2013-07-23, 15:32
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
En dum fråga som redan har påpekats, jag vill nog påstå att det är de som INTE kör franska bilar som är fördomsfulla och lättlurade idioter.
Franska bilar är billiga, har bra utrustning och komfort och är lika driftsäkra som alla andra bilar, man får jävligt mycket bil för småslantar.

Eller så har dom kört franska bilar och insett vad det innebär och nu kör dom inte franska bilar längre.

Jag har själv fallit för frestelsen ett par gånger och skulle sammanfatta det på detta vis. Roligt, trevligt, plastigt, äventyrligt, intressant, förbryllande, enkelt.
Vad jag kan tänka mig om jag skulle köpa en fransk bil igen är att köpa en billig bil, kaffepengar, som jag kör kortare sträckor med och som jag kan fixa med själv. Jag skulle inte kunna tänka mig att betala några stora summor eller åka på långresa (tillförlitlighet) med min franska bil.
Citera
2013-07-23, 16:22
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Eller så har dom kört franska bilar och insett vad det innebär och nu kör dom inte franska bilar längre.

Jag har själv fallit för frestelsen ett par gånger och skulle sammanfatta det på detta vis. Roligt, trevligt, plastigt, äventyrligt, intressant, förbryllande, enkelt.
Vad jag kan tänka mig om jag skulle köpa en fransk bil igen är att köpa en billig bil, kaffepengar, som jag kör kortare sträckor med och som jag kan fixa med själv. Jag skulle inte kunna tänka mig att betala några stora summor eller åka på långresa (tillförlitlighet) med min franska bil.
Jag har själv kört 8000 mil över 5 år i en Peugeot 406 utan minsta bekymmer, det enda jag var missnöjd med var stolarna som hade för kort sittdyna, har aldrig strulat; men efter 25000 mil får man ju byta lite slitdelar på alla bilar.
Citera
2013-07-23, 17:50
Medlem
Stivalis avatar
Citat:

Märklig logik du har. De franska märkena har ju bara vuxit & vuxit. De förlorar inte köpare utan får snarast nya. Det är det svenska SAAB som har rasat ihop om du missat det. Har själv haft ett flertal franska bilar (Peugeot) medan äldre släktingar haft flera Renault. Kan bara konstatera att vi alla varit ytterst nöjda & jag har lätt för att förstå varför alla de modeller vi haft blivit stora succéer & fortfarande är vanligt förekommande på många håll i världen trots att det var 30-35 år sedan de byggdes.

Renault har dock haft krångliga & opålitliga modeller under 2000-talet. Förr var de snarast kända som enkla & pålitliga. Citroën har blivit trista på senare år. De hade helt galna modeller förr. Peugeot har blivit en dominant bland småbilar. Förr var de kända för sanslöst slitstarka landsvägskryssare.

Så de franska märkena följer inte riktigt sina traditioner men onekligen går det bra för dem ändå.

Citat:

Köp Peugeot 504 eller 505 & kör några varv kring jordklotet.
Citera
2013-07-23, 19:42
Medlem
tryffs avatar
Jag tycker frågan är mer än berättigad. 21 papp för att byta kamrem på en clio? Designmässigt är franska bilar ok. Nya bilar kan man ju köpa vilket märke som helst...man har ju garantier mm. Tillförlitligheten är väl inte den bästa, men på begagnatmarknaden är det inbakat i priset. Man får mer för pengarna helt enkelt...och lite pengar över till reparationer.
Citera
2013-07-26, 13:03
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Märklig logik du har. De franska märkena har ju bara vuxit & vuxit. De förlorar inte köpare utan får snarast nya. Det är det svenska SAAB som har rasat ihop om du missat det. Har själv haft ett flertal franska bilar (Peugeot) medan äldre släktingar haft flera Renault. Kan bara konstatera att vi alla varit ytterst nöjda & jag har lätt för att förstå varför alla de modeller vi haft blivit stora succéer & fortfarande är vanligt förekommande på många håll i världen trots att det var 30-35 år sedan de byggdes.

Saab har inte varit svenskt på bra länge.

Franska bilar hittade en ny marknad för ett tag sedan tack vare bra marknadsföring. Sen insåg folk att dessa bilar var skit och de personer som köpte bilar vid detta tillfälle lär inte köpa några nya så framtiden på den svenska marknaden ser in helt strålande ut.
Citera
2013-07-26, 13:05
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Jag har själv kört 8000 mil över 5 år i en Peugeot 406 utan minsta bekymmer, det enda jag var missnöjd med var stolarna som hade för kort sittdyna, har aldrig strulat; men efter 25000 mil får man ju byta lite slitdelar på alla bilar.

Jag köpte en Lancia Beta och den..... har du ägt en bil så har du knappast någon erfarenhet? Blir trött på alla dessa kommentarer från folk som lovprisar ett märke bara för att man ägt en bil.
Citera
2013-07-26, 14:11
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Saab har inte varit svenskt på bra länge.

För att deras bilar var osäljbara. Därför blev de uppköpta för att rädda skutan.

Citat:
Franska bilar hittade en ny marknad för ett tag sedan tack vare bra marknadsföring. Sen insåg folk att dessa bilar var skit och de personer som köpte bilar vid detta tillfälle lär inte köpa några nya så framtiden på den svenska marknaden ser in helt strålande ut.

Blir trött på folk som tror sig veta vad andra tycker. Insåg folk verkligen att bilarna var skit eller är det du som vill att det ska vara så? Hur den svenska marknaden ser ut kan kvitta. Det är hur det ser ut globalt som spelar roll. Där står sig de franska märkena urstarka. Att olika modeller har ett gott eller dåligt rykte bland folk i ett enskilt litet land har inte så stor betydelse. I Sveriges fall bygger detta nästan uteslutande på att vissa vill framställa de inhemska märkena som bättre än vad de i själva verket är. I andra hand bygger det på att det finns en faiblesse för antingen prestigemodeller från Tyskland (moderna bilar) eller USA (äldre bilar).

Citat:
Jag köpte en Lancia Beta och den..... har du ägt en bil så har du knappast någon erfarenhet? Blir trött på alla dessa kommentarer från folk som lovprisar ett märke bara för att man ägt en bil.

I det här fallet ägde han en Peugeot 406. Ett märke som hållit en stor del av jorden rullande i 50 år. Knappast långsökt att man är nöjd med någon av deras mellanklassare. Det finns ju som sagt en tradition som inte går av för hackor där.
Citera
2013-07-26, 14:50
Medlem
tryffs avatar
Fast nu diskuterar vi franska bilar. Varför nån köpte saab må vara ännu mer höjt i dunkel (jag misstänker homosexualitet)...men det är inte ämnet för tråden.
Citera
2013-07-26, 14:59
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Men vad har du för erfarenhet av ALLA franska bilar då? I princip alla som dissar alla franska bilar, har ju aldrig ägd en. Jag har även haft en 405, det var en skitbil. Jag lovprisar inte ett märke för att jag säger att jag var oerhört nöjd med min 406:a , det är ett faktum, 5 år och 8000 mil utan problem, hur ka man vara missnöjd?
Senast redigerad av My name is Earl 2013-07-26 kl. 15:01.
Citera
2013-07-26, 16:10
Moderator
Citat:
Men vad har du för erfarenhet av ALLA franska bilar då? I princip alla som dissar alla franska bilar, har ju aldrig ägd en. Jag har även haft en 405, det var en skitbil. Jag lovprisar inte ett märke för att jag säger att jag var oerhört nöjd med min 406:a , det är ett faktum, 5 år och 8000 mil utan problem, hur ka man vara missnöjd?
Ja, det är ett outgrundligt mysterium, många förståsigpåare har åsikter om franska bilar eftersom de "vet" att de är skit, inte för att de nånsin ägt nån. För vem vill ha en skitbil?
Att kvalitetsundersökningar och ägarundersökningar visar motsatsen går dem helt förbi, för de kan inte vara sanna just eftersom de "vet" att franska bilar är skit och så fortgår cirkelresonemanget.
Att de flesta franska modeller t.ex. hamnar före de flesta svenska har ju givetvis inte med kvalitet att göra utan det är de svenska bilarna som brukas på ett helt annat sätt, nåt annat vore ju befängt att tro.
Citera
2013-07-26, 16:22
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ja, det är ett outgrundligt mysterium, många förståsigpåare har åsikter om franska bilar eftersom de "vet" att de är skit, inte för att de nånsin ägt nån. För vem vill ha en skitbil?
Att kvalitetsundersökningar och ägarundersökningar visar motsatsen går dem helt förbi, för de kan inte vara sanna just eftersom de "vet" att franska bilar är skit och så fortgår cirkelresonemanget.
Att de flesta franska modeller t.ex. hamnar före de flesta svenska har ju givetvis inte med kvalitet att göra utan det är de svenska bilarna som brukas på ett helt annat sätt, nåt annat vore ju befängt att tro.

För 30 år sedan så hade franska bilar generellt ett ganska befogat dåligt rykte men det var som sagt för 30 år sedan...

Ett märke som många brukar hylla är mercedes, deras rostskydd var katastrofalt runt år 2000, så dåligt att man höll på att sänka hela märket.

Den gamla sanningen att det tar tid att bygga varumärken men går snabbt att rasera dem stämmer ännu.
Citera
2013-07-26, 16:26
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det som stör mig är folk som skriver " hur ka du veta, du har ju bara ägd en", speciellt om de inte ens har haft en själv, jag hyllar inte ALLA franska bilar, för det kan jag lika lite som de kan dissa alla, jag kan ju bara redogöra för mina erfarenheter, och de är bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in