2013-07-27, 16:23
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
När tror du dessa enheter som finns i logiken uppstod då, har de en upphovsman?
Vadå finns i logiken? Jag anser att det är människan som har skapat och formaliserat matematiken.

Citat:
Är de inte ett (1)?
0,999...=1 ja
Citera
2013-07-27, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Vadå finns i logiken? Jag anser att det är människan som har skapat och formaliserat matematiken.

0,999...=1 ja

Kan du inte tro att matematiken, som förmår att beskriva hela vårt universum, är mer än en mänsklig konstruktion? Då förstår jag att du inte förstår. Matematiken är ett universellt språk. Den finns där oavsett oss. Men vilande i glömskan om inget fanns, men nu innehåller den Gud själv och just därför, för att Gud skapat oss, är vi här och kan utforska den.

Det är därför jag hela tiden sagt att de är vad de är oföränderliga och eviga, för att de finns i logiken som fullkomliga och kompletta enheter som är 1. Deras egna interna uppbyggnad och väsen understryker också deras evighetskaraktär.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-07-27 kl. 17:11.
Citera
2013-07-27, 17:12
Bannlyst
Citat:
Kan du inte tro att matematiken, som förmår att beskriva hela vårt universum, är mer än en mänsklig konstruktion? Då förstår jag att du inte förstår. Matematiken är ett universellt språk. Den finns där oavsett oss. Men vilande i glömskan om inget fanns, men nu innehåller den Gud själv och just därför, för att Gud skapat oss, är vi här och kan utforska den. Matematiken är större än oss.

Det är därför jag hela tiden sagt att de är vad de är oföränderliga och eviga, för att de finns i logiken som fullkomliga och kompletta enheter som är 1. Deras egna interna uppbyggnad och väsen understryker också deras evighetskaraktär.
Du måste inse att du är platonist när det gäller matematik. Flertalet här är nog formalister, så dina "enheter" tappar sin poäng.
Citera
2013-07-27, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Du har bara gjort en uträkning för din definition av gud. Min uppfattning är att gud är en cirkel. (r^2)pi... Woho, jag bevisade min cirkelgud som är lika oändlig som en cirkel.

Du visar en användbar formel bara. Dessutom blir den inget mer än en mänsklig konstruktion och en nolla om du sätter in ett tal(som du själv väljer) i den. Du kan bli dess Gud, Gud över ingenting. Hur kan den då vara din Gud?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-07-27 kl. 17:41.
Citera
2013-07-27, 17:40
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Kan du inte tro att matematiken, som förmår att beskriva hela vårt universum, är mer än en mänsklig konstruktion? Då förstår jag att du inte förstår. Matematiken är ett universellt språk. Den finns där oavsett oss. Men vilande i glömskan om inget fanns, men nu innehåller den Gud själv och just därför, för att Gud skapat oss, är vi här och kan utforska den.
Jag tror att den är en mänsklig konstruktion ja. Precis som språket är.

Citat:
Även om de nu skulle existerat platonisk, så är de inte på något sätt Gud.
Citera
2013-07-27, 17:40
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Du måste inse att du är platonist när det gäller matematik. Flertalet här är nog formalister, så dina "enheter" tappar sin poäng.
Ser inte hur det skulle leda till Gud om man nu skulle varit platonist.
Citera
2013-07-27, 18:15
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och du kan sluta bete dig som nån mamma.
Säger till istället för att någon mod ska behöva bryta in.
Citera
2013-07-27, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ser inte hur det skulle leda till Gud om man nu skulle varit platonist.
Många gör den kopplingen. Om det finns en oberoende platonsk verklighet så blir det lättare att tänka sig en gud.
Citera
2013-07-27, 18:38
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Jag tar det igen då.

Det finns enheter som bara finns utan att ha kommit någonstans ifrån, de finns i logiken och det finns hur många olika sådana som helst och det samtliga har gemensamt är att de är eviga och de är ett (1). Jag visar på en sådan i min avatar och det är samtliga fraktioner man får när man delar talen ett, två, tre, fyra, fem, och sex med sju. De samsas alla i en och samma period och enhet samtidigt.

Eftersom alla fraktioner löper i samma period får man en summa på enheten genom att addera fraktionen på var sida om cirkelns mittpunkt och den summan är ett (1). Denna summa får man både med och motsols.

Linjerna i cirkeln visar den interna ordningen mellan fraktionerna. Sätter du ditt finger på en sjundedel d.v.s på ettan i cirkeln och räknar -ett sedan följer du linjen till nästa punkt och räknar -två och så vidare tills du kommer till sju så är du tillbaka vid den punkt du startade, d.v.s. vid ettan och varje gång du räknade lades det till en sjundedel. Linjen avslöjar alltså att det är sju sjundedelar det är frågan om här samtidigt är den överlappande precis som oändlighetssymbolen med en orm som biter sin egen svans.

Vi ser alltså oändlighet både i fraktionen själv som blir 1 samt i den linje som visar det inre i enheten.

Den är ett oändligt 1.
Matematiken är tillverkad av människan och är inte på något sätt oändlig. Den finns inga "eviga magiska tal" Det är en oändlig talföljd, vars gränsvärde = 1.
Citera
2013-07-27, 20:08
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Många gör den kopplingen. Om det finns en oberoende platonsk verklighet så blir det lättare att tänka sig en gud.
Tror snarare det blir svårare att tänka sig en Gud om en platonsk värld existerar, men men.
Citera
2013-07-27, 20:54
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
1. Nej, blinda fläcken stör inte så ofta, de flesta märker inte av den. Men den visar att något gick snett i människans evolution, och att människan inte är perfekt.
Tänk dig retina som träffas direkt av ljuset, den skulle förmodligen skadas. Men om retinan är uppochnervänd (vilket den är) så skulle den skyddas av nervtrådarna från det skadliga ljuset. Vad anser du?

Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
2. Absolut, men detta är klumpigt gjort av en eventuell skapare. Den är ivägen och väldigt lätt att slå i om man halkar på rumpan. Nu är jag inte helt insatt i alla dess funktioner, men att den är en onödig rest från tidigare släktingar är det inget tvivel om.
Ja men svanskotan är ju nödvändig för att muskler och viktiga ligament ska få sitt fäste. Den bidrar även till att vår upprätta hållning och gång. Så det är ju ingen bra idé att säga att den är i vägen, eller hur?
Citera
2013-07-27, 20:55
Bannlyst
Citat:
Tror snarare det blir svårare att tänka sig en Gud om en platonsk värld existerar, men men.
Så kan det vara, men vår vän med de cykliska talen verkar hålla med mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in