2013-07-29, 23:46
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Faktum är att det inte finns någon giltig referensram för en foton heller.
Men, för att förenkla det. (1) Precis som det är fullt möjligt att resa i tiden, men stå still i rummet är det fullt möjligt att resa i rummet, men stå stilla i tiden.

Jaha du mena så, trodde du mena att om man färdas i ljusets hastighet...

Huvudfrågan var då; krävs tid för att saker ska röra sig. Du svara nej och tog fotonen och ljuset som ett exempel och jag svarade ja.

Svaret lutar nog mer åt ditt håll måste jag säga. Men detta eftersom ljus inte är materia, utan energi och därmed inte kan räknas in som en del av tiden eftersom tid handlar om just materia i rörelse och dess påverkningar. Ljus och matera är två skilda saker och därför kan du inte dra den jämförelsen.

1. Har läst denna mening flera ggr och förstår fortfarande inte vad du menar?!
Citera
2013-07-30, 02:28
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lecic
Torrent lover haha då är de ju ej ingenting,,, för om ingenting skall existera så kan ingenting annat än ingenting existera,,, de du läst om kvant fysik missuppfattar du eller läraren alternativt du ljuger...
Öh...? För det första stavar du som en kratta. Snälla, sluta upp med dina ,,, hela tiden. För det andra är kvantfysik långt ifrån påhitt. Vad får dig att tro det? För det tredje idiotförklarar du dig just nu.
Citera
2013-07-30, 02:30
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Jaha du mena så, trodde du mena att om man färdas i ljusets hastighet...

Huvudfrågan var då; krävs tid för att saker ska röra sig. Du svara nej och tog fotonen och ljuset som ett exempel och jag svarade ja.

Svaret lutar nog mer åt ditt håll måste jag säga. Men detta eftersom ljus inte är materia, utan energi och därmed inte kan räknas in som en del av tiden eftersom tid handlar om just materia i rörelse och dess påverkningar. Ljus och matera är två skilda saker och därför kan du inte dra den jämförelsen.

1. Har läst denna mening flera ggr och förstår fortfarande inte vad du menar?!
Materia är energi, som formeln e = mc^2 så fint bevisar.
Citera
2013-07-30, 02:32
Medlem
alltid-i-blasvaders avatar
Jag har funderat på den här frågan sen jag var snorunge och jag får huvudvärk varje gång för att varje gång man tror att man har en riktig förklaring så bevisar man sig själv fel med andra ideer och teorier/motargument.

en grej som är viktigt dock är att tid har en påverkan på oss utan att vi kan påverka tid(ha en effekt på tiden)
Senast redigerad av alltid-i-blasvader 2013-07-30 kl. 02:40.
Citera
2013-07-30, 08:20
Bannlyst
torrent love

Jag vet att jag har rätt,,, jag tror inte. Va de gäller min dyslexi så föreslår jag dig att googla kända personer med dyslexi. -Människor som ser ner på dyslektiker ser ner på sig själva,,, Robert Lecic 2013
Senast redigerad av Lecic 2013-07-30 kl. 08:24.
Citera
2013-07-30, 09:34
Medlem
Citat:
Enligt kvantteorin kan någonting skapas ur ingenting.
Nej ... det "Ingenting" kvant-teoretikerna syftar på är ett tomrum någonstans ... då pratar de om någonting någonstans , inte om ingenting ingenstans!
Senast redigerad av sigurdV 2013-07-30 kl. 09:42.
Citera
2013-07-30, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Tid är en fysikalisk dimension precis som vilken annan som helst, bara det att vi förefaller vara tvingade att konstant vara i rörelse och i samma riktning. Om vi ständigt måste röra oss i samma hastighet låter jag vara osagt.
Tid är ORDNING! Vi själva är en ordnad mängd av verklighetstillstånd.
Senast redigerad av sigurdV 2013-07-30 kl. 09:40.
Citera
2013-07-30, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdV
Tid är ORDNING! Vi själva är en ordnad mängd av verklighetstillstånd.

Det låter som en rimlig definition tycker jag. Men vad exakt menar du med ordning ?
Citera
2013-07-30, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMegatron
Det låter som en rimlig definition tycker jag. Men vad exakt menar du med ordning ?
Det undrar faktiskt jag också!? Det är väl detta urgamla dansanta par vi har att göra med:
Kaos och Logos...
Citera
2013-07-30, 11:54
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Materia är energi, som formeln e = mc^2 så fint bevisar.

Materia är inte energi. Materia är partiklar medans energi är våglängder. Och nej, formeln e=mc2 står för Energy= Mass (och inte matter) X C^2 (speed of light squared).

Materia behövs å andra sidan oftast för att skapa energi (med undantag av kvantmekaniska företeelser)

Citat:
Precis som det är fullt möjligt att resa i tiden, men stå still i rummet är det fullt möjligt att resa i rummet, men stå stilla i tiden.

Nu förstår jag vad du menade. Hur får du det till att det är fullt möjligt att åka fram/baks i tiden men stå still i rummet? Och åka i rummet men stå still i tiden? Står tiden stilla så kan du inte röra dig i rummet för all materia står still...
Citera
2013-07-30, 14:33
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Materia är inte energi. Materia är partiklar medans energi är våglängder. Och nej, formeln e=mc2 står för Energy= Mass (och inte matter) X C^2 (speed of light squared).

Materia behövs å andra sidan oftast för att skapa energi (med undantag av kvantmekaniska företeelser)

Nu förstår jag vad du menade. Hur får du det till att det är fullt möjligt att åka fram/baks i tiden men stå still i rummet? Och åka i rummet men stå still i tiden? Står tiden stilla så kan du inte röra dig i rummet för all materia står still...
Materia är en energiform i den meningen att energi kan "lagras" i materia. Fri energi, som då uppträder i "vägform", kan både tas upp och frigöras från materia. Därmed kan man säga att materia är en energiform. E = mc^2 beskriver hur mycket den energi du kan få ut som maximalt för en viss mängd materia. M:et i formeln står för vilomassan av materian.

Om du står stilla, rör ju du dig genom tiden, "framåt". Du står alltså stilla i rummets dimensioner, på en och samma punkt, men rör dig genom tiden. Detta är fullt möjligt, lika möjligt som det är att stå stilla i tiden, på en viss punkt, men röra sig genom rummet.
Detta kan låta konstigt, för när vi tänker på rörelse tänker vi på hastighet. En viss förflyttad sträcka över en viss tid. Den bilden är felaktig. Bara för att du står still på en punkt i en dimension, behöver det inte betyda att du inte kan röra dig i de andra dimensionerna.
Citera
2013-07-30, 14:36
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdV
Nej ... det "Ingenting" kvant-teoretikerna syftar på är ett tomrum någonstans ... då pratar de om någonting någonstans , inte om ingenting ingenstans!
https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_fluctuation
http://www.thenational.ae/news/uae-news/science/something-from-nothing-is-a-quantum-possibility
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in