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Marianne Seppälä har kallats för lögnare och menederska av flera läkarvänner här i tråden, det är inte tillåtet att hävda att Seppälä begått en brottslig handling, hon är inte dömd för mened.
Det fanns/finns inga som helst bevis för att dagböckerna var förfalskade.
Det finns tvärtom flertalet saker som tyder på att dagböckerna är förfalskade och ett flertal "bevis".

1. I hennes vittnesmål från augusti 1984 berättade hon att hon den 8 juni träffade Catrine för första gången på "några månader". I vittnesmålet från 1988 berättade hon att hon umgåtts med Catrine dagligen i början av juni (innan mötet den 8 juni). En av vittnesutsagorna är således lögnaktiga.

2. Enligt Mariannes dagboksanteckning skulle Catrine övernattat hos henne natten till den 4 juni (måndag), här skulle hon berättat historien om de två läkarna och barnet. Lämpligt nog var detta den enda natten som inte fanns redovisad i förundersökningen, där man kartlagt Catrines förehavanden. Men Catrine hade enligt flera vittnesmål varit i Småland och sovit över där, verifierat bl.a. via telefonsamtal både sent på kvällen (3 juni) och tidigt på morgonen (4 juni).

3. Marianne hörde på eget initiativ av sig till polisen i augusti 1984 för att berätta om sista gången hon träffade Catrine, vilket var någon gång i början av juni. Hon hörde av sig ytterligare någon vecka senare för att kunna fastställa datumet till 8 juni, eftersom hon drog sig till minnes att systemet skulle ha långstängt över pingst. Hade hon skrivit dagbok hade hon bara kunnat kika i den och inte förlita sig till minnesbilden att systemet skulle ha långstängt (noterbart är att under denna tiden var Marianne alkohol- och drogfri).

4. Enligt dagboken låg Marianne och Catrine tillsammans inlagda på Karolinska Sjukhuset. Marianne lämnade sjukhuset 2 juni och tog med "stora kramen" farväl av Catrine. Problemet var bara att Catrine lämnat sjukhuset dagen före, den 1 juni.

5. När Marianne kontaktade polisen efter den första havererade rättegången och det fortfarande var osäkert om åklagaren skulle väcka åtal en gång till, dök Marianne upp och hon hade då inte hittat sina dagböcker ännu, men läste upp en skriftlig redogörelse för polisen. När hon sedan hittade sina dagböcker återfanns många av formuleringarna i den skriftliga redogörelsen i dagböckerna.

Lägg därtill alla de övriga besvärliga omständigheter, som att när Marianne 1984 skrev "jag är glad att jag inte tog deras nummer" och syftade på en dagboksanteckning från ett helt år tidigare där hon skulle ha skrivit att hon alltså inte tog läkarnas nummer.

Eller att dagböckerna inte tillförde någon som helst ny information, annat än det som redan var känt. Eller orimligheten i att en narkoman i väldigt dåligt skick skulle varit barnvakt åt läkarens dotter. Det behöver kanske inte heller nämnas att Marianne var tidigare dömd för bl.a. bedrägeri i form av checkförfalskning etc. Eller hennes nära kontakt med Hanna Olsson. Eller att dagböckerna lägligt nog dök upp och försvann när det passade.
Citera
2013-07-30, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Den ene läkaren hann dö innan utredningen avslutades och arkiverades, och efter döden angavs läkaren av sin läkarkollega. Ingen har någonsin sagt att båda läkarna var skyldiga. En död man angavs alltså. Brottet var alltså långt ifrån uppklarat. Och den som vittnade kanske skyddade en 3:e person. Och att tala för en död person är minst sagt dubiöst. Fråga Marianne S Och apropå styckning så är jag nu klar med C:s obduktionspapper, jag har tittat på benändar, kotor, snitt osv, och ingenting är läkarmässigt. Ingenting. En bedömare påstod faktiskt att ett ingrepp i höftleden var ett klassiskt läkaringrepp, helt absurt. Lårbenen hackades/höggs av upptill, snyggare var det inte ...

Koffertmordet var polisiärt avslutat.

Nej, en likstyckning kan ju aldrig vara "läkarmässig", inte ens när styckaren är läkare själv.
Citera
2013-07-30, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Du har alltså inte följt med i vad som avhandlades i Attunda?

Jag tror att det är samma grupp av galna människor som piskade upp drevet och stämningarna då det begav sig som fortfarande med dårars envishet klamrar sig fast vid sin övertygelse om TH,s skuld.

De kan inte ens för sig själva medge att de hade fel och att de har förstört två människors liv, evig skam över dem.

Jag har tagit del av en del av det som sagts under Attundarättegången, om inte allt.

Det är kreti & pleti. Vanliga dödliga, helt enkelt.
Citera
2013-07-30, 14:37
Bannlyst
Citat:
Mariannes ljugande är så uppenbart, så metodiskt, så klarlagt att man inte kan förneka att hon begick mened.

Man ska av princip inte anklaga ngn för brott om en dom saknas, men det finns faktiskt en gräns

För mig är det helt uppenbart att Obducenten ljugit, både i fallet med hans hustrus död och i fallet CdC.

Naturligtvis finns det en gräns som ni kan ta er över, när det passar. Det är ju godtyckligt.
Nej, det är inte alls klarlagt, för då skulle hon ha åtalats och dömts för det.
Citera
2013-07-30, 14:49
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Jag har tagit del av en del av det som sagts under Attundarättegången, om inte allt.

Det är kreti & pleti. Vanliga dödliga, helt enkelt.

Då förstår jag inte alls hur du resonerar, hela fallet togs upp och smulades sönder, all så kallad bevisning, fotohandlarna, barnvittnet m.m krossades totalt så hur bygger du upp ditt resonemang?

Måste vara en ovanlig sort av kreti & pleti, dövblinda kanske?
Citera
2013-07-30, 16:42
Bannlyst
Citat:
Man har talat om ett snyggt kapat knä, ett kirurgsnitt i höften, en kirurgisk behandling av nacken (varken TH eller TA kunde ngt om ryggkirurgi), en sk evakuering av buken/bäckenet och spår av en obduktionskniv.

Allt detta är 100% BS, det finns ingen som helst empirisk, vetenskaplig, medicinsk grund för att påstå att en läkare styckat Catrines kropp, och ingenting talar heller för 2 styckare.

Det finns 3 asymmetriska/ambivalenta områden: ena benet saknar viss muskulatur, buken är öppnad ojämnt och benen är inte delade på samma sätt.

Styckaren skar lodrätt från bröstbenet, som om han ville öppna buken med ett snitt, men han ångrade sig tydligen, och skar bort bukväggen istället. Ett område ca 15 cm nedanför bröstbenets slut togs bort, och två flikar blev kvar överst, en var 10 cm lång, den andra ca 15 cm.

Kanske gjordes det lodräta snittet för att kniven skulle få en ingång utan att skada inälvorna.

Högerbenet delades i knät och vänster lårben höggs av, strax över knät. På baksidan av vänsterbenet fanns tydliga fåror, vilka visar att styckaren var tveksam, att han arbetade prövande, vilket inte måste betyda att han var ovan eller klumpig som person.

Det var nog mkt att tänka på: arbetsutrymmets form, svängrum, omsorg om underlag (kanske badkar, eget golv, en offentlig lokal osv), buller, kanske var tillgången på verktyg begränsad.

Slutligen fattades muskelvävnad på ena låret. Ca 1/3 var borta, benpipan var frilagd nertill.

De få asymmetriska/ambivalenta inslagen måste inte peka mot flera styckare.

Detta är i grund och botten blott spekulationer att ingen läkare gjort det.

Jag väljer att lita på vad Rajs och hans arbetslag kom fram till.
Citera
2013-07-30, 16:54
Medlem
Citat:
Detta är i grund och botten blott spekulationer att ingen läkare gjort det. Jag väljer att lita på vad Rajs och hans arbetslag kom fram till.

Jag grundar min bedömning på foton och textdokument från rättsläkarstationen, inklusive en röntgenbild. Och jag påstår inte att en läkare inte gjort detta, jag påstår att inget vetenskapligt och polisiärt antyder eller bevisar att en läkare styckat Catrines kropp. Kul, fint att du litar på Rajs och hans arbetslag. I arbetslaget ingick nämligen Teet Härm. Du litar alltså på Teet. Han var närvarande. Det finns förvisso tecken på styckarkunskap, jag har gått igenom dessa tecken i mitt tidigare inlägg. Att styckaren var slaktvan/djurvan är mkt sannolikt.
Citera
2013-07-30, 17:06
Bannlyst
Citat:
Jag grundar min bedömning på foton och textdokument från rättsläkarstationen, inklusive en röntgenbild. Och jag påstår inte att en läkare inte gjort detta, jag påstår att inget vetenskapligt och polisiärt antyder eller bevisar att en läkare styckat Catrines kropp. Kul, fint att du litar på Rajs och hans arbetslag. I arbetslaget ingick nämligen Teet Härm. Du litar alltså på Teet. Han var närvarande. Det finns förvisso tecken på styckarkunskap, jag har gått igenom dessa tecken i mitt tidigare inlägg. Att styckaren var slaktvan/djurvan är mkt sannolikt.

Men, det var Rajs och hans arbetslag som undersökte kroppsdelarna, istället för att enbart titta på foton och läsa textdokument.

Ja, uppenbarligen har Obducenten inte haft något emot vad de andra kommit fram till. Och han försökte sätta dit en namngiven obduktionsassistent som GM, men utredarna kunde snabbt och enkelt avfärda det spåret.

Att styckaren var slaktvan/djurvan är mkt sannolikt.

Det tycker du enbart för att du gräver om Vinof och hoppas att det ska ge något riktigt substantiellt.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-07-30 kl. 17:10.
Citera
2013-07-30, 17:15
Medlem
Citat:
Men, det var Rajs och hans arbetslag som undersökte kroppsdelarna, istället för att enbart titta på foton och läsa textdokument.

Rajs och kollegor har skapat materialet jag studerar. De handlar inte om några subtiliteter, och hade läkarmyten varit sann hade den haft stöd i obduktionsprotokollen. En enig expertis har också sågat läkarmyten, lanserad av Rajs, pga Rajs omsorg om sin karriär och Rajs rädsla för polisen.
Citera
2013-07-30, 17:18
Bannlyst
Citat:
Rajs och kollegor har skapat materialet jag studerar. De handlar inte om några subtiliteter, och hade läkarmyten varit sann hade den haft stöd i obduktionsprotokollen. En enig expertis har också sågat läkarmyten, lanserad av Rajs, pga Rajs omsorg om sin karriär och Rajs rädsla för polisen.

Och hur fick Rajs med de andra i hans lag i "komplotten"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in