2013-07-03, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymkristenidiot
Prövotiden kan man säga är om du förlorar kortet så måste du ta om det medans en person utan prövotid får tillbaka det senare.
Du KAN förlora kortet om du kör för fort, det är väl 30 över? Att förenkla, om brottet du begår innebär indraget körkort så måste du ta om det.

edit
när vi ändå är igång, om man tar körkort för moped får man prövotid 2 år? Innebär det 0 års prövotid när man tar B kort (18 år)? Och vet någon vilka trafikförseelser som ger indraget körkort?

Okej, tack!

Jag kan faktiskt svara på den frågan, om det är AM - körkortet du menar, så gäller prövotiden ändå. Jag tog AM när jag var 16 men har prövotid nu på B.
Citera
2013-07-29, 15:02
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suktarn
Okej, tack!

Jag kan faktiskt svara på den frågan, om det är AM - körkortet du menar, så gäller prövotiden ändå. Jag tog AM när jag var 16 men har prövotid nu på B.

KörkL 3 kap. 18 §

Prövotid

18 § För ett körkort som utfärdats efter godkänt förarprov gäller en prövotid av två år från dagen för provet. Om körkortshavaren redan har ett giltigt körkort med annan behörighet, ska prövotiden endast omfatta va som kan återstå av prövotiden för det äldre körkortet.
Första stycket gäller inte körkort med behörigheten AM. Lag (2009:189).

Alltså inget prövotid på AM, om det blir på B, beror på om man har A-1 eller inte. Tex.
Citera
2013-08-01, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
KörkL 3 kap. 18 §

Prövotid

18 § För ett körkort som utfärdats efter godkänt förarprov gäller en prövotid av två år från dagen för provet. Om körkortshavaren redan har ett giltigt körkort med annan behörighet, ska prövotiden endast omfatta va som kan återstå av prövotiden för det äldre körkortet.
Första stycket gäller inte körkort med behörigheten AM. Lag (2009:189).

Alltså inget prövotid på AM, om det blir på B, beror på om man har A-1 eller inte. Tex.

Jag kanske formulerade mig väldiqt dåligt eller så är du dum. Han undrade om prövotiden gällde för AM och i sin tur efter det inte för B. Precis det jag gav svar på - prövotiden gäller för B ändå även om du tar AM.
Citera
2013-08-08, 15:47
Medlem
Var tvungen att skicka in läkarintyg till transportstyrelsen för körkortstillstånd och nu är den inskickad, hur länge brukar det ungefär ta till man får tillståndet?
Citera
2013-08-10, 22:03
Medlem
Tappar man körkortet och man kör 85-90 Km/h på 70-väg, blev nämligen tagen av fartkamera häromdagen?. Kan tilläggas att jag har prövotid än!
Citera
2013-08-10, 22:05
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommeb
Tappar man körkortet och man kör 85-90 Km/h på 70-väg, blev nämligen tagen av fartkamera häromdagen?. Kan tilläggas att jag har prövotid än!
Du har ju fått svar redan.
Citera
2013-08-10, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Du har ju fått svar redan.
Tackar, glömde den andra tråden! Då kan jag vara lugn.
Citera
2013-08-13, 02:05
Medlem
ZtarZcreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arturo
Hej

Har haft körkort i ungefär 2 månader, så min prövotid är alltså långt ifrån över. Igår kväll blev jag stannad med 0.34 promille i blodet, och fick därmed mitt körkort indraget. Jag är mycket beroende av körkort i mitt jobb, och jag lär få söka mig om efter ett nytt jobb ifall jag blir utan körkort en längre period. En vän till mig var nyligen med om ungefär samma scenario, enda skillnaden var att hans prövotid var ute. Han skrev ett brev till Transportstyrelsen, där han kort och gott berättade att han var djupt ångerfull och att det aldrig skulle upprepas, samt att han var beroende av körkortet i jobbet m.m. Han fick tillbaka sitt kort efter ett par månader.

Min fråga är då ifall jag ska skriva ett vanligt brev till Transportstyrelsen eller om jag ska vänta tills dom skickar hem ett brev till mig, där jag får en chans att få mina frågor besvarade och en chans att "försvara mig"? Har någon varit med om något liknande, och hur har det isåfall gått för er? Jag är beredd att betala böter, samhällstjänst och allt vad dom kan tänkas vilja ge mig! Hur stora tror ni att mina chanser är att få ta om mitt körkort inom kort?

Varför riskera något som du arbetat hårt för från första början? Riktigt dumt! Dina chanser är väldigt små tror jag med tanke på att du precis fått körkotet och råkat ut för en rattfylla MEDVETET!
Citera
2013-08-22, 17:51
Medlem
Snart 2 veckor sedan jag blev fotad av fartkamera och fortfarande inte fått hem nå brev, hur länge brukar det ta?
Citera
2013-08-22, 20:02
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommeb
Snart 2 veckor sedan jag blev fotad av fartkamera och fortfarande inte fått hem nå brev, hur länge brukar det ta?

Inte ens haft körkortet i två månader och kör redan för fort? Kanske dags att tagga ner på vägarna och påminna dig om hur lite du tjänar på att köra +10/+20 över hastighetsbegräsningen och hur mycket riskerna ökar med högre fart.
Senast redigerad av lambdashipstate 2013-08-22 kl. 20:08.
Citera
2013-08-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Inte ens haft körkortet i två månader och kör redan för fort? Kanske dags att tagga ner på vägarna och påminna dig om hur lite du tjänar på att köra +10/+20 över hastighetsbegräsningen och hur mycket riskerna ökar med högre fart.
Hade absolut inte bråttom. Körde på 90-väg med farthållare mitt i natten efter en fisketur och sedan var jag för ouppmärksam på att det blev 70 så det var riktigt onödigt. Kör aldrig för fort annars :/
Citera
2013-09-26, 03:55
Medlem
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga upp min fråga, så det passade nog bäst att placera den här. Hur är lagarna och reglerna när folk sladdar, slirar runt i rondellerna i höga hastigheter, samt kör svin fort på handelsplats parkeringar? Vad blir följderna av detta?

Man ser folk varje dag göra det här, men ingen gör något åt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in