2013-07-29, 22:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Åklagaren "lanserade" Obducenten som misstänkt mördare och likstyckare (även om styckningsdelen inte var en av åtalspunkterna. Detta brott, brott mot griftefrid, hade ju hunnit bli preskriberat då). Och liksom åklagare Helin år 1987-88, så finns det många än idag, 2013, som tror/misstänker att O är skyldig till både mord och likstyckning och att ha tagit kål på sin hustru.

Nu vart det ju lite intressant mellan allt dravel du producerar, det skulle alltså vara många som än i dag hyser misstankar mot TH och anser att han trots all fakta som har kommit fram skulle vara skyldig?

Räkna upp de som du kan komma på så får jag se vad det är för sorts människor som vandrar omkring i villfarelse.
Citera
2013-07-30, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nu vart det ju lite intressant mellan allt dravel du producerar, det skulle alltså vara många som än i dag hyser misstankar mot TH och anser att han trots all fakta som har kommit fram skulle vara skyldig?

Räkna upp de som du kan komma på så får jag se vad det är för sorts människor som vandrar omkring i villfarelse.

Vilka fakta har kommit fram som visar på att han är oskyldig?

Det är alla möjliga människor som tror han är skyldig.
Citera
2013-07-30, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
för det andra fälldes varken TH eller TA för nånting.

ett sätt fälldes de: att de blev av med sina legitimationer. Att de satt i domstol 1991 handlade om deras lämplighet att utöva läkaryrket. Det slogs fast än en gång att det var ställt utom varje rimligt tvivel att de styckat en död kvinnokropp och därför så miste de sina legitimationer och har sedan dess inte kunnat utöva läkaryrket.
Citera
2013-07-30, 01:20
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
För det första byter du ämne (begripligt), och för det andra fälldes varken TH eller TA för nånting. Polisutredningen och rättsprocessen är allmänt kända som historiska skandaler, fullständigt oseriösa. Det saknas inte bara tekniska bevis, det saknas allt. Det saknas teknisk bevisning, hållbara indicier och hållbara vittnen. Målet mot TH/TA är luft, en bluff, och primus motor var Rajs, som var livrädd för att TH:s missöden skulle skada Rajs karriär, så justitiemordet drevs i grund och botten av en fullständigt jävig person, för Rajs var Teets nära kollega och också hans lärare. Chefen för rättsläkarstationen och flera andra försökte förgäves lyfta ut Rajs ur utredningen pga jävet, men förgäves. Rajs tilläts jaga sin egen elev, leka polis och säga vad som helst utan konsekvenser. Det var tex Rajs som grundlöst påstod att TH var seriemördare. Självklart straffbart. Då handlar det inte bara om jäv och inkompetens, utan om grovt förtal, falsk ryktesspridning, försvårande av polisutredning osv. Och detta är ändå bara en pytteliten del av hela soppan. Man jagade TH i sex år (!) utan att kunna binda honom till CdC och styckningen, än mindre till mord. Det säger allt.

Nej det saknas inte hållbara vittnen.

Poliskvinnan Marie Råden vittnade under ed i tingsrätten och kammarrätten och hon sade sig ha sett obducenten i sällskap med offret i en tunnelbanevagn på Södermalm (Mariatorget).
Marie Råden hade faktiskt träffat på båda två tidigare, obducenten under sin utbildning och offret i sin tjänst som polis i Stockholm.
Råden såg dessutom paret på nära håll och det finns liksom ingen rimlig möjlighet att hon kan ha sett fel eftersom hon kände igen båda två sen tidigare.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-07-30 kl. 01:24.
Citera
2013-07-30, 01:44
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Marianne Seppälä har kallats för lögnare och menederska av flera läkarvänner här i tråden, det är inte tillåtet att hävda att Seppälä begått en brottslig handling, hon är inte dömd för mened.
Det fanns/finns inga som helst bevis för att dagböckerna var förfalskade.
Citera
2013-07-30, 01:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Marianne Seppälä har kallats för lögnare och menederska av flera läkarvänner här i tråden, det är inte tillåtet att hävda att Seppälä begått en brottslig handling, hon är inte dömd för mened.
Det fanns/finns inga som helst bevis för att dagböckerna var förfalskade.

Nej, det ledde inte ens till åtal, då FU las ner. Däremot har läkarna åtalats och i brist på bevis för mord så friades de (dock skulle de dömts för detta i första rättegången, som havererade, och dessförinnan ha fått genomgå en stor rättspsykiatrisk undersökning). Dock skrevs det in i domskälen att de styckat BOs kropp och därför så miste de sina legitimationer i legitimationsärendet i Kammarrätten 1991.
Citera
2013-07-30, 02:18
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Jag vet inte vilka hårklyverier Quoter sysslar med och varför. Wanda-domen finns på nätet, det är bara att läsa, och PL beskriver förloppet noga i DÄEM (upplaga 1) och vad som hände är i stort sett helt klarlagt. Gonerka hade ihjäl Wanda och styckade hennes kropp. Om man vill kalla det mord, dråp vållande till annans död eller dödsmisshandel spelar ju ingen roll. Wanda var utsatt för extremt övervåld och dödades, och den som stod bakom var Gonerka, Wanda hade brutala avvärjningsskador i händerna (skärsår) och flera andra skador. Gonerka dömdes inte för mord, nej, men det torde vara uppenbart att han dödade Wanda. Han har inte skyllt på ngn annan heller, och Wanda dog hemma hos Gonerka, han använde en egen kniv osv, och han har ingående berättat vad som hände.

Jag kan då för mitt liv inte förstå varför Lindeberg blandar in Gonerka i detta fall, det finns ju ingen som helst koppling mellan honom och Da Costa.
Det finns inte heller några prostituerade kvinnor som har pekat ut Gonerka som våldsam.

Låt oss göra ett tankeexperiment: Hade Therese Trygger istället pekat ut Gonerka som mannen i trapphusdramat på Östermalm så hade läkarvännerna i tråden säkerligen ansett henne vara "mycket trovärdig"
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-07-30 kl. 02:31.
Citera
2013-07-30, 02:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Jag kan då för mitt liv inte förstå varför Lindeberg blandar in Gonerka i detta fall, det finns ju ingen som helst koppling mellan honom och Da Costa.
Det finns inte heller några prostituerade kvinnor som har pekat ut Gonerka som våldsam.

Gonerka (i samband med detta fall) tycker jag motsvarar de där två småkriminella finnarna (varav den ena var styckmästare) som först misstänktes för styckmordet på den där Göteborgskvinnan 1969, dvs. det s.k. Koffertmordet. Men, de skyldiga var två läkare. Dock avfördes de två finnarna från misstankar, innan läkarspåret, eftersom polisen inte hade något mot dem. Men, efter ett tag (1-1½ år) så kom ett tips in till polisen om en läkare och resten är historia.
Citera
2013-07-30, 02:52
Bannlyst
Lindebergs bok är inte trovärdig, inte minst med tanke på att han haft många samtal med Obducenten personligen, under den tid som han skrev på Döden är en man, och det han skriver i sin bok om Obducentens hustru har han hört direkt ifrån denne. Han har alltså bara hört Obducentens version av det hela och tagit det som en sanning. Men, den springande punkten är att Lindebergs livspartner fick sparken av Jovan Rajs, Obducentens förre handledare. Läkarvännerna lutar sig nog helt spontant mot att det var Rajs' fel...
Citera
2013-07-30, 09:47
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Vilka fakta har kommit fram som visar på att han är oskyldig?

Det är alla möjliga människor som tror han är skyldig.

Du har alltså inte följt med i vad som avhandlades i Attunda?

Jag tror att det är samma grupp av galna människor som piskade upp drevet och stämningarna då det begav sig som fortfarande med dårars envishet klamrar sig fast vid sin övertygelse om TH,s skuld.

De kan inte ens för sig själva medge att de hade fel och att de har förstört två människors liv, evig skam över dem.
Citera
2013-07-30, 10:17
Medlem
Nu har debatten med läkarlyncharna flyttat in i min mailbox. Inte pga mig ska påpekas. För ett tag sedan fick jag diverse råa uttalanden skickade till mig, i PM. Och återigen bevisas att läkarhatet, lynchstämningen lever efter 30 år, det är helt sjukt, och det är helt uppenbart att denna tråd följs av ngn som var hårt knuten till fallet, det finns personliga motiv bakom, det finns en stark ilska mot aktiviten i tråden, dvs mot den senaste tidens grävande. Nu nöjer man sig inte med att försöka sabba tråden (otroligt ointelligent projekt ska sägas), nu angrips jag i PM, och ngn försöker luska ut vem jag är. Detta säger en hel del om situationen och vilka människor som står på Olssons och Rajs sida, men det finns också ytterligare problem, specialproblem ...

Catrine levde inte i en kriminell bubbla, och hennes vänner var kriminella missbrukare. Och när man gräver djupt stöter man på andra personers brottslighet och missbruk, gamla domar (tex Vinofs), och när brottsligheten och missbruket är dagsaktuella blir det knepigt - Catrine har vänner kvar i livet, och inte alla har rätat upp sig, och de kan vara förbannade på denna tråd. Inte för att de har med Catrines död att göra, utan för att några av dessa personer fortfarande är kriminella missbrukare, och de vill självklart inte exponeras på Flashback. Och att denna tråd följs av flera personer som kände Catrine är högst sannolikt. Denna tråd är faktiskt den enda fräscha, levande källan om man fortfarande bryr sig om Styckmordet ...
Citera
2013-07-30, 10:32
Medlem
Citat:
[...] styckmordet på den där Göteborgskvinnan 1969, dvs. det s.k. Koffertmordet. Men, de skyldiga var två läkare.

Den ene läkaren hann dö innan utredningen avslutades och arkiverades, och efter döden angavs läkaren av sin läkarkollega. Ingen har någonsin sagt att båda läkarna var skyldiga. En död man angavs alltså. Brottet var alltså långt ifrån uppklarat. Och den som vittnade kanske skyddade en 3:e person. Och att tala för en död person är minst sagt dubiöst. Fråga Marianne S Och apropå styckning så är jag nu klar med C:s obduktionspapper, jag har tittat på benändar, kotor, snitt osv, och ingenting är läkarmässigt. Ingenting. En bedömare påstod faktiskt att ett ingrepp i höftleden var ett klassiskt läkaringrepp, helt absurt. Lårbenen hackades/höggs av upptill, snyggare var det inte ...
Senast redigerad av Eremona 2013-07-30 kl. 11:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in