2012-12-01, 11:03
Medlem
Snabb fråga: Om man kör bil ca 10 meter på en cykel/gångbana som ligger i skogen (alltså inte jämte någin bilväg), vad skulle straffet bli?
Citera
2012-12-06, 23:29
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanGustav
Snabb fråga: Om man kör bil ca 10 meter på en cykel/gångbana som ligger i skogen (alltså inte jämte någin bilväg), vad skulle straffet bli?

1 000 kr ordningsbot alt. dagsböter/fängelse för (grov)vårdlöshet i trafik.

Beror på om man lyckas köra på någon eller ej.

http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20120262.pdf
Citera
2012-12-16, 07:23
Medlem
olovligkörning fick jag idag av farbror blå.. Har uppkörning osv om 23 dagar så om jag inte hade åkt fast inatt hade jag haft körtkortet då. Men Hunnit köra upp innan körkortsingripande Varning -
6 månader 6 månad http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse6.htm ?
Citera
2012-12-17, 12:36
Medlem
Hej, Jag dömdes för grov rattfylla 1,12 promille i somras. Dådet begicks innan den 1 januari 2012, vilket har resulterat i att mitt körkort har spärrats i 12 mån. Jag kan nu ansöka om nytt tillstånd och i samband med detta gå och lämna, som jag förstått, 4 blodprov under en period på 6 månader. För att kontrollera min nykterhet. Är dessa OK får jag ut ett nytt körkort.

Vet någon hur pass slaviskt nykterheten måste följas? Mitt dilemma är att jag nu i januari flyttar till Lund och inleder studier som sträcker sig över fem år. Trots mitt allvarliga brott har jag inget problem med alkohol i sig, men att vara 100% nykter i en studentort med en helt ny klass känner jag dock en viss problematik inför. :/
Citera
2012-12-30, 21:45
Medlem
Peta_Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olargott
olovligkörning fick jag idag av farbror blå.. Har uppkörning osv om 23 dagar så om jag inte hade åkt fast inatt hade jag haft körtkortet då. Men Hunnit köra upp innan körkortsingripande Varning -
6 månader 6 månad http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse6.htm ?

Om du lyckas ta körkortet så blir påföljden ( när väl de långsamma kvarnarna malt färdigt hos transportstyrelsen ) att du blir av med kortet i 6 månader. ( vanligast )
Efter tiden har gått ut får du tillbaka det utan att behöva göra om det eftersom brottet inträffade innan du fick prövotid på ditt körkort.
Citera
2013-01-04, 02:45
Medlem
En fråga.

Åkte dit för fortkörning, körde 31 för fort på en väg med hastighetsvegränsning över 70 (motorväg.)
Skrev under boten direkt och erkände. Var trevlig osv.

Polisen var själv, civilbil.
Skrev i bötesbeloppet 3600 kr, men glömde fylla i hur snabbt jag kört och vilken hastighet som gällde.

Fick hem brev en vecka senare där de beklagade att de gjort fel men att hastigheten ja kört i var xx och hastighet yy gällde. Ville jag yttra mig skulle jag skriva ett brev.

Skrev ett brev att jag ej kört så fort. Polisen ringer mig sedan och konfronterar mig men jag nekar. Har inget minne. Polisen skickar en rapport. Nu e de väl upp till åklagare tror jag.

Vad tror ni om detta? Iom att polismannen var själv så blir ju detta ord mot ord.
Citera
2013-01-08, 16:43
Medlem
nickeheaads avatar
Om man har fått körkortet återkallat och löpt spärrtiden ut,(alltså man har haft spärrtid längre än 12 månader) klassas det fortfarande då som grov olovlig körning om man kör bil utan körkort?
Citera
2013-01-21, 22:12
Medlem
Arturos avatar
Hej

Har haft körkort i ungefär 2 månader, så min prövotid är alltså långt ifrån över. Igår kväll blev jag stannad med 0.34 promille i blodet, och fick därmed mitt körkort indraget. Jag är mycket beroende av körkort i mitt jobb, och jag lär få söka mig om efter ett nytt jobb ifall jag blir utan körkort en längre period. En vän till mig var nyligen med om ungefär samma scenario, enda skillnaden var att hans prövotid var ute. Han skrev ett brev till Transportstyrelsen, där han kort och gott berättade att han var djupt ångerfull och att det aldrig skulle upprepas, samt att han var beroende av körkortet i jobbet m.m. Han fick tillbaka sitt kort efter ett par månader.

Min fråga är då ifall jag ska skriva ett vanligt brev till Transportstyrelsen eller om jag ska vänta tills dom skickar hem ett brev till mig, där jag får en chans att få mina frågor besvarade och en chans att "försvara mig"? Har någon varit med om något liknande, och hur har det isåfall gått för er? Jag är beredd att betala böter, samhällstjänst och allt vad dom kan tänkas vilja ge mig! Hur stora tror ni att mina chanser är att få ta om mitt körkort inom kort?
Citera
2013-01-22, 08:50
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arturo
Hej

Har haft körkort i ungefär 2 månader, så min prövotid är alltså långt ifrån över. Igår kväll blev jag stannad med 0.34 promille i blodet, och fick därmed mitt körkort indraget. Jag är mycket beroende av körkort i mitt jobb, och jag lär få söka mig om efter ett nytt jobb ifall jag blir utan körkort en längre period. En vän till mig var nyligen med om ungefär samma scenario, enda skillnaden var att hans prövotid var ute. Han skrev ett brev till Transportstyrelsen, där han kort och gott berättade att han var djupt ångerfull och att det aldrig skulle upprepas, samt att han var beroende av körkortet i jobbet m.m. Han fick tillbaka sitt kort efter ett par månader.

Min fråga är då ifall jag ska skriva ett vanligt brev till Transportstyrelsen eller om jag ska vänta tills dom skickar hem ett brev till mig, där jag får en chans att få mina frågor besvarade och en chans att "försvara mig"? Har någon varit med om något liknande, och hur har det isåfall gått för er? Jag är beredd att betala böter, samhällstjänst och allt vad dom kan tänkas vilja ge mig! Hur stora tror ni att mina chanser är att få ta om mitt körkort inom kort?

Du kommer få samma straff som någon som inte har prövotid kvar. Ingen skillnad, mer än att du måste ta om, där andra får tillbaka.

Däremot när det kommer till att överklaga straffet och få ett mildare, tror jag du kan glömma med tanke på att det var alkohol iblandat under en prövotid. Köra berusad jämfört med att missat stopp-plikt eller kört lite för fort är stor skillnad och något man ser hårdare på.
Citera
2013-02-02, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeheaad
Om man har fått körkortet återkallat och löpt spärrtiden ut,(alltså man har haft spärrtid längre än 12 månader) klassas det fortfarande då som grov olovlig körning om man kör bil utan körkort?

Det borde det ju göra.Spärrtid på mer än 12 mån och du måste ta om kortet från grunden.Altså kör du utan körkort och borde bli klassat som grovt tycker jag .
Citera
2013-02-02, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arturo
Hej

Dom har skärpt reglerna för rattfylleri.Du kommer att få en spärrtid på minst 12 månader så du måste alltså ta om kortet från grunden igen.Löjligt tycker jag.0,34 promille fylla?va fan man känner det ju inte ens.Onödigt hårt tycker jag.Sen skall man givetvis inte köra full men 0,3 =löjligt.
Citera
2013-02-14, 15:48
Medlem
Parkerade i kungsbacka. "Gatuparkeringen i Innerstaden är gratis, men under samma tider som ovan får du stå längst 30 minuter i följd." Alltså kostar 5 kr/h men verkar vara graits i max 30 min sant?

Vart borta ungefär 40 min, får jag verkligen 200kr i böter för de???
Seriöst hur kan polisen klocka mig när jag parkerar exakt vilken tid?
Antar jag ändå inte kan göra något med detta nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in