2013-07-29, 17:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Ge upp. Koncept som logik är främmande för IP.

Been there, done that.

Det har länge varit en fråga om 'världsbilder' på denna tråd: IPs såpbox vs. rationalismen.

Det är därför IP är så förtjust i att koncentrera sina svar till personer han kan predika till.
Citera
2013-07-29, 17:10
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Eh... du?

https://www.flashback.org/sp40893368

Vi hade lite dispyt om just det där med en av mina opponenter. Det jag syftar på där är att koranens innehåll saknar mänsklig ägare, alltså orden, meningarna, formuleringarna i koranen är inte mänskligt påfund.

Att människan har gripit om pennan och skrivit ner meningar formuleringar som Gud sände till Muhammed genom ängeln argumenterar jag inte emot. Det är väl känt att människor skrev ned det Muhammed fick veta genom ängeln. Det var dessutom Muhammed själv som föreslog detta. I början lärde man sig koranen muntligt utantill men Muhammed ville att orden och meningarna skulle skrivas ned. Jag trodde verkligen att detta var underförstått. Att detta har misstolkats av er kan jag tyvärr inte hjälpa. Jag måste kanske tänka på att bli övertydlig när jag diskuterar med er.

Ingen har skrivit koranen= Formuleringarna, orden, meningarna är inte mänskligt påfund.

Sen att människor har gripit tag om pennan och skrivit ned dessa ord för att bevara dessa ord är det ingen diskussion om.
Citera
2013-07-29, 17:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Jag bad dig snällt om källa men får inget.

Jag har hänvisat dig till källor du själv har använt. Dom var källor för dig då, men är det inte nu.

Vad har hänt?

Citat:
Vad jag har glömt och inte glömt kan vi strunta i. Vi pratar i och om nuet.

Så du kan börja om från ruta étt.
Citera
2013-07-29, 17:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Återigen, hur något fungerar eller blir till är inte ett problem i sig men att det blir till och varför blir till är frågor som förtjänar ärliga svar.

När kommer dessa ärliga svar?

Citat:
Ingen har sagt att det vi inte vet är det Gud som legat bakom.

Men ändå utgår du ifrån att det är så på ett 'absolut' sätt.

Citat:
Om en mördare förtjänar ett evigt straff är inte min sak att bedöma.

Idag. Men på andra dagar är du inte så återhållsam.

Citat:
Men så är det och det är vårt öde, precis som vi inte valde att komma till livet, välja våra föräldrar, bli född i ett visst land kommer vi inte heller kunna påverka eller välja om vi vill ha ett evigt straff eller inte. Det är vårt öde.

vad är ett "öde"? Predestination?
Citera
2013-07-29, 17:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ingen har skrivit koranen= Formuleringarna, orden, meningarna är inte mänskligt påfund.

Det är därför att vattendelningsfrågan är så essentiell.
Citera
2013-07-29, 17:23
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigortius
Exakt det är osannolikt men du kan inte motbevisa det.

Det är den rationella ställningen för annars finns allt som inte går att bevisa och då hamnar du i ett läge att tro på allt som inte går att bevisa.

Allt vi kommit fram till empiriskt om verkligheten tyder på att det är ett självregulerande system som spontant uppstått. Fråga fysiker, kemister och biologer. Jag är en biolog blir förhoppningsvis snart en vetenskapsman. Jag och alla vetenskapmän i världen idag har inte ett behov av gudhypotesen för att göra framsteg.

Du vill inte svara på den sista frågan precis som alla andra religiösa som fått den så jag svarar. Nej jag skulle inte men din gud skulle tortera en människa för all evighet bara för att man inte tror att han finns. Jag och du har bättre moral än din gud.

Men nu ska vi sakta ner lite här och hoppa ner på jorden igen. Att man inte kan få onani är redan bevisat och det är nåt som inte finns. Det förstår du också. Jag kan hålla med om att det var ett dåligt och lite lustigt exempel men principen är lika. Det är inte bara osannolikt utan bevisat att man inte kan få hår i handflatorna av onani. Vi har observerat och experimenterat.

Man behöver nödvändigtvis inte hamna i ett läge att där man tror på allt som inte går att existera. hår i handflatan och onani är ett gott exempel. Nåt som inte finns och nåt som jag tror och vet att inte existerar.

Du menar på att allt som vi känner till är självskapande? Är det för att vi har förstått det så? eller tror att det är så? Är det för att vi inte kan se eller förstår hur Gud skapar och förintar? Inser du att det du tror på är nåt helt otroligt och aldrig skulle hända även om det fick en oändlighet med tid att skapa sig självt? Du menar på att universum har kommit till helt av sig själv. Lagarna kom till som håller kroppar i rymden på rätt avstånd. Rätt mängd och sorts gaser blandas och skapar i sin tur nåt annat, kroppar förintas men försvinner inte utan förintelsen av en kropp leder till skapandet av nåt annat. Så småningom bildas låt ta vårt eget solsystem med alla planeter och solen helt av sig själv. Jorden råkar vara på rätt avstånd från solen och liv börjar spira, som så småningom ledde till intelligenta varelser som försöker förstå sig på alltet. Det är och förblir en gåta för mig att ni ateister tror på detta över huvud taget.
Citera
2013-07-29, 17:25
Medlem
Anon2s avatar
IP, du borde läsa populärvetenskapliga tidningar som Illustrerad vetenskap och/eller Forskning & Framsteg.
Och kolla på vetenskapsprogram på Discovery Channel som t.ex. Universum med Morgan Freeman och Into the Universe with Stephen Hawking.
Citera
2013-07-29, 17:25
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag har hänvisat dig till källor du själv har använt. Dom var källor för dig då, men är det inte nu.

Vad har hänt?

Så du kan börja om från ruta étt.

Vad underbart! men har du inte tagit reda på själv om det jag har sagt är trovärdigt eller inte och om du har det vart har du kollat? Jag vill ha källa från dig. Du sa att koranen säger nåt och vetenskapen nåt annat om vattenfrågan då vill jag ha källa på var du hämtat din info ifrån. IOnte alls svår uppgift för dig att sköta.
Citera
2013-07-29, 17:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Så du menar på att nån gång i framtiden kommer människor eller andra varelser att drabbas av en sjukdom som gör så att de förlorar huvudet? Eller att någon gång kommer människor får hår i handflatan på grund av onani?

Jag försökte vara lite lustig där därför tog jag sådana exempel men principen är lika.

Miljontals och åter miljontals människor har onanerat och ingen har fått hår i handflatorna på grund av det. Det är inte nåt som bara har observerats utan det är nåt som har experimenterats om och om igen.

Hur trög får man bli? Jag är inte det minsta intresserad av att diskutera sanningshalten i påståendet. Det intressanta är din metod för att bevisa att saker inte finns. Som du minuten senare undviker att applicera på koranen.

Citat:
Är det någon som har påstått att böcker skrivs av mer än av människor?

Du.

Citat:

Vilket är att betrakta som att skriva. Tror du jag bryr mig om vem som fysiskt höll i pennan? Guillou kanske inte har skrivit en enda bok enligt dig, "för det är ju tryckpressen som printar alla tecken"?

Men för din skull så gör vi väl om det lite då:

DU säger:
Ingen har observerats få hår i händerna av onani, och ingen har tappat huvudet av en sjukdom alltså är det bevisat att detta aldrig kan hända.

Därmed:
Orden i bok har någonsin observerats ha författats av någonting annat än en människa, alltså är det bevisat att detta aldrig kan hända.

Blir inte det konsekvensen av din metod?

Då borde vi alltså överrens om att koranen inte är författad av gud. Fram tills den punkt du bevisar motsatsen såklart (jag håller inte andan). Deal?
Citera
2013-07-29, 17:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Inser du att det du tror på är nåt helt otroligt och aldrig skulle hända även om det fick en oändlighet med tid att skapa sig självt?

Var vänlig validera 'finetunings'-argumentet per se.

Citat:
Du menar på att universum har kommit till helt av sig själv.

Var vänlig validera ID-postulatet.

Citat:
Lagarna kom till som håller kroppar i rymden på rätt avstånd. Rätt mängd och sorts gaser blandas och skapar i sin tur nåt annat, kroppar förintas men försvinner inte utan förintelsen av en kropp leder till skapandet av nåt annat. Så småningom bildas låt ta vårt eget solsystem med alla planeter och solen helt av sig själv. Jorden råkar vara på rätt avstånd från solen och liv börjar spira, som så småningom ledde till intelligenta varelser som försöker förstå sig på alltet. Det är och förblir en gåta för mig att ni ateister tror på detta över huvud taget.

Vilka "ateister" refererar du till? Och vad "tror" dessa på?
Senast redigerad av Bogomil 2013-07-29 kl. 17:36.
Citera
2013-07-29, 17:32
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Så småningom bildas låt ta vårt eget solsystem med alla planeter och solen helt av sig själv. Jorden råkar vara på rätt avstånd från solen och liv börjar spira, som så småningom ledde till intelligenta varelser som försöker förstå sig på alltet. Det är och förblir en gåta för mig att ni ateister tror på detta över huvud taget.

1. Rätt avstånd? O ja, på decimetern enligt dig själv.

2. Strawman.
Citera
2013-07-29, 17:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad underbart! men har du inte tagit reda på själv om det jag har sagt är trovärdigt eller inte och om du har det vart har du kollat?

Jo.

Citat:
Jag vill ha källa från dig.

Samma källor som du själv har introducerat: Koranen och t.ex. guldfiskskål-gubben.

Citat:
Du sa att koranen säger nåt och vetenskapen nåt annat om vattenfrågan då vill jag ha källa på var du hämtat din info ifrån. IOnte alls svår uppgift för dig att sköta.

Från koranen och t.ex. din guldfiskskål-gubbe. Men du kanske inte kan koranen så bra ... eller ditt minne är så dåligt ... att du vill ha en vers-hänvisning?

Jag trodde annars, att man måste 'kunne' koranen för att diskutera islam. Det brukar dina med-missionärer ju att hävda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in