2013-07-30, 13:05
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Dumheter. Bibeln själv nämner att faraons trollkarlar kunde utföra mirakel. Förmågan att utföra mirakel säger med andra ord BEVISLIGEN ingenting om att övrig agenda är sann.

Nu har ju givetivs aldrig havet delats i verkligeheten, precis som hela ökenvandringen är rent påhitt. Men även OM hela historien var sann så säger det oss ingenting.
Varför skulle historien inte säga oss någonting även OM den var sann? Jag frågar dig inte om Moses agenda var sann eller inte, jag frågar dig om du fortfarande skulle vara en skeptiker OM du fick se att ett hav delades i mitten? Du påstår att händelsen inte hänt, men låt oss anta att det hände för diskussionens skull. Om du fick se något sådant skulle du tro eller inte?

Ja, Farao hade trollkarlar och de utförde magi, men har de kapacitet för att dela ett hav? Kan en trollkarl utföra något sådant? Det tror jag inte.
Citera
2013-07-30, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Jag strider inte mot Gudstron. Jag bemöter endast argument för Gud. Och aldrig har jag påstått att 'min logik' står över de troendes. Varför skulle jag behöva försvara min otro? Jag är inte ateist.

Vad tror du på då? Kan du inte försvara det så varför argumenterar du mot min tro?
Citera
2013-07-30, 13:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Ni strider här mot Gudstron dag ut och dag in och menar att er logik står över de troendes. Men ni klarar inte att ens i retoriskt och numerärt överläge att försvara er egen otro. Mot fakta. Ja fakta, eftersom min utmaning begränsar mig till endast empiriska bevis utan analogier. Min utmaning kräver inte detsamma av er och ändå kan ni inte ta den? Hur kan det komma sig?
Vad är utmaningen? Att visa att det finns oändligt många cykliska tal?
Citera
2013-07-30, 13:09
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Vad tror du på då? Kan du inte försvara det så varför argumenterar du mot min tro?
Vad jag tror på är en ganska stor fråga. Skulle du kunna begränsa den till något specifikt område?

Varför skulle jag inte argumentera emot dig? Jag kan ju liksom inte låta felaktigheter stå obesvarade.
Citera
2013-07-30, 13:20
Medlem
Citat:
Vad jag tror på är en ganska stor fråga. Skulle du kunna begränsa den till något specifikt område?

Varför skulle jag inte argumentera emot dig? Jag kan ju liksom inte låta felaktigheter stå obesvarade.

Jag hänvisar inte till annat än empiriska fakta. Så berätta vad är det för felaktigheter du inte vill lämna obesvarade?
Citera
2013-07-30, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Vad är utmaningen? Att visa att det finns oändligt många cykliska tal?

Nej, här är utmaningen:

Jag presenterar ju här på forumet ett enstaka exempel(min avatar) av en oändlig uppsättning olika enheter som var och en är 1. Exemplet är vad det är och jag har beskrivit det tidigare, MEN. Jag avstår nu definitivt från alla analogier eller slutsatser angående exemplet som man inte empiriskt kan dra genom att (enkelt)räkna själv eller själv se med ögonen genom att titta på avataren. Jag avstår alltså i och med detta från att säga att exemplet är vare sig det eller det som man inte kan läsa sig till själv. Men jag säger att detta är Gud för mig, vilket är min ensak.

Så med min nya extremt hårda begränsning i min egen argumentation vill jag utmana er att framställa vilken Gud eller icke-Gud som helst här påhittad eller ej och jämföra honom med min Gud.

Om min Gud är den sanne Guden så borde han stå sig i alla jämförelser, eller hur?

Varsågoda.

Obs, om min Gud står sig mot er Gud betyder det inte att min Gud är Gud. Men om han står sig mot er icke-Gud har min tro mer grund än er tro.
Citera
2013-07-30, 13:24
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ni strider här mot Gudstron dag ut och dag in och menar att er logik står över de troendes. Men ni klarar inte att ens i retoriskt och numerärt överläge att försvara er egen otro. Mot fakta. Ja fakta, eftersom min utmaning begränsar mig till endast empiriska bevis utan analogier. Min utmaning kräver inte detsamma av er och ändå kan ni inte ta den? Hur kan det komma sig?
Är du medveten om vad bokstavstro är och förstår skillnaden mellan bokstavstro och religiöst liv eller gudstro, en gång till : förstår du eg. vad bokstavsdiktatorisk "lära" kan betyda, jag tvivlar att du är insatt.

Att sitta med räknedosan och lägga fram ekvationer har människor gjort länge.. men hur är det med ditt förstånd om hur tron uttrycks eller "gud" the holy one.. ? medveten?
Citera
2013-07-30, 13:24
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Jag hänvisar inte till annat än empiriska fakta. Så berätta vad är det för felaktigheter du inte vill lämna obesvarade?
Hepp. Svara nt på min fråga då.

Nu hänvisa jag iofs inte till din 'utmaning' utan till föregående diskussion.
Citera
2013-07-30, 13:36
Medlem
Citat:
Hepp. Svara nt på min fråga då.

Här är din fråga:
Citat:

Tror du på att Gud finns eller inte? Ja eller nej?
Citera
2013-07-30, 13:39
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Här är din fråga:

Tror du på att Gud finns eller inte? Ja eller nej?
Agnostisk.
Citera
2013-07-30, 13:47
Medlem
Citat:
Agnostisk.

Ok, du utmanar mig alltså med att det inte går att veta om Gud finns eller inte.

Jag säger att enheterna (avataren är ett exempel.) finns. Håller du med om det?
Citera
2013-07-30, 13:52
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ok, du utmanar mig alltså med att det inte går att veta om Gud finns eller inte.
Nej, det gör jag inte. Agnostisk i den mening 'att jag inte vet'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in