2013-07-27, 18:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Nej, det blev inte rundgång, eftersom mitt exempel Renstiernasgatan är ett klart undantag vad gäller bruket av obestämd form vid genitiv; det har alltså inte med ursprungsfrågan att göra.

Fast det vete tusan om det är så ovanligt. När man skriver ihop blir det väl "alltid" bestämd form. Mina exempel handlade om särskrivna namn.
Citera
2013-07-27, 18:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
En krånglig fråga. Den heter så i folkmun enligt Wikipedia, men skyltarna säger Renstiernas gata (eller möjligen Gata). Dock förekom tydligen Renstiernas-Gatan i skrift redan på 1740-talet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Renstiernas_gata

Birger Jarlsgatan är kanske ett bättre exempel.
Ett flertal exempel finns i Uppsala: Hildur Ottelinsgatan, Elias Friesgatan är två som jag kommer på på rak arm.

(Drar mig för övrigt till minnes Birgerjarlskatan i tidningen Mads fågelbok i början på sjuttiotalet. Dess vetenskapliga namn var Pica lurven.)
Citera
2013-07-27, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast det vete tusan om det är så ovanligt. När man skriver ihop blir det väl "alltid" bestämd form. Mina exempel handlade om särskrivna namn.
Det är sant att det finns fler gator, t.ex. Hamilkars exempel. Men vad menar du med att det alltid blir bestämd form vid hopskrivning? Är det just gällande gator du menar?
Senast redigerad av In-Fredel 2013-07-27 kl. 18:45.
Citera
2013-07-27, 18:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det är sant att det finns fler gator, t.ex. Hamilkars exempel. Men vad menar du med att det alltid blir bestämd form vid hopskrivning?

Vad jag gör är ju bara att jag går tillbaka till MauroSpockos ursprungliga påstående. Jag satte citationstecken för att indikera att det förmodligen är en sanning med modifikation.
Citera
2013-07-27, 19:02
Medlem
Citat:
Vad jag gör är ju bara att jag går tillbaka till MauroSpockos ursprungliga påstående. Jag satte citationstecken för att indikera att det förmodligen är en sanning med modifikation.
Jag utgick från gatunamnen med genitiv som en speciell konstruktion, där bestämd form är avvikande, eftersom genitivkonstruktioner inte har bestämd form. Att den bestämda formen i detta fall råkar sammanfalla med det utbredda bruk med gatunamn i bestämd form som MauroSpocko tar upp ser jag som mindre intressant. Det jag menade var således bara att det är inom ramen för svenskans genitiv som Renstiernasgatan är ovanligt.

Man kanske för övrigt gör klokare i att se det som ett rent foge-s.
Citera
2013-07-27, 19:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag utgick från gatunamnen med genitiv som en speciell konstruktion, där bestämd form är avvikande, eftersom genitivkonstruktioner inte har bestämd form. Att den bestämda formen i detta fall råkar sammanfalla med det utbredda bruk med gatunamn i bestämd form som MauroSpocko tar upp ser jag som mindre intressant. Det jag menade var således bara att det är inom ramen för svenskans genitiv som Renstiernasgatan är ovanligt.

Man kanske för övrigt gör klokare i att se det som ett rent foge-s.

Där jag bor, inom ett större bostadsområde, är alla gator bestämda och cirka hälften är det med foge-s.
Citera
2013-07-28, 21:36
Medlem
Hur kan man förklara för någon vad konkrekt och abstrakt innebär? Ska försöka förklara skillnaden.
Citera
2013-07-28, 21:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontelover
Hur kan man förklara för någon vad konkrekt och abstrakt innebär? Ska försöka förklara skillnaden.

Om du ger en person, som inte kan gjuta, en bit betong så är det något konkret. Personen kan se, lukta och känna på betongbiten. Om du för samma person berättar hur gjutningen går till så blir det abstrakt. Personen kan bara tankemässigt följa det du säger, men inte påtagligt se vad som händer.
Citera
2013-07-28, 22:44
Medlem
Citat:
Där jag bor, inom ett större bostadsområde, är alla gator bestämda och cirka hälften är det med foge-s.
Jag vet inte om vi ska grotta ner oss mer i detta, men är du säker på att ifrågavarande område inte har en speciell namnkonvention?
Citera
2013-07-29, 11:33
Medlem
Citat:
Om du ger en person, som inte kan gjuta, en bit betong så är det något konkret. Personen kan se, lukta och känna på betongbiten. Om du för samma person berättar hur gjutningen går till så blir det abstrakt. Personen kan bara tankemässigt följa det du säger, men inte påtagligt se vad som händer.

Okej tack för ett riktigt bra exempel!
Citera
2013-07-30, 01:12
Medlem
Letar efter ett ord/uttryck(möjligen inom logik?) som beskriver ett påstående som inte går att säga emot, eller ett påstående som omöjliggör all kritik av ämnet som beskrivs.
Det enda jag kommer på är icke-falsifierbara påståenden, men är inte riktigt nöjd med det. Behöver inte vara svenskt.
Citera
2013-07-30, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dikon
Letar efter ett ord/uttryck(möjligen inom logik?) som beskriver ett påstående som inte går att säga emot, eller ett påstående som omöjliggör all kritik av ämnet som beskrivs.
Det enda jag kommer på är icke-falsifierbara påståenden, men är inte riktigt nöjd med det. Behöver inte vara svenskt.

Nödvändiga sanningar?

Citat:
Inom filosofin brukar man tala om tillfälliga och nödvändiga sanningar. De förra handlar om empiriska förhållanden, hur något i verkligheten är, medan de senare uttalar sig om orubbliga slutledningsrelationer, exempelvis dem som förekommer inom logiken och matematiken. Det är en tillfällig sanning att det står två mjölkpaket i mitt kylskåp, därför att det också kunde ha stått flera eller inga alls.
Däremot är den logisk-matematiska identitetslagen, att A = A, en nödvändig sanning; världen kunde inte förhålla sig annorlunda än att den alltid gäller.

http://grottis.blogspot.se/2007/02/olika-sanningar-och-vra-kognitiva.html

Notoriska fakta? :

http://runeberg.org/advokaten/1195.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in