2010-03-24, 17:03
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalloBaby
Tid är något vi uppfunnit som mäter vår existens på jorden. Mellan vi är Levande och Död. Tid finns så länge det finns en klocka och en almanacka. Precis som örat som uppfattar ett ljud, om inte örat finns, finns det då ljud? Tiden existerar bara för människan, i Universum finns inte det som vi kallar tid. Där finns bara förvandling vibration och rörelse. Om du står på ett högt högt berg och din vän står nere i dalen så går tiden snabbare för din vän än för dig. Tiden går långsammare i rymden. och det är väl ändå bevis på att det vi kallar tid inte existerar. Dee här tio åren som gått för mig känns de som två år. Det konstiiga är att jag inte åldrats mer än två år medans de jag känner har åldrats med rynkor osv.. Det är konstigt men jag har levt helt omedveten om ålder och tid. Inte tänkt på det förrän för ett år sedan då jag plötsligt blev påmind av en vän som var åldersstressad. Tänkte att undrar om det är därför jag inte åldrats för jag varit omedveten om tiden. Plötsligt ser jag att männsikor i min omgivning har förvandlats till gubbar och gummor. Så himla märklig känsla jag är inte där ännu och undrar var de här tio åren har tagit vägen. Känns som jag varit nedsövd. Helt övertygad om att tiden inte finns.
Att tiden är subjektiv är väl ändå ett bevis på att den existerar? Hur skulle den annars kunna vara subjektiv menar du?
Citera
2010-03-24, 18:33
Medlem
Ree81s avatar
Att vi uppfattar ett fenomen på olika sätt är varken bevis för eller emot fenomenets existens. Det bevisar bara att vi uppfattar saker olika.

Igen, det finns bara rum, massa och rörelse. När man lägger till massa i rum får man lätt händelsecykler. Händelsecykler som att jorden snurrar ett varv på ungefär 24 timmar. Vi människor har DJUPT rotade instinkter som får oss att dela upp händelseförlopp i hanterbara paket, eftersom det hjälper oss lära oss saker, som i sin tur får oss att öka våra överlevnadschanser.

När ni säger att "tid går långsammare när man färdas snabbt blahblahblah" så menar ni bara att rörelser går långsammare ju högre hastighet massan har. Samma händer när vi fryser ner saker, eller hävdar ni att frysar är tidsmaskiner också?
Citera
2010-03-24, 18:36
Medlem
För att händelser skall kunna inträffa så krävs "tid". Tid är alltså både något som finns och kan påverkas.

Dock är tid ett väldigt luddigt begrepp, även inom vetenskapen. "Tid är något som mäts med en klocka". Så mycket utförligare svar kan man inte ge.
Citera
2010-03-24, 19:56
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Att vi uppfattar ett fenomen på olika sätt är varken bevis för eller emot fenomenets existens. Det bevisar bara att vi uppfattar saker olika.

Igen, det finns bara rum, massa och rörelse. När man lägger till massa i rum får man lätt händelsecykler. Händelsecykler som att jorden snurrar ett varv på ungefär 24 timmar. Vi människor har DJUPT rotade instinkter som får oss att dela upp händelseförlopp i hanterbara paket, eftersom det hjälper oss lära oss saker, som i sin tur får oss att öka våra överlevnadschanser.

När ni säger att "tid går långsammare när man färdas snabbt blahblahblah" så menar ni bara att rörelser går långsammare ju högre hastighet massan har. Samma händer när vi fryser ner saker, eller hävdar ni att frysar är tidsmaskiner också?
Du har inte förstått relativitetsteorin.

Hela ditt resonemang faller pladask på detta felaktiga påstående:

Citat:
Citera
2010-03-24, 20:42
Medlem
Ree81s avatar
Jag förstår relativitetsteorin. Det fysiker menar med tid är inte tid såsom vi uppfattar den dock. För fysiker är tid bara ett sätt att förklara händelseförlopp. För oss är det ett sätt att uppleva dom.

Fysiker verkar tom. kalla problemet "The problem of time", och vad tid är verkar ingen veta.

http://discovermagazine.com/2007/jun/in-no-time

Citat:
“It’s quite mysterious why we have such an obvious arrow of time,” says Seth Lloyd, a quantum mechanical engineer at MIT. (When I ask him what time it is, he answers, “Beats me. Are we done?”)

Edit: Men visst, jag "over simplified" i det där exemplet. Svaret till vad som händer med oss när vi färdas snabbt är extremt mycket komplexare.
Citera
2010-03-24, 20:48
Medlem
Tid är människans försök att digitalisera universums framskridning.
Citera
2010-03-24, 20:55
Medlem
wootens avatar
Citat:
Jag förstår relativitetsteorin. Det fysiker menar med tid är inte tid såsom vi uppfattar den dock. För fysiker är tid bara ett sätt att förklara händelseförlopp. För oss är det ett sätt att uppleva dom.

Fysiker verkar tom. kalla problemet "The problem of time", och vad tid är verkar ingen veta.

http://discovermagazine.com/2007/jun/in-no-time

Edit: Men visst, jag "over simplified" i det där exemplet. Svaret till vad som händer med oss när vi färdas snabbt är extremt mycket komplexare.
Att du skrev:
Citat:

Visar att du inte förstår ämnet.
Att forskarna inte ännu vet exakt vad tid är, är en helt annan fråga.
Citera
2010-03-24, 21:50
Medlem
Ree81s avatar
Dra nått gammalt över dig, wooten. Jag erkände redan att jag överförenklade svaret. Du verkar dock inte ha något intresse av att anpassa dig efter någon annans idéer än dina egna, så tråden kan lika gärna låsas då du bara kommer spy upp samma gamla argument om och om igen.
Citera
2010-03-24, 22:01
Medlem
wootens avatar
Citat:
Dra nått gammalt över dig, wooten. Jag erkände redan att jag överförenklade svaret. Du verkar dock inte ha något intresse av att anpassa dig efter någon annans idéer än dina egna, så tråden kan lika gärna låsas då du bara kommer spy upp samma gamla argument om och om igen.
Mjo. men du överförenklade inte i detta sammanhang. Du var ju helt fel ute.
Citera
2010-03-24, 22:08
Medlem
Ree81s avatar
Förklara det då, Einstein. Vad är tid, och varför går tiden långsammare vid höga hastigheter?
Citera
2010-03-24, 22:19
Medlem
Nekro.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
nja det är inte riktigt så enkelt. teoretiskt sätt så kan du uppfatta tid.

Jaha,var nästan helt säker på att vi människor bara tror oss kunna uppfatta tiden
Är det så att vi upplever tiden på "låtsas"?
Citera
2010-03-25, 10:29
Medlem
wootens avatar
Citat:
Förklara det då, Einstein. Vad är tid, och varför går tiden långsammare vid höga hastigheter?
Att tiden går långsammare vid höga hastigheter är en konsekvens av att ljusets hastighet är konstant för alla observatörer. De matematiska härledningarna av detta är relativt enkla (speciella relativitetsteorin) om man däremot blandar in acceleration och krökning av rummet, blir det genast svårare, vilket behandlas av allmänna relativitetsteorin. Vad tid är vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in