2013-07-27, 11:14
Medlem
tryffs avatar
Alla sådana här trådar blir ju bara försvar av de egna inköpen. Äger man en fransk bil är man faktiskt igentligen diskvalificerad för att svara i en sådan här tråd.

Det är ju samma mekanism som när folk frågar varför folk bor i rinkeby, rosengård eller angered? Det är svårt att vara objektiv.

Franska bilar har sina fördelar. Framför allt nyskapande och design skulle jag säga. De säljer millioner. Även franska bilar kan bli bästa totalekonomiska köpet, vissa franska modeller har visat sig vara både bättre och hållbarare än andra tillverkares.
Citera
2013-07-27, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Alla sådana här trådar blir ju bara försvar av de egna inköpen. Äger man en fransk bil är man faktiskt igentligen diskvalificerad för att svara i en sådan här tråd.

Hur ska någon kunna svara på varför folk kör med franska bilar om de som äger franska bilar inte får svara. Ska bara folk som inte äger franska bilar skriva varför de tror att andra kör franskt.?
Citera
2013-07-27, 13:12
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Men vad har du för erfarenhet av ALLA franska bilar då? I princip alla som dissar alla franska bilar, har ju aldrig ägd en. Jag har även haft en 405, det var en skitbil. Jag lovprisar inte ett märke för att jag säger att jag var oerhört nöjd med min 406:a , det är ett faktum, 5 år och 8000 mil utan problem, hur ka man vara missnöjd?

Jag har ägt alla franska bilar i hela världen, motbevisa mig om du kan
Mitt initiala inlägg dissade faktiskt inte franska bilar totalt, jag sade att det fanns positiva sidor till franska bilar med. Dock skulle jag inte säga att franska bilar överlag är bra bilar.

Mitt bestånd av franska bilar kan räknas till 6st och det är inte en hel drös, jag är medveten om det. Sen har man självklart erfarenhet från andras bilar osv.

Det jag reagerade på, vilket du säkert märkte, är personer som ägt EN fransk bil och sedan uttalar sig om hur strålande dessa bilar är. Min initiala uppfattning var att du köpt bilen ny, ägt den 5 år och rullat 8k, med det kan man inte uttala sig då 8k inte är någon sträcka alls. Är det en begagnad bil du köpt som rullat 20k tidigare (totalt 28k) så ger det lite med cred.
Citera
2013-07-27, 13:21
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Jag har ägt alla franska bilar i hela världen, motbevisa mig om du kan
Mitt initiala inlägg dissade faktiskt inte franska bilar totalt, jag sade att det fanns positiva sidor till franska bilar med. Dock skulle jag inte säga att franska bilar överlag är bra bilar.

Mitt bestånd av franska bilar kan räknas till 6st och det är inte en hel drös, jag är medveten om det. Sen har man självklart erfarenhet från andras bilar osv.

Det jag reagerade på, vilket du säkert märkte, är personer som ägt EN fransk bil och sedan uttalar sig om hur strålande dessa bilar är. Min initiala uppfattning var att du köpt bilen ny, ägt den 5 år och rullat 8k, med det kan man inte uttala sig då 8k inte är någon sträcka alls. Är det en begagnad bil du köpt som rullat 20k tidigare (totalt 28k) så ger det lite med cred.
Precis som många som ägt EN fransk bil och uttalar sig om vilket skit det är!
Citera
2013-07-27, 13:22
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
För att deras bilar var osäljbara. Därför blev de uppköpta för att rädda skutan.

Och, det var du som påstod att Saab var svenskt. Vilken lyckad räddning det blev då? Vad söker du, du motsäger dina egna inlägg.

Citat:
Hur den svenska marknaden ser ut kan kvitta. Det är hur det ser ut globalt som spelar roll.

Det är självklart den svenska marknaden som är av intresse för oss som bor i Sverige. Att en bil fungerar jättebra i ett annat klimat tex är ju av föga intresse för oss i Sverige. Alla marknader innebär olika påfrestningar på bilarna och därmed är olika bilar olika väl lämpade för olika marknader.
I öknen kanske man inte är så bekymrad över rostskydd, någonting vi i Sverige är högst intresserade av.

Citat:
I det här fallet ägde han en Peugeot 406. Ett märke som hållit en stor del av jorden rullande i 50 år. Knappast långsökt att man är nöjd med någon av deras mellanklassare. Det finns ju som sagt en tradition som inte går av för hackor där.

Du menar alla fd franska kolonier som inte har eller hade någonting annat att tillgå?
Citera
2013-07-27, 14:03
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
. Är det en begagnad bil du köpt som rullat 20k tidigare (totalt 28k) så ger det lite med cred.
En begagnad bil som hade gått 14500 vid köpet och såldes med 22500 mil på mätaren.
Här har du en som har rullat dubbelt det. http://www.blocket.se/varmland/Peugeot_406_2_2_HDI_Perfekt_pendlarbil_47512364.ht m?ca=18&w=3&last=1

Med tanke på att där rullar hur många 406 som helst i Sverige, kan de ju inte vara helt kassa heller, eller?
Senast redigerad av My name is Earl 2013-07-27 kl. 14:06.
Citera
2013-07-27, 14:30
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Och, det var du som påstod att Saab var svenskt. Vilken lyckad räddning det blev då? Vad söker du, du motsäger dina egna inlägg.

Det är självklart den svenska marknaden som är av intresse för oss som bor i Sverige. Att en bil fungerar jättebra i ett annat klimat tex är ju av föga intresse för oss i Sverige. Alla marknader innebär olika påfrestningar på bilarna och därmed är olika bilar olika väl lämpade för olika marknader.
I öknen kanske man inte är så bekymrad över rostskydd, någonting vi i Sverige är högst intresserade av.

Du menar alla fd franska kolonier som inte har eller hade någonting annat att tillgå?
Vad spelar det för roll på hållbarheten? De hade väl gått lika långt även om man kunde köpt andra bilar?
Rosten är väl det som fördärvat ryktet för fransoserna överlag, som sagt, men att de skulle vara så in i helvete mycket sämre än något annat i samma prisklass rent mekaniskt, är nog kraftigt överdrivet.
Citera
2013-07-27, 17:19
Medlem
Stivalis avatar
Citat:

Det jag är ute efter är givetvis anledningen till varför det finns en misstro mot franska bilar hos vissa personer i Sverige trots att de här märkena går så bra & har så starka traditioner. Anledningen heter givetvis SAAB & Volvo. Märken som ständigt toppar försäljningen i landet men som var överprissatta & aldrig har riktigt slagit utomlands. Det är ju här haken ligger. Vissa vill att de svenska bilarna ska ha varit bättre än vad de i själva verket var. Sveriges bilpark skiljer sig oerhört mycket från faktiskt alla andra länder.

Sedan hittar man säkert Mercedes-köpare också bland fransk-hatarna. De måste ju visa att de inte alls valt märke pga behovet av social status, utan att de valt Mercedes för att de är så oerhört bra & alla andra märken, i synnerhet Citroën, är så oerhört dåliga.

Citat:

Det håller inte att snacka om klimat. Visst, alla bilar som byggts har inte varit anpassade för alla sorters klimat. De franska märkena satsar på många olika marknader. Man är stora globalt, i alla typer av klimat. Hade klimat varit en tung faktor skulle Volvo & SAAB ha suttit i guldläge då de borde vara högaktuella köp i alla länder som inte har värme året om. Så är det inte. Sveriges klimat har aldrig varit till deras fördel.

Vilka bilar som varit dåliga ur rostsynpunkt har i första hand att göra med under vilken tidsperiod de byggdes. Det har inte lika mycket att göra med vilket märke. Det var väldigt länge sedan franska bilar hade rostproblem. Inte heller under den tiden de faktiskt hade rostproblem gick det någon röd tråd att det var just franska bilar som rostade. Det rostade rätt friskt på alla märken. Jag kan absolut inte se att just franska bilar skulle varit värst.

Klart att Renault 4 rostade mycket värre än Mercedes. Samtidigt finns det en faktor där i hur folk vårdar sina bilar. Renault 4 lanserades just som en slitvarg som skulle mörbultas utan omvårdnad. Köparna gjorde just detta. Merca-köpare var förr kända som pedanter. Vilket också visade sig tydligt i bilarnas benägenhet att inte rosta. Farfar hade en Renault 18 i säkert 15 år som han vårdade som om det var en Merca. Inte fan rostade den. Fanns inte en rostfläck när han dog. Dock så var Mercedes bättre rostskyddad än Renault 4, det ska sägas. Men så låg modellerna också i varsin ände av prislistan...

Jag stolpade ju upp några punkter som gav franska bilar dåligt rykte. Om vi tittar på just rost så var Citroën GS, Simca 1508 & Renault 14 bottennappen. Kan tänka mig att just dessa har huvudsakligen skapat ryktet om rost. Citroën har sedan GS inte längre haft några rostproblem utan brukar tvärtom tillhöra de bättre mot rost. GS lades ner för jävligt länge sedan.

Simcan hade enorma kvalitetsproblem pga att Chrysler skar ner på allting. Hade Chrysler satsat på den här bilen skulle resultatet blivit något helt annat. Peugeot tog över Simca sedan & bytte namn på dem till Talbot. Vad jag förstår styrde man upp det rejält & Talbot-bilarna blev mycket bättre. Det var dock försent att rädda det havererade skeppet.

Renault 14 var en katastrof men som jag skrev ersattes den fort med R9 & R11. 80-talets Renault togs aldrig in till Sverige varför svenska köpare aldrig fick se dessa bilar som blev oerhörda succéer globalt. Fiaskot kring R14 hängde nog kvar som ett svart moln över Sverige.

Citat:

Driver du? Nej, jag menar franska kolonier OCH länder som inte varit franska kolonier. Kolonierna är också anledningen till att fransmännen utvecklat många robusta bilar då man sett att en stor del av världsmarknaden har dåligt vägnät. Peugeot har ju flera modeller som är riktiga ikoner. Om du inte vet vilka jag menar är det ju knappt lönt att diskutera.
Citera
2013-07-27, 17:56
Medlem
Masochism!

Bytte kamrem på en peugeot 406 -00 en gång. Det var en plåga. Hade ca 3 mm till godo för att få av och på den efter att jag byggt ett förlängt insexverktyg för att få loss kamkåpan. Visst hade man gjort som man skall så hade man fått lyfta ur hela motorn innan men det är liksom inte ett alternativ för ett så enkelt jobb.
Citera
2013-07-27, 18:06
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Masochism!

Bytte kamrem på en peugeot 406 -00 en gång. Det var en plåga. Hade ca 3 mm till godo för att få av och på den efter att jag byggt ett förlängt insexverktyg för att få loss kamkåpan. Visst hade man gjort som man skall så hade man fått lyfta ur hela motorn innan men det är liksom inte ett alternativ för ett så enkelt jobb.
Nej, det hade du inte fått göra, jag bytte både kamrem och vattenpump på min för ett par år sedan. Det räcker att man tar loss motorfästen och lyfter upp motorn lite (jag gick efter en Haynes manual), och använder man bits behöver man inte bygga några insexnycklar.
Jag kan tänka mig det är ungefär samma med alla lite nyare bilar med motorn på tvären.
Citera
2013-07-27, 18:15
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Masochism!

Ja, det är ju surt att behöva lossa motorfästena lite och lyfta motorn. Det skulle vara lika enkelt som på VW Passat......
http://www.zatzy.com/attachments/teknik/25151d1145044496-kamremsbyte-1-8t-passat-kamrem-640.jpg
Citera
2013-07-27, 18:39
Moderator
Haha, ja. Ska man kritisera en 406 så ska man inte göra det baserat på att det är svårt att byta kamrem. Tycker man det är svårt så är man inte mycket till mekaniker, få bilar är lättare. Tar runt 1,5 h inkl pump, det är svårt att göra det på under 4 h på t.ex. en Passat eller A4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in