Citat:
Ursprungligen postat av
Lugini3
Och, det var du som påstod att Saab var svenskt. Vilken lyckad räddning det blev då? Vad söker du, du motsäger dina egna inlägg.
Det jag är ute efter är givetvis anledningen till varför det finns en misstro mot franska bilar hos vissa personer i Sverige trots att de här märkena går så bra & har så starka traditioner. Anledningen heter givetvis SAAB & Volvo. Märken som ständigt toppar försäljningen i landet men som var överprissatta & aldrig har riktigt slagit utomlands. Det är ju här haken ligger. Vissa vill att de svenska bilarna ska ha varit bättre än vad de i själva verket var. Sveriges bilpark skiljer sig oerhört mycket från faktiskt alla andra länder.
Sedan hittar man säkert Mercedes-köpare också bland fransk-hatarna. De måste ju visa att de inte alls valt märke pga behovet av social status, utan att de valt Mercedes för att de är så oerhört bra & alla andra märken, i synnerhet Citroën, är så oerhört dåliga.
Citat:
Det är självklart den svenska marknaden som är av intresse för oss som bor i Sverige. Att en bil fungerar jättebra i ett annat klimat tex är ju av föga intresse för oss i Sverige. Alla marknader innebär olika påfrestningar på bilarna och därmed är olika bilar olika väl lämpade för olika marknader.
I öknen kanske man inte är så bekymrad över rostskydd, någonting vi i Sverige är högst intresserade av.
Det håller inte att snacka om klimat. Visst, alla bilar som byggts har inte varit anpassade för alla sorters klimat. De franska märkena satsar på många olika marknader. Man är stora globalt, i alla typer av klimat. Hade klimat varit en tung faktor skulle Volvo & SAAB ha suttit i guldläge då de borde vara högaktuella köp i alla länder som inte har värme året om. Så är det inte. Sveriges klimat har aldrig varit till deras fördel.
Vilka bilar som varit dåliga ur rostsynpunkt har i första hand att göra med under vilken tidsperiod de byggdes. Det har inte lika mycket att göra med vilket märke. Det var väldigt länge sedan franska bilar hade rostproblem. Inte heller under den tiden de faktiskt hade rostproblem gick det någon röd tråd att det var just franska bilar som rostade. Det rostade rätt friskt på alla märken. Jag kan absolut inte se att just franska bilar skulle varit värst.
Klart att Renault 4 rostade mycket värre än Mercedes. Samtidigt finns det en faktor där i hur folk vårdar sina bilar. Renault 4 lanserades just som en slitvarg som skulle mörbultas utan omvårdnad. Köparna gjorde just detta. Merca-köpare var förr kända som pedanter. Vilket också visade sig tydligt i bilarnas benägenhet att inte rosta. Farfar hade en Renault 18 i säkert 15 år som han vårdade som om det var en Merca. Inte fan rostade den. Fanns inte en rostfläck när han dog. Dock så var Mercedes bättre rostskyddad än Renault 4, det ska sägas. Men så låg modellerna också i varsin ände av prislistan...
Jag stolpade ju upp några punkter som gav franska bilar dåligt rykte. Om vi tittar på just rost så var Citroën GS, Simca 1508 & Renault 14 bottennappen. Kan tänka mig att just dessa har huvudsakligen skapat ryktet om rost. Citroën har sedan GS inte längre haft några rostproblem utan brukar tvärtom tillhöra de bättre mot rost. GS lades ner för jävligt länge sedan.
Simcan hade enorma kvalitetsproblem pga att Chrysler skar ner på allting. Hade Chrysler satsat på den här bilen skulle resultatet blivit något helt annat. Peugeot tog över Simca sedan & bytte namn på dem till Talbot. Vad jag förstår styrde man upp det rejält & Talbot-bilarna blev mycket bättre. Det var dock försent att rädda det havererade skeppet.
Renault 14 var en katastrof men som jag skrev ersattes den fort med R9 & R11. 80-talets Renault togs aldrig in till Sverige varför svenska köpare aldrig fick se dessa bilar som blev oerhörda succéer globalt. Fiaskot kring R14 hängde nog kvar som ett svart moln över Sverige.
Citat:
Du menar alla fd franska kolonier som inte har eller hade någonting annat att tillgå?
Driver du? Nej, jag menar franska kolonier OCH länder som inte varit franska kolonier. Kolonierna är också anledningen till att fransmännen utvecklat många robusta bilar då man sett att en stor del av världsmarknaden har dåligt vägnät. Peugeot har ju flera modeller som är riktiga ikoner. Om du inte vet vilka jag menar är det ju knappt lönt att diskutera.