Citat:
Ursprungligen postat av Arturo
Hej
Har haft körkort i ungefär 2 månader, så min prövotid är alltså långt ifrån över. Igår kväll blev jag stannad med 0.34 promille i blodet, och fick därmed mitt körkort indraget. Jag är mycket beroende av körkort i mitt jobb, och jag lär få söka mig om efter ett nytt jobb ifall jag blir utan körkort en längre period. En vän till mig var nyligen med om ungefär samma scenario, enda skillnaden var att hans prövotid var ute. Han skrev ett brev till Transportstyrelsen, där han kort och gott berättade att han var djupt ångerfull och att det aldrig skulle upprepas, samt att han var beroende av körkortet i jobbet m.m. Han fick tillbaka sitt kort efter ett par månader.
Min fråga är då ifall jag ska skriva ett vanligt brev till Transportstyrelsen eller om jag ska vänta tills dom skickar hem ett brev till mig, där jag får en chans att få mina frågor besvarade och en chans att "försvara mig"? Har någon varit med om något liknande, och hur har det isåfall gått för er? Jag är beredd att betala böter, samhällstjänst och allt vad dom kan tänkas vilja ge mig! Hur stora tror ni att mina chanser är att få ta om mitt körkort inom kort?
Du kommer få samma straff som någon som inte har prövotid kvar. Ingen skillnad, mer än att du måste ta om, där andra får tillbaka.
Däremot när det kommer till att överklaga straffet och få ett mildare, tror jag du kan glömma med tanke på att det var alkohol iblandat under en prövotid. Köra berusad jämfört med att missat stopp-plikt eller kört lite för fort är stor skillnad och något man ser hårdare på.