Citat:
Ursprungligen postat av
henki420
Jag skaffade mig plusabonnemanget på AB för att det var något jag ville läsa. Sedan automatuppdaterades prenumerationen och jag lät det vara så, då det inte rörde sig om mycket pengar.
Men så hände något i fjol. Betalningen kunde inte dras automatiskt. Man var tvungen att registrera sig på Wywallet för fortsatt abonnemang. Där slutade jag och säkerligen många fler att betala.
.
Det hela beror på en ändring i betaltjänstlagen, som verkar gå ut på att man behöver registrera sig med namn och personnummer för att kunna betala elektroniskt (tex med SMS).
Detta verkar slå hårt på tidningarna (ditt exempel är ett i mängden) eftersom det helt enkelt är svårare (krångligare) att betala på nätet. Men det har tydligen slagit mot tex hjälporganisationer och kollektivtrafik, vilket man kan tycka är lite synd.
Det hela är ett EU-direktiv, dvs det är framtagen av den ovalda nomenklaturan i Bryssel. Och sedan beslutad i av Bryssels marionetter i riksdagen.
De svenska tidningarna har haft alla chanser att:
- Föra opinion för att få ut Sverige ur EU, som pressen gör i tex Storbritannien. Genom att tex granska kostnaderna för medlemskapet.
- Granskat den aktuella lagstiftningen när den drog igenom EU och fört opinion för att den skulle slopas.
- Gjort dito inför beslutet i riksdagen.
Men då tidningarna bara är marionetter i den politiska elitens händer så har naturligtvis inget av detta riktiga journalistarbete skett.
Nu kan vi i alla fall glädjas åt att det gamla bibliska ordspråket fortfarande gäller:
Den som gräver en grop åt andra faller ofta själv däri.
Tillägg:
När det gäller plus-tjänsterna så är det nog också så att det är en övergående trend. När det är nytt så är folk nyfikna och skaffar tjänsten, lockade av smart rubriksättning. Tiden går och man konstaterar att det är ungefär samma saker som skrivs dag ut och dag in. Till sist ställer man sig frågan vad det är man betalar för, kommer fram till att det inte är något, och då loggar man ut.
För er som har varit med sedan internets barndom, fundera över vilka siter och trender som kommit och gått. Tillväxtfasen på något på nätet är 5-10 år, sen rinner det ut i sanden.