Citat:
Ursprungligen postat av
snillet_1
Vad är en "normal" spelarmarknad då? Klubbar som Real Madrid och Bayern München går ju med plus varje år och kan lägga ut hundratals miljoner varje sommar utan att ta direkt skada av det. Är det onormalt?
Jag förstår var du vill komma men ekonomi är ett jävla vanskligt område där "normalt" inte riktigt existerar så som systemet är utformat i dagsläget.
En normal spelarmarknad är hur den var förr. Medelmåttor och tonåringar kostade absolut inte över 30 miljoner euro. Världsspelare som Zlatan och Ronaldo gick för över halva miljarden, visst det var mycket pengar men ändå motiverat sett till vad spelarna hade presterat.
Marquinhos kostade 31 miljoner euro + bonusar. Blott 20 år gammal.
Lucas kostade 40 miljoner euro. Blott 20 år gammal.
Pastore kostade nåt i närheten av den summan. Spelade innan i mittenlaget Palermo.
Carroll kostade runt 40 miljoner euro. En total medelmåtta som inte hade visat någonting innan köpet.
Så här kan jag fortsätta räkna upp spelare som har sålts till rena överpriser. Klubbarna betalar gladeligen. När jag nu läser att Real Madrid vill lägga en miljard på Bale blir jag både äcklad och ledsen för tilltaget. Bale som spelare är inte i närheten av den summan. Förgående säsong presterade han sitt livs fotboll men det är ingen garanti för att han gör det lika bra igen. Men det är inte bara Bale som upprör. Real Madrid som klubb upprör genom att totalt skita i hur läget ser ut i den egna bakgården Spanien som snart kommer att bli lika bankrutt som Grekland.
Är det legitimt att spendera såna enorma summor pengar på en spelare som Bale i det här läget? Absolut inte. Kommer FFP att minska flödet av pengarna? Tveksamt. City och PSG kanske ryker men de största klubbarna som Real Madrid, United, Barcelona och Bayern kommer fortsätta spendera stora summor för att spetsa sina trupper och cementera sin plats i toppen.
Real Madrid kan med 100 miljoner euro förbättra sin akademi och med hjälp av pengarna utveckla Spaniens bästa talanger som nog fan kommer vara bättre än Bale.