2013-07-29, 17:35
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Men nu ska vi sakta ner lite här och hoppa ner på jorden igen. Att man inte kan få onani är redan bevisat och det är nåt som inte finns. Det förstår du också. Jag kan hålla med om att det var ett dåligt och lite lustigt exempel men principen är lika. Det är inte bara osannolikt utan bevisat att man inte kan få hår i handflatorna av onani. Vi har observerat och experimenterat.

Man behöver nödvändigtvis inte hamna i ett läge att där man tror på allt som inte går att existera. hår i handflatan och onani är ett gott exempel. Nåt som inte finns och nåt som jag tror och vet att inte existerar.

Du menar på att allt som vi känner till är självskapande? Är det för att vi har förstått det så? eller tror att det är så? Är det för att vi inte kan se eller förstår hur Gud skapar och förintar? Inser du att det du tror på är nåt helt otroligt och aldrig skulle hända även om det fick en oändlighet med tid att skapa sig självt? Du menar på att universum har kommit till helt av sig själv. Lagarna kom till som håller kroppar i rymden på rätt avstånd. Rätt mängd och sorts gaser blandas och skapar i sin tur nåt annat, kroppar förintas men försvinner inte utan förintelsen av en kropp leder till skapandet av nåt annat. Så småningom bildas låt ta vårt eget solsystem med alla planeter och solen helt av sig själv. Jorden råkar vara på rätt avstånd från solen och liv börjar spira, som så småningom ledde till intelligenta varelser som försöker förstå sig på alltet. Det är och förblir en gåta för mig att ni ateister tror på detta över huvud taget.

Alltså, jorden är inte den enda planeten i rymden, det finns miljarder av andra planeter så det är inte konstigt att någon passar väl för att det ska uppstå liv. Det är klart liv uppstår på en planet där det fungerar. Jorden kom före, därav är livet anpassat jordens miljö. Endast om man ignorerar alla faror som finns på jorden kan man dra slutsatsen att det är perfekt.
Citera
2013-07-29, 17:36
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
IP, du borde läsa populärvetenskapliga tidningar som Illustrerad vetenskap och/eller Forskning & Framsteg.
Och kolla på vetenskapsprogram på Discovery Channel som t.ex. Universum med Morgan Freeman och Into the Universe with Stephen Hawking.

Alltet intresserar mig väldigt mycket och jag brukar läsa väldigt mycket. Jag har hittills inte träffat på nåt som kan övertyga mig bättre än vad koranen har gjort.

Att säga vi vet hur en galax blidas därför behövs ingen Gud, är för mig ingen argument för att inte prata om bevis. och det borde inte vara för någon men alla väljer sina väger och gör sina val.

Hänvisa mig till en enda vetenskaplig artikel där ett sånt stark löfte ges till åhörarna.

I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

VID gryningsljuset (1) och vid de tio nätterna! (2) Vid det jämna talet och det udda! (3) Vid natten, när den viker! (4) Räcker inte denna försäkran för [att övertyga] den som är begåvad med insikt och förstånd? (5) HAR DU inte sett hur din Herre gick till väga mot [stammen] Aad? (6) Och mot Iram, [de tusen] pelarnas [stad], (7) vars like aldrig har återskapats på jorden (8) Och mot thamudenerna, som högg ut [sina bostäder] i dalens klippväggar (9) Och mot [de oräkneliga] tältmasternas Farao? (10) [Alla] gick de för långt i sitt trots på jorden, (11) och de störde ordningen och spred överallt sedefördärv, (12) och därför lät din Herre straffets piska vina över dem. (13) Din Herre förtröttas sannerligen [inte] i Sin vaksamhet! (14) MEN vad människan beträffar säger hon, var gång hennes Herre för att pröva henne låter henne nå ära och välstånd: "Min Herre har hedrat mig [på grund av mina förtjänster]." (15) Men då Han prövar henne genom att ge henne knappare utkomst, säger hon: "Min Herre skämmer ut mig." (16) Nej, men [se på er själva]! Mot de faderlösa visar ni ingen givmildhet, (17) och ni uppmanar inte varandra att ge den nödställde att äta, (18) och ni slukar [andras] arv med glupande aptit. (19) Och er kärlek till pengar känner inga gränser! (20) Nej [tag er i akt]! När jordskorpan smulas sönder i stöt efter stöt, (21) och din Herre visar sig med änglarna i slutna led, (22) och helvetet görs [synligt], den Dagen skall människan minnas [Våra varningar] - men vad hjälper det henne då att hon minns (23)

[Då] kommer hon att säga: "Om jag ändå hade tänkt på [att med goda handlingar] förbereda mig för mitt liv [i evigheten]!" (24) Ingen straffar så hårt som Han den Dagen skall straffa, (25) och ingen kan fängsla med sådana bojor som Han. (26) [Då säger Gud till den rättfärdige:] "Du själ, som har kommit till ro! (27) Vänd tillbaka till din Herre, tillfredsställd [med Hans gåvor och] omsluten av Hans välbehag! (28) Stig in med skaran av Mina tjänare! (29) Stig in i Mitt paradis!" (30)
Citera
2013-07-29, 17:36
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Inser du att det du tror på är nåt helt otroligt och aldrig skulle hända även om det fick en oändlighet med tid att skapa sig självt? Du menar på att universum har kommit till helt av sig själv. Lagarna kom till som håller kroppar i rymden på rätt avstånd. Rätt mängd och sorts gaser blandas och skapar i sin tur nåt annat, kroppar förintas men försvinner inte utan förintelsen av en kropp leder till skapandet av nåt annat. Så småningom bildas låt ta vårt eget solsystem med alla planeter och solen helt av sig själv. Jorden råkar vara på rätt avstånd från solen och liv börjar spira, som så småningom ledde till intelligenta varelser som försöker förstå sig på alltet. Det är och förblir en gåta för mig att ni ateister tror på detta över huvud taget.
En teori är att det finns ett nästintill oändligt antal universum, och många av dem saknar förutsättningarna för att liv ska kunna uppstå.
Multiversum kallas detta.

Men om vi tänker på detta universum nu..
Med tanke på hur stort och gammalt universum är så är det verkligen inte osannolikt att det någonstans skapas perfekta förutsättningar för att intelligent liv ska kunna uppstå (jorden råkar vara på rätt avstånd från solen osv.)
Och i just detta fallet är det vi som är det intelligenta livet som råkades skapas.
Citera
2013-07-29, 17:51
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Alltså, jorden är inte den enda planeten i rymden, det finns miljarder av andra planeter så det är inte konstigt att någon passar väl för att det ska uppstå liv. Det är klart liv uppstår på en planet där det fungerar. Jorden kom före, därav är livet anpassat jordens miljö. Endast om man ignorerar alla faror som finns på jorden kan man dra slutsatsen att det är perfekt.

Men vem har sagt att jorden är den enda planeten i rymden? Varför kommer de flesta av er med så banala påståenden? Som jag skrev i inlägget; även om liv fick ta en oändlighet på sig att bli till hade detta varit omöjligt. Du skriver själv att det existerar faror på jorden samtidigt menar du på att de första livsformerna klarade sig galant. Inser du inte att de första livsformerna måste ha varit väldigt utsatta för större faror? Inser du också att om vi går efter evolutionsteorin så hade de första livsformerna inga ögon, öron, känsel, luktsinne, ja inget av de som är nödvändigt för att liv ska upprätthållas och bevaras och förökas. Du inser väl också att könsorgan hos de första livsformerna måste ha varit outvecklade för att inte säga noll. Du förstår också att ett outvecklat könsorgan är lika med inget könsorgan då ett outvecklat könsorgan är odugligt?

Visst har de slagit till med en teori om hur ögonen har bildats och många har nappat på teorin utan att reflektera. Om ögonen blivit till enligt evolutionsteorin så måste även ögonen ha utvecklats stegvis, alltså var de första livformerna blinda men som så småningom utvecklade ögon som är så fantastiskt att det tåls att reflektera över.

Att ögonen som kan fånga in ljus och signaler som omvandlas till olika färger, former, storlekar i hjärnan, att ögonen anpassar sig till avstånd, ljus, mörker. Det räcker med att reflektera över att ögonen har den förmågan att fånga in färger, ljus som i sin tur omvandlas till former och storlekar för att förstå att nåt sånt fantastiskt omöjligen kan ha kommit av sig själv, detta i sin tur får oss att reflektera över nåt annat och det är hjärnan.

Kort och gott så hade livet på jorden dött ut samma minut som det bildades om vi nu ska gå efter evolutionsteorin. Det måste alltså ha tagit astronomiska siffror med år innan liv kunde på ett effektivt sätt föröka sig och bli väl etablerat på jorden.

Sen säger du att jorden är en farlig plats. Beror på vad du menar med farlig. Det påverkar inte liv på ett negativt sätt. Allt som är farligt och som existerar runt omkring oss är vi människor ansvariga för och inget annat. Ta miljöproblem, till vandalisering, krig, förstörelse av skogar, sjöar, ja till och med att djur utrotas är vi människor ansvariga för då vi använder dessa och flår de levande för att klä oss fint och hävda oss.
Citera
2013-07-29, 18:05
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
En teori är att det finns ett nästintill oändligt antal universum, och många av dem saknar förutsättningarna för att liv ska kunna uppstå.
Multiversum kallas detta.

Men om vi tänker på detta universum nu..
Med tanke på hur stort och gammalt universum är så är det verkligen inte osannolikt att det någonstans skapas perfekta förutsättningar för att intelligent liv ska kunna uppstå (jorden råkar vara på rätt avstånd från solen osv.)
Och i just detta fallet är det vi som är det intelligenta livet som råkades skapas.

Jag hoppas verkligen att du är väl övertygad om att jag har läst om allt det där du skriver men jag tar inte detta för sanningen. Det är vilda gissningar på måfå min vän. En människa ser inte en annan människa på 200 meters avstånd endast och bara 200 meter och här försöker hon sig på att förstå att det kan finnas flera universum än det vi känner till. Det är vilda gissningar på måfå, spelar ingen roll om det är Darwin som sagt nåt inom biologi eller någon annan har sagt nåt annat inom fysik. Det är endast människor som spekulerar och lekar med ord. Jag säger inte att du inte ska fortsätta lära dig mer om det som har undersökts om universum, livet och allt annat men ta detta inte för sanningen för det är det inte och kommer aldrig att bli. Jag läser många böcker om universum, livets uppkomst osv men det innebär inte att jag tar dessa för sanning. Jag läser de och förstår dessa och försöker lära mig hur de kommit fram till sina svar och vilka metoder de har använt sig av. Men tar inte det för sanning. Jag liknar det hela vid en film. Jag vet att det är en film bara och att allting är påhittad men jag njuter ändå av att se film, försöka förstå handlingen osv men i slutändan är det ändå en film men som ger njutning och glädje.

Ta och titta på detta:

http://www.youtube.com/watch?v=uSwJuOPG4FI
Citera
2013-07-29, 18:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Som jag skrev i inlägget; även om liv fick ta en oändlighet på sig att bli till hade detta varit omöjligt. Du skriver själv att det existerar faror på jorden samtidigt menar du på att de första livsformerna klarade sig galant. Inser du inte att de första livsformerna måste ha varit väldigt utsatta för större faror? Inser du också att om vi går efter evolutionsteorin så hade de första livsformerna inga ögon, öron, känsel, luktsinne, ja inget av de som är nödvändigt för att liv ska upprätthållas och bevaras och förökas. Du inser väl också att könsorgan hos de första livsformerna måste ha varit outvecklade för att inte säga noll. Du förstår också att ett outvecklat könsorgan är lika med inget könsorgan då ett outvecklat könsorgan är odugligt?

Och som jag skrev: Var vänlig validera 'finetunings'-argumentet.

Istället för att köra din vanliga "det bara är så" stil.
Citera
2013-07-29, 18:13
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Men vem har sagt att jorden är den enda planeten i rymden? Varför kommer de flesta av er med så banala påståenden? Som jag skrev i inlägget; även om liv fick ta en oändlighet på sig att bli till hade detta varit omöjligt. Du skriver själv att det existerar faror på jorden samtidigt menar du på att de första livsformerna klarade sig galant. Inser du inte att de första livsformerna måste ha varit väldigt utsatta för större faror? Inser du också att om vi går efter evolutionsteorin så hade de första livsformerna inga ögon, öron, känsel, luktsinne, ja inget av de som är nödvändigt för att liv ska upprätthållas och bevaras och förökas. Du inser väl också att könsorgan hos de första livsformerna måste ha varit outvecklade för att inte säga noll. Du förstår också att ett outvecklat könsorgan är lika med inget könsorgan då ett outvecklat könsorgan är odugligt?

Visst har de slagit till med en teori om hur ögonen har bildats och många har nappat på teorin utan att reflektera. Om ögonen blivit till enligt evolutionsteorin så måste även ögonen ha utvecklats stegvis, alltså var de första livformerna blinda men som så småningom utvecklade ögon som är så fantastiskt att det tåls att reflektera över.

Att ögonen som kan fånga in ljus och signaler som omvandlas till olika färger, former, storlekar i hjärnan, att ögonen anpassar sig till avstånd, ljus, mörker. Det räcker med att reflektera över att ögonen har den förmågan att fånga in färger, ljus som i sin tur omvandlas till former och storlekar för att förstå att nåt sånt fantastiskt omöjligen kan ha kommit av sig själv, detta i sin tur får oss att reflektera över nåt annat och det är hjärnan.

Kort och gott så hade livet på jorden dött ut samma minut som det bildades om vi nu ska gå efter evolutionsteorin. Det måste alltså ha tagit astronomiska siffror med år innan liv kunde på ett effektivt sätt föröka sig och bli väl etablerat på jorden.

Sen säger du att jorden är en farlig plats. Beror på vad du menar med farlig. Det påverkar inte liv på ett negativt sätt. Allt som är farligt och som existerar runt omkring oss är vi människor ansvariga för och inget annat. Ta miljöproblem, till vandalisering, krig, förstörelse av skogar, sjöar, ja till och med att djur utrotas är vi människor ansvariga för då vi använder dessa och flår de levande för att klä oss fint och hävda oss.

De första livsformerna vi känner till var någon sorts prokaryot. Det finns även arkea som kan överleva vid väldigt höga temperaturer. Haha, så bakterier behöver ha ögon, öron och luktsinne för att överleva? Seriöst... Det finns mikroorganismer mer eller mindre i alla platser på jorden. Bakterier förökar sig inte med könsorgan, visst det finns sexpili men det är en annan sak och de används inte för att föröka sig utan för att dela plasmider och lita annat smått och gott.

Uh, du är ignorant. Man vet hur ögon utvecklats, steg för steg. http://lmgtfy.com/?q=evolution+of+the+eye

http://www.youtube.com/watch?v=Nwew5gHoh3E

Är människor ansvariga för olika naturkatastrofer? Typ stormar, tsunamis, vulkanutbrott och så vidare.
Senast redigerad av koffski 2013-07-29 kl. 18:16.
Citera
2013-07-29, 18:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vi hade lite dispyt om just det där med en av mina opponenter. Det jag syftar på där är att koranens innehåll saknar mänsklig ägare, alltså orden, meningarna, formuleringarna i koranen är inte mänskligt påfund.

Att människan har gripit om pennan och skrivit ner meningar formuleringar som Gud sände till Muhammed genom ängeln argumenterar jag inte emot. Det är väl känt att människor skrev ned det Muhammed fick veta genom ängeln. Det var dessutom Muhammed själv som föreslog detta. I början lärde man sig koranen muntligt utantill men Muhammed ville att orden och meningarna skulle skrivas ned. Jag trodde verkligen att detta var underförstått. Att detta har misstolkats av er kan jag tyvärr inte hjälpa. Jag måste kanske tänka på att bli övertydlig när jag diskuterar med er.

Ingen har skrivit koranen= Formuleringarna, orden, meningarna är inte mänskligt påfund.

Sen att människor har gripit tag om pennan och skrivit ned dessa ord för att bevara dessa ord är det ingen diskussion om.

Nu börjar det slingras. Du har förnekat mänskliga författare tidigare i denna tråd. Detta inkluderade den första som skrev ner koranen. Du undvek frågan som pesten kommer jag ihåg. Blev du tvungen att fråga din imam eller något?

Oavsett, hur vet du att formuleringarna, orden och meningarna inte är mänskligt påfund?
Citera
2013-07-29, 18:22
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Hur trög får man bli? Jag är inte det minsta intresserad av att diskutera sanningshalten i påståendet. Det intressanta är din metod för att bevisa att saker inte finns. Som du minuten senare undviker att applicera på koranen.

Du.

Vilket är att betrakta som att skriva. Tror du jag bryr mig om vem som fysiskt höll i pennan? Guillou kanske inte har skrivit en enda bok enligt dig, "för det är ju tryckpressen som printar alla tecken"?

Men för din skull så gör vi väl om det lite då:

DU säger:
Ingen har observerats få hår i händerna av onani, och ingen har tappat huvudet av en sjukdom alltså är det bevisat att detta aldrig kan hända.

Därmed:
Orden i bok har någonsin observerats ha författats av någonting annat än en människa, alltså är det bevisat att detta aldrig kan hända.

Blir inte det konsekvensen av din metod?

Då borde vi alltså överrens om att koranen inte är författad av gud. Fram tills den punkt du bevisar motsatsen såklart (jag håller inte andan). Deal?

Hela det här inlägget syftade väl på att inga andra än människor har skrivit böcker. Och jag har inte alls sagt nåt annat. Jag håller med om att det är så. Som jag tidigare förklarade så menade jag koranens formuleringar, ord, bokstäver. Det är dessa som inte är människors påfund.

Jag var säker på att detta var underförstått men tydligen inte. Jag har inte menat på att det är någon annan än människor som har skrivit ned Guds ord. Som sagt var så var det Muhammeds förslag att koranen skulle skrivas ned istället för att läras ut utan till från mun till min.

Slutsats: Gud > ängeln > Muhammed > koranen.

människan griper tag i pennan skriver ned Guds ord genom Gabriel till Muhammed.
Citera
2013-07-29, 18:24
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Jag hoppas verkligen att du är väl övertygad om att jag har läst om allt det där du skriver men jag tar inte detta för sanningen. Det är vilda gissningar på måfå min vän. En människa ser inte en annan människa på 200 meters avstånd endast och bara 200 meter och här försöker hon sig på att förstå att det kan finnas flera universum än det vi känner till. Det är vilda gissningar på måfå, spelar ingen roll om det är Darwin som sagt nåt inom biologi eller någon annan har sagt nåt annat inom fysik. Det är endast människor som spekulerar och lekar med ord. Jag säger inte att du inte ska fortsätta lära dig mer om det som har undersökts om universum, livet och allt annat men ta detta inte för sanningen för det är det inte och kommer aldrig att bli. Jag läser många böcker om universum, livets uppkomst osv men det innebär inte att jag tar dessa för sanning. Jag läser de och förstår dessa och försöker lära mig hur de kommit fram till sina svar och vilka metoder de har använt sig av. Men tar inte det för sanning. Jag liknar det hela vid en film. Jag vet att det är en film bara och att allting är påhittad men jag njuter ändå av att se film, försöka förstå handlingen osv men i slutändan är det ändå en film men som ger njutning och glädje.

Ta och titta på detta:

http://www.youtube.com/watch?v=uSwJuOPG4FI
Ibland hoppas man bara att du inte är seriös, utan bara älskar att trolla. Maken till hjärntvättad människa får man leta efter.
Citera
2013-07-29, 18:27
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
De första livsformerna vi känner till var någon sorts prokaryot. Det finns även arkea som kan överleva vid väldigt höga temperaturer. Haha, så bakterier behöver ha ögon, öron och luktsinne för att överleva? Seriöst... Det finns mikroorganismer mer eller mindre i alla platser på jorden. Bakterier förökar sig inte med könsorgan, visst det finns sexpili men det är en annan sak och de används inte för att föröka sig utan för att dela plasmider och lita annat smått och gott.

Uh, du är ignorant. Man vet hur ögon utvecklats, steg för steg. http://lmgtfy.com/?q=evolution+of+the+eye

http://www.youtube.com/watch?v=Nwew5gHoh3E

Är människor ansvariga för olika naturkatastrofer? Typ stormar, tsunamis, vulkanutbrott och så vidare.

Ja, bakterier finns och har funnits länge. Men det är väl av dessa bakterier som liv ska ha utvecklats till olika arter, hur klarade sig arterna som inte var bakterier men inte fullt utvecklade arter heller utan nåt däremellan? Utvecklades synnerverna samtidigt som ögonen? Var finns i hjärnan där synnerverna är nu? Ta och läs lite om ögonens funktion och nervsynen så kanske du får ett hum om vad jag menar. Men då menar jag på den mediciniska aspekten och inte evolutionära.

Jag hoppas verkligen att du inser att ögonen inte är endast ett par svarta prickar utan att det är mycket mer invecklade än så. Ögonen kan aldrig utvecklas av sig själv men du får gärna tro på det om du vill.

Richard säger att det är så därför måste det vara så. eller hur?

Ja det existerar vulkanutbrott och andra naturkatastrofer men vad förväntade du dig? Vi bor på jorden och inte i paradiset. Detta hör till.
Citera
2013-07-29, 18:29
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Ibland hoppas man bara att du inte är seriös, utan bara älskar att trolla. Maken till hjärntvättad människa får man leta efter.

Jag är fullt seriös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in