Finns alla möjliga föreningar att engagera sig i. Allt från fristående till AF och kårerna.
Kårerna och sektionerna har många olika slags uppdrag. Struntar i festrelaterade eftersom det var ointressant för dig.
T.ex. Finns arbetsmarknadsutskott som jobbar med arbetsmarknadsdagar, placment reports, sponsring m.m..
Ekenomiutskott håller koll på ekonomin i föreningen ofta få i det utskottet. Kan även finnas börsgrupper i detta utskott (tänk ungaktiesparare).
Ett studiebevakandeutskott vars uppgift är att se till att utbildningen håller hög standard. Detta görs på olika sätt. De gör mer grejer men har lite dålig koll på det.
Ett aktivitetsutskott vars uppgift är att anordna provapåevent, hålla i studiekvällar i samarbete med studiebevakningsutskottet, även erbjuda möjlighet att delt i olika sportturneringar m.m.
Finns även mer specifika utskott beroende på vilken kår eller sektion man pratar om. Bara att kolla in deras hemsidor för mer info.
Övningsledare är via skolan så du blir anställd för att hjälpa andra elever i ett eller flera specifika ämnen. Så du får lön och väldigt klara arbetsuppgifter. Ofta krävs ett högt betyg i kursen för att få möjlighet till detta.
Nationerna har i stort sett samma utskott som kårerna men minus utbildningsbevakning. Dock har de andra poster som husförman vilka har ansvar föruthyrning och underhåll an nationens bostadshus. Mer specifik finns på varje nation gäller att kolla hemsidor där också.
AF har en del utskott också. Nämner ett urval.
Har spexföreningar vilka är teaterföreningar som håller uppsättningar några gånger under året.
Konstsamlingen de har hand om de många tavlor som finns i AFs ägor både förvaring, utplacering m.m.
Studentafton som tar in mer eller mindre kända personer för att föreläsa om olika saker för studenterna.
Fristående föreningar finns det många utav alla har olika styrelse poster och andra aktiviteter som år att engagera sig i. Tar några exempel.
LESS (Lunds extremsportssällskap) en förening för extremidrottare. Deras mest kända evenemang är wakefest som är Nordens största waketävling.
Lse är en förening för att skapa ett hållbart samhälle har sitt okus på miljö och etiska frågor om rör teknologer.
Bra hemsidor:
http://af.lu.se/
http://studentlund.se/
Klickar du runt på dem hittar du alla nationer och kårers hemsidor men även en del andra föreningar.
På frågan om studieplatser så finns det rätt så många men de går åt fort för folk vill inte sitta hemma och plugga. Är vad jag har upptäckt när jag har letat själv.
Själv föredrar jag juriducum, E-huset på LTH samt BMC. På alla de ställena finns både grupprum och större bibliotek och läsesalar.
Hoppas du kommer trivas i Lund och ett tips börja engagera dig tidigt det är kul. Jag gjorde misstaget att vänta lite för länge. Finns det fler frågor så svarar jag gärna.
Edit: Fixat lite stavfel