2013-07-25, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaiter
Så ni som är troende håller ni med mig? Finns det någon logik i mitt resonemang? Har jag missat något?

Så ni som är ICKE troende håller ni med mig? Finns det någon logik i mitt resonemang? Har jag missat något?

Håller med. Gud är det som är. "Jag är" - som någon sa.

Många religioner har nog utgått ifrån detta grundläggande mysterium - du existerar och upplever nuet. Sedan har fokus med tiden skiftats till mer grumliga metaforer, sagor och hierarkiska sociala system.
Citera
2013-07-25, 22:40
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Hur tusan kan cykliska tal vara ett bevis för gud?!?!?
Han visste ju inte vad gränsvärde var innan vi började prata om det Så man kan ju anta att han inte klarade matte C.
Citera
2013-07-25, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det finns ingen trovärdighet kvar för er i att driva vidare med filosofier om Guds icke-existens eftersom det redan bevisats att han finns. Jag tar det igen:

Det finns enheter av oändlighet som är 1. Min avatar som jag visar som exempel är samtliga fraktioner som man får från att dividera talen ett till sex med sju (1-6/7) i en enda enhet. Linjerna definierar den interna ordningen. Det finns oändligt många sådana enheter och de är olika till sitt utseende och uppbyggnad. Ingen har bestämt hur de ska se ut. De finns utan att vara skapade. De ÄR. De har alltid funnits och de kommer alltid finnas, oavsett betraktarens öga och oavsett talsystem eller utseende på siffror. De existerar som ett universellt, logiskt och immateriellt faktum. Enheterna har det gemensamt att de alla är ett (1).

Ingen kan säga att det inte stämmer, det som jag just nu beskrivit ovan.

Denna tråds upphovsman ville se ett bevis på att Gud finns och att det är bibelns Gud, Kristus. Så jag jämför enheternas egenskaper med hur bibeln beskriver Gud.

Gud, Kristus:

Han är ett.
Han är inte skapad.
Han är av oändlighet.
Han har alltid funnits. (finns före allt)
Han kommer alltid finnas.
Han finns bortom allt skapat.
Han ÄR.
Han är immateriell.
Han är oändligt stor.
...
Jag hoppas att din övertygelse ger dig trygghet och glädje! Gud, det som är, alltet, oändligheten - det är intressanta idéer som försöker beskriva det obeskrivbara.

Din definition av Gud är dock inte exklusiv för bibeln. Det finns flera religioner som beskriver Gud med liknande termer.

Det många religioner även gör är att de försöker tillskriva olika egenskaper till oändligheten, som om det vore en person. De skapar ändliga avbilder / koncept som de sedan dyrkar; och de påstår att endast deras specifika beskrivning är den sanna.

Själv ser jag ingen mening med att försöka fånga Gud i någon typ av koncept. Att försöka göra det oändliga till något ändligt. Ingen religion är den sanna.
Senast redigerad av Blink 2013-07-25 kl. 23:31.
Citera
2013-07-25, 23:35
Medlem
CHIMERASs avatar
Religionerna runt om i världen är enbart tolkningar av andevärlden. Vissa bättre vissa sämre. Alla religioner är och nuddar vid andevärlden men alla påståenden är beskrivningar som vissa"utvalda" har skrivit ihop i böcker som koranen och bibeln etc. Du kan se dem som dåtida medium.

Naturligvis med skiftande kvalite precis som medium idag. Allt som de uppfattade och skrev ner är ju naturligtvis inte riktigt. Samtidigt var de ju inte dumma och såg fördelar i att stifta lagar och namnge dödssynder för egen vinnings skull. Du förstår ju säkert vilka krafter varje religion besitter. Folk har dödat och dödar än i dag i religionens namn. Gud vill inte att någon ska döda eller dödas för hans skull.

Religion idag är bara ett verktyg för maktutövande. Skyddsänglar fanns dessutom långt innan någon hittade på sin egen religion. Varför ska andevärlden kallas religion när det är något självständigt och det allt handlar om från början?

Gud har absolut inte bett om någon religion. Den har människan skapat själv. Jag tror på gud men skulle aldrig gå med i någon församling eller springa i en kyrka. Jag är inte kristen eller något annat.
Citera
2013-07-25, 23:43
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHIMERAS
Gud har absolut inte bett om någon religion. Den har människan skapat själv. Jag tror på gud men skulle aldrig gå med i någon församling eller springa i en kyrka. Jag är inte kristen eller något annat.
Vad baseras det på?
Citera
2013-07-25, 23:53
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Finns det någonting som skiljer mellan mitt bevis och Gud?

Vad sägs om följande:

Den ena är några siffror och linjer på ett papper. Den andre en påstådd andevarelse som styr över alla skeenden i hela universum. Ser du skillnaden?

Eller vad sägs om följande:
Om jag skulle beskriva i text att t ex min stortå är
ett
inte skapad.
av oändlighet.
alltid funnits. (finns före allt)
kommer alltid finnas.
finns bortom allt skapat.
ÄR.
är immateriell.
är oändligt stor.

Skulle du då godta din lilla (patetiska) sifferlek som intäkt för att detta är sant?
Citera
2013-07-25, 23:58
Medlem
CHIMERASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Vad baseras det på?

Gud har gett oss jorden och alla förutsättningar för att skapa paradiset här. Det finns varken en regelbok eller bruksanvisning för hur vi människor ska bete oss eller skapa detta. Gud lever genom oss, och vi lever genom Gud. Glöm bort allt som heter religion. Religion är det farligaste och största hotet mot mänskligheten.

Allting i vår värld har en motpol eller vi kan kalla det för motsats. Detta för att vi ska kunna skilja på saker. Och för att vi altid ska kunna göra val i våra liv. Gud kommer aldrig straffa någon på något vis. Däremot kommer vi alla leva många liv på jorden för att till slut nå vårt högre jag.
Citera
2013-07-26, 00:09
Medlem
Citat:
Gud har gett oss jorden och alla förutsättningar för att skapa paradiset här. Det finns varken en regelbok eller bruksanvisning för hur vi människor ska bete oss eller skapa detta. Gud lever genom oss, och vi lever genom Gud. Glöm bort allt som heter religion. Religion är det farligaste och största hotet mot mänskligheten.

Allting i vår värld har en motpol eller vi kan kalla det för motsats. Detta för att vi ska kunna skilja på saker. Och för att vi altid ska kunna göra val i våra liv. Gud kommer aldrig straffa någon på något vis. Däremot kommer vi alla leva många liv på jorden för att till slut nå vårt högre jag.

För att det bara är så? Snällt av dig att berätta hur det egentligen ligger till, men utan någon information om hur du vet allt så ekar dina ord lika tomma som ölburken på mitt bord.
Citera
2013-07-26, 00:26
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Gud har gett oss jorden och alla förutsättningar för att skapa paradiset här.

Jag undrar: Inkluderar dessa fantastiska förutsättningar saker som naturkatastrofer, torka, missväxt, sjukdomar, psykopati osv?

Citat:
Gud lever genom oss, och vi lever genom Gud.

Och detta vet du hur?

Citat:
Allting i vår värld har en motpol eller vi kan kalla det för motsats.

Och detta vet du hur?

Citat:
Gud kommer aldrig straffa någon på något vis.

Och detta vet du hur?

Citat:
Däremot kommer vi alla leva många liv på jorden för att till slut nå vårt högre jag.

Och detta vet du hur?
Citera
2013-07-26, 01:00
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Nu skriver jag till er som motsäger mig:

Finns det någonting som skiljer mellan mitt bevis och Gud? Nej! Det här kan ni inte motsäga. Ni kan inte motverka sanningen utan att synda mot sanningen.
Men va fan är det du inte fattar? Det enda du gjort är att du har hittat på ett sätt att beskriva din definition av gud matematiskt...

Det är inte ett bevis. Jag anser att gud är en cirkel! då tar jag helt enkelt (r^2)*pi där r är radien på cirkeln och där pi symboliserar guds oändlighet då pi är en oändlig talföljd. Åh, jag har just bevisat att min cirkulära gud existerar...
Senast redigerad av koffski 2013-07-26 kl. 01:02.
Citera
2013-07-26, 01:01
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Religionerna runt om i världen är enbart tolkningar av andevärlden. Vissa bättre vissa sämre. Alla religioner är och nuddar vid andevärlden men alla påståenden är beskrivningar som vissa"utvalda" har skrivit ihop i böcker som koranen och bibeln etc. Du kan se dem som dåtida medium.

Eller bara mäktiga män med lätta till grava vanföreställningar.
Citera
2013-07-26, 01:50
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Empirin hjälper oss att validera att våran uppfattning av atom 1 och atom 2 samt att våra modeller kring "transaktionen" som jag antar sker efter krocken, stämmer överens med verkligheten.
yxskaft

Citat:
Det som inte går att verifiera går inte att verifiera. Det som saknar stöd av empiri saknar verklighetsföankring. Att sakna stöd av empiri är att sakna stöd i verkligheten. Allt kan antas existera, det ser vi framförallt i denna del av forumet. Men i stort sätt, hårdraget är detta korrekt uppfattat. Men som sagt kan detta något härledas deduktivt(ur empiriskt frö, i grund och botten)kan det antas existera.
Undanflykt. Svara bara ja eller nej på frågan:
Så du medger att du anser att det som inte kan verifieras empiriskt heller inte kan antas existera just på grund av att det inte går att verifiera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in