Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
Det finns ingen trovärdighet kvar för er i att driva vidare med filosofier om Guds icke-existens eftersom det redan bevisats att han finns. Jag tar det igen:
Det finns enheter av oändlighet som är 1. Min avatar som jag visar som exempel är samtliga fraktioner som man får från att dividera talen ett till sex med sju (1-6/7) i en enda enhet. Linjerna definierar den interna ordningen. Det finns oändligt många sådana enheter och de är olika till sitt utseende och uppbyggnad. Ingen har bestämt hur de ska se ut. De finns utan att vara skapade. De ÄR. De har alltid funnits och de kommer alltid finnas, oavsett betraktarens öga och oavsett talsystem eller utseende på siffror. De existerar som ett universellt, logiskt och immateriellt faktum. Enheterna har det gemensamt att de alla är ett (1).
Ingen kan säga att det inte stämmer, det som jag just nu beskrivit ovan.
Denna tråds upphovsman ville se ett bevis på att Gud finns och att det är bibelns Gud, Kristus. Så jag jämför enheternas egenskaper med hur bibeln beskriver Gud.
Gud, Kristus:
Han är ett.
Han är inte skapad.
Han är av oändlighet.
Han har alltid funnits. (finns före allt)
Han kommer alltid finnas.
Han finns bortom allt skapat.
Han ÄR.
Han är immateriell.
Han är oändligt stor.
...
Jag hoppas att din övertygelse ger dig trygghet och glädje! Gud, det som är, alltet, oändligheten - det är intressanta idéer som försöker beskriva det obeskrivbara.
Din definition av Gud är dock inte exklusiv för bibeln. Det finns flera religioner som beskriver Gud med liknande termer.
Det många religioner även gör är att de försöker tillskriva olika egenskaper till oändligheten, som om det vore en person. De skapar ändliga avbilder / koncept som de sedan dyrkar; och de påstår att endast deras specifika beskrivning är den sanna.
Själv ser jag ingen mening med att försöka fånga Gud i någon typ av koncept. Att försöka göra det oändliga till något ändligt. Ingen religion är den sanna.