2013-07-13, 23:55
Medlem
drfreudsteins avatar
Någon här som läst "Joyland" än? Jag beställde den från amazon.com igår för 50 spänn.
Citera
2013-07-14, 19:35
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drfreudstein
Någon här som läst "Joyland" än? Jag beställde den från amazon.com igår för 50 spänn.

https://www.flashback.org/sp44252929

Citera
2013-07-15, 18:18
Medlem
Spyrrans avatar
Vilka böcker bör man läsa innan man börjar läsa Det mörka tornet-serien? Jag är egentligen inte intresserad av den serien, men det sägs att man måste läsa flertal King-böcker innan man ger sig på Mörka Tornet.

Verkar som om böckerna som anses vara viktigast är:

The Stand (Pestens Tid)
Salem’s lot (Staden som försvann)
The Talisman
Bag of Bones
The regulators (Väktarna)
From a Buick 8
Black House (med Peter Straub)
Desperation
Everything’s eventual (Allting är slutgiltigt, från novellsamlingen Allt kan hända)
The mist (Dimman)
It
The eyes of the dragon
Insomnia (Sömnlös)
Rose Madder (Rasande Rose)
Hearts in Atlantis
UR (novell, ebok som passar till Kindle och som numera finns som ljudbok)

Finns andra böcker som har en mindre koppling till Mörka Tornet-serien. Men jag listade bara de viktigaste böckerna. Kan den listan stämma? Går det bra att läsa bokserien utan att ha läst en enda bok, eller alla böcker?
Senast redigerad av Spyrran 2013-07-15 kl. 18:34.
Citera
2013-07-15, 18:35
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Vilka böcker bör man läsa innan man börjar läsa Det mörka tornet-serien? Jag är egentligen inte intresserad av den serien, men det sägs att man måste läsa flertal King-böcker innan man ger sig på Mörka Tornet.

Verkar som om böckerna som anses vara viktigast är:

The Stand (Pestens Tid)
Salem’s lot (Staden som försvann)
The Talisman
Bag of Bones
The regulators (Väktarna)
From a Buick 8
Black House (med Peter Straub)
Desperation
Everything’s eventual (Allting är slutgiltigt, från novellsamlingen Allt kan hända)
The mist (Dimman)
It
The eyes of the dragon
Insomnia (Sömnlös)
Rose Madder (Rasande Rose)
Hearts in Atlantis
UR (novell, ebok som passar till Kindle och som numera finns som ljudbok)

Finns andra böcker som har en mindre koppling till Mörka Tornet-serien. Men jag listade bara de viktigaste böckerna. Kan den listan stämma? Går det bra att läsa bokserien utan att ha läst en enda bok, eller alla böcker?

Man måste egentligen inte ha läst en enda bok. Dock förekommer figurer ur Det Mörka Tornet-serien ibland som bifigurer i andra romaner och noveller av King, men oftast på ett sådant sätt att de ändå kan läsas fristående.
Citera
2013-07-15, 18:51
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Man måste egentligen inte ha läst en enda bok. Dock förekommer figurer ur Det Mörka Tornet-serien ibland som bifigurer i andra romaner och noveller av King, men oftast på ett sådant sätt att de ändå kan läsas fristående.

Jaså? För jag har hört att man måste ha läst en del böcker av King tidigare för att få en bättre förståelse när det gäller vissa av böckerna i Det mörka Tornet-serien. Det gäller till exempel Salem's lot (Staden som försvann), då karaktären Fader Callahan dyker upp i flera Mörka Tornet-boken (den första är den femte boken, Vargarna i Calla). Läser man då bokserien mer fristående så kanske man inte förstår allt?
Citera
2013-07-15, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Jaså? För jag har hört att man måste ha läst en del böcker av King tidigare för att få en bättre förståelse när det gäller vissa av böckerna i Det mörka Tornet-serien. Det gäller till exempel Salem's lot (Staden som försvann), då karaktären Fader Callahan dyker upp i flera Mörka Tornet-boken (den första är den femte boken, Vargarna i Calla). Läser man då bokserien mer fristående så kanske man inte förstår allt?

Fader Callahan är inte den enda som dyker upp i "Det mörka tornet serien". "Salem's lot" och "It" bör du ha läst innan du ger dig in på de fyra sista delarna, för att ha en större förståelse om vad som sker.

"The Talisman" bör ni läsa innan ni läser "Black House". Gör inte samma misstag som mig! "Black house" var riktigt bra. Vissa delar var dock allt för förutsägbara. Liksom i Det mörka tornet serien återkommer här karaktärer och händelseförlopp avslöjas för de som inte läst "The Talisman".
Citera
2013-07-15, 20:41
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gantz92
Skulle råda dig att läsa åtminstone kanske 20-30 sidor till. Gillar du den inte vid det laget så kanske du bör läsa nåt annat.
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tycker att det är en av hans bättre böcker på länge, den blir bättre ju längre in man läser i den.
Jag lydde ert råd - och den blev faktiskt bättre. Mycket berodde på att jag fick ett bättre grepp om huvudpersonen och kom att tycka om honom, vilket jag inte gjorde i början.

edit: Duma Key handlade det om
Citera
2013-07-15, 21:01
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.E
Fader Callahan är inte den enda som dyker upp i "Det mörka tornet serien". "Salem's lot" och "It" bör du ha läst innan du ger dig in på de fyra sista delarna, för att ha en större förståelse om vad som sker.

"The Talisman" bör ni läsa innan ni läser "Black House". Gör inte samma misstag som mig! "Black house" var riktigt bra. Vissa delar var dock allt för förutsägbara. Liksom i Det mörka tornet serien återkommer här karaktärer och händelseförlopp avslöjas för de som inte läst "The Talisman".

Jag vet, tog bara Fader Callahan som ett exempel. Jag postade en lista tidigare med böcker och noveller som man tydligen bör ha läst innan man ger sig på Mörka Tornet-serien. Där ingår Salem's Lot, It, Talisman samt Black House. Ville bara dubbelkolla för att se om det stämmer.

Sedan finns det referenser till andra böcker. Nigel (roboten i bok 7) ska tydligen läsa en bok som heter Dead Zone, och tycka om den. Vissa namn dyker upp igen, som Peter McVries som har koppling till Steven Deschain av Gilead. Samma namn (Peter McVries) dyker upp i The Long Walk (Maratonmarschen). Detta är bara två exempel på mindre referenser, där man inte behöver ha läst böckerna innan Det Mörka Tornet. Fastän jag har läst dem båda, så det kvittar kanske.

Jag har även läst The Little Sisters of Eluria, en novell som handlar om Roland av Gilead innan själva Mörka Tornet-serien utspelar sig. Har förstått att det finns mindre referenser till både Mörka Tornet (bok 5-7) samt Black House. Men då nämns bara systrarna, och om jag förstår det rätt så behöver man inte ha läst denna novell egentligen. Samma sak gäller en del andra böcker som jag redan har läst.

Jag syftar mer på böckerna som ger en bättre förståelse innan man läser Det Mörka Tornet-serien. Om listan som jag postade tidigare stämmer, så har jag en del böcker kvar att läsa.
Senast redigerad av Spyrran 2013-07-15 kl. 21:09.
Citera
2013-07-17, 18:06
Medlem
Hur är det att läsa Stephen Kings böcker på engelska? Ser att en del av er föredrar att läsa böckerna på engelska. Jag funderar på att börja läsa Christine samt 11/22/63 på engelska, och sedan eventuellt läsa andra verk på engelska. Är mest nyfiken då jag inte brukar läsa böcker på engelska, samtidigt som jag vet att en del böcker som har översatts till svenska kan vara svåra att förstå sig på. Det handlar nog inte om själva översättningen, utan om Stephen Kings språkbruk.
Citera
2013-07-17, 18:35
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Hur är det att läsa Stephen Kings böcker på engelska? Ser att en del av er föredrar att läsa böckerna på engelska. Jag funderar på att börja läsa Christine samt 11/22/63 på engelska, och sedan eventuellt läsa andra verk på engelska. Är mest nyfiken då jag inte brukar läsa böcker på engelska, samtidigt som jag vet att en del böcker som har översatts till svenska kan vara svåra att förstå sig på. Det handlar nog inte om själva översättningen, utan om Stephen Kings språkbruk.
Jag tycker inte att det är det lättaste att läsa King på engelska. Han använder
rätt mycket ord som för mig är okända. Nu spelar det dock inte så stor roll om man
missar lite ord här och där, han har ett bra driv i berättelserna, och man hänger med ändå.
Typiskt nog går det också långsammare att läsa en bok på engelska men det
behöver inte vara en nackdel, t.ex. på semestern!
Citera
2013-07-18, 01:29
Medlem
shady_ladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho

Det är lätt Han har ett enkelt språk utan några direkta svåra ord (tycker jag iaf), men å andra sidan så läser jag 90% av alla sorters böcker på engelska. Det kan vara lite jobbigt i början innan man är van, men du kommer nog märka att storyn flyter mycket bättre på engelska än svenska! Lycka till!
Citera
2013-07-25, 11:48
Medlem
Är Under the dome någonting att ha? Jag har den ståendes här hemma i bokhyllan och har inte så mycket annat att läsa för stunden. Storyn verkar rätt så ointressant men King har överraskat mig tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in