2013-07-23, 10:49
Medlem
Konjugatregeln och kvadreringsreglerna är oftast med, bra att lägga på minnet.
Citera
2013-07-23, 11:34
Medlem
HuggeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egenintresset
Konjugatregeln och kvadreringsreglerna är oftast med, bra att lägga på minnet.

Men de är inte nödvändiga för att lösa någon uppgift som jag stött på. Har för mig att dessa inte dyker upp förrän i Ma C?

Användbara? Ja
Nödvändiga? Nej
Citera
2013-07-23, 12:23
Medlem
En till fråga lite snabbt. Hur långt tror ni man kommer utan geometri? Jag kan trianglar, pythagoras och det grunläggande; omkrets, area. Men har inte riktigt orkat repetera volym, kubik och allt det där. Så jag undrar, Hur långt kan man komma på Kvant-delen utan någon vidare geometrisk kunskap men med bra koll på algebra, aritmetik osv? Jag siktar på 1.4 på Kvant, Verbala har jag koll på.

Eller bör jag bara ta tag i skiten och lära mig det?
Citera
2013-07-23, 12:24
Medlem
moellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuggeH
Men de är inte nödvändiga för att lösa någon uppgift som jag stött på. Har för mig att dessa inte dyker upp förrän i Ma C?

Användbara? Ja
Nödvändiga? Nej

Nej visst är väl det Ma A?

(a+b)(a+b)=a^2+2ab+b^2
(a+b)(a-b)=a^2- B^2

Det är väl liknade exemplet ovan eller är jag ute och cyklar? Hur som haver så är det ett sätt att spara in tid om man kan dessa regler som ett flytande vatten om en liknande uppgift skulle dyka upp.
Citera
2013-07-23, 12:54
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moeller
Nej visst är väl det Ma A?

(a+b)(a+b)=a^2+2ab+b^2
(a+b)(a-b)=a^2- B^2

Det är väl liknade exemplet ovan eller är jag ute och cyklar? Hur som haver så är det ett sätt att spara in tid om man kan dessa regler som ett flytande vatten om en liknande uppgift skulle dyka upp.
Snarare Ma B, med tanke på att andragradare dyker upp i B.

Även kuberingsregler kan vara värda att nämna i sammanhanget. Lär dock inte dyka upp på HP.
Citera
2013-07-23, 15:49
Medlem
Tony.Starks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Snarare Ma B, med tanke på att andragradare dyker upp i B.

Även kuberingsregler kan vara värda att nämna i sammanhanget. Lär dock inte dyka upp på HP.

En del finns i matte a, och en del i matte b.

Man behöver lära sig detta.

Distributiva lagen
utvidgade distributiva lagen
första kvadreringen regeln
andra kvadrerings regeln
konjugat regeln

De tre sistnämnda berör andragradsekvationer och uttryck.
Citera
2013-07-23, 23:07
Medlem
Osakasuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marleedd
En till fråga lite snabbt. Hur långt tror ni man kommer utan geometri? Jag kan trianglar, pythagoras och det grunläggande; omkrets, area. Men har inte riktigt orkat repetera volym, kubik och allt det där. Så jag undrar, Hur långt kan man komma på Kvant-delen utan någon vidare geometrisk kunskap men med bra koll på algebra, aritmetik osv? Jag siktar på 1.4 på Kvant, Verbala har jag koll på.

Eller bör jag bara ta tag i skiten och lära mig det?

Om du nu är bekant med area och omkrets så förstår jag inte varför du, vilket inte tar speciellt lång tid, lär dig volymräkning. Jag skulle inte försummat geometri, även om man siktar på 1.4. Många geometriska uppgifter är väldigt enkla på högskoleprovet - givet att man förstår formlerna.

Går jag tillbaks en tid i tråden, så finner jag mitt eget inlägg där jag undrar hur man kommer ihåg alla formler. Då fick jag som svar att förstå formlerna, inte memorisera dem. Nu, en tid senare, kan jag alla formlerna som rinnande vatten, enär jag förstår dem.
Citera
2013-07-24, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
Om du nu är bekant med area och omkrets så förstår jag inte varför du, vilket inte tar speciellt lång tid, lär dig volymräkning. Jag skulle inte försummat geometri, även om man siktar på 1.4. Många geometriska uppgifter är väldigt enkla på högskoleprovet - givet att man förstår formlerna.

Går jag tillbaks en tid i tråden, så finner jag mitt eget inlägg där jag undrar hur man kommer ihåg alla formler. Då fick jag som svar att förstå formlerna, inte memorisera dem. Nu, en tid senare, kan jag alla formlerna som rinnande vatten, enär jag förstår dem.

Perfekt! Tack så mycket för svaret, sätter igång direkt
Citera
2013-07-25, 15:06
Medlem
Tips på vad man kan plugga på efter att man har pluggat klart alla orden på ordprov.se?
Citera
2013-07-25, 15:46
Medlem
Hej

Jag har äntligen hittat min drömutbildning men behöver få högt på högskoleprovet, något som känns avlägset i nuläget eftersom jag knappt läste matte a i skolan. Jag tänker förstås kämpa ändå. Har ni några tips? Någon som känt sig kass på matematik men lyckats ändå? Vad borde jag inrikta mig på inom matten? Hur många timmar om dagen? Jag ämnar förvisso att läsa upp b-kursen i höst för att bli behörig, men hur relevant det är för hp vet jag inte.

Jag måste förmodligen nå upp till minst 1,6. I dag kanske jag grejar nånstans mellan 0,8 och 1,2.
Senast redigerad av Lenk 2013-07-25 kl. 15:48.
Citera
2013-07-25, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Hej

Jag har äntligen hittat min drömutbildning men behöver få högt på högskoleprovet, något som känns avlägset i nuläget eftersom jag knappt läste matte a i skolan. Jag tänker förstås kämpa ändå. Har ni några tips? Någon som känt sig kass på matematik men lyckats ändå? Vad borde jag inrikta mig på inom matten? Hur många timmar om dagen? Jag ämnar förvisso att läsa upp b-kursen i höst för att bli behörig, men hur relevant det är för hp vet jag inte.

Jag måste förmodligen nå upp till minst 1,6. I dag kanske jag grejar nånstans mellan 0,8 och 1,2.

Vad vill du komma in på?

Öva på gamla prov med klocka, sätt upp ett schema för när du gör dessa.

ordprov.se
http://www.matteboken.se/lektioner/matte-1

MEK+ORD=ordförråd(ordprov.se)
XYZ+NOG+KVA+DTK nöter du in genom gamla prov. Finns det något område inom Matte 1 du är osäker på kollar du upp detta på matteboken.se
ENG+LÄS--> sjukt tråkigt att öva på det genom gamla prov, dock är det oerhört nyttigt för du lär dig att söka svar och utesluta orimliga alternativ.

Tänk på att det är högskoleprovet du vill kunna! När du sitter där på provdagen kommer du troligtvis känna dig säkrare om du vet att du har gått igenom situationen ett tiotal gånger innan.
Citera
2013-07-25, 21:18
Medlem
DKeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrAA
Tips på vad man kan plugga på efter att man har pluggat klart alla orden på ordprov.se?

Oj! Alla ord? Jag har själv laddat ner ordprovsprogrammet Vokabula, skitbra program! Det finns ordlistor som följer med installationsfilerna och man kan ladda ned och göra egna fler ordlistor! Funkar asbra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in