2013-07-26, 15:30
Medlem
Zeke Wargs avatar
Irriterande när en film/bok i allt för hög grad glider undan från och
glömmer sin verkliga avsikt. Det finns ingenting tråkigare när man
som tittare eller läsare utsätts för diverse stickspår som inte alls
har med själva handlingen att göra.

Det kan t.ex. röra sig om en polis vars gamla farsa har blivit dement och
som polisen ägnar sig åt - i stället för att vidmakthålla spänningen och
pusslet med att gripa gärningsmannen.

Till exempel bara.

Citera
2013-07-26, 17:28
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
När någon blir jagad av polis/skurk med bil och bara kör bredvid eller rakt fram. Jag har tänkt många gånger att man tvärnitar och låter polisen/skurken köra förbi. Lite taktik liksom.

Det gör dem ju ofta i filmer också, tvärnitar alltså. Det är ju däremot bara på film den taktiken fungerar, något som parodiserades rätt hårt i biljakten i Pineapple Express. 2:40-3:00 för just den biten.
Citera
2013-07-27, 01:35
Medlem
Skaterdude93s avatar
Personer i skräckfilmer. De tänker totalt irrationellt när de hör ljud, ser något eller dylikt.

"Jag måste nog kolla vad killen med machete vill mig, han kanske vill låna telefonen eller något, duh!"

/facepalm
Citera
2013-07-27, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaterdude93
Personer i skräckfilmer. De tänker totalt irrationellt när de hör ljud, ser något eller dylikt.

"Jag måste nog kolla vad killen med machete vill mig, han kanske vill låna telefonen eller något, duh!"

/facepalm
Dumma personer i skräckfilmer är en klassiker att hata på. Men det är mest i B-skräckisar som folk "undersöker" mörka rum, plockar upp liftare etc. I bättre skräckfilmer så tänker man inte på att de gör korkade saker, man är för upptagen med att tycka det är spännande.
Citera
2013-07-27, 15:42
Medlem
När någon ska dricka ett glas vatten eller ge någon annan ett glas och tar det första vattnet som kommer ur kranen. Klart som fan man ger det några sekunder för att bli kallt. Riktigt idiotisk skitgrej som sänker trovärdigheten hos filmen.
Citera
2013-07-28, 03:19
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Dumma personer i skräckfilmer är en klassiker att hata på. Men det är mest i B-skräckisar som folk "undersöker" mörka rum, plockar upp liftare etc. I bättre skräckfilmer så tänker man inte på att de gör korkade saker, man är för upptagen med att tycka det är spännande.

Haha, håller med! Personer i skräckisar som i ex. "Alla helgons blodiga natt" (inte 1:an och 2:an så mycket dock) är sjukt störande dumma. Det är av någon anledning alltid de bystigaste som är mest korkade också...
Citera
2013-07-29, 06:24
Medlem
ragingcows avatar
När gangsters eller folk som har folk ute efter sig plockar fram en pistol när det knackar/ringer på dörren, när de får reda på att det är en vän som knackat på så öppnar de dörren utan att låsa upp.

Försöker själv tänka om jag var tungt kriminell och hade folk efter mig så hade jag förfan låst dörrjäveln

Såg detta senast i The Godfather.
Citera
2013-07-29, 14:21
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
När gangsters eller folk som har folk ute efter sig plockar fram en pistol när det knackar/ringer på dörren, när de får reda på att det är en vän som knackat på så öppnar de dörren utan att låsa upp.

Försöker själv tänka om jag var tungt kriminell och hade folk efter mig så hade jag förfan låst dörrjäveln

Såg detta senast i The Godfather.

Också när dom frågar vem det är,öppnar med hänglåset på och tittar sen öppnar
Citera
2013-08-04, 21:23
Medlem
KaptenMorots avatar
När dom ska äta någonting i filmen. Dom tar en enda liten mustugga och sedan är dom färdiga.
Citera
2013-08-04, 22:43
Medlem
KUSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
När någon blir jagad av polis/skurk med bil och bara kör bredvid eller rakt fram. Jag har tänkt många gånger att man tvärnitar och låter polisen/skurken köra förbi. Lite taktik liksom.

Eller när något kommer ifrån luften så att karaktären försöker springa i från tex flygplanet som närmar sig allt mer. Alltså att man ser karaktären i fokus med ett flygplan som tonar upp sig i bakgrunden. Även där kanske man skulle prova att typ INTE springa i planets färdriktining eller bara stanna upp.
Japp, eller varför inte åt springa av åt sidan? Jag skakar alltid på huvudet när någon håller på att bli påkörd av en bil eller liknande. Istället för att ta ett steg åt sidan fortsätter människan att springa rakt fram som om denne hade en chans att springa fortare än ett motordrivet fordon.
Citera
2013-08-04, 22:51
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMorot
När dom ska äta någonting i filmen. Dom tar en enda liten mustugga och sedan är dom färdiga.

Du har inte tänkt på att man tar flera tagningar då man spelar in film och således skulle det vara onödigt om skådespelarna skulle äta upp hela måltiden och samtidigt fylla ut scenen med bra dialog.
Citera
2013-08-04, 22:56
Medlem
KUSEs avatar
Eller när personen som blivit strikt tillsagd att inte gå ner i den mörka, olycksbådande källaren hör något ljud från källaren och såklart går dit för att kolla efter. I 9 fall av 10 är stickrepliken "Hello? Is anyone there?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in