2013-07-29, 18:36
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nu börjar det slingras. Du har förnekat mänskliga författare tidigare i denna tråd. Detta inkluderade den första som skrev ner koranen. Du undvek frågan som pesten kommer jag ihåg. Blev du tvungen att fråga din imam eller något?

Oavsett, hur vet du att formuleringarna, orden och meningarna inte är mänskligt påfund?

Det gör jag fortfarande. Koranen har ingen författare. Om vi ska gå efter dina premisser så sitter det tusentals människor runt om i världen nu och författar koranen.

Just nu sitter det hundratals och författar koranen i Iran tex, för att alla ska kunna ha tillgång till en egen koran. Förstår du nu varför jag sa att koranen saknar författare?

Det var inte bara en människa som skrev ned det Muhammed sa utan det var flera stycken innebär det att koranen har flera författare? Nej visst inte, det innebär bara att dessa människor kopierade och klistrade de Muhammed sa.
Citera
2013-07-29, 18:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Men vem har sagt att jorden är den enda planeten i rymden? Varför kommer de flesta av er med så banala påståenden?

För att DU kommer med ett fine-tuningpåstående gällande jordens avstånd till solen. Går det att bli trögare än dig???

Citat:
Som jag skrev i inlägget; även om liv fick ta en oändlighet på sig att bli till hade detta varit omöjligt. Du skriver själv att det existerar faror på jorden samtidigt menar du på att de första livsformerna klarade sig galant. Inser du inte att de första livsformerna måste ha varit väldigt utsatta för större faror?

Argument from ignorance.

Citat:
Inser du också att om vi går efter evolutionsteorin så hade de första livsformerna inga ögon, öron, känsel, luktsinne, ja inget av de som är nödvändigt för att liv ska upprätthållas och bevaras och förökas.

Strawman.

Citat:
Du inser väl också att könsorgan hos de första livsformerna måste ha varit outvecklade för att inte säga noll. Du förstår också att ett outvecklat könsorgan är lika med inget könsorgan då ett outvecklat könsorgan är odugligt?

Irreducerbar komplexitet är ett gammalt värdelöst argument som t o m fått stryka på foten i domstol. No sale.

Citat:
Om ögonen blivit till enligt evolutionsteorin så måste även ögonen ha utvecklats stegvis, alltså var de första livformerna blinda men som så småningom utvecklade ögon som är så fantastiskt att det tåls att reflektera över.

Korrekt. Men inte det minsta osannolikt. Finns oerhört väl beskrivet. Tror t o m att du har fått det förklarat i något inlägg i något ämne. Men det var väl för svårt att läsa allt? Säg till om du vill veta mer om ämnet.

Citat:
Att ögonen som kan fånga in ljus och signaler som omvandlas till olika färger, former, storlekar i hjärnan, att ögonen anpassar sig till avstånd, ljus, mörker. Det räcker med att reflektera över att ögonen har den förmågan att fånga in färger, ljus som i sin tur omvandlas till former och storlekar för att förstå att nåt sånt fantastiskt omöjligen kan ha kommit av sig själv,

Argument from ignorance.

Citat:
detta i sin tur får oss att reflektera över nåt annat och det är hjärnan.

Där vissa har fått mindre hårdvaluta än andra.

Citat:
Kort och gott så hade livet på jorden dött ut samma minut som det bildades om vi nu ska gå efter evolutionsteorin.

Strawman.

Citat:
Det måste alltså ha tagit astronomiska siffror med år innan liv kunde på ett effektivt sätt föröka sig och bli väl etablerat på jorden.

Vad sägs om ungefär 11 miljarder år?

Citat:
Sen säger du att jorden är en farlig plats. Beror på vad du menar med farlig. Det påverkar inte liv på ett negativt sätt.

Wow, IP. Wow.

Citat:
Allt som är farligt och som existerar runt omkring oss är vi människor ansvariga för och inget annat. Ta miljöproblem, till vandalisering, krig, förstörelse av skogar, sjöar, ja till och med att djur utrotas är vi människor ansvariga för då vi använder dessa och flår de levande för att klä oss fint och hävda oss.

Vad sägs om metoritnedslag, jordbävningar, vulkanutbrott, tsunamis, sjukdomar?
Citera
2013-07-29, 18:50
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
För att DU kommer med ett fine-tuningpåstående gällande jordens avstånd till solen. Går det att bli trögare än dig???

Argument from ignorance.

Strawman.

Irreducerbar komplexitet är ett gammalt värdelöst argument som t o m fått stryka på foten i domstol. No sale.

Korrekt. Men inte det minsta osannolikt. Finns oerhört väl beskrivet. Tror t o m att du har fått det förklarat i något inlägg i något ämne. Men det var väl för svårt att läsa allt? Säg till om du vill veta mer om ämnet.

Argument from ignorance.

Där vissa har fått mindre hårdvaluta än andra.

Strawman.

Vad sägs om ungefär 11 miljarder år?

Wow, IP. Wow.

Vad sägs om metoritnedslag, jordbävningar, vulkanutbrott, tsunamis, sjukdomar?

Du har inte blivit ett ord smartare. se på ditt inlägg. Herre Gud.
Citera
2013-07-29, 18:53
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
En människa ser inte en annan människa på 200 meters avstånd

Haha nu har det brunnit fullständigt i proppskåpet....vad har du för dålig syn egentligen? Jag såg precis en kvinna från mitt fönster på ganska exakt 250 meters avstånd (kollade avståndet med google maps) och jag kunde urskilja hårfärg, kläder, kön, ungefärlig ålder.....
Citera
2013-07-29, 18:54
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Jag är fullt seriös.
Gick du i svensk grundskola?
Citera
2013-07-29, 19:01
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Hela det här inlägget syftade väl på att inga andra än människor har skrivit böcker. Och jag har inte alls sagt nåt annat. Jag håller med om att det är så. Som jag tidigare förklarade så menade jag koranens formuleringar, ord, bokstäver. Det är dessa som inte är människors påfund.

Jag var säker på att detta var underförstått men tydligen inte. Jag har inte menat på att det är någon annan än människor som har skrivit ned Guds ord. Som sagt var så var det Muhammeds förslag att koranen skulle skrivas ned istället för att läras ut utan till från mun till min.

Slutsats: Gud > ängeln > Muhammed > koranen.

människan griper tag i pennan skriver ned Guds ord genom Gabriel till Muhammed.

Vad tröttsam du är. Du har blivit så fullständigt förnedrad, men bara tutar på...låtsandes som ingenting. Vore jag en idiot skulle jag beundra din hängivenhet.

muhammeds lögner alternativt epileptiska anfall > historier som passeras från mun till mun i många, många år resulterande i kraftigt förändrade histoerier > nedskrift av dessa historier i konsonantskrift > "översättning" till vanliga arabiska tecken > kopiering för hand med medföljande fel under flera århundranden > koranen > idioter som tror sig läsa guds oförändrade ord
Senast redigerad av Fiffiniffi 2013-07-29 kl. 19:51.
Citera
2013-07-29, 19:03
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

JAG VET att du inte förstår det, IP. Jag vet. Där i ligger problemet. Alla andra sitter här och slår pannan i skrivbordet alternativt skrattar så de kiknar över din ofattbara dumhet och oärlighet. Och du känner dig som man of the year. Suck.
Citera
2013-07-29, 19:10
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Jag hoppas verkligen att du är väl övertygad om att jag har läst om allt det där du skriver men jag tar inte detta för sanningen. Det är vilda gissningar på måfå min vän. En människa ser inte en annan människa på 200 meters avstånd endast och bara 200 meter och här försöker hon sig på att förstå att det kan finnas flera universum än det vi känner till. Det är vilda gissningar på måfå, spelar ingen roll om det är Darwin som sagt nåt inom biologi eller någon annan har sagt nåt annat inom fysik. Det är endast människor som spekulerar och lekar med ord. Jag säger inte att du inte ska fortsätta lära dig mer om det som har undersökts om universum, livet och allt annat men ta detta inte för sanningen för det är det inte och kommer aldrig att bli. Jag läser många böcker om universum, livets uppkomst osv men det innebär inte att jag tar dessa för sanning. Jag läser de och förstår dessa och försöker lära mig hur de kommit fram till sina svar och vilka metoder de har använt sig av. Men tar inte det för sanning. Jag liknar det hela vid en film. Jag vet att det är en film bara och att allting är påhittad men jag njuter ändå av att se film, försöka förstå handlingen osv men i slutändan är det ändå en film men som ger njutning och glädje.

Ta och titta på detta:

http://www.youtube.com/watch?v=uSwJuOPG4FI
Det är inte vilda gissningar.
Det är mycket som ligger bakom en teori.
Jag tar inte heller såna grejer för sanningen, inte ens forskarna själva gör det.
Citera
2013-07-29, 19:22
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Varför bemöter du inte hans argument? Påstår du att t.ex Tsunamis, jordbävningar och meteoritnedslag är människans fel? Visa respekt och möt argumenten.
Citera
2013-07-29, 19:25
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vad tröttsam du är. Du har blivit så fullständigt förnedrad, men bara tutar på...låtsandes som ingenting. Vore jag en idiot skulle jag beundra din hängivenhet.

muhammeds lögner alternativt epileptiska anfall > historier som passeras från mun till mun i många, många år resulterande i kraftigt förändrade histoerier > nedskrift av dessa historier i konsonantskrift > "översättning" till vanliga arabiska tecken > kopiering för hand med medföljande fel under flera århundranden > koranen > idioter som tror säg läsa guds oförändrade ord
Fin sammanfattning. Ska användas nästa gång någon påstår att koranen är en perfekt källa.
Citera
2013-07-29, 19:52
Medlem
dcafes avatar
Om man vill ha ett specifikt motbevis mot just Islam så kanske följande duger:

Enligt Islam är Allah medveten om allt och har perfekt minne.
Koranen är Allahs perfekta ord, fritt från såväl lögner som felaktigheter.
Allah har skapat jorden så som den är.

Trots dessa "faktum" så har Allah givit sina följare order om att befolka HELA jorden. Detta samtidigt som de ska följa bönregler varje dygn som är kopplade till soluppgång och solnedgång.

Detta trots att solen faktiskt inte går upp och ner på hela den befolkade jorden vid alla tider på året!

Vad värre är kommer Ramadan inom 10 år infalla under sådana omständigheter att alla muslimer i Kiruna (finns några stycken) helt enkelt inte får äta och dricka alls på nästan en månad.

Så antingen var Allah omedveten om sin egen skapelses beskaffenhet, varpå Koranen är falsk.

Eller så skapade han inte jorden, varpå Koranen är falsk.

Eller så ger han omöjliga instruktioner för att jävlas, varpå Koranen är falsk (då han ju enligt samma bok också ska vara god).

Vill ni ha fler motbevis så kan ju tron på sjöjungfrur och att solen ska gå ner i en gyttjepöl varje natt nämnas som några lätt motbevisade exempel från den "perfekta" boken.
Citera
2013-07-29, 19:56
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Fin sammanfattning. Ska användas nästa gång någon påstår att koranen är en perfekt källa.

Går säkert att finslipa ännu mer. Ämnet känns ganska outvecklat än så länge. Muslimerna är nog inte så pigga på att släppa in kritiska forskare och låta dem titta på gamla manuskript. Rädda för obekväma upptäckter måhända?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in